Zázračné tabletky nefungujú. Jedzte ovocie!

New Scientist nám odkazuje, že prakticky nič z úžitku, ktorý nášmu organizmu ponúka strava bohatá na ovocie a zeleninu, nemožno okopírovať v potravinových doplnkoch.

Ľadové medvede zrejme vedia, čím si treba upevniť zdravie.

ILUSTRAČNÉ FOTO - REUTERS

Brusnicové tabletky. Výťažok zo zeleného čaju. Šumivý vitamín C. Koncentrát z granátových jabĺčok. Betakarotén. Selén. Výťažok z grapefruitových semiačok. Vysoké dávky vitamínu E. Extrakt z borovicovej kôry.

K súpisu výživových doplnkov s antioxidantmi by zrejme každý z nás vedel pridať niekoľko ďalších. Veď ako sme si až doteraz mysleli, ich užívanie upevňuje zdravie a chráni pred najzávažnejšími chorobami. Podľa britského týždenníka New Scientist je však všetko inak.

Rozsiahle vedecké štúdie v poslednom časue nepotvrdili propagované účinky antioxidantov v podobe potravinových doplnkov. Zrejme sa tak definitívne skončila krásna rozprávka, v ktorej stačí hltanie piluliek na oddialenie príznakov starnutia.

Lisa Meltonová, ktorá článok napísala, čerpala z poznatkov popredných vedcov, ktorí dlhodobo študujú účinky antioxidantov na ľudský organizmus.

Čo sú voľné radikály

Zázračným účinkom piluliek obohatených antioxidantmi verí asi polovica Američanov. Berú ich denne vo viere, že im zabezpečia pevné zdravie a zbavia ich civilizačných chorôb vrátane srdcových, mozgových (najmä obávaného Alzheimera a Parkinsona), rakoviny, cukrovky, sivého zákalu či artritídy. Prečo si práve antioxidanty získali reputáciu zázračného prostriedku?

Po roku 1950 začali vedci zisťovať, že civilizačné choroby sú spojené so škodlivými chemikáliami v našom tele, voľnými radikálmi. Tieto zlúčeniny s jedným prebytočným elektrónom sú naozaj radikálne, čiže nepokojné a nebezpečné. Môžu sa stabilizovať naviazaním (oxidáciou) na iné molekuly vrátane bielkovín, cukrov, lipidov a DNA. Pritom často vytvárajú ešte viac voľných radikálov (ich prevaha nad antioxidantmi v organizme sa nazýva oxidačný stres; ten skracuje život buniek, a samozrejme aj celého organizmu). Túto reťazovú reakciu preruší buď vzájomná väzba dvoch radikálov, alebo reakcia s antioxidantom.

Voľným radikálom sa nevyhneme, pretože sú odpadovým produktom dýchania. V normálnych podmienkach náš organizmus vyrába iba 1-2 percentá energie tak, že súčasne vzniknú voľné radikály. "To neznie tak strašne, lenže ľudia sú veľké živočíchy a dýchajú veľmi veľa," hovorí Barry Halliwellová z Národnej univerzity v Singapure, ktorá ako jedna z prvých skúmala vzťah medzi voľnými radikálmi a vznikom chorôb. "Ročne ľudské telo vytvorí asi 1,7 kg voľných radikálov." Röntgenové lúče, ozón, tabakový dym, znečistený vzduch, priemyselné chemikálie, mikrobiálna infekcia alebo intenzívne cvičenie ich produkciu zvyšujú.

Geniálna myšlienka?

Vedci si už dávnejšie všimli, že ľudia, ktorí jedia dostatok ovocia a zeleniny, majú nižší výskyt srdcových chorôb, cukrovky, demencie, porážok a určitých druhov rakoviny. V 80-tych rokoch uplynulého storočia našli aj možné vysvetlenie. Ovocie a zelenina obsahujú veľa antioxidantov, ktoré dokážu neutralizovať voľné radikály tým, že im dodajú chýbajúci elektrón.

A zrodila sa zaujímavá hypotéza: Nemohli by nedostatkové sezónne ovocie a zeleninu nahradiť ľahko dostupné potravinové doplnky? Táto myšlienka sa vtedy zdala geniálna a vyrástlo z nej celé obrovské priemyselné odvetvie. Podľa amerického Národného ústavu zdravia (NIH) viac ako polovica dospelých Američanov berie nejakú formu vitamínových či minerálnych doplnkov v celkovej hodnote 23 miliárd dolárov ročne.

Je ťažké odhadovať, koľko obyvatelia USA utratia iba za antioxidanty, ústav zdravia však tvrdí, že ide o "veľký podiel". Podľa marketingovej firmy SPINS zo San Francisca sa trh s antioxidantmi v uplynulom roku zvýšil o 18 percent.

