Mnohé faktory komplikujú príchod m-commerce

Londýn 28. marca (TASR) - Nové technológie môžu dať životnému štýlu nový rozmer. Napríklad, návštevníci berlínskeho konferenčného centra môžu vyslať ...

Londýn 28. marca (TASR) - Nové technológie môžu dať životnému štýlu nový rozmer. Napríklad, návštevníci berlínskeho konferenčného centra môžu vyslať krátku textovú správu (SMS) zo svojho mobilného telefónu a nápojový automat o niekoľko sekúnd uvoľní príslušnú fľašu.

Platby mobilnými telefónmi sú užitočné aj pri iných príležitostiach, napríklad, pri kúpe vstupenky do kina v Fínsku. Viceprezident Nordea Bank Finland Eero Vasenius záujemcom ukázal túto možnosť v rámci testu, na ktorom sa zúčastňuje jeho banka a lokálne kino v Helsinkách.

Toto sú však len dva príklady možností tzv. mobilného obchodu (m-commerce) a množia sa signály, že tento nápad sa po mnohých rokoch pokusov a testov stáva realitou. Banky testujú túto technológiu, lebo bráni podvodom viac než platby kreditnými kartami. Telekomunikačné podniky ju testujú, keďže ju považujú za nový zdroj príjmov. A maloobchody o ňu majú záujem, pretože je bezpečnejšia než hotovosť a zrejme lacnejšia než platby cez kreditné karty.

Ako informuje agentúra Reuters, nemecká spoločnosť T-Mobile a britský Vodafone sa v polovici marca spojili, aby v priebehu niekoľkých rokov priniesli mobilné platby miliónom užívateľov mobilných telefónov v Európe. Španielsky Mobipay s podporou všetkých významných bánk a operátorov zas spustil pokusnú etapu a stal jedným z najväčších systémov mobilného obchodu v Európe.

Riziko podvodu je jedným z hlavných dôvodov, prečo sa banky a operátori zaujímajú o m-commerce. Falšované podpisy a ukradnuté čísla kreditných kariet sa odrážajú na ich províziách a v prípade maloobchodu zas vydavatelia kariet môžu účtovať až päť percent kúpnej ceny, pričom poplatok obyčajne platí obchod.

Vďaka m-commerce sa minimalizuje riziko podvodu a poplatky za transakcie sa obyčajne pohybujú v rozpätí 1,5% až 4,0% a klesajú. Navyše tento spôsob platenia vyžaduje len mobilný telefón, bez nákladných čítacích zariadení na karty. Toto všetko je veľmi príťažlivé pre malých podnikateľov, ktorí sa doteraz vyhýbali kreditným kartám, ako taxikári, malé obchody či reštaurácie.

Vaseniusov mobilný telefón obsahuje dve čipové karty - štandardnú od mobilného operátora a ďalšiu s podrobnosťami o bankovom účte klienta. Tento druhý čip, tiež s osobným identifikačným číslom (PIN), tak mení telefón na bezdrôtovú debetnú kartu. Keď raz klient kúpi tovar alebo službu cez svoj telefón, nemôže sa neskôr hádať, pretože platil cez svoj vlastný prístroj s tajným kódom PIN.

Hoci Mobipay v Španielsku a Paybox (Deutsche Bank) v Nemecku a Británii používajú odlišnú technológiu, obidve však stoja na rovnakom princípe unikátneho telefónneho čísla a tajného PIN kódu. Faktúra sa potom spláca z bankového účtu rovnako, ako u bežnej debetnej karty.

Analytici očakávajú, že m-commerce môže byť veľkým zdrojom príjmov, ktoré by do roka 2006 mohli dosiahnuť približne 25 miliárd USD, teda 15% z celkového objemu elektronického obchodu.

No každá minca má aj druhú stranu. Táto technológia totiž pracuje s nákladnými položkami súvisiacimi s prevádzkou mobilnej siete. Pre menšie nákupy tak táto sieť nemusí byť práve najlepším nápadom - je potrebné, okrem iného, uvedomiť si cenu za správu SMS za hovory. Napríklad, v prípade berlínskeho nápojového automatu cena Coca-Coly, kúpenej cez mobilný telefón, dosiahla zhruba dve eurá, hoci za normálnych okolností stojí len jedno euro.

V rámci ďalšieho testu v Helsinkách sa dopravný podnik, ktorý prostredníctvom SMS predáva cestovné lístky na električky, sťažoval, že 50% ceny lístka získal mobilný operátor. Aj fínsky mobilný operátor Sonera ukončil dvojročnú službu m-commerce pri predajných automatoch a parkovacích hodinách, práve kvôli priveľkým nákladom.

No dokonca aj pri väčších nákupoch ešte zďaleka nie je jasné, kedy sa presadí m-commerce aj napriek svojim nepopierateľným výhodám. Hlavnou príčinou je množstvo rozdielnych ponúk s odlišnou technológiou a prevádzkovateľom.

Operátor D2 Vodafone spolu so Siemensom a Brokatom testuje systém v Nemecku, Orange spolupracuje s maloobchodmi v Dánsku, Deutsche Bank má Paybox, Mobilkom Austria vytvoril svoju vlastnú banku pre m-commerce a nemecký Mobilcom testuje plnou parou tiež.

Medzi hlavné témy úvah patria obavy bánk, že operátori sa snažia udržať si m-commerce len pre seba. Mobilných operátorov zas znepokojuje fakt, že banky im chcú ukradnúť lukratívnu činnosť. Jedinou výnimkou je Španielsko, kde banky a operátori spolupracujú pri rozvoji systému Mobipay. Aj to len preto, že ich k tomu prinútila vláda. Vo všetkých ostatných prípadoch má navrch buď banka alebo operátor a môže tak účtovať poplatky a rozširovať vzťahy s klientmi.

Analytici sa však zhodujú v jednej veci: obidva tábory sa musia spojiť, v opačnom prípade riskujú, že si spotrebiteľov znepriatelia na mnoho rokov.

(1 USD = 47,682 SKK, 1 EUR = 41,772 SKK)

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Ako dávni migranti zmenili Európsku DNA? Prišli len muži a kone

Tretia hlavná migračná vlna zanechala stopu v Európanoch až dodnes.

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva robia špičkovú vedu

Päť ústavov Slovenskej akadémie vied vytvára výskum, ktorý nestojí na pevných základoch, tvrdia výsledky nezávislého auditu.

Nová liečba by mohla napraviť poškodený sluch

Klinické testy na ľuďoch spustia do dvoch rokov.

Polovica internetovej komunikácie už prebieha v šifrách

Plošné špehovanie už nebude jednoduché. Začíname si chrániť aj každodennú rutinu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 115
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 998
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 140
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 316
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 924
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 258
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 065
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 795
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 652

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop