SME

Daxter - oranžová perla pre čierny klenot

Jak and Daxter sa stal jednou z najpopulárnejších sérii aké na PlayStation 2 vznikli a teraz, takmer rok po vydaní PSP v Európe, sa konečne aspoň jeden z hrdinov predstaví vo svojom vlastnom dobrodružstve. Dokáže však obhájiť kvalitu skrývajúcu sa za znač

Jak and Daxter sa stal jednou z najpopulárnejších sérii aké na PlayStation 2 vznikli a teraz, takmer rok po vydaní PSP v Európe, sa konečne aspoň jeden z hrdinov predstaví vo svojom vlastnom dobrodružstve. Dokáže však obhájiť kvalitu skrývajúcu sa za značkou Jak and Daxter?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PSP sa nám začína pomaly vyfarbovať a tým teraz nenarážam len na jeho nové prevedenia v bielej či dozaista pre mnohých okúzľujúcej ružovej farbe. Slávne série ako Tekken, Silent Hill či Metal Gear Solid predstavujú obrovské lákadla pre všetkých, ktorí doposiaľ nad kúpou prvej konzoly do ruky od Sony zatiaľ iba váhali. Samotné čísla hovoria za všetko, PSP si predajnosťou polepšilo vo viacerých teritóriách, počnúc kľúčovým japonskom, kde sa v posledných týždňoch ustálil predaj na dvojnásobku oproti bežnému stavu za minulé obdobia. Dnes máme tu česť vám predstaviť ďalšiu perlu, tentoraz z vlastnej kuchyne Sony - Daxter. Malý hrdina vo svojej veľkej rovnomennej hre vám poodhalí netušene možnosti PSP.

SkryťVypnúť reklamu

Ak ste nejakou nešťastnou náhodou prepásli pôvodný diel pre PlayStation 2, odhliadnuc od toho, žeby ste to mali napraviť, vedzte, že Daxter bol kedysi normálnym chlapcom, teda v rámci možností. Raz sa spolu s Jakom vybrali preskúmať záhadný a pre mnohých obyvateľov Sandover Village hrôzu naháňajúci ostrov Misty Island, od ktorého sa na výslovne prianie Green Sage mali držať čo najďalej. Tu sa krátko po príchode stali nielen svedkami blížiacej sa pohromy, ale aj náhody alebo skôr Daxter-ovej prehnanej zvedavosti, ktorá mu od nôh zmenila život. Pádom do nebezpečného Dark Eco, čo obvykle predstavuje okamžitú smrť, sa malý hrdina s podrezaným jazykom zmenil na oranžovú lasičku.

Daxter sa stal ohromne populárnym charakterom, dalo by sa povedať, že nástupcom maskota PS One - Crasha Bandicoota a tak niet divu, že po rokoch dostal konečne vlastnú hru. Dejová línia sa zarezáva do obdobia medzi prvým a druhým dielom. Ide o dvojročné obdobie, v ktorom bol Jak nemilosrdne zatknutý a podrobený nechutným testom. Čo však náš malý priateľ robil za tú dobu? Ak by ste si mysleli, že sa len tak povaľoval, neboli by ste ďaleko od pravdy. Daxter v podstate prišiel k Jakovi ako slepá kura k zrnu. Dva roky sa ponevieral mestom, obliehal bary a rozprával nadnesené hrdinské príhody. Pri jednom z nich si ho všimol Osmo (vlastník firmy odstraňujúcej chrobákov a vôbec všakovakého hmyzu) a okamžite malého výmyselníka najal. V hre sa okrem dobre známych postáv stretneme aj s niekoľkými novými charaktermi, na čele s okúzľujúcou Tayrn, ktorá nás navyše čas od času obdarí i nejakým tým upgradom.

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 10 / 10
Po všemožných trápnych pokusoch niektorých vývojárov vyžmýkať z PSPčka grafiku približujúcu sa PS2, sa to vývojárom z Ready at Dawn bez akéhokoľvek prižmúrenia oka, podarilo. Sám som názoru „grafika nie je všetko“, no v prípade hry vychádzajúcej zo série Jak and Daxter (ďalej už len JaD) si ani nič menšie, ako zanechané tváre v nemom úžase z dosiahnutia takmer vrcholu na danej platforme, neviem predstaviť. Tím skladajúci sa z bývalých členov Naughty Dog a Blizzard Entertainment, ako aj spolupráca s Naughty Dog, urobila svoje. Animácie sú na nerozoznanie od konzolových verzií, akoby vystrihnuté z najnovšieho Pixar filmu. Plynulo a s množstvom detailov bežia v engine hry. Niečo také sa na handheldoch len tak nevidí. Samotný Daxter dokonca v animáciách vyzerá lepšie než v prípade PS 2 verzie. O čom hovorím, pochopíte až v momente, keď sa budete kochať jeho nádhernou imaginárnou srsťou.