Účinkovali iba v skúmavke

Najznámejšími antioxidantmi sú vitamín E, vitamín C a dve triedy rastlinných chemikálií nazývané polyfenoly (vrátane flavonoidov, ktoré sú napríklad v červenom víne či čajoch) a karotenoidy (vrátane lykopénu, ten je najmä v paradajkách). Väčšina doplnkov ponúkaných ako antioxidanty obsahujú minimálne jeden z nich, často ako čistú chemikáliu, niekedy ide o koncentrovaný rastlinný výťažok.

Vedci začali obohatené potraviny podrobnejšie skúmať asi pred 15 rokmi. A nevychádzali z úžasu. Znovu a znovu zisťovali, že podľa náročných testov chemikálie ani výťažky neobstáli. Použili pri tom "zlatý" štandard medicínskeho výskumu, dvojitú slepú skúšku; ani lekár, ani pacient pri nej nevedia, či dávajú a berú účinnú zložku alebo placebo, preto by výsledky mali byť objektívne.

Výživové doplnky si síce poradili s antioxidantmi v skúmavke, akonáhle však mali zasiahnuť v ľudskom tele, ukázali sa nepochopiteľne bezmocné. Niekedy nielenže nedokázali odstrániť oxidačné poškodenia, ale vyzeralo to, že môžu dokonca aj uškodiť. Mnohí experimentátori preto ukončili pokusy konštatovaním, že v najlepšom prípade je používanie doplnkov stratou peňazí a času, v horšom prípade môžu byť škodlivé.

Káva s príchuťou platiny

Podľa Halliwellovej je možné, že užitočné zložky sú naviazané na vlákninu, ktorá zostáva v žalúdku a v hrubom čreve dlho, a môže tak neutralizovať voľné radikály. To je dôležité najmä pre žalúdok s jeho kyslým prostredím, kde systematicky vznikajú voľné radikály z potravy. Doplnky to isté nedokážu, pretože prejdú tráviacou sústavou príliš rýchlo.

Existuje však ešte pútavejšie vysvetlenie. Čaj a káva sa považujú za zdroj antioxidantov. Halliwellová však zistila, že sú tiež plné reaktívneho kyslíka: "Vždy, keď pijete šálku kávy, je to ako keby ste vypili rozriedenú čašu peroxidu vodíka." Pomyslite na platinové blondíny, a dostanete obrázok o tom, čo máte približne v žalúdku.

Ak sú však pre nás voľné radikály zlé, prečo môžu byť káva a čaj užitočné? Jednou z možností je, že povzbudia náš antioxidačný systém - bielkovinovú a enzýmovú obrannú mašinériu. "Bunky sa dokážu veľmi dobre chrániť proti malému stresu, ale iba dovtedy, kým sa nestane priveľkým," hovorí Malcolm Jackson, biochemik z Liverpoolskej univerzity. Antioxidanty v potrave zrejme vytvárajú také množstvo voľných radikálov, ktoré pre bunky slúžia ako rozcvička. Táto hypotéza by vysvetlila, prečo nefungujú potravinové doplnky: dávky sú príliš vysoké a produkujú priveľa voľných radikálov, ktoré bunky netrénujú, ale ničia. Je to však iba hypotéza.

Halliwellová pre nás zatiaľ nemá lepší odkaz, než tento: "Držte sa potravín bohatých na flavonoidy, pite čaj a veľmi mierne červené víno, jedzte ovocie a zeleninu. Nezačínajete brať veľké dávky potravín, obohatených antioxidantmi. Vydržte, kým budeme vedieť viac."

1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 820
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 685
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 946
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 311
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 298
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 385
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 794
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 236
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Janušeka za kontrolu podniku v Žiline aj platia

Exministra používa magistrát ako prvok verejnej kontroly.

SpaceX prekvapilo, v roku 2018 chce poslať ľudí k Mesiacu

Ľudstvo neopustilo obežnú dráhu Zeme od roku 1972. Zmenia to superbohatí turisti.

Filozof Thomas Metzinger: Popierať slobodnú vôľu môže byť nebezpečné

Umelá inteligencia môže mať vyššiu mieru sebakontroly ako človek, povedal pre SME profesor teoretickej filozofie THOMAS METZINGER.

Nová peňaženka má spájať všetky financie do jednej karty

Už nie mobil, ale karta samotná zaistí všestrannosť pri platení v obchodoch.

Nabíjačky budú menšie a ľahšie, zmestia sa do peňaženky

Ak chcete nabíjať mobil, stačí vám zásuvka a vrecková nabíjačka.