Budú mať postavy v počítačových hrách vlastné vedomie?

Londýn 25. marca (TASR) - Vzhľadom na čoraz dokonalejšiu techniku by postavy v počítačových hrách mohli mať čoskoro vlastné vedomie. Tvrdí to vedecký ...

Londýn 25. marca (TASR) - Vzhľadom na čoraz dokonalejšiu techniku by postavy v počítačových hrách mohli mať čoskoro vlastné vedomie. Tvrdí to vedecký pracovník britskej firmy Lobal Technologies a profesor londýnskej King's College, John Taylor.

Podľa informácií BBC pracuje na vývoji technológie s názvom LAD (Language Acquisition Device), ktorá napodobňuje fungovanie ľudského mozgu. Bude ju možné okamžite aplikovať v oblasti interaktívnej zábavy, teda aj vo video- alebo počítačových hrách.

Scenáre z filmov ako Vojnové hry (1983) alebo Star Trek by sa teda mohli stať čoskoro realitou. Poznajúc násilie vo väčšine počítačových hier však Taylor upozorňuje aj na etické problémy súvisiace s jeho nápadom.

Hlavným znakom ľudskej inteligencie (a tým aj vedomia) je reč. Nestačí však zapamätať si iba slová, ako to dokážu niektoré počítačové programy, ale treba im dať schopnosť učiť sa, hovorí Taylor.

LAD imituje fungovanie čelového laloku (Lobus frontalis) ľudského mozgu, ktorý je zodpovedný za konanie, pudy a spracovanie reči. Technológia sa riadi spôsobom, akým sa učí dieťa.

Základným problémom interakcie pre umelú inteligenciu nie je podľa Taylora odlíšenie slov, ale ich významu. Nová technológia sa preto učí z asociácií a príkladov vo svojom okolí, ktoré môže byť v prípade počítačovej hry aj virtuálne.

Súčasný prototyp LAD dosahuje v učení úroveň 18-mesačného dieťaťa. Taylor a jeho kolegovia sú presvedčení, že do roku 2003 sa dostanú na úroveň šesťročného dieťaťa.

"Predstavte si, že velíte vojakom, ktorí vám rozumejú a vykonávajú vaše príkazy," vysvetlil Taylor svoju predstavu ultimatívnej hry budúcnosti. "Hra by bola neporovnateľne napínavejšia a realistickejšia, keby mali postavy niečo ako vedomie."

Taylor má na mysli v prvom rade hry ako Civilizácia, Osadníci alebo Age of Empires. Vo virtuálnom svete by sa dali vytvoriť celé mestá s inteligentnými obyvateľmi. Keby tu neboli vojnové hry typu Warcraft či Command & Conquer... Čo by sa stalo, keby virtuálne postavy nechceli bez slova odísť do boja a premenili sa na pacifistov. Od určitej, technicky realizovateľnej úrovne by vznikli určité pochybnosti.

"Keď máte niečo ako vedomie, môžete mať aj pocity a potom máme vážny etický problém," prebieha Taylor aj najodvážnejšie predstavy zanietených hráčov. Virtuálne postavy by potom mali právo existovať. Nejednému militantnému hráčovi by sa to určite nepáčilo, pretože podstatou mála hier je mierové spolunažívanie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Trápenie Roberta Fica, alebo ako získať čo najviac

Na kandidáta Smeru netrpezlivo čaká aj Andrej Danko.

SVET

Za zostrelenie lietadla viní Rusko Izrael. Čo bude ďalej

Prinášame scenáre vývoja v Sýrii.

Neprehliadnite tiež

PODCAST ZOOM

Zoom: Probiotiká sú vo väčšine prípadov podvod

Majú pomáhať, majú nás liečiť. Akurát nefungujú.

Kto je Maezawa, muž, ktorý poletí do vesmíru so SpaceX

Miluje umenie a začínal ako bubeník.

PODCAST ZOOM

Zoom: Prečo by malo byť Pluto znovu planétou

Znovu sa rozhorel spor, čo je to vlastne planéta.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  2. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  3. Najužitočnejšia appka
  4. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  6. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  7. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  8. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  9. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 28 797
  2. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 12 572
  3. Najužitočnejšia appka 12 031
  4. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 8 881
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 8 727
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 6 407
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 383
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 4 237
  9. Osem dovolenkových destinácii, kde leto ešte nekončí 3 546
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 634