SkryťVypnúť reklamu

Dizajn levelov priamo vychádza z predchádzajúcich dielov. Či už sa pozeráme na kanály, pretechnizované základne nepriateľov, bane či trávou zarastené planiny okolia Haven City. Technické spracovanie Daxtera necháva ďaleko za sebou akúkoľvek hru, doteraz vytvorenú pre akýkoľvek handheld. Aby však tých superlatívov nebolo priveľa, spomeniem zopár nedostatkov, za ktoré v podstate tvorcovia ani nemôžu, ale hru do istej miery ovplyvňujú. Limitujúci výkon PSP si vyžiadal svoju daň v uliciach Haven City. Obrovské mesto plné života, tak ako ho poznáme z PS 2, sa rapídne zmenšilo a rozdelilo do dvoch častí, oddelenými malou uličkou. Obyčajných ľudí potulujúcich sa na zemi nestretnete, aký taký život signalizujú vznášadla, tie sú ale v takej výške a v tak malom počte, že za normálnych okolností si ich nevšimnete. Najnevkusnejšie pasáže predstavujú momenty automatického ukladania pozície, počas ktorých dochádza na niekoľko sekúnd k výraznému zníženiu framerate.

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 9 / 10
Herné menu ponúka takmer všetko. Dokonca ani kvôli bonusovým materiálom nie je hráč nútení opustiť hru a vrátiť sa na titulnú obrazovku. Séria JaD bola od svojich prvopočiatkov známa tým, že aj napriek ponúkanému dychberúcemu technickému spracovaniu sa zaobišla bez otravných nahrávacích obrazoviek. Daxter nie je žiadnou výnimkou. Prítomnosť loadingov ako obvykle reprezentujú dvere s komplikovaným zámkom alebo výťahy. Rovnako rýchle sú aj prechody medzi hrou a animáciami. Skrátka a dobre - Daxter si v tejto oblasti s ničím nezadá so svojimi konzolovými rovesníkmi. Otázne iba ostáva, prečo sa všetko potvrdzuje guľkou. Pre PAL-ové hry je to rozhodne netypické. Zato však hráči znalí normy NTSC-J sa aspoň nebudú musieť preorientovávať na novú schému.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Daxter nie je prvou hrou, kde sme mali možnosť oranžovú lasičku ovládať. Ak sa vrátime dva roky do minulosti, konkrétne k tretiemu dielu, nájdeme tam pasáže, kde si aj on vyslúžil svoju malú rolu. Nikoho ale asi neprekvapí rozšírenie jeho škály pohybov a ponúkaného arzenálu. Hneď v úvode vás hra prevedie krátkym tutoriálom ovládania a tiež orbami, na ktoré na svojej púti natrafíte. Nepotrvá dlho a Daxter obdrží základnú zbraň – placačku (viem, viem, spisovne správnym výrazom je muchárik, ale teraz nie sme na hodine slovenčiny a placačka znie rozhodne lepšie). Nejde však hneď len tak o hocijakú. Klasické mriežkované ukončenie nahradila elektrina a vy z nej budete mať rovnakú, ak nie väčšiu, radosť ako Daxter. Pomocou štvorčeka sa v bezprostrednej blízkosti nepriateľa predvedie v efektívnom kombe, ktoré je navyše možné nabaľovať nekonečnou radou smrtonosných úderov z otočky, ak sú nablízku ďalší nepriatelia.

