ia. Canon Powershot S3 IS ním zaručene je.
FOTO - MILAN GIGEL
Telo fotoaparátu pôsobí robustne, i keď nie je väčšie ako je potrebné. To oceníte hlavne na prechádzkach. Ergonomické krivky, zaguľatenia a členitosť sformovali tento prístroj do podoby ktorá podvedome pripomína "načochranú guľu plnú záhybov", avšak po krátkom kontakte zistíte, že dôraz bol kladený na to aby ste mali fotoaparát skutočne za čo chytiť, a to s maximálnou stabilitou bez kŕčovitého zvierania. Telo vďaka pogumovanému gripu elegantne zapadne do ruky, takže o chvíľu získate pocit, že všetko bolo namieru šité pre vaše dlane a prsty. Nad objektívom nájdete akustické priezory a reflektor jednobodového autofokusu, nechýba ani výklopná záblesková jednotka. Tá v rôznych režimoch prevádzky dokáže nasvietiť scénu vo vzdialenosti od 30 cm do 5,2 metra. Výhodou je, že blesk je v podstanej miere použiteľný i pri makrosnímkoch, takže v núdzi sa zaobídete i bez doplnkového zdroja svetla.
FOTO - MILAN GIGEL
Transfokátor z dielní Canonu ponúka v 35 mm ekvivalente ohniská v rozsahu od 36 po 432mm, čo predstavuje 12 násobný zoom. Pri svetelnosti f/2.7 - f/3.5 získate skvelé fotografie v exteriéri i interiéri, pričom kresba je ostrá a plná detailov. Ak fotíte väčšinu snímok so širokým ohniskom, musíte počítať s jemným súdkovitým skreslením, ktoré sa však v tretine rozsahu zoomu úplne vytratí. V štandardnom režime je minimálna zaostriteľná vzdialenosť 50 centimetrov, v makrorežime sa optika upraví tak, aby ste mohli snímať už z 10 centimetrov. Dostupný je i špeciálny režim Super Macro. V ňom možno zaostriť objekty s maximálnou vzdialenosťou 10 centimentrov, pričom minimom je čelná plocha optiky, takže môžete zaostriť na prach čo na nej sedí. Čo je však dôležité je ultrazvukový motor, ktorý zaisťuje rýchle a tiché ovládanie zoomu a zaostrovania, pričom citlivosť ovládania je odstupňovaná v niekoľkých rýchlostiach. Vďaka rýchlosti vám neuniknú pohybujúce sa objekty a vďaka tichému chodu nebude zaznamenané video v zvukovej stope rušiť motorček. Zabudnúť by sme nemali ani na optický stabilizátor, ktorý funguje skutočne podľa očakávaní. To oceníte v slabších svetelných podmienkach či pri dlhšom ohnisku vždy, keď sa rozhodnete nechať statív doma.
FOTO - MILAN GIGEL
Rovnako ako pri iných modeloch, i v tomto prípade je vonkajší tubus pod plastovým prstencom vybavený bajonetom, na ktorý je možné nasadiť konverznú optiku pre dlhšie či širšie ohniská. Ak sa v budúcnosti vaše nároky zmenia a fotoaparát si obľúbite natoľko že sa ho nebudete chcieť vzdať, prikúpite si doplnkovú výbavu. Jednoducho je možné úchyt využiť i na výrobu džiaka filtrov či LED makroprstenca.
FOTO - MILAN GIGEL
Na pravej bočnici nájdete v zadnej časti gripu gumovú krytku konektorov a kabinet pre pamäťovú kartu. Fotoaparát zaznamenáva snímky a videozáznam na karty formátov SD a MMC, pričom stropná kapacita je štyri gigabajty. Karta je pre výmenu dostupná i pri namontovanej doštičke statívu, takže obmedzovaní nebudete ani v ateliéri. Gumová krytka ukrýva štandardizovaný minikonektor USB 2.0 s doplnkovými rozhraniami PictBridge, PTP, Direct Print a Jet Direct. Pomocou pripojeného PC môžete s doplnkovým softvérom ovládať celý prístroj. Nechýba ani konektor externého napájania, ktorý vás na statickom mieste odbremení od pravidelnej výmeny batérií či akumulátorov.
