V mobilnej branži prichádza už len zriedkavo k rozruchu, ktorý by spôsobil dizajn mobilného telefónu. Pred dvomi rokmi napríklad spôsobilo obrovský rozruch uvedenie ultratenkých telefónov Motorola. Tento rok zaznamenal prekvapujúci úspech čierny telefón s magickou červenou dotykovou klávesnicou, ktorému dal kórejský elektronický gigant LG provokujúco sladké meno - Chocolate (čokoláda).
Jin Kim je podpredsedkyňa predstavenstva dizajnového centra spoločnosti LG Electronics. Je na čele vývojárov, ktorí vymysleli koncept populárneho módneho telefónu LG Chocolate. Vyštudovala univerzitu HongIl v Kórei s dôrazom na priemyselný dizajn, získala niekoľko prestížnych ocenení a pravidelne sedáva v porotách dizajnérskych súťaží. Nepatrí však k dizajnérom – teoretikom, sama navrhla niekoľko mobilných telefónov, DVD prehrávač kombinovaný s videom, ale napríklad aj originálny stereoprehrávač.
Koľko ľudí sa zvyčajne podieľa na vývoji mobilného telefónu?
Ústredný tím zvyčajne tvoria štyria dizajnéri, ktorí vedú celý vývoj. Samozrejme, je tu aj množstvo podporných dizajnérov a tímov, ktorí im pomáhajú pri finalizácii dizajnu.
Ako dlho trvá vývoj úplne nového modelu, akým je napríklad LG Chocolate?
Zvyčajne kratšie ako rok, aj keď to samozrejme záleží od konkrétneho modelu. Výrobky sa snažíme vyvíjať najrýchlejšie ako sa dá.
Líši sa vízia, či koncept vývojára od finálnej verzie?
V spoločnosti LG technológia slúži dizajnu, a nie naopak. V rámci nášho podniku dokonca ani nehovoríme „oddelenie výskumu a vývoja“ ale „oddelenie výskumu a dizajnu“.
Samozrejme, sú to predovšetkým naše technologické znalosti vysokej úrovne, ktoré zmenšujú priepasť medzi nápadmi a finálnymi výrobkami. Naši dizajnéri prichádzajú so skvelými nápadmi a naši inžinieri ich premieňajú na skutočnosť. Navrhnutý dizajn dokážeme premeniť na reálny produkt preto, lebo sa nám darí dobre zvládať technológie.
Aké prekážky musí vývojár prekonať, aby sa jeho myšlienka presadila do finálnej verzie telefónu?
Dizajn každého výrobku predstavuje stelesnenie životného štýlu jeho potenciálnych používateľov. To je aj dôvod, prečo by sa dizajnér mal zameriavať na to, ako reálne premietnuť život daného používateľa do navrhovaného produktu. Dizajn by nemal len vyjadrovať nejaký bizarný umelecký nápad. Kľúčom je vždy kreativita. Paradoxne však často platí, že kreatívna povaha samotného dizajnéra je jeho najhorším nepriateľom.
Je to ťažké, presadiť v telefóne nový ovládací prvok, ako je napríklad senzorová klávesnica LG Chocolate?
Odpoveď znie: áno aj nie. Ľudí vždy priťahujú známe veci. Na druhej strane sa však pri nich začnú rýchlo nudiť. Senzorová klávesnica modelu LG Chocolate musela tiež absolvovať skúšobnú dobu z hľadiska jej akceptácie trhom. Teraz sa však táto klávesnica stala trendom na trhu s mobilnými telefónmi.
Telefón ste vymysleli aj vyrobili. Čo nasleduje ďalej? Testujete novinky u používateľov pred tým, než ich uvediete na trh?
Pred a po uvedení nových produktov na trh ich vždy dávame testovať používateľom. Samozrejme, výsledky týchto testov pozorne študujeme, aby sme nabudúce boli schopní vyrobiť ešte lepšie výrobky. Pre LG je to neoceniteľný postup.
