SME

The Witcher - temné RPG z Poľska

CD Projekt sa chystá spraviť veľký skok s páskou na očiach, skok do neznáma. Prvé RPGčko tohto poľského týmu ale vyzerá veľmi dobre a podľa všetkého im tento veľký skok vyjde. Pripravte sa na veľkú poľskú bombu z prostredia románov a noviel spisovateľa An

CD projekt predstavil svoju najnovšiu hru už na posledných dvoch výstavách E3. V roku 2005 sa objavila až posledný deň a veľký rozruch nevyvolala, no začalo sa o ňej trochu šepkať. Po tohtoročnej výstave prišlo Witcherovi na chuť oveľa viac ľudí a začína sa o ňom hovoriť stále častejšie a častejšie. Vyzerá totižto viac než dobre a autori neskrývajú veľké ambície svojou novou hrou zaujať ako širokú verejnosť, tak aj hard-core priaznivcov tohto žánru. Do mája roku 2007 ešte ostáva veľa času, takže kým sa do Witchera zahryzneme naplno, vychutnajte si aspoň toto malé predjedlo v podobe všetkých dostupných informácií o tejto hre.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hra sa bude odohrávať vo svete, ktorý vytvoril poľský spisovateľ Andrzej Sapkowski, konkrétne teda v Severnom Svete (Northern Realms). Táto zem čelí hrozbe kráľovstva Nilfgaard, ktoré začalo s dobývaním priľahlých krajín a čoskoro sa stane veľkým problém celého regiónu. Okrem nebezpečenstva v podobe Niflgaardu visí vo vzduchu proroctvo o veľkej zime, ktorá má pohltiť všetko živé. To či ide o skutočné proroctvo, či len snahu vyvolať paniku nevie nikto, v každom prípade stále dlhšie a chladnejšie zimy nenechajú pokojného žiadneho z obyvateľov. Zo strachu, ktorý príchod veľkej zimy v obyvateľstve vyvoláva sa snaží ťažiť Rád Ohnivej Ruže, ktorý hlása, že sila ohňa (teda ich sila) nás všetkých zachráni. Nilfgard a Zima sú samozrejme veľké hrozby, no obyčajných roľníkov a remeselníkov trápia skôr premnožené príšery, ktoré čoraz viac a viac napádajú pocestných.

SkryťVypnúť reklamu

Svet vyzerá na prvý pohľad ako Tolkienova Stredozem, obývajú ho totižto elfovia, trpaslíci, gnómovia či orkovia. V jednej veľmi dôležitej veci sa však Sapkowskeho svet od všetkých klasických fantasy líši a to je jeho reálnosť. Vo svete Witchera je totižto plno nenávisti, chorôb, klamstiev, rasizmu, terorizmu a korupcie. Ľudia nie sú všetci do jedného zasvätení rádu paladinov a nešíria dobro kadiaľ kráčajú. Práve naopak, dobývajú a zotročujú. Trpaslíci už ani nepamätajú časy, kedy boli slobodní a elfom ostalo už len jedno jediné slobodné kráľostvo. Tí ostatní musia žiť vo vyhnanstve v lesoch a viesť beznádejné partizánske vojny proti ľuďom. Príbehy, ktoré sa v hre budú odohrávať, nebudú mať núdzu o násilie, sex a drogy. Sapkowski totižto vykreslil fantasy svet, ktorý je zrkadlovým odrazom toho nášho. A toto bude možno jedno z najväčších lákadiel celej hry. Už teraz je isté, že Witcher bude až od 18 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Andrzej Sapkowski

Spisovateľ Andrzej Sapkowski, ktorý má na svedomí svet zaklínača, sa narodil v roku 1948 v poľskom Lódźi. Prvý príbeh z tohto prostredia sa volal Zaklínač (Wiedźmin) a išlo o krátky príbeh, ktorý v roku 1986 vydala Fantastyka, poľský popredný fantasy magazín. Poviedka zožala u kritiky veľmi veľký úspech, takže onedlho vyšlo 5 noviel, ktoré tvoria ságu Zaklínača a 3 ďalšie krátke príbehy. Jeho knihy boli preložené a vydané v Česku, Rusku, Litve, Nemecku, Španielsku, Francúzsku, Slovensku a Portugalsku. Takže ak sa chcete na hru poriadne pripraviť, vrhnite sa na ne, pretože bude obsahovať niektoré známe miesta či charaktery. K hraniu však podľa slov autorov hry znalosť diel Sapkowského nebude potrebná.

