u, schválili napríklad výrobca mobilov Nokia, operátor Vodafone či internetový vyhľadávač Google.
Skupina týchto firiem sa volá Worldwide Web Consortium (W3C) a má podporu 30 spoločností z odvetvia. Konzorcium dúfa, že sa časom zvýši sledovanosť internetu z mobilných telefónov, a zostavilo preto pre tvorcov internetových stránok 60 rád, aby sa s webom z mobilu jednoducho pracovalo.
Väčšina dnešných mobilných telefónov už v sebe má internetový prehliadač, pretože operátori dúfajú v expanziu mimo hlasovej služby. Ale len 19 percent používateľov v USA si z mobilu internet prehliada pravidelne, uvádza prieskum trhu spoločnosti M:Metrics Inc.
"Pozorujeme teraz v rukách používateľov prístroje, ktoré sú schopné prezerať internet, ktoré ale niesú využívané toľko, ako by mohli byť," povedal manažér Vodafonu Daniel Applequist, ktorý skupine pracujúcej na pravidlách predsedal.
Applequist pripomenul, že väčšina webových stránok v mobiloch nefunguje dobre. Dodal, že keby navigácie na stránkach pre používateľov mobilov boli šikovnejšie, prilákali by viac používateľov.
Pravidlá napríklad radia tvorcom stránok, aby sa vyhli veľkým grafikám alebo vloženým oknám, ktoré by mohli displeje mobilov zahltiť. Doporučujú tiež umiestniť obsah stránok v hornej časti displeja, aby sa používateľ nemusel prehryzovať zložitými odkazmi navigácie.
Tvorcovia stránok sa majú tiež vyhnúť tzv. súborom cookies, ktoré pri počítačových internetových stránkach oznamujú serveru, že ho používateľ z určitého počítača už navštívil. Cookies ale na mobilných webových stránkach nefungujú, a preto budú musieť tvorcovia stránok nájsť iný variant, povedal Applequist agentúre Reuters.