Prečo vývoj batérií zaostáva?

Laptopy sú stále výkonnejšie, MP3 prehrávače všestrannejšie – prečo ich stále poháňajú nepraktické batérie, ktoré sa dlho nabíjajú a krátko vydržia?

Palivové články od firmy Medis pripojené k telefónu, PDA a hernej konzole. Jedno dobitie, respektíve doliatie, zabezpečí zariadeniam 20 hodín činnosti.

FOTO – ČTK/AP

Zdá sa, že technológie napredujú nerovnomerným tempom.

Zvyky ľudí sa zmenili
Sony, Matsushita, Hitachi, Toshiba a mnohé ďalšie firmy sa predháňajú vo vývoji palivových článkov, ktoré budú dodávať zariadeniam energiu vďaka dolievaniu paliva namiesto spoliehania sa na internú kapacitu. Cieľom je vyvinúť dostatočne efektívne systémy na dodávanie energie, ktoré budú konečne schopné držať krok s revolučnými zmenami v spotrebnej elektronike a počítačoch.

Laptopy, kedysi určené najmä na vytváranie textových a tabuľkových dokumentov, sa rýchlo stávajú miestami na editovanie videa, interaktívne hry či videokonferencie. Ľudia si zároveň rýchlo zvykajú aj na sledovanie celovečerných filmov na vreckových prehrávačoch či televíznych klipov v mobiloch, a všetky takéto aplikácie sú neuveriteľnými žrútmi energie.

„V najbližšom čase sa neočakáva príchod žiadnej technológie, ktorá by mohla splniť všetky požiadavky, ktoré sa dnes na batérie kladú – byť ľahká, malá, mať dlhú životnosť a byť relatívne bezpečná,“ hovorí analytik NPD Group Stephen Baker. „Zatiaľ ešte nikto nevymyslel zlúčeninu, ktorá by toto všetko dokázala.“

Dominantnou technológiou poháňajúcou prenosné zariadenia sú lítium-iónové batérie, ktoré sú podľa expertov relatívne bezpečné, napriek tomu, že minulý mesiac museli výrobcovia ako Dell či Apple stiahnuť 6 miliónov takýchto batérii z trhu. V oboch prípadoch bol výrobcom samotných batérií gigant Sony a dôvodom stiahnutia boli obavy, že sa môžu prehriať a vznietiť.

Z rovnakého dôvodu tento mesiac Matsushita (známa značkou Panasonic) stiahla z trhu 6000 počítačových batérií. Ešte predtým mala podobné problémy aj Kyocera, tá pre prehrievanie vymieňala až milión batérií.

Len drobné vylepšenia
Pre inžinierov je veľkým problémom efektívne dodávať energiu pre zariadenia 21. storočia s pomocou technológie, ktorá bola vyvinutá už pred desaťročiami. Jedno z čiastkových vylepšení má na konte napríklad firma Valance Technology, ktorej systémy poháňajú dvojkolesový „skúter“ Segway. Jej technológia nazvaná Saphion umožňuje v lítium-iónových batériách využívať menej horľavé chemikálie. Ďalšia firma Altair Nanotechnologies tvrdí, že jej batérie možno nabíjať oveľa častejšie než obyčajné, pretože netrpia typickou „únavou častíc“.

Analytici si napriek tomu myslia, že tieto evolučné vylepšenia stále neumožňujú výrobcom batérií držať krok s vývojom zariadení, pre ktoré sú batérie určené.

V budúcnosti by mali byť batérie dobíjateľné v priebehu pár okamihov a vydržať by mali desaťkrát dlhšie ako dnes. Na masové nasadenie takejto technológie si však počkáme ešte roky, predchádzať mu musí dlhodobé testovanie a vylepšovanie.

„Ďalším krokom budú palivové články, ale tie sú ešte trochu vzdialené,“ hovorí šéf výskumu v agentúre Gartner Jim Tully. „V priebehu piatich až desiatich rokov sa však stanú batérie na tekuté palivo bežne dostupnou náhradou tých tradičných.“

Pomalý postup chemikov
Na rozdiel od iných technológií, kde inžinieri napríklad dokážu vtesnať viac čipov na integrovaný obvod alebo postaviť továrne na väčšie obrazovky, vývoj batérií sa týka základných chemických prvkov. A s niklom či lítiom už nie je možné tak jednoducho manipulovať.

„Technológia pre batérie je energetickou technológiou a nedokáže sa vyvíjať tak rýchlo v porovnaní s mikroprocesormi či pevnými diskami,“ povedal šéf MTI Micro Fuel Cells Peng Lim. „Prebiehajú tam chemické reakcie a z nich získavame energiu. Trvá vždy dosť dlho, kým sa v takejto oblasti podarí významný prelom smerom k ďalšej generácii zariadení.“

Podľa šéfa marketingu v divízii Panasonicu vyrábajúcej batérie Briana Kimberlina, firma vyvinula technológiu palivových článkov pre laptopy, ale na trh sa dostane až o tri až päť rokov. „Sme veľmi opatrní a nechceme sa so začiatkom predaja ponáhľať. Najskôr sa musíme uistiť, že všetko správne funguje a je to bezpečné.“

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 359
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 121
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 876
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 029
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 379
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 152
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 147
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 044
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 600
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 481

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania sa vlečie už šesť rokov, zatiaľ bez výsledku

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

EKONOMIKA

Ako sa menila najmodernejšia stanica na Slovensku

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola dokončená.

Neprehliadnite tiež

Morský koník ako zberač odpadu a smutný osud tigra. Pozrite si finalistov o najlepšieho fotky prírody

Wildlife Photographer of the Year organizuje Prírodopisné múzeum v Londýne.

Cesty na zmenu klímy nie sú pripravené, asfalty nevyhovujú

Na plánované fungovanie ciest je dnes už príliš teplo.

YouTube končí s platenými kanálmi, ľudí nezaujali

Výpadky príjmov majú tvorcom obsahu nahradiť nové projekty.