SkryťVypnúť reklamu

Druhú a zároveň poslednú zbraň reprezentuje sprej proti hmyzu. Ten má spočiatku iba obmedzené možnosti, no našťastie, na rozdiel od placačky, sa neustálim napredovaním v hre dostanú Daxterovi do rúk rôzne vylepšenia. Nakoľko však Daxter váži sotva päť kíl aj s tieňom, dokáže sprej využiť aj ako miniatúrne vznášadlo. Žiaľ to ho udrží vo vzduchu iba na pár sekúnd, pretože náplň v ňom sa míňa závratnou rýchlosťou, a tak na predĺženie vznášania sa a deratizovania je potrebné zbierať zelené žiariace sféry. Tak či onak, tých z vás, ktorým viac imponoval druhý a tretí diel série, musím sklamať. Daxter je tradičná hopsačka so všetkým, čo k tomu patrí. Inak povedané, po dohraní hry sa i ten najväčší milovník plošinoviek, naskáče do sýtosti. Okrem toho budete musieť tu a tam vyriešiť nejaký ten triviálny zádrhel v podobe malých minihier alebo nájdenia a vyzabíjania určitého počtu nepriateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou hry sú aj Daxterove zasnené eskapády. Deratizačná centrála okrem iného obsahuje aj miestnosť s posteľou, na ktorej si môžete kedykoľvek zdriemnuť. Nejde o klasický odpočinok, pri ktorom sa hráčovi doplní energia, ale o prostriedok na presun do Daxterovej mysle. Tieto minimisie sú na jednej strane jednotvárne, no zase na strane druhej, prekvapivo zábavne. Daxterove sny vychádzajú z paródii na rôzne kasové trháky. Tak napríklad v jednej z nich sa nám predstaví v čiernom plášti so slnečnými okuliarami à la Neo a v druhej naopak ako nebojácny Indiana Jones alebo Gandalf z Pána Prsteňov. Sny spočívajú na stláčaní tlačidiel v určitý moment, pričom v niektorých prípadoch sa to okorení aj značne obmedzeným pohybom do strán. Hru je možné dokončiť i bez týchto minihier, ale povedzme si pravdu, kto by odolal?

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Hru pre viacerých hráčov Daxter neobsahuje.

ZVUKY 9 / 10
Ak ste hrali predošlé diely, nemohli ste si nevšimnúť špičkový dabing geniálneho Max Casella, ktorý prepožičal svoj hlas Daxterovi. Dalo by sa povedať, že práve vďaka nemu si hráči natoľko obľúbili oranžovú lasičku. Hlasy všetkých postáv vyskytujúcich sa v konzolových verziách sú späť. Novým postavám bola našťastie pri výbere venovaná rovnaká starostlivosť. Čo sa týka herných zvukov, pričapenie hmyzu o podlahu neznelo nikdy tak krásne.

HUDBA 7 / 10
Čo dodať, museli by ste byť skutočne naivní, ak by ste čakali prevratné melódie, ktoré by vás zatlačili hlboko do kresla a pri ktorých by sa vám podlomili kolená. Príjemná hudba je stavaná pre všetky vekové kategórie, no nemusí ulahodiť každému.

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Takmer na každom rohu sú roztrúsené checkpointy a Daxter nie je limitovaný obmedzeným počtom životov. Bossov je navyše možné poraziť už pri prvom stretnutí. Každý má, veď ako to už v hrách býva zvykom, svoje slabiny a škála pohybov a zbraní nie je ani zďaleka taká veľká, aby ste na ne neprišli behom niekoľkých sekúnd.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Daxter predstavuje pre majiteľov PSP dlhoočakávaný dôvod na radosť, pýchu kvôli ktorej môžu byť právom hrdí na to, že vlastnia tento, aj keď možno ešte stále pre mnohých drahý, čierny klenot. Mne osobne príde zakaždým ako naň dorazí nejaký exkluzívny hit o to viac ľúto, že nevyšiel aj na PlayStation 2. Daxter je jednoducho nádherná ukážka schopností volkmenu 21 storočia. Tak načo ešte čakáte? Zbehnite si do najbližšej predajne po next-gen titul pre handheldy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 1 ďalší 1
Asteroid 2024 YR4 zachytený Webbovým teleskopom.

Objekt je doteraz najmenší, aký Webbov teleskop zameral.


TASR 1
Ilustračná snímka.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


4
Misia Fram2 je pomenovaná po nórskej prieskumnej lodi.

Kapsula za pomoci padákov dosadla do vôd Tichého oceánu.


TASR

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 17 212
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 546
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 699
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 350
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 341
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 746
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 621
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 593
SkryťZatvoriť reklamu