SME

Prey - 3D Realms vám vytrie zrak!

Veľké herné sucho, ktoré prichádza každé leto, nenechalo pokojným žiadneho z vás. Teraz sa však môžete upokojiť úplne všetci, pretože už aj v lete vychádzajú veľké bomby a jednou z nich je práve Prey. 3D Realms v spolupráci s Human Head Studios ukazujú, ž

Veľké herné sucho, ktoré prichádza každé leto, nenechalo pokojným žiadneho z vás. Teraz sa však môžete upokojiť úplne všetci, pretože už aj v lete vychádzajú veľké bomby a jednou z nich je práve Prey. 3D Realms v spolupráci s Human Head Studios ukazujú, že aj z klasického FPS konceptu sa dá ešte veľa vyťažiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hra, ktorá bola napísaná už pred mnohými rokmi, sa odohráva na planéte Zem, presnejšie v U.S.A., v jednej nemenovanej rezervácii indiánov z kmeňa Cheroke, v ktorej býva aj náš hlavný hrdina menom Tommy. Tommy je obyčajný mladík s úplne obyčajnými túžbami a cieľmi. Jediné, čo ho zaujíma, je spokojný život s jeho priateľkou a normálne platenou prácou. Život má však veľký zmysel pre iróniu, a tak sa náš Tommy dostáva do víru udalostí, ktoré ho postavia do úplne neobyčajnej životnej úlohy, až sa nakoniec stane veľkým hrdinom, ktorého síce na Zemi nikto poznať nebude, no pre celý vesmír bude modlou.

SkryťVypnúť reklamu

First-person shooter, toľko sa dá v skratke povedať o Prey. Je to v podstate strieľačka, ktorá v maximálnej možnej miere ťaží z odkazov hier ako Duke Nukem (veď predsa v obidvoch hrách mali prsty 3D Realms) Quake, či Doom. Prechádzate jednotlivé levely a vašou hlavnou úlohou je strieľať mimozemských nepriateľov. Na rozdiel od ostatných hier na Doom3 engine (Doom 3, Quake 4), a vlastne na rozdiel od takmer všetkých ostatných FPS hier, trávite v Prey veľmi veľa času riešením rôznych logických hádaniek. Či už ide o otáčanie kocky, ničenie zdrojov energie, hľadanie správnej cesty v zbláznených gravitačných poliach či o prepínanie tlačidiel. Po dlhej dobe je tu FPS, v ktorej máte šancu zakysnúť na tom, že neviete, ako ďalej (ako ďalej v leveli, nie ako ďalej s tou kopou príšer). Nie je predsa pri hre lepšieho pocitu, ako vyriešiť problém, nad ktorým rozmýšľate posledných 20 minút. A tomu sa nevyrovná ani sebelepšia hororová atmosféra či viac či menej rýchly akčný spád (hoci aj toto všetko má v sebe Prey).

SkryťVypnúť reklamu

Smerom k Zemi sa rúti obrovská vesmírna loď guľovitého tvaru Sphere. Táto loď je obývaná najslizkejšou zberbou vesmíru, ktorá slúži jednej jedinej vládkyni. Nie sú to však žiadni dobyvatelia, ale iba obyčajní farmári, ktorí prišli zožať svoju úrodu. To by nebolo také hrozné, keby tou úrodou nebolo ľudstvo samotné.

To, čo som už v jedom preview a v jedných dojmoch z dema  omieľal tisíckrát, teraz už len zhrniem. Celá Sféra je poprepletaná portálmi, skrz ktoré sa k vám dostávajú príšery a skrz ktoré postupujete v hre ďalej a ďalej. Niekedy sa dokonca stane, že príšera po vstupe do vašej miestnosti zabudne za sebou svoj portál uzavrieť, a vy sa tak môžete dostať do malého skladu a dobyť si muníciu či zdravie.

Okrem portálového šialenstva, ktoré vedie k rôznym paradoxom (vidíte samého seba) si v hre užijete aj prepínanie gravitácie či chodenie po stenách (cez špeciálne chodníčky). Častokrát sa ocitnete v miestnosti, ktorá ma na svojich stenách zvláštne tlačidlá, do ktorých sa dá strieľať. S ich pomocou si pre vás autori prichystali kopu logických hádaniek, pri ktorých sa stropy menia na steny a podlahy na stropy za sprievodu neustále padajúcich škatúľ.

