V dnešnej dobe by som sa ani nedivil, keby niekomu ruplo v palici a rozhodol by sa stlačiť svoj červený gombík. V Spojených štátoch ho má zrejme už každý druhý na svojej záhradke vedľa grilu, arabskí šejkovia sa nimi ohadzujú a kórejskí bratia ich od nudy už ohlodali. Ako vraví známy, mierne pozmenený, slovný zvrat – zišiel sa deň s dňom a niekto spravil zmáááčk, kontakt pod čudlíkom sa dotkol kontaktu a v tomto akte spriaznených duší vytvorili najväčšie rošambo, aké ľudstvo zažilo. A na také veci sa nezabúda, veď pre väčšinu tvorov našej planéty bol záblesk a menší vetrík to posledné, čo vo svojom krátkom živote uzreli. Isteže, má to svoje výhody. Odpadávajú ranné tlačenice vo verejnej doprave pri ceste do práce, tetuška v stánku s „mierne nabrúsenou“ náladou vám už neodvrkne po vypýtaní si dennej tlače. Lenže s vecami nepríjemnými pre ľudí nás opustili aj radosti života. Ani to pivo by už nebolo ako kedysi. Človek však v sebe má, rovnako ako ostatné zvieratá, zakódovaný pud prežiť. Atómový výbuch-neátomový výbuch, dýchať, vykonávať potrebu a čitať hry.sme.sk treba za každých okolností. A ako si zarobiť nejaké tie drobné? No predsa v aute, prevážaním tovaru!
Základná myšlienka Hard Truck Apocalypse nie je zlá. Nepatrí medzi osviežujúce nápady, pri ktorých by sme sa v redakcii navzájom bičovali a začali chlemtať ruskú vodku. To rozhodne nie, ale aspoň svieži vánok od tých všetkých sci-fi a fantasy je rozhodne cítiť. Stačí si spomenúť na Fallout, úžasné to RPG dielko, pri ktorom musí každý hráč povinne uroniť minimálne jednu slzu. Opakujem, slzu. Postapokalyptický svet je svojim úchylným spôsobom úchvatný – všade zdemolované obydlia, zdevastované životné prostredie, chudoba na každom druhom kroku a mutovanie na každom treťom. Aspoň tak sme boli na to zvyknutí, lež tvorcovia sa rozhodli trochu nám ten zničený svet osviežiť a povrch pokryli zeleňou, šumiacimi korunami stromov a priezračnými riekami. Wtf? V hlave mi bije obrovský kostolný zvon na poplach. Ešte som síce žiadny atómový výbuch nezažil, ale toto sa mi nezdá príliš reálne. Hirošima by vedela rozprávať. Tu niečo nesedí, zaváňa to niečim nepríjemným. Čert to vezmi, aspoň sa budem môcť čím kochať. Ani som nevedel, ako rýchlo mi to kochanie sa bude liezť na nervy, ale o tom neskôr.
Ako som už spomenul, základom Hard Truck Apocalypse je transport tovaru, prípadne ochrana iných vozidiel, transportujúcich tovar – Elite na zemskom povrchu s truckom pod palcom. Už od začiatku som bol hodený do mora tejto zábavy, pričom to nemyslím v hanlivom zmysle slova. V úlohe poslušného synčeka sa rozhodnem splniť prianie môjho papá, do toho sa zamotajú rodinné problémy (čiže okrem transportu tovaru sa vyplatí občas venovať aj základnej príbehovej línii a pokecať s charaktermi) a všetko ešte vyzerá fajn. Dokonca vám prezradím, že celý čas strávite na kolesách, po potulkách natrafíte na mnoho banditov, ktorých musíte zlikvidovať, pretože ak nie vy ich, tak si vás podajú na večeru oni. Pekne pražených. Po výbuchoch nepriateľských vozidiel môžete väčšinou vziať ich náklad, prípadne zbraň, získaný tovar predať a chechtáky sa vám hrnú do vrecka. A v okamihu i do spotených dlaní opravárov (poškodenie vozidla + dotankovanie paliva) a keď vám niečo zvýši, nie je problém dokúpiť si novú zbraň alebo dokonca aj nové vozidlo. Keď sa tak na to pozerám, tieto charakteristiky vyzerajú výborne, rozkúskované nápady však musia byť kvalitne zlepené, a hlavne dotiahnuté do konca, inak hráč odhalí všetko po pár minútach a... A čo? Začne sa nudiť.
