Evolution GT - horkýže evolúcia

Veľmi ťažko sa hľadá kompromis medzi simulátorom a arkádovým jazdením. Nájsť ten správny pomer, ktorý pritiahne obe skupiny hráčov, je hotová alchýmia. Evolution GT sa to podarilo, no i tak neskáčeme od radosti.

Veľmi ťažko sa hľadá kompromis medzi simulátorom a arkádovým jazdením. Nájsť ten správny pomer, ktorý pritiahne obe skupiny hráčov, je hotová alchýmia. Evolution GT sa to podarilo, no i tak neskáčeme od radosti. Nemôžem si pomôcť, ale predošlé dielko vývojárov Black Bean, SCAR, ma veľmi potešilo a keby nebolo niektorých protivných chybičiek, hral by som ho ešte dlhé týždne. Nevadí, z chýb sa predsa dá poučiť a Evolution GT, pripravovaný reparát, by sa mohol stať poctivým pretekaním s riadnou dávkou bezolovnatého benzínu v pripravenej striekačke pre fanatických závislákov. Lež nestalo sa tak. Zopár vylepšení, zopár frustrácií a napokon jedno veľké otvorenie mojich úst, z ktorých sa derie výkrik – jasne prezentovaný akt zúfalstva.

Evolution GT je typickým titulom, ktorý ponúka na výber tradičnú zmes herných módov, z ktorých najdôležitejším je Kariéra. Tá je rozdelená na dve časti – Challange (rôzne minihry ako najrýchlejšie kolo, zdeptaj súpera, drž sa lajny a podobne) a Sezóna. Práve tá je najdôležitejšia, pretože za každý, dokonca i neúspešný, pretek dostávate skúsenosti, ktoré po dosiahnutí určitej hodnoty postačia na zvýšenie levelu vášho jazdca a vy si môžete vylepšiť jednu z mnohých vlastností.

Čože? Aké vlastnosti? Už aj do závodných hier sa predrali RPG prvky? Áno, je to už raz tak, kríženie žánrov je dnes v móde a vzniknutý mutant je v tomto prípade príjemným domácim zvieratkom, takže obavy treba zahodiť za hlavu. Hneď na úvod si pri vytváraní profilu vyberiete svoju povahu podľa toho, či vsádzate na rýchlosť alebo patríte k tvrdším pretekárom, ktorí nemajú problém s vytlačením z cesty a natlačením na mantinel. Za podarené kúsky počas jazdy v sezónnom závode (predbiehanie, zastrašovanie, vytlačenie z trate, najlepšie kolo, čistá jazda, drafting...) získavate body skúsenosti. Po postupe na vyšší level sú k dispozícii dva body. Tie stačí rozdeliť medzi schopnosti (zastrašovanie, sebavedomie, sústredenie, rýchlosť, brzdenie, tigrý efekt...), pričom zmeny medzi začiatočníkom a profesionálom v danej vlastnosti sú značné. Ak vás vystrašil tigrý efekt, nemusíte mať strach – automobil sa nezmení na rýchleho dravca, ktorý sa svojimi pazúrikmi zaryje do súperovho nárazníku. Nie a nie. Už v SCAR bol k dispozícii efekt vrátenia času, využívaný hlavne pri nepodarených pokusoch o predbiehanie, búračkách alebo zle vybraných zákrutách. Aby to nebolo všetko, každý jazdec má aj vlastnú hodnotu nervozity, klesajúcu pri zastrašovaní, čiže prítomnosti súperovho vozidla za zadkom. Po minutí nastáva knockout, čo u súpera znamená menší chaos v ovládaní, kedy môže jazdec spraviť chybu a pri hráčovom KO sa obraz rozmaže, takže je vidieť jedno veľké hnedé... a nasledujúce sekundy preveria nielen znalosť trate, ale aj intuíciu.

Počet vozidiel presiahol tri desiatky, všetky značky sú skutočné, avšak suma automobilov je trochu zavádzajúca vďaka zarátaniu upravených typov už raz použitých značiek. Máme tu klasickú cestnú Vectru, i športovo upravenú. Je tu normálne Audi A3 i jeho vylepšená verzia, rovnako dopadol napríklad Mercedes alebo Golf či Clio. Nechýba na našich cestách často videný Seat alebo menej známe Bugatti či TVR a Pagani. Všetko sú to riadne žihadlá, ale na reči o výraznom odlíšení vozov netreba príliš dávať. Obdobne dopadli aj trate. Síce ich tu je 28, ale každá z nich má dve verzie a väčšina je formou past© prevedená zo SCAR. Asfalt okúsime na mestských okruhoch, na vidieku, ale skrátka neprídu ani tradičné a dobre známe okruhy ako napríklad Hockenheim.

