SME

Glory of the Roman Empire - Vinum lac senum!*

Pár mesiacov pred ohláseným vydaním štvrtého dielu Caesara sa na trh dostáva budovateľská stratégia Glory of The Roman Empire. Spolu s peknou grafikou prináša možnosť opäť stráviť paŕ chvíľ v stále atraktívnom prostredí Rímskeho impéria.

Od zániku Rímskej ríše už ubehlo mnoho zím a liet, no jej sláva je večná a ani v súčasnosti nemáme šancu na ňu zabudnúť. Najnovším príspevkom vracajúcim sa do zlatých dôb mohutného impéria je budovateľská stratégia od nemeckej spoločnosti CDV, ktorá nezaprie inšpiráciu dnes už takmer klasickou sériou Caesar (I – III). Autori opäť útočia na prirodzené budovateľské a mocenské pudy každého človeka a ponúkajú mu rolu všemocného imperátora, ktorý musí všetkými možnými prostriedkami docieliť všeobecné blaho rímskeho ľudu. Robia to spôsobom dobre známym a rokmi overeným – najmä spomínanou sériou Caesar, ktorá vznikla už v roku 1993 a vrcholila v deväťdesiatomôsmom svojím tretím pokračovaním (štvrtý diel je naplánovaný na september tohto roku).

Glory of The Roman Empire (GORE) je na prvý pohľad slušne zvládnutou hrou, ktorá má hráčovi čo poskytnúť. Úvodné menu ponúka tri herné módy – štandardnú kampaň, tzv. challenge mode a voľný štýl, v ktorom si môžete bez obmedzení a nejakých zvláštnych úloh stavať svoje mesto. Kampaňové hranie vás na úvod prevedie nenásilným, i keď pre skúsenejších hráčov zbytočným, tutorialom a chvíľku vás potrápi nudnejšími úlohami kým vám dovolí začať sa správať ako ozajstný vládca. Neskôr sa, už v role presláveného a skúseného imperátora, postupne dostanete do jedenástich provincií, v ktorých budete plniť celkovo vyše 30 misií zameraných viac-menej na zveľadenie daného mesta. Provincie, ktoré si vyžadujú váš zásah, sú väčšinou sužované nejakým dobovým problémom – či už častými požiarmi, morovou epidémiou alebo napríklad neposlušnými a povstaniachtivými otrokmi. Kde-tu sa do toho zapletú aj bojovo naladení barbari, ktorých treba spacifikovať a inokedy bude vašou úlohou len vybudovať dostatočne veľkú a komoditami stabilne zásobovanú provinciu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Komodity v GORE môžeme rozdeliť na tri kategórie – životne dôležité, stavebné a luxusné. Medzi tie životne dôležité patria samozrejme nepostrádateľné potraviny (ryby, chlieb, bravčové karé a pod.) a voda, stavebné zastupujú, ako obyčajne, drevo, kameň, hlina, ale napríklad aj mramor. Nuž, a tie luxusné slúžia vzorným a pracovitým občanom mesta ako odmena za ich pracovitosť a lojalitu a zároveň sa pomocou nich zvyšuje status obytných domov, a tým pádom aj celkový status mesta. Občania dostávajúci len základné životné nutnosti budú bývať v chajdách so slamenými strechami, no akonáhle ich zásobíte šatstvom, viacerými druhmi jedla, vínom, olivovým olejom a inými dobrôtkami, zlepší sa kvalita ich života natoľko, že sa to navonok prejaví kvalitnejším bývaním a lepším celkovým statusom mesta. A práve to je hlavnou náplňou hry. Neustále zvyšovať kvalitu života svojich občanov, postupným dodávaním nových a luxusnejších výrobkov na trh.