FOTO - MILAN GIGEL
Na "ľavoboku" je integrovaný reproduktor pre ozvučenie videosekvencií a pod gumovým krytom nájdete kombinovaný analógový výstup pre dvojkanálové audio a video, pomocou ktorého môžete prezerať svoje fotografie a videá na televíznej obrazovke. Cez videovýstup je dostupné i kompletné menu a ovládanie, jediné čo na externom monitore nezobrazíte je panoramatický režim snímania. Na oboch bočniciach nechýbajú ani kovové úchyty pre popruh, ktorý vám umožní pohodlné nosenie fotoaparátu na krku. Keďže jeho hmotnosť bez batérií dosahuje 410 gramov, na dlhších vychádzkach či v zoologickej záhrade sa vám to môže hodiť. Pozornosť je nutné upriamiť i na dvojicu tlačidiel umiestnených na tubuse objektívu. Ich úlohou je meniť režimy zaostrovania, takže "naklikať" si môžete jeden z dvoch makrorežimov, jednobodový autofokus v štandardnom režime alebo manuálne zaostrovanie.
FOTO - MILAN GIGEL
Závit pre statívovú skrutku vybočuje zo symetrály objektívu a je umiestnený tak, aby bol prístroj pre minimum vibrácií na statíve vyvážený. Nevýhodou je, že pri montáži na stavív prekryjete kabinet s akumulátormi. S 2500 mAh akumulátormi dokážete so zapnutým stabilizátorom spraviť približne 230 snímok. Použiť môžete i alkalické monočlánky, alebo si môžete zakúpiť kompaktný akumulátor ktorý dodáva priamo Canon.
FOTO - MILAN GIGEL
Spúšť obkolesná prstencovým kyvným ovládačom je umiestnená na čelnej skosenej strane, takže ukazovák pohodlne dosiahne na ovládacie prvky a nemusí kôli oddychu nikdy skĺznuť dolu. Dvojpolohová spúšť umožňuje isté a spoľahlivé ovládanie, kyvný ovládač monitoruje intenzitu výkyvu. To znamená že transfokátor sa pohybuje nie lineárne ale dynamicky podľa vašich požiadaviek. Ultrazvukový mechanizmus jeho pohybu je dostatočne výkonný a presný na to, aby ste si v čo najkratšom čase pri komponovaní navolili to najvhodnejšie ohnisko.
FOTO - MILAN GIGEL
Fotoaparát sa uvádza do chodu kyvným prstencom ovládaným palcom, ktorého krajné polohy s automatickým návratom na stred aktivujú režim snímania a prehliadania. Ak ste zvyknutí na jediné tlačidlo, budete musieť zmeniť svoje návyky. Ide však o riešenie ktoré je omnoho pohotovejšie ako polohovateľný prstencový spínač so samostatnými zarážkami pre prezeranie a snímanie, ako používa napríklad FujiFilm. Štart trvá menej ako dve sekundy. Pre vypnutie je v stredovej časti umiestnené tlačidlo. Pravý ukazovák môže meniť i spôsob snímania. Pomocou tlačidla aktivujete sekvenčné snímanie i samospúšť s 10 a 2 sekundovým oneskorením. Pri plnej kvalite dokážete za sekundu nasnímať 3 políčka za dve sekundy, v ultrarýchlom režime je to 2.3 snímky za sekundu. Pohodlne dostupný je i rotačný volič režimu snímania a tlačidlo blesku ovládané ľavou rukou.