The Witcher bude hra silne orientovaná na príbeh, preto si nebudete môcť na začiatku voliť žiadne charakteristiky postavy, ani žiadne povolanie. Hlavnou postavou je jednoducho zaklínač Geralt, človek, ktorý bol v útlom veku oddelený od svojich rodičov a podrobený ťažkému výcviku, ktorý v sebe zahŕňa mutácie, vystavenie rôznym elixírom či mágii. Vraví sa, že len každý desiaty tento tréning prežije. Zaklínači sú teda profesionálni zabijaci, ktorí pomáhajú očisťovať krajinu od monštier. Slovo pomáhajú je trochu zavádzajúce, oni to totižto nerobia zo žiadneho ušľachtilého dôvodu, robia to jednoducho pre peniaze a pre nič iné. Taký istý je aj náš hlavný hrdina.

Hlavnou zbraňou zaklínača je meč, teda presnejšie dva meče. Jeden z kalenej ocele na súboje s ľudskými protivníkmi a druhý zo striebra, ktorý mu slúži na zabíjanie príšer. Pravdepodobne sa dočkáte aj iných zbraní, autori však už teraz popreli akékoľvek strelné zbrane, takže ak máte radi luk a šípy, Witcher vám asi neulahodí. Náš zaklínač však nie je len veľmi dobrý šermiar, roky tréningu ho naučili aj iným veciam ako napríklad mágii či alchýmii. V hre budú k dispozícii tri druhy magických nápojov: obyčajné, zaklínačské a unikátne. Obyčajné elixíry môžete nájsť v každom poriadnom fantasy supermarkete, patria medzi ne rôzne liečivé alebo regenerujúce nápoje. Zaklinačské elixíry budú môcť miešať len skúsení zaklínači z ingrediencií, ktoré sa dajú nazbierať po celom svete, najmä z tiel mŕtvych príšer. A posledná kategória, teda unikátne, zahŕňa elixíry, ktoré majú trvalý efekt na vašu postavu, čiže zvýšia nejaké vlastnosti a podobne. Tieto budú veľmi vzácne a budú sa dať pripravovať len z exotických surovín, viem si predstaviť napríklad roh či oko nejakého veľmi silného bossa.

SkryťVypnúť reklamu

Zaklínači sa okrem alchýmie venujú aj mágii. Nie sú to kúzelníci v pravom slova zmysle, ich mágia sa točí okolo akýchsi znamení, teda čas od času môžu spáchať nejaký rituál, ktorý sa viac menej v konečnom dôsledku podobá na kúzlo. V hre bude päť znamení a to Aard, Aksi, Igni, Quen a Yrden. Bohužiaľ však nie je isté, či ide o päť okruhov kúziel (magických škôl), či len o päť samostatných zaklínadiel. V každom prípade Geralt (hlavná postava) sa orientuje predovšetkým na meče, všetko ostatné je druhoradé.

CD projekt sa veľmi dušuje, že pre nás pripravia revolúciu v RPG žánri. Už teraz musí byť každému jasné, že sú tieto slová prehnané, no v každom prípade bude systém súbojov aspoň trochu originálny. V hre sa bude dať všetko pohodlne ovládať pomocou myšky (samozrejme klávesové skratky budú k dispozícii), no súboje nebudú prebiehať tak, že na nepriateľa kliknete a len si počkáte na výsledok. Do boja sa totižto budete aktívne zapájať. Bude záležať kam a ako kliknete. Napríklad ak kliknete pravým tlačidlom a nemáte kurzor od postavy veľmi ďaleko, Geralt len uskočí.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré Sapkowského diela:

Krátke príbehy
The Witcher (Wiedźmin) (1990)
Sword of Destiny (Miecz przeznaczenia) (1992)
The Last Wish (Ostatnie życzenie) (1993)
Something ends, Something begins (Coś się kończy, coś się zaczyna) (2000)

