Mnohé faktory komplikujú príchod m-commerce

Londýn 28. marca (TASR) - Nové technológie môžu dať životnému štýlu nový rozmer. Napríklad, návštevníci berlínskeho konferenčného centra môžu vyslať ...

Londýn 28. marca (TASR) - Nové technológie môžu dať životnému štýlu nový rozmer. Napríklad, návštevníci berlínskeho konferenčného centra môžu vyslať krátku textovú správu (SMS) zo svojho mobilného telefónu a nápojový automat o niekoľko sekúnd uvoľní príslušnú fľašu.

Platby mobilnými telefónmi sú užitočné aj pri iných príležitostiach, napríklad, pri kúpe vstupenky do kina v Fínsku. Viceprezident Nordea Bank Finland Eero Vasenius záujemcom ukázal túto možnosť v rámci testu, na ktorom sa zúčastňuje jeho banka a lokálne kino v Helsinkách.

Toto sú však len dva príklady možností tzv. mobilného obchodu (m-commerce) a množia sa signály, že tento nápad sa po mnohých rokoch pokusov a testov stáva realitou. Banky testujú túto technológiu, lebo bráni podvodom viac než platby kreditnými kartami. Telekomunikačné podniky ju testujú, keďže ju považujú za nový zdroj príjmov. A maloobchody o ňu majú záujem, pretože je bezpečnejšia než hotovosť a zrejme lacnejšia než platby cez kreditné karty.

Ako informuje agentúra Reuters, nemecká spoločnosť T-Mobile a britský Vodafone sa v polovici marca spojili, aby v priebehu niekoľkých rokov priniesli mobilné platby miliónom užívateľov mobilných telefónov v Európe. Španielsky Mobipay s podporou všetkých významných bánk a operátorov zas spustil pokusnú etapu a stal jedným z najväčších systémov mobilného obchodu v Európe.

Riziko podvodu je jedným z hlavných dôvodov, prečo sa banky a operátori zaujímajú o m-commerce. Falšované podpisy a ukradnuté čísla kreditných kariet sa odrážajú na ich províziách a v prípade maloobchodu zas vydavatelia kariet môžu účtovať až päť percent kúpnej ceny, pričom poplatok obyčajne platí obchod.

Vďaka m-commerce sa minimalizuje riziko podvodu a poplatky za transakcie sa obyčajne pohybujú v rozpätí 1,5% až 4,0% a klesajú. Navyše tento spôsob platenia vyžaduje len mobilný telefón, bez nákladných čítacích zariadení na karty. Toto všetko je veľmi príťažlivé pre malých podnikateľov, ktorí sa doteraz vyhýbali kreditným kartám, ako taxikári, malé obchody či reštaurácie.

Vaseniusov mobilný telefón obsahuje dve čipové karty - štandardnú od mobilného operátora a ďalšiu s podrobnosťami o bankovom účte klienta. Tento druhý čip, tiež s osobným identifikačným číslom (PIN), tak mení telefón na bezdrôtovú debetnú kartu. Keď raz klient kúpi tovar alebo službu cez svoj telefón, nemôže sa neskôr hádať, pretože platil cez svoj vlastný prístroj s tajným kódom PIN.

Hoci Mobipay v Španielsku a Paybox (Deutsche Bank) v Nemecku a Británii používajú odlišnú technológiu, obidve však stoja na rovnakom princípe unikátneho telefónneho čísla a tajného PIN kódu. Faktúra sa potom spláca z bankového účtu rovnako, ako u bežnej debetnej karty.

Analytici očakávajú, že m-commerce môže byť veľkým zdrojom príjmov, ktoré by do roka 2006 mohli dosiahnuť približne 25 miliárd USD, teda 15% z celkového objemu elektronického obchodu.

No každá minca má aj druhú stranu. Táto technológia totiž pracuje s nákladnými položkami súvisiacimi s prevádzkou mobilnej siete. Pre menšie nákupy tak táto sieť nemusí byť práve najlepším nápadom - je potrebné, okrem iného, uvedomiť si cenu za správu SMS za hovory. Napríklad, v prípade berlínskeho nápojového automatu cena Coca-Coly, kúpenej cez mobilný telefón, dosiahla zhruba dve eurá, hoci za normálnych okolností stojí len jedno euro.

V rámci ďalšieho testu v Helsinkách sa dopravný podnik, ktorý prostredníctvom SMS predáva cestovné lístky na električky, sťažoval, že 50% ceny lístka získal mobilný operátor. Aj fínsky mobilný operátor Sonera ukončil dvojročnú službu m-commerce pri predajných automatoch a parkovacích hodinách, práve kvôli priveľkým nákladom.

No dokonca aj pri väčších nákupoch ešte zďaleka nie je jasné, kedy sa presadí m-commerce aj napriek svojim nepopierateľným výhodám. Hlavnou príčinou je množstvo rozdielnych ponúk s odlišnou technológiou a prevádzkovateľom.

Operátor D2 Vodafone spolu so Siemensom a Brokatom testuje systém v Nemecku, Orange spolupracuje s maloobchodmi v Dánsku, Deutsche Bank má Paybox, Mobilkom Austria vytvoril svoju vlastnú banku pre m-commerce a nemecký Mobilcom testuje plnou parou tiež.

Medzi hlavné témy úvah patria obavy bánk, že operátori sa snažia udržať si m-commerce len pre seba. Mobilných operátorov zas znepokojuje fakt, že banky im chcú ukradnúť lukratívnu činnosť. Jedinou výnimkou je Španielsko, kde banky a operátori spolupracujú pri rozvoji systému Mobipay. Aj to len preto, že ich k tomu prinútila vláda. Vo všetkých ostatných prípadoch má navrch buď banka alebo operátor a môže tak účtovať poplatky a rozširovať vzťahy s klientmi.

Analytici sa však zhodujú v jednej veci: obidva tábory sa musia spojiť, v opačnom prípade riskujú, že si spotrebiteľov znepriatelia na mnoho rokov.

(1 USD = 47,682 SKK, 1 EUR = 41,772 SKK)

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Astronautka Dorothy Metcalf-Lindenburgerová hovorí, ako vyzerá tréning v NASA a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

Rozšírená realita je zábavná aj užitočná. Skúste tieto aplikácie pre iPhone a iPad

Nová aktualizácia iOS 11 pre mobilné zariadenia od Apple priniesla aj ARKit. V ponuke sú prvé aplikácie a je s nimi zábava.

TECH_FM

Kontroverzný objav naznačuje, že praľudia sa mohli vyvinúť v Európe

Stopy dávneho tvora mätú vedcov. Odborníci sa sporia, komu patrili.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli "umývačku"

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa na to ultrafialové žiarenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 736
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 130
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 878
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 471
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 422
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 154
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 550
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 422
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 366
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 105