SkryťVypnúť reklamu

Už starí Rimania pochopili, že beztriedna spoločnosť je utópia a v týchto intenciách budete musieť konať aj vy, ako imperátor. Vždy budú jedni žiť na úkor druhých. Chudobnejší obyvatelia okrajových štvrtí budú makať ako fretky, len aby dostatočne zásobili aristokraciu kvalitným vínom a pritom sami budú mať sotva chlieb a čisté šaty. Makať budú aj otroci, najnižšia vrstva bez akýchkoľvek práv, a čím viac budete produkovať, tým viac budete potrebovať otrokov, aby suroviny prenášali z miesta na miesto – napríklad múku k pekárovi, mäso k mäsiarovi a pod., ale aj finálny produkt priamo na trh alebo do skladiska. Čím sú otroci zamestnanejší, tým viac ich nálada klesá, čo môže vyústiť do nebezpečného povstania. Treba preto dbať na dostatočný počet otrokov. Musí rásť priamo úmerne s veľkosťou mesta. Otroci sa kupujú za peniaze, získané buď ťažbou zlata (nie vždy však možnou) alebo obchodom, či už s inými provinciami alebo s miestnymi barbarskými kmeňmi. Peniaze sú, rovnako ako dnes, najväčším problémom. Ich zarábanie je v GORE trochu zdĺhavé a problematické, a vždy chvíľu potrvá, kým si budete môcť dovoliť novú skupinu otrokov.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem produkcie „luxusných“ komodít, je nutné budovať rôzne stavby, ktoré si občania vyžadujú. Či už ide o nepostrádateľné prefektúry alebo sídlo miestneho bylinkára, ktorý lieči choroby, príde rad aj na nejakú tú kultúru v podobe kolosea, či vzdelanosť zastúpenú akadémiou. V tomto smere ponúka GORE trochu zjednodušený model a menej budov oproti Caesarovi.

Ak si spomeniete, Caesar nebol vždy len mierumilovnou hrou a inak tomu nebude ani v prípade GORE. Aj tu príde rad na boj, je však rovnako druhoradý, ako sme boli zvyknutí už pred tým. Je to skutočne len doplnkový jav, ktorý by mohol byť z hry pokojne vynechaný a nikto by si to veľmi nevšimol.

V móde Challenge je vašou úlohou získať v jednej zo štyroch špeciálnych misii čo najvyšší rating, ktorý sa dá ovplyvniť najmä stabilitou mesta, počtom obyvateľov a inými dôležitými faktormi. Free building mode, teda voľný mód, pravdepodobne popisovať netreba – ide len a len o stavanie mesta bez obmedzení, príkazov a zákazov. Odporúčam najmä pre fanatických budovateľov.

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 8 / 10
Veľmi moderné 3D spracovanie hre skutočne sekne. Detailnosť miest a jednotlivých budov je dovedená do extrémov, môžete si napríklad zblízka, takmer z pohľadu prvej osoby, pozrieť, ako pekár pečie chlieb, či ako ľudia pracujú na poli. Tretí rozmer často síce pridá na atraktivite, no uberie na prehľadnosti a v konečnom dôsledku aj na hrateľnosti. GORE je však v tomto ohľade výborne zvládnutý a vďačí tomu najmä príjemnej a jednoduchej práci s kamerou, ktorá sa ovláda či už šípkami na klávesnici alebo kolieskom na myši.

Veľmi pekné a efektné je striedanie dňa a noci, ba dokonca GORE ide ešte ďalej a na vizuálnej stránke sa prejaví aj konkrétny čas. Svitanie je jasne odlíšené od poludnia, západ slnka prináša takmer romantický efekt a v noci, keď sa v každom domčeku rozsvietia svetlá, vás už len zamrzí, že je to všetko len o vizuálnom zážitku. Na hru to nemá žiadny vplyv – ľudia pracujú aj v noci, 24 hodín denne, nehovoriac o chudákoch otrokoch.

SkryťVypnúť reklamu

Hardwarová náročnosť je rovnako jasným plusom enginu, autori ako minimum udávajú procesor tikajúci na 1,5 GHz (2,4 doporučene) a grafickú kartu s 32 MB pamäte (128 MB doporučene).