Sága
Blood of the Elves (Krew elfów) (1994)
Time of Contempt (Czas pogardy) (1995)
Baptism by Fire (Chrzest ognia) (1996)
The Swallow's Tower (Wieża Jaskółki) (1997)
Lady of the Lake (Pani Jeziora) (1999)

Trilógia Narrenturm
Narrenturm (2002)
Warriors of God (Boży bojownicy) (2004)
Lux perpetua (not yet released)

Ak však presuniete kurzor o niečo ďalej a požijete dvojklik (alebo viacklik)m Geralt spraví efektné salto či dlhý skok. Podobné finty by mali platiť nie len pri obrane, ale aj útokoch. K dispozícii budú tri druhy bojového módu, každý z vlastnými pohybmi a vlastnými útokmi, ktoré budete môcť spájať a vytvárať tak kombá. V každom prípade by v súboji mala hrať úlohu aj vaša zručnosť.

V poslednej dobe sa v RPGčkach udomácnil nový nápad, a to konštantné rozhodovanie sa medzi dobrom a zlom. Veľmi podobným smerom pôjde aj The Witcher. Hra ponúkne okolo 100 hlavných a vyše 100 postranných questov, počas ktorých budú veľmi podrobne zaznamenávané vaše rozhodnutia. Ako tvrdia autori, žiadne rozhodnutie vo Witcherovi nebude bez dôsledkov, mnohé z nich sa môžu objaviť až oveľa neskôr. Napríklad sa v hre vyskytuje situácia v ktorej chytíte zradcu a odvediete ho do pevnosti zaklínačov. Tam pred vás hra postaví dôležité rozhodnutie - zabiť ho, či ho výmenou za dôležité informácie pustiť na slobodu? Ak ho zabijete, zabránite mu, aby sa vrátil naspäť k svojmu klanu, v ktorom by v hre neskôr zavraždil Geraltovho najlepšieho priateľa. Rozhodovanie bude teda veľmi dôležitou súčasťou hry a povedie k trom rôznym herným záverom.

SkryťVypnúť reklamu

Ako hovoria autori, inak sa rozprávate s priateľom a inak s nepriateľom. Takže v hre bude mať vaša reputácia vplyv na počet a druh odpovedí v dialógoch. Naopak, zaklínač Geralt je svojrázna postava so svojským dôvtipom a humorom, takže pridávanie bodíkov do inteligencie nebude pridávať do rozhovorov žiadne ďalšie možnosti. Dialógy by mali byť taktiež veľmi dôležitou súčasťou hry, keďže autori si na ne pripravili 2000 strán textu.

Hra pobeží na licencovanom engine Bioware s názvom Aurora Engine (TM), ktorý poháňal napríklad Neverwinter Nights. Od staručkého Neverwinter Nights však bude hra o niekoľko skokov dopredu, pretože autori engine značne pozmenili a hlavne pridali podporu najnovšieho DirectX. Tešiť sa vraj môžeme na veľmi detailný svet plný krásnej grafiky (to vám ale dnes nakecá už každý). The Witcher bude mať v sebe zabudovaný nejaký fyzikálny model, takže predmety by mali padať a lietať so všetkou vážnosťou. Pohyby postáv boli všetky vytvorené pomocou technológie motion-capture. Pri čom na bojové scény napojili do prístrojov známeho poľského šermiara (Marcin Zmudzki), ktorý sa venuje stredovekému šermu a na pokojné scény išiel pod zásuvku známy poľský herec Borys Szyc. Okrem toho, že budú postavy reálne poskakovať a šermovať sa, budú aj reálne umierať a to vďaka ragdoll technológii.

SkryťVypnúť reklamu

Ako vidíte, pôjde o veľmi zaujímavú hru, ktorej hlavným plusom by mal byť príbeh a svet spolu so súbojmi a všade prítomnou akciou. Druhy kvartál roku 2007 nám toho prezradí viac, no už teraz sa všetci tešíme na to, ako dopadnú naši severní susedia. Prajeme im veľa šťastia, pretože si chceme zahrať kvalitné temné RPG!

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu