Navigačný systém v mobile? Prečo nie

Navigačné systémy sú pre aktívnych šoférov mimoriadne praktické, hlavne pri jazdách po neznámych trasách a hľadaní cieľa v európskych veľkomestách. Testovali sme jeden.

Navigačné systémy sú pre aktívnych šoférov mimoriadne praktické, hlavne pri jazdách po neznámych trasách a hľadaní cieľa v európskych veľkomestách. Doposiaľ však neboli prístupné pre tých, čo vedia 30000 a viac korún investovať aj do rozumnejších vecí. Našťastie, konkurenčný tlak sa dostal aj do tohto biznisu a dnes je možné priemerne vybavené navigačné zariadenie do auta kúpiť aj za 15000 Sk. Ušetriť možno aj tak, že k svojmu mobilu pripojíte navigačný modul, nainštalujete softvér a dokúpite do auta držiak. Nokia spoločne s firmou Navicore pripravili riešenie za 8000 Sk, na ktoré sme sa pozreli podrobnejšie.

Obsah balenia
V balíčku dostanete navigačný modul, ktorý je vybavený vlastnou batériou a vstupom na tenkú nabíjačku Nokie. K modulu Nokia dodáva aj nabíjačku určenú pre 12V zásuvku v aute. Navicore dodáva čítačku kariet, inštalačné CD a príručku. Celý systém sa inštaluje na pamäťovú kartu, ktorá nie je súčasťou balenia. Mapové podklady sú k dipozícii pre ČR, SR, Maďarsko a Poľsko. Ostatné krajiny si musí zákazník dokúpiť.

Inštalácia
Inštalácia je veľmi jednoduchá a zvládne ju aj začiatočník. Neodporúčame vám systém inštalovať na kartu, ktorá je dodávaná v základnom balení, ak nemá viac ako 128 MB. My sme systém inštalovali na telefón Nokia N70, ku ktorému výrobca dodáva kartu s kapacitou 64 MB. Celý systém má 56 MB, preto sme museli vymazať celý obsah karty a prišli sme tak zbytočne o niektoré dáta.
Kartu treba vsunúť do čítačky, tá sa zasúva do USB slotu v počítači. V systéme Windows XP sa hlási ako zariadenie Mass Storage, teda ďalší disk. Na inštalačnom CD spustíme inštaláciu, ako cieľový adresár vyberieme vloženú pamäťovú kartu. Inštalácia zbehne ďalej bez problémov. Po návrate karty do telefónu sa v menu objaví logo nového programu Navicore. Po jeho spustení je potrebné zadať inštalačný kľúč, no okrem toho program ešte odošle autorizačnú SMS priamo výrobcovi a program uzamkne na používanie na konkrétnom telefóne s konkrétnom SMS. Ide o krok, ktorý má zabrániť nelegálnemu šíreniu programu.