Jednou z ústredných postáv hry je aj Tommyho dedo, ktorý bol pri útoku mimozemšťanov zabitý. Čas od času si však Tommyho privolá do „večných lovíšť“, aby mu dal rady o živote a o osude. Tommyho však väčšinou nič z toho nezaujíma, čo ho neskôr bude stáť život milovanej osoby.

SkryťVypnúť reklamu

Niečo málo sa však od svojho dedka náš hlavný hrdina naučil. Počas hry máte totižto možnosť kedykoľvek vystúpiť zo svojho hmotného tela a pohybovať sa po svete ako duch. V tejto podobe sa pred vami objavujú chodníky a mosty, ktoré sú pre hmotné bytosti skryté. Ako duch máte k dispozícii len jednu jedinú zbraň, ktorou je veľmi silný luk čerpajúci vašu duchovnú energiu (tú získavate z duší padlých nepriateľov). Najdôležitejšou vlastnosťou ducha je však schopnosť prepínať tlačidlá a prechádzať skrz silové polia, čo autori taktiež využívajú v množstve logických hádaniek. Častokrát sa musíte po vzore staručkej hry Lost Vikings presunúť na jedno miesto s duchom, tam prepnúť tlačidlo, potom sa vrátiť do svojho tela a pohnúť sa na plošinku, opäť s duchom prepnúť tlačidlo a hurá, už sa hýbete tam, kam máte.

SkryťVypnúť reklamu

V Prey máte k dispozícii okrem veľmi originálneho arzenálu aj malé lietajúce čudo, ktoré dokáže okrem strieľania presúvať predmety pomocou akéhosi gravitačného lúča. Občas sa teda v hre budete predierať úzkymi chodbami či širokými priestranstvami v kabínke lietajúceho stroja. Zo zbraní, ktoré vám padnú priamo do rúk, spomeniem napríklad jednu zaujímavosť, ktorá môže do seba nasať rôzne formy energie, takže podľa toho, k akému terminálu sa s ňou pripojíte, takú zbraň dostanete. Ďalej máte k dispozícii ešte toxickú pušku či akúsi obdobu raketometu, ktorá vystreľuje malé zvieratká a v druhom móde pred vami vytvorí stenu, ktorou žiadne projektily nepreletia.

GRAFIKA 9 / 10

Doom3 engine je tu s nami už dosť dlhú dobu na to, aby sme ho mohli označili za starý, napriek tomu však ešte aj dnes vyzerá lepšie, ako mnohí jeho konkurenti. Po technickej stránke si teda viete Prey predstaviť, vyzerá totižto veľmi podobne ako Doom 3 či Quake 4. S týmito dvomi hrami má spoločné aj všade prítomné spojenie kovu s biologickou masou, ktorým sa vyznačuje celá vesmírna loď ako aj príšery. Na rozdiel od týchto hier je však Prey oveľa farebnejší a celkovo omnoho pestrejší. A dovoľujem si tvrdiť, že po dizajnovej stránke je na vyššej úrovni ako všetky ostatné FPSky (možno až na pár výnimiek). V Prey totižto nenarazíte počas hry na dve rovnaké scenérie. Vojdete do útrob obrovského generátora, či sa pozriete do úchvatného stredu sféry. Vašu cestu pri tom spestrujú rôzne dizajnové šialenosti, prístroje a mechanizmy. Jediné, čo by som grafike a celej hre po dizajnérskej stránke vytkol, sú nepriatelia, ktorí mi prišli tak celkovo trošku fádni. Pohybujú sa totižto v jednej palete farieb a v jednej tematickej nálade.

INTERFACE 8 / 10
Prey má celkom obyčajný a jednoduchý interface, ktorý obsahuje stav vášho zdravia a duševnej energie spolu so stavom zásobníku. Interface je dizajnovo jednoduchý, ladený do sivastej farby, je nevtieravý no predsa dostatočne výrazný. Na označenie munície, ktorú ste práve zobrali, využíva obrázkové symboly po vzore hry Quake, čo je však zo začiatku mätúce, keďže neviete, čo ste to vlastne zobrali. Až také kritické to však nie je, keďže sa to po určitej dobe všetko naučíte. Ovládanie je tak isto štandardné a z priemeru ničím nevybočujúce. Interface teda nesklamal, no ani neohúril.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Naša recenzia prichádza dosť neskoro, za čo sa samozrejme ospravedlňujem, no aspoň som si mohol prezrieť všetky doterajšie svetové hodnotenia tejto hry. Nechápem však prečo sú recenzenti k tejto hre takí prísni a takí kritickí. Častokrát sa hodnotenie hrateľnosti nevyšplhalo nad 7 z 10. Áno je síce pravda, že Prey do konceptu FPS nakoniec žiadnu revolúciu nepriniesol (portály a gravitácia sú spestrením, nie revolúciou), no ide o veľmi zábavnú hru, ktorá ma ani v jednej jedinej sekunde nenudila. Zbrane sa snažia byť originálne, no koniec-koncov ide o kombináciu sniperka, raketomet a minigun. No ale čo viac sa dá na tomto poli vymyslieť? FPS je už predsa takmer vyčerpaný žáner.

Jednou z možností v tejto branži je vsadiť na veľmi dobrý príbeh a dej a vytvoriť dokonalú atmosféru, za čo zožal veľký úspech Half-life 2 aj so svojimi pokračovaniami (Episode One plus ďalšie, ktoré pribudnú). Musíte však uznať, že to nie je žiadne zlepšenie, čo sa týka herného konceptu. Ten sa v FPSkách už veľmi zlepšovať nedá.

SkryťVypnúť reklamu
Prey však prišiel s niečím, čo ostatným hrám chýba, a to je ucelenosť a úplnosť. Prey má v sebe dostatok akčnej zábavy, dostatok logických hádaniek, aký-taký príbeh a dokonalý dizajn levelov. Posledné menované sa nakoniec stalo tou najlepšou stránkou hry, pretože mňa osobne veľmi bavilo jednotlivé úrovne prechádzať. Vždy totižto robíte niečo iné. Neviem, či je to len neoprávnený pocit, či realita, ale počas celej hry som sa cítil, ako by som hral starého dobrého Duke Nukema 3D, ktorého veľkým plusom bol okrem iného vynikajúci dizajn levelov. A myslím, že presne to je v počítačových hrách najdôležitejšie. Môžete mať vynikajúci koncept, originálne nápady či strhujúci príbeh, ale keď nikoho nebaví hru prechádzať, tak ste stratení. A v tomto sa Prey určite nestratí.

MULTIPLAYER X / 10
Multiplayer tejto hry mal celkom slušné ohlasy, popri singleplayeri som nemal čas a pravdupovediac ani možnosti ho poriadne otestovať. Chystám sa však na mierne LAN šialenstvo, na ktorom multiplayer tejto hry snáď otestujem skrz na skrz, takže sa pravdepodobne dočkáte podrobnejšieho popisu.

SkryťVypnúť reklamu

ZVUKY 8 / 10
Zvuky zbraní sú celkom fajn, no podľa mňa im trochu chýba šťava. Chcelo by to niečo naozaj hlučné a ničivé. Na druhej strane je veľmi dobré, že autori nespravili z Tommyho nemého hrdinu, o ktorého osobnosti nemáte šancu si spraviť názor. Tommy totižto takmer všetko komentuje a o slová, ktoré by v TV pred 22.00 boli cenzurované, v hre nie je núdza. Zo začiatku sa jeho komentáre zdajú mierne suché a nemastné, no s postupom času sa to zmení a vy konečne preniknete do jeho charakteru. Častokrát z neho vycítite strach, čo z hlavného hrdinu robí skutočného človeka. Aj keď je pravda, že na komentáre Lorda Nukema nemá Tommy ani zďaleka šancu, celkovo je to však pre hru veľké plus.

