Desať rokov po vydaní druhého dielu nemeckej hry Settlers (resp. Die Siedler), ktorý môžeme pokojne označiť za kultový, vydáva Ubisoft remake tejto klasiky s príznačným podtitulom The Next Generation. Zatiaľ čo najnovší, piaty diel Settlers: The Heritage of King sa nesie v duchu inovácie smerom k mainstreamu (podstatné zjednodušenie konceptu), Settlers 2: The Next Generation sa vracia ku koreňom série. Myslím, že princípy hry netreba nijak zvlášť predstavovať – najdôležitejší je fakt, že Settlers sú v prvom rade mierová, budovateľská stratégia, kde je na bojovú stránku hry kladený len druhoradý význam. Hlavný dôraz je na budovaní funkčnej ekonomiky stredovekého mestečka, podľa veľmi komplexného (pravdepodobne najkomplexnejšieho spomedzi všetkých „settlers-like“ hier) modelu. Musíte budovať nekonečný reťazec výrobných vzťahov, od drevorubačskej chalúpky, píly, cez uhoľné bane, rôzne farmy, mlyny a pekárne, až po strážne veže a pevnosti. Svoje územie rozširujete stavbou vojenských budov tesne pri hraniciach – po postavení sa hranica rozšíri o určitý kus. Pri strete vašich a nepriateľských hraníc dochádza k boju, do ktorého však veľmi zasahovať nebudete. Skrátka sa na seba vyhrnú vojaci a vyhrajú tí, ktorých je viac. Po zničení nepriateľskej pevnosti obsadíte dané územie.
Demoverzia, ktorá vyšla nedávno, ukázala, že aj moderný remake dvojky sa bude držať týchto starých, zaužívaných pravidiel a komplexnosť bude zachovaná. Vlastne, povedzme si na rovinu – väčšina starých princípov zostala, hra teda na prvý pohľad naozaj prináša to, čo sľubuje jej názov. Starých Settlersov v novom kabáte.
ENGINE
A ten kabát je naozaj výborný. Už podľa screenshotov, ktoré boli dostupné ešte pred demoverziou, bolo zrejmé, že The Next Generation nepôjde v šľapajach piateho dielu, ktorý bol príliš „vážny“. Pripravte sa teda na tú starú-známu „roztomilosť“ (veľmi zaužívané slovíčko, ktoré najlepšie vyjadrí podstatu), pestrofarebnosť a gýčovitosť – štandardnú vlastnosť nemeckých hier.
Prekvapivo hra v pohybe vyzerá takmer tak dobre ako na prezentačných screenshotoch. Samozrejmosťou sú podstatne vyššie hardwarové nároky ako v deväťdesiatomšiestom...
Demoverzia vyzerala byť relatívne nevyladená – a dúfajme, že to bola len chyba dema – plné detaily s antialiasingom dokázala karta GF 6800GS rozbehnúť len pri cca 20 fps (!). Framerate samozrejme klesá spolu s množstvom voľného priestoru na obrazovke – čím viac budov, postáv a pohybu, tým náročnejšie na hardware.
Engine sa ničím nelíši od súčasného trendu – rotácia kamery, zoomovanie, využívanie pixel shaderov a množstvo iných moderných vychytávok nás potešia pri hraní. Dúfajme však, že autori ešte zapracujú na jeho vyladení a odstránia aj estetické nedostatky, ktoré v deme otravovali – najmä zlú čitateľnosť väčšiny fontov.
ZMENY
Vzhľadom na to, že ide o remake pri príležitosti desiateho výročia vydania druhých Settlerov, autori sami nedeklarujú žiadne veľké zmeny. Tie, ktorých sa dočkáme, budú naozaj len kozmetické. Upravený je samozrejme interface, ktorý je pohodlnejší a viac user-friendly, než bolo zvykom v hrách minulého tisícročia. Nechýba kontextová nápoveda (pri dlhšom podržaní kurzoru nad nejakou funkciou), nechýba detailne prepracovaný a kompletne nadabovaný tutorial. Skrátka autori si dali námahu hru maximálne sprístupniť aj pre nováčikov a neorientovali sa len na skalných prívržencov série.
Stará „dvojka“ obsahovala štyri národy, za ktoré ste si mohli zahrať. Už vtedy mal každý národ vizuálne inú architektúru budov a samozrejme inak tomu nebude ani v remaku, len sa zníži počet civilizácií. Bude ich o jednu menej – Rimania, Núbijci (dnešný Egypt a Sudán) a Ázijci (pôvodne boli v hre aj Vikingovia). V remaku bude však viac kladený dôraz na prehĺbenie rozdielov medzi jednotlivými civilizáciami.
Stavba budov ostala v podstate rovnaká – stále musíte najprv pracovať na tom, aby ste najprv mali stabilnú dodávku stavebného materiálu a až potom sa púšťať do náročnejších budov (napr. vojenských). Aby ste mali svoje mesto kompletné, budete musieť postaviť až 31 druhov civilných a 5 druhov vojenských stavieb (nechýbajú ani klasické lahôdky á la pivovar). Oproti starým Settlersom, sa stavba vojenských trošku zmodernizovala – pribudla možnosť upgradu budovy. Netreba preto stavbu nižšej úrovne najprv zbúrať a potom postaviť novú, stačí pohodlný klik na jedno tlačidlo a settleri sa už o zvyšok postarajú.
Pribudla taktiež možnosť vybrať z vojenskej stavby vojakov a presídliť ich inam. To je výhodné najmä pri pevnostiach, ktoré sú hlboko vo vašom vnútrozemí a nepotrebujú mať stálu vojenskú posádku. Tá sa rozhodne viac zíde na hraniciach územia, kde prichádza k bojom.
V The Next Generation prichádza aj k prepracovanejšiemu systému správ – informácií o vašej provincii. To je prospešné najmä v neskorších fázach hry, kedy už nebudete stíhať sledovať všetky zákutia a len sem-tam pozriete do štatistík, či všetko funguje tak, ako má. Hra vás teda bude informovať o všetkých dôležitých udalostiach, čo veľmi prispeje k prehľadnosti a pohodlnosti hrania.
Settlers 2: The Next Generation vyzerajú byť na veľmi príjemnú a prepracovanú prerábku starej klasiky. Moderné spracovanie poteší oko zmlsaných hráčov, klasické princípy zas pritiahnu starých fanúšikov – pravdepodobne sklamaných z trochu akčnejšieho piateho dielu série. Dúfajme, že 7. septembra sa na trh dostane nielen nemecká, ale aj anglická verzia, aby sme sa čo najskôr mohli začať prekúsavať desiatimi kampaňovými misiami a i množstvom nepríbehových úloh.