Nastavenie
Po týchto krokoch sa už spustí samotné prostredie navigácie, ktorá však bez spojenia s GPS systémom nič neukáže.
Spojenie sa vykoná cez Bluetooth, modul však ešte predtým musí zachytiť signál z družice. Na otvorenom priestranstve a za sklom automobilu s tým nemá žiaden problém, ten môžete mať v uzatvorenej budove. Modul signalizuje spojenie s družicou bielou blikajúcou diódou, modrá signalizuje zapnutý Bluetooth.
Po spojení s družicou sa okamžite aktualizuje vaša poloha na mape na displeji telefónu. Sú dve možnosti – buď sa nachádzate v akčnom priestore mapy a vyčítate z nej dokonca, aj na akom čísle v ulici sedíte, alebo ste mimo neho a vašu polohu označuje len kurzor v prázdnom priestore.
Systém sa ovláda pomerne jednoducho vybranými klávesmi klávesnice, má svoju logiku a veľmi rýchlo na ňu prídete. Odporúčame predtým, samozrejme, naštudovať návod na používanie. V náhľadovom režime sa môžete na mape posúvať a hľadať vybrané body. Mapu možno prepnúť z 2D do 3D zobrazenia. Ak sa nechcete nechať rozptyľovať mapou, môžete si prepnúť len režim príkazov na odbočenie, kde sa zobrazuje vaša rýchlosť a vzdialenosť od najbližšej odbočky.
Oveľa zaujímavejšie je však nastavenie vybranej trasy cesty, ktorú môžete absolvovať ako chodec, cyklista a šofér automobilu (tieto tri módy systém podporuje). Systém vypočíta optimálnu trasu prekvapujúco rýchlo a hneď po tom sa na obrazovke ukážu pokyny.
Pokyny sú zobrazované zrozumiteľnými značkami a systém veľmi podrobne dokáže určiť nielen zostávajúcu vzdialenosť trasy, ale dokonca vzdialenosť po ďalšiu odbočku alebo roh ulice. Pri pohybe túto vzdialenosť odpočítava a zároveň zobrazuje vašu aktuálnu rýchlosť. Zobrazenie rýchlosti má aj inú výhodu – môžete si jednoducho skontrolovať, akú odchýlku má váš tachometer na aute (a zároveň zistíte, že ak dusíte motor na 50 km/h, v skutočnosti idete len 45 km/h).
Ak chcete, môžete si zapnúť hlasovú navigáciu. Na výber máte mužský a ženský hlas, ktorý navigačné pokyny interpretuje v slovenčine s prekvapujúcou kultivovanosťou. Vidieť, že si vývojári chystajúci slovenskú verziu i moderátori dali záležať. Pri inštalácii si možno zvoliť aj hlas v inom jazyku - českom, anglickom, či v niektorom z takmer desiatky ďalších.
Hlasová navigácia reaguje prekvapujúco pružne – žiadne oneskorenie pri prehrávaní zvuku sme oproti reálnej situácii na ceste nezaznamenali. Teda okrem priznanej tolerancie navigačného systému GPS, ktorá predstavuje cca 10 m) – občas sa stávalo, že vás hlas vyzval na odbočenie vo chvíli, keď ste už odbočili, resp. odbočovací manéver vykonávali. V skutočnosti to však nie je problém, pretože systém na odbočenie vyzve v dostatočnom časovom predstihu a nemôžete sa tak pomýliť.
Pochváliť musíme aj inteligentné prepočítavanie trasy – ak dlhší čas idete mimo pôvodne určenú trasu, systém sa automaticky prispôsobí a určí novú. Prepočítavanie trasy je prekvapujúco rýchle.
Veľmi milo nás prekvapila aj hlasitosť hlasovej navigácie – z reproduktoru telefónu sa hlas ozýva neuveriteľne čisto a hlasno a nie je problém ho zachytiť aj v hlučnejšom interiéri starších áut. Ak máte Bluetooth hlasovú sadu, systém sa automaticky spojí a pokyny znejú z reproduktorov auta. Ak však chcete počúvať hudbu, je lepšie zvuk nechať hrať z telefónu.
Pri inštalácii systému jednoznačne odporúčame investovať aj do držiaku telefónu na prístrojovej doske auta – držanie telefónu v ruke a študovanie displeja počas jazdy je nielen nezodpovedné a riskantné, ale aj hlúpe. Ak máte telefón v držiaku, veľmi dobre vidíte na všetko čo treba bez toho, aby ste uhýbali očami z cesty na dlhší čas.

Doplnkové funkcie
Doplnkové funkcie nás veľmi nezaujali – hlavne preto, že väčšina funguje len pri cestách po západnej Európe. Platí to hlavne pre dopravné spravodajstvo, ale aj pre zoznam stacionárnych radarov popri ceste. Mapy poskytujú potešenie pre každého cestovateľa – môžete si na nich nastaviť upozornenie na nepreberné množstvo rôznych organizácií, múzeí, nemocníc a pod. Nám stačil zoznam benzíniek, ktorý bol prekvapujúco presný.
Tí, ktorí majú dostatok peňazí na blbiny môžu využiť funkciu Správy o mieste, ktorá pomocou MMS informuje o aktuálnej polohe.
Veľmi praktická je funkcia Prekážky na ceste, ktorá vám umožňuje kedykoľvek vstúpiť do mapy a označiť na nej aktuálne obchádzky. Systém potom inteligentnejšie plánuje trasy.