HUDBA 8 / 10
Hudba je v podstate v poriadku, ponúkne vám rýchle a akčné melódie počas súbojov, ktoré sú navyše celkom počúvateľné. Počas hry sa dostanete občas do baru, v ktorom vás uniesli mimozemšťania, a v ňom si na jukeboxe môžete pustiť muziku podľa vlastného výberu. Narazíte na pecky napríklad od Judas Priest či rôznych iných kapiel. Čo však pre mňa ostáva nepochopiteľným je, že autori si licencovali tieto pesničky, no počas hry ich budete počuť tak dokopy dvakrát. To je veľká škoda.

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Prey je úplne prvou hrou, v ktorej smrť vôbec nič neznamená. Keď umriete na nedostatok „hit-pointov“, dostanete sa do sveta mŕtvych, v ktorom sa zahráte na hru so vzduchovkou, papierovými ružami a tučnou kolotočárkou. Vašou úlohou je totižto strieľať do červených a modrých duchov, ktorí reprezentujú zdravie a duševnú energiu.

Čím viac ich postrieľate, s tým lepšou pozíciou sa vrátite do sveta živých. Nemusíte teda používať quick save a quick load, čo trochu sceľuje hru, keďže sa netreba neustále pozerať na status bar pri načítavaní dát.

Otázkou však ostáva, či je toto riešenie dobré alebo zlé, keďže v podstate žiadny súboj nie je nezdolateľný, pretože váš hlavný hrdina je nesmrteľný. Mne osobne toto riešenie vyhovovalo, keďže quick load a quick save je svojim spôsobom taktiež nesmrteľnosť, s tým rozdielom, že riešenie, ktoré sa objavuje v Prey, je originálne a zaujímavé. Takže v konečnom dôsledku ide o plus a rozhodne sa nemusíte báť, že by to hru nejakým spôsobom zľahčovalo. Ide skrátka o iné riešenie, ktoré možno nesadne každému, ale mne osobne sa páči.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ ide o umelú inteligenciu... no... avizovaný super prepracovaný systém sa nekoná. Nepriatelia strieľajú na vás, vy strieľate na nich. Oni sa občas uhýbajú a vo veľmi výnimočných prípadoch vám vypnú gravitačné chodníky, či skočia do portálu. Mám však pocit, že ide skôr o naskriptované správanie, ktoré sa vyskytuje v určitých situáciách. Celkovo však príšery veľkou inteligenciou neoplývajú, čo je možno najslabšou stránkou celej hry. Keby boli nepriatelia aspoň o triedu dopredu, bola by hra takmer dokonalá. Takto ide v akčných častiach hry len o strieľanie, ktoré ste zažili už pred vyše 10 rokmi.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8,5 / 10
Evolúcia no nie revolúcia. Prey rozhodne celú hernú scénu na hlavu nepostavil, no ide podľa mňa o najlepšiu FPS na Doom3 engine. 3D Realms sa jednoducho nezaprú a ich rukopis je na hre badateľný takmer na každom kroku, čo robí s Prey hru kvalitami veľmi podobnú legendárnemu Duke Nukem 3D. Narozdiel od Dukeho je však Prey temnejší, trochu menej uletený a celkovo vážnejší, čo je možno maličká chyba. No o čom by potom bol Duke Nukem Forever, keby všetky tieto tromfy využili autori už v Prey? Ak teda máte radi FPS, v ktorej raz strieľate a raz riešite hádanky, máte pred sebou jasnú voľbu, Prey vás totižto ani na sekundu nesklame! Len tak mimochodom, hra sa končí vetou: „Prey will continue“, takže sa pripravte všetci na pokračovanie, poprípade nejaký ten datadisk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 1 ďalší 1
Asteroid 2024 YR4 zachytený Webbovým teleskopom.

Objekt je doteraz najmenší, aký Webbov teleskop zameral.


TASR 2
Ilustračná snímka.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


4
Misia Fram2 je pomenovaná po nórskej prieskumnej lodi.

Kapsula za pomoci padákov dosadla do vôd Tichého oceánu.


TASR

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 25 590
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 539
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 541
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 411
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 187
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 288
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 903
  8. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 3 667
SkryťZatvoriť reklamu