SME

Aj čmele to rady horúce

Čmele si pri opeľovaní nevyberajú iba kvety s najlákavejším nektárom. Uprednostňujú aj také, v ktorých sa najviac zohrejú. V najnovšom čísle časopisu Nature to oznámil päťčlenný tím Larsa Chittku z Londýnskej univerzity (Veľká Británia).

Čmeľ zemný na kvete zachytený infračervenou termokamerou. FOTO - UNIVERSITÄT WÜRZBURG


Vedci skúmali čmele zemné (Bombus terrestris). Tie si tak ako ostatný opeľujúci hmyz vyberajú kvety, ktoré navštívia, predovšetkým na základe výživnosti získaného nektáru. Orientujú sa pritom podľa farby kvetov. Lenže jestvovali náznaky, získané výskumom istých chrobákov, že druhou časťou odmeny opeľovača môže byť aj teplo. Buď vo vnútri kvetu, alebo v samotnom nektáre. Pobyt v kvete hmyzu tak či onak pomôže jeho metabolizmu. Neraz si totiž potrebuje udržať telesnú teplotu nad úrovňou teploty prostredia. Kvetom sa preto mohli vyvinúť špecifické farebné signály, indikujúce ich teplotu. Zdvojnásobili by tak svoju lákavosť ako cieľ opeľovačov (kvety sa skutočne často líšia teplotou, medzidruhovo i vnútrodruhovo).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Chittkovi s kolegami sa to teraz ako prvým podarilo doložiť. Pri ich pokusoch čmele vždy uprednostňovali to z dvoch kŕmidiel, ktoré malo vyššiu teplotu. Zvlášť ak teplotný rozdiel presahoval štyri stupne Celzia. Následne čmeľom predložili umelé kvety dvoch farieb. Mali tiež odlišnú teplotu, no obidva ponúkali tú istú sladkú odmenu. Čmele prednostne pristávali na kvete s farbou, ktorá zodpovedala vyššej teplote. Keď však mali rovnako sfarbené kvety odlišnú teplotu, čmele medzi nimi nedokázali rozlišovať. Potvrdzuje to názor, že sa neriadili "teplotnými receptormi", ale práve farbou, ktorá signalizovala, že v tom či onom kvete získajú popri nektáre aj teplotnú prémiu. (urb)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mesiac.

Japonská ispace stratila kontakt so sondou stratila necelé dve minúty pred pristátím na Mesiaci.


TASR
Ľudia so závažnými a dlhotrvajúcimi ochoreniami, by mali mať zapísané informácie o svojom zdravotnom stave. Pomôcť im môže aj predinštalovaná funkcia v smartfóne.

Záchranári cez zamknutú obrazovku zistia zdravotné údaje.


Vizualizácia zrážky Mliečnej cesty s galaxiou Andromeda.

Milkomeda nie je samozrejmosť.


10
Logá spoločností Instragram, Facebook, WhatsApp a Meta.

Spoločnosť nahradí štátne dotácie, ktoré udržiavali prevádzku elektrárne Clinton Clean Energy Center.


SITA

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 566
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 330
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 726
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 561
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 656
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 644
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 201
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 458
SkryťZatvoriť reklamu