Výdrž
GPS modul vydrží prekvapujúco dlho – má vlastnú batériu a na jedno nabitie sme ho používali bez problémov štyri - päť dní. Podstatne horšiu výdrž prejavil mobilný telefón – po nepretržitom spojení s GPS modulom cez Bluetooth a neustálou manipuláciou a zmenami v navigačnom programe jeho batéria doslova kľakla po 14 hodinách.

Chyby a nedostatky
Na záver vymenujeme všetky nedostatky systému, strháme chyby a skúsime sa pozrieť na to, kto tento systém najviac využije.
Najvýznamnejším nedostatkom systému je mimoriadne slabé pokrytie Slovenska. Okrem Bratislavy si užijete len niekoľko hlavných ťahov a už kúsok za hlavným mestom ostane kurzor navigačného systému vo vzduchoprázdne. Takto sme si teda navigačný systém rozhodne nepredstavovali.
V Českej republike je pokrytie podstatne lepšie – pokryté je každé väčšie mesto vrátane názvov ulíc, menšie dediny majú aspoň neoznačenú mapu ulíc a ciest. So systémom sme niekoľkokrát vycestovali na severnú Moravu, hluché miesta ako na Slovensku sme však nezaznamenali.
Ďalšou slabinou je vpisovanie adresy cieľovej stanice – systém má nepružné vyhľadávanie a ťažkopádne vkladanie znakov. Niekoľkokrát sa nám tiež stalo, že sa tesne po vpísaní adresy systém sekol a museli sme celý proces opakovať. Vďakabohu, nebolo to často.
Niekedy sme sa pozastavili aj nad spôsobom, akým systém plánuje trasu. V 95% prípadoch bolo všetko v poriadku, no občas sa stalo, že namiesto normálnej trasy systém naplánoval poznávací zájazd mestom (týkalo sa to centra Bratislavy).
Nevýhodou systému je aj slabá aktualizácia máp – v aktuálnej verzii úplne chýbali novovybudované cesty, ktoré sa používajú aj dva roky. To je však problém väčšiny navigačných systémov. Niektorí výrobcovia to kompenzujú bezplatnými aktualizáciami. Prípad Navicore to nie je - za každú aktualizáciu musíte platiť. Už teraz je k dispozícii upgrade mapy, ktorú dostanete priamo v predajnom balení systému. Tento spôsob predaja mapových podkladov nie je príliš šťastný - na trhu je neaktuálny balík, pričom výrobca už má k dispozícii jeho zlepšenú verziu.
Na nervy začne po čase liezť hlasová navigácia: je príliš používateľsky prívetivá a ak si cestu skrátite inou trasou, ako vám navrhol systém, alebo potrebujete niekam na chvíľu zísť z hlavnej trasy, zúfalé výkriky navigátora „Otočte sa do protismeru, ak je to možné“ po celý čas jazdy potrápia nejedného používateľa.
Pri súčasnom, doslova až trápne nízkom pokrytí Slovenska tento systém dokonale využijú len tí používatelia, ktorí jazdia často do Bratislavy a majú problém s orientáciou v meste. Zároveň ho využijú tí šoféri, ktorí majú podobný problém v Českej republike. Tí ostatní môžu radšej investovať desatinu ceny do kvalitného autoatlasu.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali novú Nokiu 3310

Nové smartfóny Nokie majú čistý Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Sniper Elite 4 nie je len o krvavom zabíjaní (recenzia)

Jedna z najlepších taktických akcií tohto roka je viac, než len krvavou školou anatómie človeka.

Za farebné videnie vďačíme predkom, ktorí jedli ovocie

Len ľudia a niektoré druhy primátov majú v oku tri druhy zmyslových buniek.

Je drahý a chce byť najlepším smartfónom. Podarilo sa? (test)

Má obrovský displej a aj napriek nemu sa používa pohodlne. Huawei Mate 9.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 135
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 269
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 569
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 898
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 739
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 197
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 481
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 053
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 168

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop