Londýn 28. marca (TASR) - Nové technológie môžu dať životnému štýlu nový rozmer. Napríklad, návštevníci berlínskeho konferenčného centra môžu vyslať krátku textovú správu (SMS) zo svojho mobilného telefónu a nápojový automat o niekoľko sekúnd uvoľní príslušnú fľašu.
Platby mobilnými telefónmi sú užitočné aj pri iných príležitostiach, napríklad, pri kúpe vstupenky do kina v Fínsku. Viceprezident Nordea Bank Finland Eero Vasenius záujemcom ukázal túto možnosť v rámci testu, na ktorom sa zúčastňuje jeho banka a lokálne kino v Helsinkách.
Toto sú však len dva príklady možností tzv. mobilného obchodu (m-commerce) a množia sa signály, že tento nápad sa po mnohých rokoch pokusov a testov stáva realitou. Banky testujú túto technológiu, lebo bráni podvodom viac než platby kreditnými kartami. Telekomunikačné podniky ju testujú, keďže ju považujú za nový zdroj príjmov. A maloobchody o ňu majú záujem, pretože je bezpečnejšia než hotovosť a zrejme lacnejšia než platby cez kreditné karty.
Ako informuje agentúra Reuters, nemecká spoločnosť T-Mobile a britský Vodafone sa v polovici marca spojili, aby v priebehu niekoľkých rokov priniesli mobilné platby miliónom užívateľov mobilných telefónov v Európe. Španielsky Mobipay s podporou všetkých významných bánk a operátorov zas spustil pokusnú etapu a stal jedným z najväčších systémov mobilného obchodu v Európe.
Riziko podvodu je jedným z hlavných dôvodov, prečo sa banky a operátori zaujímajú o m-commerce. Falšované podpisy a ukradnuté čísla kreditných kariet sa odrážajú na ich províziách a v prípade maloobchodu zas vydavatelia kariet môžu účtovať až päť percent kúpnej ceny, pričom poplatok obyčajne platí obchod.
Vďaka m-commerce sa minimalizuje riziko podvodu a poplatky za transakcie sa obyčajne pohybujú v rozpätí 1,5% až 4,0% a klesajú. Navyše tento spôsob platenia vyžaduje len mobilný telefón, bez nákladných čítacích zariadení na karty. Toto všetko je veľmi príťažlivé pre malých podnikateľov, ktorí sa doteraz vyhýbali kreditným kartám, ako taxikári, malé obchody či reštaurácie.
Vaseniusov mobilný telefón obsahuje dve čipové karty - štandardnú od mobilného operátora a ďalšiu s podrobnosťami o bankovom účte klienta. Tento druhý čip, tiež s osobným identifikačným číslom (PIN), tak mení telefón na bezdrôtovú debetnú kartu. Keď raz klient kúpi tovar alebo službu cez svoj telefón, nemôže sa neskôr hádať, pretože platil cez svoj vlastný prístroj s tajným kódom PIN.
Hoci Mobipay v Španielsku a Paybox (Deutsche Bank) v Nemecku a Británii používajú odlišnú technológiu, obidve však stoja na rovnakom princípe unikátneho telefónneho čísla a tajného PIN kódu. Faktúra sa potom spláca z bankového účtu rovnako, ako u bežnej debetnej karty.
Analytici očakávajú, že m-commerce môže byť veľkým zdrojom príjmov, ktoré by do roka 2006 mohli dosiahnuť približne 25 miliárd USD, teda 15% z celkového objemu elektronického obchodu.
No každá minca má aj druhú stranu. Táto technológia totiž pracuje s nákladnými položkami súvisiacimi s prevádzkou mobilnej siete. Pre menšie nákupy tak táto sieť nemusí byť práve najlepším nápadom - je potrebné, okrem iného, uvedomiť si cenu za správu SMS za hovory. Napríklad, v prípade berlínskeho nápojového automatu cena Coca-Coly, kúpenej cez mobilný telefón, dosiahla zhruba dve eurá, hoci za normálnych okolností stojí len jedno euro.
V rámci ďalšieho testu v Helsinkách sa dopravný podnik, ktorý prostredníctvom SMS predáva cestovné lístky na električky, sťažoval, že 50% ceny lístka získal mobilný operátor. Aj fínsky mobilný operátor Sonera ukončil dvojročnú službu m-commerce pri predajných automatoch a parkovacích hodinách, práve kvôli priveľkým nákladom.
No dokonca aj pri väčších nákupoch ešte zďaleka nie je jasné, kedy sa presadí m-commerce aj napriek svojim nepopierateľným výhodám. Hlavnou príčinou je množstvo rozdielnych ponúk s odlišnou technológiou a prevádzkovateľom.
Operátor D2 Vodafone spolu so Siemensom a Brokatom testuje systém v Nemecku, Orange spolupracuje s maloobchodmi v Dánsku, Deutsche Bank má Paybox, Mobilkom Austria vytvoril svoju vlastnú banku pre m-commerce a nemecký Mobilcom testuje plnou parou tiež.
Medzi hlavné témy úvah patria obavy bánk, že operátori sa snažia udržať si m-commerce len pre seba. Mobilných operátorov zas znepokojuje fakt, že banky im chcú ukradnúť lukratívnu činnosť. Jedinou výnimkou je Španielsko, kde banky a operátori spolupracujú pri rozvoji systému Mobipay. Aj to len preto, že ich k tomu prinútila vláda. Vo všetkých ostatných prípadoch má navrch buď banka alebo operátor a môže tak účtovať poplatky a rozširovať vzťahy s klientmi.
Analytici sa však zhodujú v jednej veci: obidva tábory sa musia spojiť, v opačnom prípade riskujú, že si spotrebiteľov znepriatelia na mnoho rokov.
(1 USD = 47,682 SKK, 1 EUR = 41,772 SKK)
* 1 sov