Nič to, prevážať tovar predsa nemôže byť nič náročné a po dokumente zvanom Futurama som nadobudol predstavu, že to dokonca môže byť aj zábavné. Moje predtuchy sa nenaplnili, celý koncept som vám už rozpísal je mi až trápne spomínať si na niečo, respektíve čokoľvek, čo Hard Truck Apocalypse obsahuje. Toto je jednoducho koncept hry, majúci v sebe len základné body, ktoré by stačili na kvalitný titul spred 10 rokov, no dnes treba pritlačiť riadne na pílu, ak chce vývojár niečím zaujať.
![]() |
GRAFIKA 4 / 10
Grafické spracovanie vidíte na obrázkoch a pri troche ilegálnych látok sa vám budú aj hýbať, radšej to však neskúšajte. Jednotlivé modely nepobrali mnoho detailov, textúry síce svoj účel plnia, ale rôznorodých efektov grafických kariet sa nedočkáte. Navyše je predmetov v krajinke pomenej, až to niekedy pôsobí pusto. Možno to bol zámer autorov, lenže to by nám ruskí grafici nemali predkladať aj zeleň, kam len oko dohliadne. Vozidlá sú vytvorené už o vlások precíznejšie, dokonca sa deformuje karoséria a korba, kolieska sa nám vyčaptajú, dokonca aj nejaký náznak dymu, plamienkov a iskričiek som badal, avšak nedokázal som ich z podivných textúr úspešne detekovať. Fyzikálny model tu máme taktiež, lenže po okolí toho mnoho nenájdete. Strom sa dá zvaliť. Plot sa dá zvaliť. Kusy vrakov sa dajú posúvať. Šutrom pri ceste ani nepohnete. Na ukážku hádam aj stačilo.
Grafici sa teda príliš nepochlapili, dizajnéri však predviedli riadnu samohanu – sami sebe navzájom a keby tu bol Slavo, istotne by vám popísal viac o chlapskej láske (Slavo tu je! Tak, milí čitatelia, chlapská láska, to je ako... pozn. Slavatar) (CENSORED. Fuj, ty prasa - pozn. kordi). Mapy sú rozsiahle, mestečká sú spojené cestami, pri ktorých sa kde-tu nachádzajú aj benzínové pumpy, kde nemôžete nič predávať, iba opravovať vehikel a dotankovať šťavu. Medzi spojnicami je voľné priestranstvo, a tak vám nebude takmer nič brániť v romantických vychádzkach medzi niekoľko stromov, predstavujúcich les, v šplhaní na skaly alebo v techtle-mechtle v poli. Len do vody neradno vkročiť, hoc aj omočiť plášť gumy. Zdravie prudko klesá, nutný game over neveští nič dobré. Destinácie, ktoré vás privítajú s otvorenou náručou, sa od seba odlišujú. Niektoré predstavujú obrovské pevnosti, inokedy ide len o farmu, prípadne osadu chatrčí.
O nádhernej zelenej zdevastovanej krajine sa už zmieňovať nebudem, niekto ma zrejme pomýlené predstavy o atómovom výbuchu. Atmosféra tým redne a dobre vieme, že riediť atmosféru a alkohol sa nevypláca. Najhoršie však na tom je, že celé prostredie je prázdne, cestovanie medzi destináciami malo byť zábavné, avšak málokedy na niekoho natrafíte, takže sa vlastne len pozriete do mapy, kam máte pre splnenie úlohy ísť, vydáte sa správnym smerom, plyn na podlahu a občas skontrolujete vašu polohu, zneškodníte zopár banditov. Prázdnota bije do očí s intenzitou predvolebných sľubov súčasnej vlády.