FOTO - MILAN GIGEL
Výklopný displej, ktorý je otočný okolo dvoch osí je dominantou zadného panelu. Jeho uhlopriečka je 2" a pre zobrazovanie používa 115 tisíc bodov. Použitá technológia displeja zaisťuje širokú uhlovú viditeľnosť a pomerne dobré zobrazenie farieb i pri silnejšom osvetlení okolia. Polohovateľnosť displeja je základom kreatívnosti - môžete snímať zo všetkých uhlov bez toho, aby ste cielili "naslepo". Pri transporte displej zaklopíte tak, aby bol chránený pred možným poškodením.
FOTO - MILAN GIGEL
V niektorých situáciách však radšej siahnete po elektronickom hľadáčiku, ktorý má podobné zobrazovacie vlastnosti ako LCD panel. Jeho energetická náročnosť je však menšia a zaistí lepšiu rozoznateľnosť zaostrenia a farebnosti snímok v prípadoch, kedy vás oslepuje okolité osvetlenie. Ak nosíte okuliare, potom vás poteší že je možné uskutočňovať jeho korecie v rozsahu -5.5 až +1.5 dioptrií, čo je viac ako je pri prístrojoch zvykom. Ovládanie ladí s ostatnými modelmi Canonu, kde sú tlačidlá Menu a Func kombinované s päťsmerovým ovládačom, pričom pre záznam videa je dostupné samostané tlačidlo. Ušetríte si tak zdĺhavé prepínanie snímacích režimov. Všetky tlačidlá sa nachádzajú v akčnom rádiuse palca a ich mikrospínače sú spoľahlivé. Všetko je navrhnuté tak, aby bol počet reklamácií minimálny.
FOTO - MILAN GIGEL
Snímanie zabezpečuje CCD senzor formátu 1/2.5", ktorý používa 6,2 milióna bodov pre zaistenie 6 megapixelového výstupu. Stranový pomer snímok dosahuje formát 3:2. Fotografie sú pekne vyfarbené, s nízkou mierou šumu, pri vysokých kontrastoch je však možné badať chromatickú abrebáciu. Citlivosť je krokovo nastaviteľná pre hodnoty ISO 80, 100, 200, 400, 800 pričom pri úrovni ISO 800 je badateľný úbytok detailov, ktoré sa stratili pri "žehlení" šumu. Vďaka zabudovanému optickému stabilizátoru však môžete použitie vyššej citlivosti čiastočne eliminovať. V prípade že by ste radi pri nastavení citlivosti volili automatiku, k dispozícii máte dva režimy - vysoká citlivosť a auto. V prvom prípade je cieľom dosiahnuť najkratší expozičný čas, v druhom priblížiť sa udržateľnému času bez rozmazania. Silnou stránkou prístroja je však grafický čip DIGIC II, ktorý rýchlo spracováva grafické dáta a zbavuje ich šumu a defektov.
FOTO - MILAN GIGEL
Základné režimy snímania, ktoré sú vyvedené i na rotačnom voliči sú pri prepínaní indikované i na displeji. Pri práci tak nie ste nútení sledovať raz vrch fotoaparátu a následne jeho chrbát. Začiatočníkov podržia nad vodou motívové režimy pre zvládnutie konkrétnych situácií, zbehlejši používateľ môže siahnuť po úplnom manuáli, či programových režimoch. Nechýba ani úplná automatika. Niektoré nastavenia si môžete i predvoliť do vlastného programu "C". Ak ste boli zvyknutí na inom fotoaparáte že programový "P" režim je variabilný a umožňuje vám meniť váhu clony/času, tu môžete na túto možnosť zabudnúť. I napriek tomu je automatika skvele vyvážená a snímky dosahujú správnu expozíciu i v menej tradičných svetelných podmienkach. Automatika sa snaží zabrániť strate kresby v prepaloch, takže radšej podexponuje - nie však viac ako by ste podexponovali manuálne.
