ILUSTRAČNÉ FOTO – REUTERS
Ako by ste zareagovali na takýto telefonát – poskytnete telefón alebo adresu Alice, ak ju poznáte? Absolútna väčšina ľudí v snahe pomôcť priateľke ani na moment nezaváha.
V skutočnosti ste pritom možno nehovorili so zamestnancom Strát a nálezov, ale s podvodníkom, ktorý len potreboval zistiť, aký je váš vzťah k Alici a akú má poštovú adresu a telefónne číslo. Mohol to byť novinár, ktorý Alicu preveruje kvôli tipu, že kedysi chodila so známym politikom, alebo zlodej, ktorý zbiera informácie o nej, aby mohol požiadať v jej mene napríklad o pôžičku.
Ukážka jednoduchého triku „Straty a nálezy“ pochádza z „manuálu podvodníka“, ktorý nedávno zverejnil britský úrad na ochranu osobných údajov v rámci správy o obchodovaní s citlivými dátami. Metódy fungovania siete obchodníkov boli odkryté vďaka dokumentom z bytov niekoľkých súkromných detektívov.
Detektívi v podrobných manuáloch nováčikom v profesii napríklad vysvetľujú, ako využiť na získanie citlivých informácií susedov sledovanej osoby, jeho zamestnávateľa, lekára, úrad práce, daňový úrad, banky i vodárne či poštu. Podrobne pritom rozoberajú aj psychológiu prístupu k ľuďom v rozličných funkciách tak, aby boli čo najochotnejší.
Úradníkov z britského ministerstva sociálnych vecí napríklad charakterizujú ako „oddaných dodržiavaniu všetkých pravidiel, s trochu slabšie vyvinutou vlastnou osobnosťou“, ale zároveň „paranoických a podozrievavých voči zvláštnym telefonickým požiadavkám“. Manuál preto radí: „Tento typ ľudí musíte presvedčiť, že ste rovnako poriadkumilovný a naškrobený, ako oni. Nepoužívajte model frajera alebo model idiota, pretože na linke nevydržíte ani päť sekúnd: s idiotmi a povaľačmi sa totiž stretávajú denne. Namiesto toho predstierajte, že ste malý úradníček z iného oddelenia, ktorý sa snaží pomôcť im s ich problémom bez toho, aby sa musel obracať na nadriadených. Buďte slušný a priateľský, hrubý nátlak tu nepomôže.“
Manuál tiež upozorňuje, že od jedného človeka nikdy nemožno žiadať viac informácií naraz, lebo to by mohlo vyvolať podozrenie – telefonáty na rôzne miesta treba jednoducho opakovať, až kým mozaika údajov o človeku nebude kompletná.
Podľa správy sú vo Veľkej Británii najčastejšími klientami, ktorí za takto získané informácie platia, novinári, ale takisto vymáhači dlhov, poisťovne či rozvádzajúci sa manželia zisťujúci finančnú situáciu partnera.
Okrem popísaných metód „sociálneho inžinierstva“ sa dáta pre nich získavajú aj jednoduchým podplácaním úradníkov či zamestnancov vo firmách, ktorí k nim majú prístup. Napríklad cena výpisu z registra trestov inej osoby je na britskom čiernom trhu v prepočte asi 28 tisíc korún, zistenie majiteľa auta podľa ŠPZ stojí asi 10 tisíc a podobne.
Ako sa brániťNeklikajte na odkazy v reklamných e-mailoch; ak už musíte stránku navštíviť, napíšte jej adresu ručne.Neposkytujte žiadne informácie o sebe ani o iných ľuďoch (cez internet ani telefonicky), ak nepoznáte človeka, ktorý ich žiada.Zvážte, aké informácie zverejňujete na webovej stránke – väčšinou niet dôvodu, aby ste tam mali privátnu adresu alebo telefón.Nepoužívajte ľahko uhádnuteľné heslá, napríklad obsahujúce váš dátum narodenia či meno partnera.Sledujte svoje výpisy z účtu a na podozrivé položky hneď upozornite banku.Na počítači používajte antivírusový softvér aj firewall.Príklad z manuálu: ako získať číslo účtu obete
Podvodník: Dobrý deň, tu je fakturačné oddelenie Britského telekomu. Pri kontrole platieb sme zistili, že v nedávnom období vám možno boli nesprávne naúčtované hovory. Prišli nám už podobné sťažnosti od niekoľkých ľudí vo vašej oblasti. Nevšimli ste si v uplynulých mesiacoch, že máte vyššie účty ako obvykle?
- Možno boli trošku privysoké...
Podvodník: Technici nás informovali, že vám bolo naúčtovaných o 53 jednotiek viac. To znamená, že vám vrátime 21 libier. Môžeme vám ich odpočítať z ďalšej faktúry, alebo vám ich vrátime na účet?
[Väčšina ľudí si zvolí prevod na účet, pretože tak dostanú peniaze skôr. Ak subjekt chce pripísať peniaze k ďalšej faktúre, opravte sa a povedzte: „Ach, veľmi sa ospravedlňujem, až teraz som si všimol, že pri platbách menších ako 30 libier musíme podľa inštrukcií previesť peniaze priamo na váš účet.]
Podvodník: Môžete mi teda, prosím, nadiktovať vaše údaje, aby sme peniaze mohli ešte dnes previesť?Aké je meno vašej banky...? Ktorá pobočka? A aké je číslo účtu? Nemáte náhodou účet aj v inej banke, keďže pri tejto trvá prevod o niečo dlhšie ako pri ostatných?
Podvodník: Ďakujem, platbu by ste mali mať na účte do zajtra.
[Ak sa vás subjekt spýta na telefónne číslo a meno, povedzte „Adams, Fakturácie BT. Ale ak budete niečo potrebovať, pomôže vám ktorýkoľvek operátor, keďže sme tu všetci prepojení.]