Aký vplyv na finálnu verziu telefónu majú napríklad ekonomické kritériá? Máte vopred danú výrobnú cenu telefónu, do ktorej sa musíte zmestiť, alebo vymyslíte telefón, ktorého náklady na výrobu sa optimalizujú dodatočne?
To závisí od konkrétneho prípadu. U niektorých modelov úzko sledujeme aj cieľ v podobe vopred stanovených výrobných nákladov. Ale u väčšiny z našich modelov sa najprv inžinieri snažia naplniť kritéria dizajnu. Spolupracujú s nimi dizajnéri, ktorí im pomáhajú s nachádzaním tých najlepších riešení pre každý model.
Existuje rozdiel medzi vývojom telefónu pre kórejský (ázijský) a európsky trh?
Vo všeobecnosti platí, že ľudí v Ázii viac fascinujú nové funkcie, zatiaľ čo Európania sa viac zaujímajú o štýl. Ale tieto rozdiely sa pomaly strácajú.
Vo svete sa čoraz viac rozširuje trend kopírovania nápadov i dizajnu. Momentálne je LG v spore so Samsungom, ktorý skopíroval dizajn Chocolate v modeli E900. Veľké problémy robia svetovým výrobcom aj čínske fabriky, ktoré vyrábajú falzifikáty. Myslíte si, že je možné v tejto situácii vôbec udržať si prvenstvo, ak na trh uvediete ako prví úplne nový inovatívny produkt?
Áno, rozhodne to možné je. Je tomu tak preto, lebo marketing je o vytvorení odtlačku daného produktu v mysliach zákazníkov. Dnes sa každý snaží nasledovať trend, ktorý začal s modelom LG Chocolate. Na jeho napodobeniny preto hľadíme ako na poctu tomuto modelu.
Ako je tomu aj u všetkých ostatných výrazne úspešných produktov, aj model LG Chocolate je prvým svojho druhu a už sa mu podarilo dosiahnuť odtlačok v mysliach zákazníkov z globálneho hľadiska, čo zase posilnilo pozíciu značky LG aj u všetkých ostatných modelov mobilných telefónov. A práve táto sila značky zabezpečuje trhové prvenstvo.
Majú ešte čo vývojári povedať v čase, keď presadenie úplne nových konceptov na trh stagnuje?
Osudom a povinnosťou každého dizajnéra je rozmýšľať v nekonvenčnom kontexte. Každý trh skôr alebo neskôr dosiahne stav saturácie a začne trpieť nadbytkom nudných výrobkov, ktoré sa navzájom podobajú ako vajce k vajcu. Ak sa tak stane, dizajnér by mal hľadať inšpiráciu niekde mimo daného trhu. Ako príklad môžem uviesť, že v rámci nášho výskumu už nehovoríme o „trendoch v dizajne mobilných telefónov“ ale o „trendoch v oblasti módneho dizajnu“ alebo o „výskume na poli životného štýlu“. Kreativita je o tom, ako vidieť veci z iného uhla pohľadu.
Aký vývoj čaká produktový rad Chocolate? Budete sa zameriavať viac na dizajn, alebo výbavu telefónov?
Bohužiaľ, veľa vám z tohto hľadiska nepoviem, pretože tieto detaily sú stále tajomstvom. Ale náš dizajnovo-orientovaný prístup bude samozrejme pokračovať.
Ako bude podľa vás vyzerať módny telefón o 10 rokov?
Nazdávam sa, že sa veci vyvinú, ako vidíme v sci-fi filmoch. Niekedy naozaj platí, že sú to filmy, ktoré povzbudzujú kreativitu. Môžem vám s určitosťou povedať, že technológia aplikovaná v mobilných telefónoch zmení naše životy oveľa rýchlejšie, ako si to dokážeme dnes predstaviť.
A ako bude vyzerať manažérsky mobil?
Bude kompaktného, minimalistického štýlu s praktickými funkciami, ktoré nebudú nijako výstredné.