INTERFACE 7 / 10
Ovládanie patrí medzi lepšie stránky Hard Truck Apocalypse , hoc aj tu sa nájdu menšie mušky. Klávesmi ovládate vozidlo, myšou zbraň na korbe, čiže kameru. Pre niekoho zložitý systém, na druhú stranu však možnosť nezávislej jazdy od streľby sa ráta. Stačí pár desiatok minút a každý hráč si musí zvyknúť, veď lepší systém zatiaľ neexistuje. Klikanie cez záložky v menu je taktiež zrozumiteľné, na hernej scéne to však nemôžem považovať za niečo prevratné, ale za nutnosť. Zamrzia menšie chybičky krásy: na mape sa vaša pozícia prekrýva z názvom mesta, z čoho vyplýva sťaženie orientácie hráča. Ak si nepamätáte, pri ktorom meste to ste a názov danej oázy pokoja skrýva vašu identitu na mape, musíte sa vzdialiť na niekoľko sto metrov, aby ste sa na mape našli. Do mapy sa taktiež nedajú zapisovať poznámky, splnené questy sa len vyškrtávajú, no nemiznú zo zoznamu úloh. Po vypadnutí predmetu od nepriateľa je každý z nich zabalený vo veľkej železnej truhlici, pričom by bolo omnoho jednoduchšie, aby sa vedel hráč identifikovať danú vec okamžite a nemusel popodísť k nákladu, stlačiť I (práca s inventárom) a až následne zistil, že danú vec brať nemusí, lebo má plnú korbu a za danú zbraň/tovar by získal len zlomok ceny za vyhodenú vec. Všetko sú to maličkosti, ale na tých stojí a padá ohromné množstvo vecí, medzi ktoré treba počítať aj výsledný dojem.
HRATEĽNOSŤ 4 / 10
Hrateľnosť mohla byť famózna. Koncept to rozhodne nie je zlý, veď tento systém fungoval už v starších vesmírnych simulátoroch, orientovaných na let, z ktorých prežilo napríklad X-ko. Základ tu máme, lenže chýba toľko maličkostí, až sa mi nechce veriť, že tvorcovia nemali dostatok nápadov, ako hru oživiť. Príbeh sa odvíja po slabučkej linke, žiadne vetvenie, zložitejšie vzťahy medzi skupinami ľudí. V meste sa dá pokecať minimálne, atmosféra tak začína strácať ihneď po pár minútach. Chabú grafiku som spomínal, lenže to nie je všetko. Hard Truck Apocalypse je náročná hra. Náročná na čas, niekedy aj na nervy. Väčšinu sumy, ktorú zarobíte, musíte totiž investovať do opravy poškodeného vozidla. Nejde o to, že by bol protivník prisilný, len každý vám odlúpne istú časť zdravia a ak po ceste natrafíte na niekoľko z nich, často pôsobiacich v skupinkách, prejaví sa to na životnosti auta. Dotankovanie paliva nie je žiaden problém. Základné (chabo účinné) zbrane kúpite za babku, avšak pokročilá technika je až nemorálne predražená. To isté platí aj pre nový typ vozidla – je ich tu celkovo síce len 5, no kto by nezatúžil po trochu rýchlejšom, priestrannejšom a obrnenejšom voze?
Druhý problém, nútiaci ma dostávať do môjho tela viac kofeinu, než je vhodné, by sa dal pracovne nazvať slimačie tempo. Prvé vozidlo v rýchlosti a nosnosti nevyniká. Jazdenie medzi mestami je nudné, všetko sa vlečie, okolie na mňa nijako nepôsobilo. Keby sa dalo napríklad vystúpiť z vozidla, bolo by to omnoho zaujímavejšie. Keby bol priestor v nákladnej časti vozu väčší, predmety rôznorodejšie, okamžite by to bolo zaujímavejšie. Keby sa dali dokupovať do vozu súčiastky, zlepšujúce výkon v jednotlivých kategóriách (nielen kúpim novú kabínu a korbu). Keby sa dalo oveľa viac rozprávať s ľuďmi, ktorých stretávate cestou. Keby tu boli aspoň základné RPG prvky. Keby hra nešla na trh s tak naivnou predstavou, že bez týchto „postranných“ vecí sa vlastne kvalite titulu nič nestane. Lenže na keby sme sa hrali v prvej ľudovej. Skutočne, je to výborný koncept, len treba svoj projekt aj vyšperkovať.
MULTIPLAYER X / 10
Hra ho neobsahuje.
ZVUKY 3 / 10
Zvukové efekty dopadli biedne. Príroda okolo vás je záhadne ticho, a tak sa reproduktory rozozvučia len pri jednotvárnom hluku motoru a amatérskej streľbe. Je toho málo, klinček do rakvičky však nasadzuje dabing. Moja angličtina v hovorenej podobe taktiež nepatrí medzi bravúrne, ale pri niektorých hlasoch je cítiť, že dabingu sa zúčastňovali ľudia, absolvujúci zopár prvých lekcií anglického jazyka. Dialógy sú navyše hrozné aj po obsahovej stránke, nepridávajú tomu ani monotónne hlasy. Občas sa snaží aspoň hlavný hrdina, často to však znie až príliš umelo. Nedokážem to presne opísať, ale v niektorých momentoch som cítil, že to daný dabér silí a jeho hlas nepôsobí tým pádom prirodzene.
HUDBA 2 / 10
![]() |
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 4 / 10
Keďže je Hard Truck Apocalypse neskutočne nudnou hrou, pre mňa osobne je i titulom nenormálne dlhým, pri ktorom sa minúty vlečú. Mapy sú rozľahlé, prejdete mnoho kilometrov, k tomu netreba mať žiaden komentár, len keby tupých protivníkov nebolo. A tých tam veru je. Po zhliadnutí vášho vozidla dokážu stlačiť plynový pedál na podlahu, uháňať k vám (občas aj vystrelia), ak vás prejdú, prudko stočia volant a snažia sa vás znovu nájsť, znovu plyn na podlahu atď. Taktika hodná umelej inteligencie tohto tisícročia. Problémy robí nepriateľ len pri výskyte väčších skupín, inak sa dá po troche cviku zvládnuť každý. Problémom síce ostáva, že každý vám odoberie zo zdravia nezanedbateľnú časť, no výskyt miest a benzínových púmp, kde si poškodeného miláčika opravíte, je dosť vysoký. Síce preinvestujute takmer všetky zarobené peniaze, ale to je zrejme už o niečom inom.
Trochu podivný sa mi zdal taktiež systém zbraní, respektíve nekonečnej munície do nich. Získate zbraň a okrem nutného nabíjania si môže hráč strieľať do aleluja. Je síce pravdou, že tak obtiažnosť klesá a absencia potreby neustáleho dokupovania zásob odpadá, no nezdvihlo by to atmosféru, obchod, ktorým to v hre vlastne žije, oveľa väčšiu koncentráciu na súboje? Trikrát áno, kto nesúhlasí, má smolu.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 4,4 / 10
Prednedávnom sa na trhu objavil Auto Assault, na multiplayer zameraný titul, podobného razenia ako Hard Truck Apocalypse. Vo svete Auto Assault to žije vďaka podpore hráčov, lenže HTA je offline projekt, do ktorého mali tvorcovia vložiť more prvkov, vytvárajúcich dojem žijúceho svetu. Práve to sa v hre vôbec nenachádza, každá minúta hrania je nutným zlom – v tomto teple si radšej doprajem pobyt niekde pri vode ako vyplazený jazyk pri kúriacom počítači. A vám to taktiež odporúčam, prípadne si pozrite výborný akčný film Mad Max (s pokračovaniami), ktorý skvelou atmosférou zničeného sveta a automobilov priam páchne.