INTERFACE 8 / 10
Ovládanie je ďalším precízne zvládnutým aspektom. Autori do hry vniesli veľmi praktické kruhové menu. Vyvoláva sa kliknutím pravým tlačidlom kdekoľvek na hracej ploche a pomocou neho sa dostanete k všetkým stavebným funkciám. Odpadá tak nutnosť veľkého, ťažkopádneho a menej prehľadného panelu, na niektorej zo strán obrazovky. V GORE po stranách hracej plochy nájdete len pár malých tlačidiel, slúžiacich na vyvolanie doplnkových funkcii, ako sú rôzne štatistické údaje o provincii.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Jedinou vážnejšou vadou na hrateľnosti je malá (ale príjemná) dávka inovácie a stereotyp, ktorú takýto typ hier musí (takmer nutne) prinášať. Oproti klasickému Caesarovi sa tu dá postrehnúť niekoľko noviniek a príjemných nápadov, no pokrok je najviac viditeľný najmä v technickej kvalite hry.

SkryťVypnúť reklamu

Stavba miest je zväčša veľmi pružná a rýchla, najmä pri zapnutom zrýchlení času, odpadá tak neustály pocit čakania na niečo, i keď spomínané zarábanie peňazí na kúpu otrokov ide relatívne pomaly.

K tým novinkám – celkom podstatnou zmenou je spôsob správania sa obyvateľov víl, ak sa im prestane dodávať potrebný tovar, či nedostanú prístup k akejsi potrebnej budove. V Caesarovi bolo zvykom, že takáto budova okamžite degradovala na nižšiu úroveň a ľudia v nej bývajúci poodchádzali. GORE volí menej radikálny prístup a obyvatelia ukrátení o svoj kúsok luxusu sa začnú najskôr len sťažovať a začnú byť nespokojní. To sa dá veľmi ľahko overiť v krčme, špecifickej stavbe v GORE, kde sa dajú zistiť všetky možné klebety, najmä o tom, čo ľuďom chýba. Ďalším spôsobom ako zistiť momentálny psychický stav obyvateľstva, je opýtanie sa konkrétneho obyvateľa – po kliknutí na ktorúkoľvek postavičku (mimochodom, tak ako v Caesarovi, aj tu má každá svoje unikátne meno) vám povie svoje momentálne pocity a nálady a verte, že nie vždy vás potešia.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou zaujímavosťou je stavanie monumentov, po dosiahnutí istej úrovne mesta. Tieto stavby síce nemajú vplyv na vývoj mesta, či spokojnosť obyvateľov, slúžia viac-menej len ako vizuálna potecha a pripomienka vášho imperátorského úspechu. V Caesarovi bol veľmi komplexný ekonomický model a mohli ste zvlášť kontrolovať a ovplyvňovať produkciu každého odvetvia – pridaním, či ubraním pracovníkov, nastavením priority odvetvia a podobne. V GORE je ekonomika mesta zjednodušená, skrátka je len nutné udržiavať stabilný počet zamestnancov (väčšinou sa budete potýkať s problémom deficitu) a sem-tam skontrolovať v štatistikách, či máte vyrovnanú produkciu, alebo najlepšie nadbytok tovaru. Nadbytky sa dajú celkom výhodne speňažiť, i keď oveľa častejší typ obchodného styku v období Rímskeho impéria bol evidentne barter. Väčšinou každej provincii nejaký typ suroviny chýba, pričom najnepríjemnejšie samozrejme je, ak chýba jedlo. Skrátka vždy sa budete musieť obrátiť na susedné provincie a rozvinúť čulý obchodný styk.

K ďalším pikoškám, patria napríklad aj cigánske kočovné karavány, ktoré občas stoja pri vašom meste a narozdiel od súčasnosti dokážu aj pomôcť – svojím liečiteľským umením vedia z tela vyhnať zlého ducha, resp. inak povedané – mor.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Nevidím dôvod, prečo by mal multiplayer existovať, toto je hra, v ktorej okrem mesta budujete hlavne svoje ego a prehlbujete svoj individualizmus.

