
né experimentálne vyhodnotiť až po dlhodobom skúmaní.
"Sledujeme ho veľmi krátku dobu, nejakých 15 rokov. Následkom je, že poriadne nevieme, čo to robí s psychikou človeka, pretože nemáme dlhodobé sledovanie. Aby sme mali istotu, tak potrebujeme minimálne 50 rokov. Stačí sa pozrieť na televíziu, ktorú máme 50 rokov. Stále nie je ešte úplne jasné, ako to na deti pôsobí. Nie sme si tiež istí, ako ju kontrolovať, aby deťom neubližovala. Chýbajú experimentálne dáta založené na pozorovaní tisícok detí. Jedna časť by hrala, druhá by nehrala," oznámil ČTK Klimeš.
Podľa Klimeša počítačové hry nemôžu nahradiť skutočný život. "Hry nás vťahujú do nejakého deja, ale dávajú ho oslabenejšie, než keby bol v realite. Samozrejme je pre dieťa zaujímavé, že kliká myšou na počítači. My by sme ale viac potrebovali, aby si dieťa tie puzzle, ktoré môžu hrať na počítači, skladalo z papiera. Používa tu všetkých desať prstov a ďalšie veci, na počítači používa len tu myš. Keď si chlapec bystrí zrak a postreh na počítačovej hre, tak to je síce výhoda, ale zároveň nevyužíva nohy a nebehá. Keď ho pošleme napríklad do tábora, tak tam využíva úplne všetko. Napríklad chodenie, zvládanie strachu alebo kooperáciu s reálnymi ľuďmi," povedal.

Deti by v "umelom" svete počítačov nemali tráviť veľmi veľa času. Klimeš odporúča maximálne pol hodiny denne. Denisa Keraová z Inštitútu informačných štúdií Univerzity Karlovy sa však nedomnieva, že by počítače ochudobňovali deti o sociálny kontakt. "Počítače nás nespasia, ale tiež nás nezničia. Už v 19. storočí sa tvrdilo, že romány a dlhé čítanie kníh odvádza dušičky do cudzieho sveta," uviedla.
Podľa detskej psychologičky Kataríny Brejchovej záleží na tom, ako staré je dieťa, ktoré na počítači hrá, a tiež na tom, akej hre sa venuje. "Vždy záleží na viacerých faktoroch. Nedá sa povedať, že dieťa hrajúce agresívnu hru bude mať menej empatie voči ostatným. Podieľa sa na tom tiež rodinné prostredie.
Dôležité je, aké má dieťa postavenie v kolektíve," povedala. Keď má dieťa dostatok iných aktivít, tak podľa jej názoru nevadí, že denne hodinu alebo pol hodiny hrá na počítači. Na trhu je mnoho druhov počítačových hier. Napríklad takzvané RPG (Role Playing Games), kedy hráč ovláda svoju postavu určitej rasy a určitého povolania, charakterizovanú vlastnosťami vyjadrenými číselnými hodnotami, ktoré sa vývojom hry môžu zlepšovať. Legendou tohto žánru je napríklad dielo z prostredia hviezdnych vojen Star Wars: Knights of the Old Republic.
Známym zástupcom akčných 3D hier je Doom z roku 1993, v ktorom sa hráč stane "mariňákom" na Marse a má za úlohu zabíjať obludy a nemrtvých ľudí. Krvou pritom rozhodne nešetrí. Na niektoré monštrá je potreba vziať i motorovou pílu.
Medzi športové hry a automobilové simulátory patria mimo iných aj diela zo série Need for Speed. Jeho tvorcovia v posledných dňoch v Prahe českým fanúšikom predstavili najnovší diel s podtitulom Carbon, ktorý sa má začať predávať na jeseň.