Dosť bolo suchého opisu, všetko vyzerá príliš ružovo a mne sa už zbiehajú slinky na odplatu v podobe vytknutia záporov, ktoré výrazne ovplyvnili výsledné hodnotenie. Veď už samotný koncept nie je zlý, no Evolution GT nestráca na chabom nápade (i keď nemusí sadnúť každému) – defekt totiž kára od Black Bean dostala v cieľovej rovinke, kde sa podobné srandy nestávajú.

GRAFIKA 6 / 10
Je obdivuhodné, čo sa podarilo tvorcom z enginu RenderWare vymačkať, ale na konkurenciu tento motor už skrátka stráca. Pokiaľ by som sa mal venovať len modelom vozidiel a ich grafickému spracovaniu, rozhodne by som chválou nešetril, veď autíčka vyzerajú skvostne, reálne kopírujúc svoje predlohy sú rozpoznateľné už z diaľky, avšak na frak dostáva model poškodenia. Ten je takmer nulový, simuluje len buch vľavo vzadu (svetielko sa rozbije, nárazník sa odtrhne a sklo pukne), buch vpravo vzadu (ten istý postup, len zrkadlovo obrátený) a rovnako môže schytať predok vozidla. Na zmenu jazdných vlastností radšej zabudnite ihneď, skôr sa dočkáte pochválenie mojej osoby od zástupcu šéfredaktora. Ešte horšie je na tom okolie, ktoré je pravým opakom stvárnenia automobilov. Fádne, nudné a prázdne. Divákov zrejme na preteky nevpustili, akákoľvek animácia na pozadí nehrozí, zmena počasia by bola pre vývojárov zbytočnou príťažou a objekty po okrajoch cesty napočítate na prstoch bezrukého invalida. Pomôcka pre neprebudených: nula. Rôzne tie efekty, popísané na krabiciah grafických kariet uvidíte len vo svojich vlhkých snoch a navyše tam nie je ani žiadna kočka. Posledne menovaná vec nám však vadiť nemusí, kariérou nás totiž sprevádza Gabriele Tarquini (len aby nedošlo k omylu, je to muž, šampión BTCC a ETCC), ktorý má síce sexi plešinku, náušničku v uchu, no jeho herecké výkony by sa uchytili maximálne tak v porne alebo argentínskej telenovele. Nejako však ujo preraziť musel, veď to poznáte. Ktovie akú korelu by v objatí nežnej devy chytil a juhoamerické eposy neletia už ani u nás.

INTERFACE 8 / 10
Fajnové ovládanie zráža na kolená jediná vec. Ručná brzda je zbytočná, pretože vzniknutý šmyk sa ustrážiť nedá a je lepšie ju nepoužívať. Teda, ak chcete bojovať o popredné pozície a nepozerať sa všetkým do výfuku. Haha, dnes som asi spapal vtipnú kašu. Trochu ma zarazilo, že i po zvolení gamepadu ako ovládača som musel v menu používať klávesnicu, ale pohyb v položkách je prehľadný a nenáročný, takže túto krkolomnosť prejdem bez škrípania zubov.

HRATEĽNOSŤ 5 / 10

Trápi ma mnoho otázok, ale vonkoncom mi nie je jasné, prečo je môj život taký krutý a prečo mi ho Black Bean robí ešte smutnejším. Na začiatok musím povedať dôležitú vec – Evolution GT je jedno z najkvalitnejších spojení arkády a simulácie, aké na trhu máme. Z prvého žánru si berie štart z poslednej pozície, absenciu ovplyvnenia správania sa vozidla pri poškodení alebo neférové vytláčania z tratí. Druhý žáner má zastúpenie v nutnom používaní brzdy. Nesmejte sa, keď sa pozriete na štýl hrania Need for Speedu a porovnáte ho s nutnosťou brzdiť pred zákrutou viac než pol metra, pochopíte. Navyše je pekné, že každý jazdec má vlastný štýl, ktorý si môžete prečítať v manuáli, nám stačí, ak spomeniem, že jeden vsádza na rýchlosť, druhý je agresívna besná sviňa (panák menom Chong si odo mňa vyslúžil nejedno škaredé slovko za svoju bezohľadnú jazdu) a ako celok tu máme bandu individuálnych osobností. Oni dokonca získavajú rovnako ako vy skúsenosti.
A keď ich majú veľa, sú lepší. Niekedy až príliš, ale hodnotenie náročnosti je o pár riadkov nižšie. Prvá krutosť spočíva práve v tomto bode, ale aby som sa neopakoval (to je paradox, ešte som nič nenapísal a už by som sa chcel opakovať, holt, vtipná kaša je zákerná), nechám si to napotom.

Druhý kopanec do intímnych miest si Evolution GT ponechal od svojho staršieho súrodenca. Môžete ma pokojne považovať za ufrflaného puntičkára, ale KDE SAKRA JE NORMÁLNY MÓD KARIÉRY? Fajn, možnosť Challange, teda akýchsi výziev, beriem už ako nutnú daň v každej autíčkovine. A zároveň krutú, pretože nechápem, koho by táto položka mohla ešte baviť... Lež nevadí, keď si chce niekto zastrašiť behom troch kôl všetkých pretekárov, má tu možnosť, ja si radšej prečítam recenziu u konkurencie ako klikať na túto voľbu. Lenže ani Sezóna pod svojim nádherným názvom neskrýva to pravé orechové. Black Bean povedia: Tu máš auto, tu máš trať a skonči tu do tretieho miesta, inak sa ti neotvoria ďalšie možnosti!

Fajn, prvé kilometre prežívam v agónii z dobre spracovaného modelu správania sa vozidla a obmedzenie slobody voľby mi nevadí. Lenže ja chcem jazdiť napríklad len s vozidlom A, pretože som si naň zvykol a sadne mi. Dobre, stačí si navoliť jeden okruh, milión kôl a môžem do skonania vekov točiť virtuálnym volantom. Ale potom sa mi neodomknú nové možnosti, opakovať už vyhrané trate vyústi v chabý prísun skúseností, pre ktoré sa neoplatí trať znovu prechádzať. Navyše trať, ktorá sa mi nemusí páčiť. Po úspešnom zvládnutí jedného tátoša je nutné presedlať do druhého a i keď v ovládaní až tak veľké odchýlky nie sú, niektoré rozdiely je cítiť, a tak po akomkoľvek úspechu sa treba učiť zvládnuť nový voz. Zábava ako v krúžku štrikovania. Veď preteky sú práve o tom, aby sme si užívali a nie boli obmedzovaní. Skutočne ma to štve, veď radosť z napredovania si vykračuje ruka v ruke s frustráciou. A tú ja nerád

MULTIPLAYER
Nebol testovaný

ZVUKY 6 / 10
Zvuk motora je pre každý kúsok iný, brzdy škrípu, nárazy sú už trochu umelé, ale veľký zvukový vzruch rozhodne Evolution GT nevytvorí. Nevadí, k pocitu z jazdy to stačí, nič prekvapujúce však nečakajte. Ujo Gabriele hovorí celkom fajne anglicky, artikuluje ako o dušu, ale počúvať ho nemusíte. Navyše je vtipný a pekne sa smeje.

HUDBA 6 / 10
Muziku k hre poskytli dve grupy – One Light Out a Supertweeker. Doplnili och ešte Jonathan Case, Late Night Sneaky DJ Quest a Von Iva. Nepoznáte? Ani ja a nechválim sa tým. Ich výtvory si vypočujete v menu, teda ak o to stojíte, ja som z ich výplodov plné gate nemal, žiadna melódia mi v hlave neutkvela, ale je dobre vedieť, že tu niečo také máme. V hre si skladieb neužijete, čo možno zarytí simulátoristi berú ako klad, pretože podobný rušivý element by rozptyľoval, avšak niekedy by spríjemnenie krúženia po meste formou agresívnej melódie prišlo vhod.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 4 / 10
Evolution GT nie je hra ľahká, ktorú pustíte senilnému dedkovi, aby sa na pár hodín povozil. Prvá sezóna, kedy začínate od nuly, je pohoda, zvládnuteľná ľavou rukou a zlatými metálmi sa to v menu len tak hemží, lenže prechodom na vyššiu úroveň nastane prvý skrat. Level nadobudnutý hráčom sa prenáša do ďalšieho kola, kde sa však už vyskytujú jazdci na vyššej úrovni. Stačí, ak je vedúca dvojica, prípadne trojica o úroveň (dve, tri) lepšia a vidina umiestnenia na stupni víťazov sa rozptýlila ako naše reči o výbere farby dizajnu. Ehm, mohlo ma napadnúť lepšie prirovnanie.

Horko ťažko som sa prepracoval cez trpkú cestu neustáleho reštartovania pretekov do ďalšieho kola, v ktorom môj level stačil akurát tak na posledného borca a bolo vymaľované. Ono totiž neexistuje inej cesty, než reštart po nezdare – ak nespustíte závod znovu, získate síce čo-to zo skúseností aj vy, lenže polepší si i súper. Verte, že dostatočne na to, aby vás to hnevalo. Po mnohých rokoch strávených za otrieskaným monitorom sa už nepovažujem nervózneho hráča, ktorého rozhodí nejeden neúspech. Zrejme preto som i šéfredaktorom, no čo sa dialo pri hraní Evolution GT, sa nedá na slušné stránky napísať.

Ale prd, keď chcete čítať slušné veci, choďte si vylievať srdiečka do rád pre dojčiace mamičky, nepochopím, ktorého idiota v Black Bean napadlo takto odrádzať hráča v ďalšom napredovaní. Po niekoľkých neúspechoch sa protivníci začnú výkonnostne vzďaľovať a je stále náročnejšie ich dohnať. A oni vám to dajú sakra pocítiť, navyše zmysel pre férovosť niektorým z nich chýba a stretnúť tak niektorých vonku na ulici, otrieskam im hlavu o betónový múrik. Inak som kľuďas. Milý, pekný a slobodný. Zúfalé reštartovanie trate a po hodinovom úsilí úspešné prejdenie cieľom na tretej pozícii by som prirovnal k rannej veľkej potrebe, ktorá býva často neskutočnou úľavou. Síce ma trochu rozhodilo, že dvaja ďalší protivníci získali viac skúseností, pretože jazdili ako hovädá, ale tú neopísateľnú radosť si predsa nenechám nikým vziať. Evolution GT je časom vskutku nehrateľný produkt, pochybujem, že niekto by daný model považoval za rýdzo hrateľný. Navyše ostatní vodiči by si mali spraviť hlavne psychologické testy a verím tomu, že by im nik nedal do rúk ani sedadlo z bicyklu. Síce sa rvú aj medzi sebou, ale nájdu si chvíľku, aby drcli aj do vás, takže sa prvá zákruta stáva alfou a omegou. Voľbou, či reštartovať úroveň hneď alebo až po minúte. Ak sa ozývate a argumentujete tým, že čelo pelotónu sa predsa bezchybnou jazdou dobehnúť dá, ja sa vám vysmejem do tváre – nezabúdajte, že prví sú skúsenejší. Rýchlejší. A po úvodnom zaváhaní ich už nikdy neuvidíte.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5,9 / 10
Nič moc spracovanie, príjemný RPG model, po čase frustrujúca obtiažnosť a hlavne tvorcami nalinkovaná nasledujúca „voľba“ vozidla i trate. To je stierač zabodnutý v chrbte inak zábavnej hry. Keby Black Bean nemali hlavu zastrčenú v piesku a poobzerali sa okolo, čo ľudia chcú a hlavne čo hrajú, istotne by zistili, že sa chcú hlavne baviť. Sami si vyberať, sami sa zdokonaľovať, sami si užívať rýchlosť. Nepomôže tomu ani plešatý Gabriele, ani skutočné vozidlá a ani tiger. Ani ja. Som sklamaný, som roztrpčený, pretože kvalitné preteky na PC už dlho neboli. Bôľ je to o to horkejší, že si už týždeň užívam Formula One 06 na Playstation 2. Nič to, čakajme na GTR 2, tu to páchne spálenou gumou. Od pneumatík.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Drobné prepeličky môžu pomáhať v boji proti rakovine

Vedecký výskum na zvieratách vždy bol a aj bude otázkou rôznych názorov. Výskum na vtáčích vajciach a embryách však prináša nové rozmery.

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory. Jedným z nich je aj bioinformatika.

TECH_FM

Odhalili, prečo sú veľryby také obrovské

Gigantizmus veľrýb bol dlho záhadou. Už nie je.

Vzdali sa ropy, ponúknu tenisky z morských rias

Nerozpadnú sa po jednom daždi, nový materiál je určený na štandardné použitie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 999
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 058
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 887
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 863
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 602
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 736
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 753
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 629
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 541