ZVUKY 8 / 10
Opäť veľmi kvalitná a výborne do detailov zvládnutá kapitola. K úspechu prispieva najmä plnohodnotné využitie schopností 5.1 reproduktorových zostáv. GORE zvukovo dokonale vystihuje čulý ruch budovaného mesta, do všetkého sa miesi zvuk domácej hydiny, či spomínaného bravčového karé (ešte za chodiaceho stavu). Zamrzí však absencia zmysluplného dabingu jednotlivých postavičiek v meste, ktoré po kliknutí vydávajú iba neartikulované zvuky typu MHMEHEM. Čo je však absolútna bomba, i keď trochu nezmyselná, je možnosť zapnúť si hru v latinčine. Všetky nahovorené dialógy sú okrem angličtiny prístupné aj v tomto mŕtvom jazyku. Pre zmysluplné hranie je to samozrejme nevyužiteľné, ale považujem to za celkom vtipné plus.

SkryťVypnúť reklamu

HUDBA 6 / 10
Kvalita hudobných motívov na pozadí bohvieako nenadchne. Ešte s nostalgickou slzou v oku spomínam na chytľavé melódie z Caesara III, ktoré mi dodnes hrajú v hlave. GORE v tomto ohľade ostáva ďaleko vzadu a i keď hudba nie je taká, že by ju rozumný hráč radšej vypol, pravdepodobne sa nikomu do pamäti nevryje.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
GORE je viac-menej vyváženou hrou, ktorá nespôsobí veľa problémov a už vôbec nie skúsenejšiemu hráčovi. To je konieckoncov aj trochu škoda, náročnosť mohla byť skutočne aspoň trochu vyššia. Tu je ovplyvňovaná najmä častým nedostatkom pracovnej sily, či pomalým získavaním zdrojov na kúpu otrokov. V Caesarovi stabilita mesta veľmi utrpela, ak sa zrazu z nejakých neznámych dôvodov prestala vyrábať dôležitá surovina, v GORE to až tak veľa neznamená. Mesto počká, obyvatelia to vydržia. Takisto otrocké povstania – otrokov môžete naozaj dlho predlho dusiť v extrémnej pracovnej záťaži, kým im to vážne začne vadiť.

SkryťVypnúť reklamu

O umelej inteligencii, vzhľadom na dôraz, ktorý je kladený na bojovú časť hry, sa veľa rozpisovať netreba. V GORE nie je potrebná.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,7 / 10
Glory of The Roman Empire je veľmi slušnou variáciou na sériu Caesar. Prináša overený princíp, moderné grafické spracovanie a našťastie aj niekoľko noviniek a dobrých nápadov, ktoré ju aspoň trochu odlišujú. CDV trafilo do čierneho a niekoľko mesiacov pred plánovaným vydaním Caesara IV podhodilo na trh nenápadnú hru, ktorá môže vyťažiť z hráčov navnadených na očakávaný štvrtý diel slávnej série. Komerčný úspech je však podložený veľmi slušným herným základom a každý za svoje peniaze dostane niekoľko príjemných dní strávených v starovekom Ríme.

* Víno je mliekom starcov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

V nedeľu bude mikrospln. Dochádza k nemu, keď je Mesiac blízko najvzdialenejšieho bodu od Zeme.

Počítajú podľa neho dátum Veľkej noci.


Náčelník Vesmírneho velenia Spojených štátov generál Stephen Whiting.

Podľa neho si ich vyžaduje súperenie s inými mocnosťami vo vesmíre.


TASR 1

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 2 ďalší 1
Výskumný tím geneticky upravil genóm vlka dravého a vytvoril kópiu pravlka obrovského, ktorý vyhynul pred viac ako 10-tisíc rokmi.

Pravlk vyhynul pred viac ako 10-tisíc rokmi.


58

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 946
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 950
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 776
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 906
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 687
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 583
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 892
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 532
SkryťZatvoriť reklamu