FOTO - MILAN GIGEL
Ak motívové a programové režimy nestačia, môžete siahnuť po doplnkových módoch, ktoré sú dostupné prostredníctvom tlačidiel. Ak navolíte na rotačnom voliči polohu SCN, pomocou dvojice tlačidel prepínate konkrétne profily. Do hry vstupuje nielen samostatný prístup k expozičným parametrom, ale i spracovanie obrazu z pohľadu jeho farebnosti, ostrosti, kontrastu a podobne, kde softvér používa preddefinované nemeniteľné krivky. Samostatnou kategóriou je panoráma s vlastným asistentom pre správne prekrývanie, či režim zvýraznenia a zámeny farby, ktorých úlohou je podporiť vašu kreativitu bez nutnosti siahnuť na grafický softvér v PC.
FOTO - MILAN GIGEL
Netradičné fotografie môžete spraviť pomocou dvoch režimov - Zdôraznenie farby a výmena farieb. V prvom prípade dokážete potlačiť pozadie a nepodstatné objekty na snímke tak, že zvolíte jedinú farbu, ktorá má byť na fotografii reprodukovaná. Kým váš objekt záujmu bude žiariť svojou farbou, zvyšok scény bude čiernobiely. Naopak, režim výmeny farieb dokáže nahradiť zvolenú farbu inou. V zlomku sekundy zmeníte farbu odevu snímaných ľudí, alebo dodáte prírode a krajine netradičné farebné tóny. V oboch prípadoch volíte farbu jednoduchým zamierením objektívu na príslušný objekt či detail. Nastaviteľný je i farebný rozptyl.
FOTO - MILAN GIGEL
Firmvér vám v nastaveniach umožní vytvárať profily zobrazenia, ktoré sa pri snímaní alternujú. Kým minimalizmus otvorí priestor pre to aby sa začiatočník expozičnými parametrami a detailmi nerozptyľoval, v úplnej detailnosti nechýba ani živý histogram, či vyčíslenie zostávajúcej kapacity pre záznam videa. Vhodnou pomôckou sú i kompozičné línie.
FOTO - MILAN GIGEL
Tlačidlom funkcie získate okamžitý prístup k parametrom, ktoré ovplyvňujú atribúty snímok. Keďže k najčastejšie používaným parametrom patrí kompenzácia expozície, ide o prvú položku v zozname ovládanú šípkami. Pri tretinovom krokovaní je dostupný rozsah od -2E po +2E, pričom vačšia pravdepodobnosť je že budete podexponovávať ako preexponovávať. Automatika pracuje podľa jasných scenárov a jej výsledky sú predvídateľné. Vyváženie bielej v automatickom móde inklinuje skôr k teplým farbám ako k studeným, takže na európske pomery ide o stratégiu, ktorú používateľ ocení. Okrem prednastavených režimov môžete siahnuť i po meraní správneho vyváženia, s priamym vkladaním farby v kelvinoch nepočítajte. Rovnako tu nenájdete ani možnosť doladenia váhy medzi modrou a čevenou. Chladnejšiu a industriálnejšiu tonalitu dosiahnete pomocou mocnejšieho nástroja.
FOTO - MILAN GIGEL
Meniť tonalitu, podanie a charakter snímok je s S3 IS geniálne jednoduché. Parametrické krivky vám umožnia nielen meniť celkové farebné podanie, ale vyhrať sa i tónom pleti, saturáciou, kontrastom, či duotónmi. Kým niektoré krivky majú charakter predvolieb, iné môžete zoskupiť do prednastaveného profilu. Voľnosť ktorú pri nastavení máte by mala viesť k experimentovaniu, aby ste zistili čo fotoaparát dokáže. Ide o silný nástroj ktorý vám pomôže "rozladiť" dva identické fotoaparáty tak, že keď nimi odfotografujete tú istú scénu, nebudete veriť že ide o výstup z toho istého modelu fotoaparáta.
FOTO - MILAN GIGEL
Bracketing síce útočí na pamäťovú kartu a vyčerpá jej priestor rýchlejšie ako by ste chceli, v špecifických prípadoch však ide o neoceniteľného pomocníka - obzvlášť vtedy, ak si nemáte kde fotografie prezrieť a k scéne sa nemáte už možnosť vrátiť. Variácie je možné robiť nielen na báze expozície ale i na báze ostrenia.
FOTO - MILAN GIGEL
Meranie expozície používa tri rôzne spôsoby vyhodnocovania scény. Do úvahy sa berie celé políčko, jeho stredová časť alebo úzky okruh sústredený okolo bodu, ktorý optika využila pre ostrenie. Rovnako zaostrovanie pracuje v dvoch rôznych režimoch - v jednobodovom s pohyblivým určením oblasti alebo v móde FlexiZone AF, kde sa vyhodnocuje rozmernejšia oblasť. Mechanizmus využíva TTL meranie pri namačknutí spúšte resp. kontinuálne a vyhodnocuje sa tradične na základe kontrastu susediacich bodov. Ostrenie je spoľahlivé a vďaka autofokusovému reflektoru pracuje správne i v úplnej tme.
FOTO - MILAN GIGEL
Snímky sa na pamäťovú kartu ukladajú vo formáte JPEG s hlavičkami EXIF 2.2, pričom dostupné sú tri rôzne kompresné pomery a viacero krokovo nastaviteľných formátov vrátane širokouhlého s rozlíšením 2816x1584 bodov. Statické snímky je možné doplniť o komentár zaznamenaný do WAV súboru, filmové sekvencie sú zaznamenané vo vofmáte Motion JPEG so stereofónnym zvukom. Videovýstup dosahuje špičkovú kvalitu s rozlíšením 640x480 bodov s 30 obrázkami za sekundu, pričom maximálna veľkosť videosekvencie je 1 gigabajt.
Náhľady fotografií a prezeranie digitálneho obsahu na karte sú rovnako intuitívne ako snímanie. Nechýba rýchly prístup k natáčaniu, orezom či tlači, oceníte i prehľadnú dostupnosť všetkých dát uložených v snímkach. Rýchly prechod medzi adresármi, či skupinové spracovanie sú samozrejmosťou.
FOTO - MILAN GIGEL
Čo sa týka konfigurovateľnosti, menu je tradične strohé a priamočiare ako pred niekoľkými rokmi, všetky voľby sú dostupné prostredníctvom rýchlej dvojstupňovej navigácie. I keď prechádzanie medzi záložkami nie je najrýchlejšie, zvyknete si. Najdôležitejšie je, že si môžete upraviť správanie fotoaparátu podľa svojich zvykov a môžete meniť nielen predvolené funkcie tlačidiel ale i režim správania sa stabilizátora či energetický profil.
FOTO - MILAN GIGEL
Canon Powershot S3 IS je zdokonaleným následníkom predchádzajúcich modelov tohto radu, ktorý so sebou priniesol nielen vyššie rozlíšenie, ale i rýchlejšie spracovanie grafiky. Fotoaparát podáva skvelý výkon pri všetkých druhoch fotografie a umožňuje nielen získať podklady pre ďalšie spracovanie, ale vytvárať snímky určené pre priamu tlač - hoci i bez účasti počítača. Jeho devízou je optický stabilizátor a slušne zvládnutý objektív s ultrazvukovým motorom, zacnieť sa vám však môže po širšom ohnisku a lepšom zvládnutí súdkovitého skreslenia. V každom prípade ide o prístroj, ktorý ocení každý náročnejší fotograf, pre ktorého sú plnoformátové ultrazoomy a zrkadlovky príliš veľké a kompakty už nie sú segmentom, kde by sa chcel pohybovať.
Hodnotenie:
Dostupnosť: http://www.canon.sk
Orientačná cena: (bude doplnená)