...nebol si istý, či by to niekoho mohlo baviť. No mohlo, to sa nedá vylúčiť, všetko je predsa možné, ale drvivej väčšine hráčov tento kúsok nebude mať čo ponúknuť. A myslím, že aj simulátorovým fanatikom to veľmi veľa zábavy neprinesie. Nechajme ale hodnotenie tak, k tomu sa dostaneme v neskorších fázach recenzie. Na úvod si dáme trochu opisu.
Čo nám teda Ship Simulator 2006 so svojimi 260 megabajtmi prináša? (Len tak na okraj, tento projekt nemá nič spoločné s Microsoftom, aby si niekto nemyslel...) Na moria či rieky sa vyplavíme napr. s lodným taxíkom, jachtou, nákladnou loďou, závodným člnom (powerboat), s Titanicom a ešte s pár ďalšími plavidlami (dokopy 9 lodí). Konkrétne rozvlníme vody prístavu v Hamburgu, Rotterdame, Mu Koh Phi Phi (ostrov v Indickom oceáne) a... to je všetko. A čo všetko budeme robiť? Plaviť sa, plaviť sa, plaviť sa. Keby som mal citovať zadný obal originálnej škatule hry, tak vám poviem, že budete prevážať náklady, rozvážať ľudí v taxíku, robiť výletné plavby okolo ostrova, alebo zachraňovať neskúsených plavcov. Ja som ale úprimný, a tak rovno prezradím, že celou a jedinou náplňou hry je dostať sa z miesta A na miesto B a z toho na miesto C a... takto to ide ďalej. Autori pripravili 40 misií s touto tematikou, až sa divím, kde prišli na toľko rôznych názvov pre niečo, čo je v podstate stále rovnaké. V menu hry je dostupný aj editor, s ktorým sa dajú vytvoriť „dobrodružstvá” vlastné, alebo upraviť už hotové. Autori sami museli tento editor používať, pretože všetko, čo vytvorili vo svojich misiách, sa dá uskutočniť práve tu. Tak, a môžeme ísť hodnotiť.
GRAFIKA 7 / 10
Človek by čakal, že v simulátore lodí bude voda asi najlepšie spracovanou časťou vizuálnej stránky. Nemožno povedať, že nie je pekná, ale prečo sa sakra nevlní? Veď keď po rieke prejde neviem-koľko-tisíc-tonový koráb, niečo to s ňou urobí. No tu nie, iba za sebou lode zanechávajú textúru rozvírenej vody. Proste zabudnite na vlny. Keď loď stojí, ani sa nepohne (logické, že? :). To je v poriadku pri veľkých lodiach, ale že by sa malý čln ani nepohol, keď popri ňom prejde nákladné monštrum? Sme v simulátore, či nie? Odrazy na hladine tiež nie sú nič moc, pôsobia dosť umelo a odraz niektorých objektov občas preblikáva. Celkovo ale grafika pôsobí dobrým dojmom, modely všetkých plavidiel sú detailné (Titanic je monumentálny), ostrov a prístavy sú presnou kópiou svojej predlohy (a máš to overené aj pri tom Mu Koh Phi Phi? – pozn. Slavatar) a sú spracované dopodrobna, takže konečná scéna s takou jachtou pri tropickom ostrove vyzerá lákavo (ako dokazujú screenshoty). Aj tak si ale nezaslúži viac ako trochu nadpriemernú známku.
INTERFACE 8 / 10
Príjemnou stránkou tejto hry je práve ovládanie. Bál som sa, že sa bude treba naučiť pol klávesnice na ovládanie všetkého možného a nemožného (ako v iných simulátoroch), ale našťastie, nič také sa nekonalo. Stačí ťah motora, smer a pri niektorých lodiach naklonenie, ale to je všetko. A ešte jednu ikonku na uviazanie a druhú na odviazanie. Zároveň to ale naznačuje množinu operácií, ktoré sa s loďou dajú vykonať (čo by sme ešte chceli, že?). Všetko sa dá ovládať myšou cez GUI alebo klávesmi. S orientáciou ochotne pomôže GPS, v prípade jeho veľkej lenivosti aj kompas. Poloha, kurz, a ďalšie nepotrebné informácie sa tiež dajú zobraziť. Čo som ale nenašiel, bola rýchlosť. No nie že by mi to nejako chýbalo. Čo sa týka manévrovateľnosti a správania plavidiel, prišlo mi celkom rozumné. Veľké nákladné lode sú “lenivé” a trvá hodnú chvíľu kým „vytočíte zákrutu” (nehovoriac o Titanicu), silný motorový čln je zase veľmi svižný a reaguje rýchlo na každú zmenu.
HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Teraz prezradím, o čom táto hra vlastne je. Jednoducho povedané, ide o to, dostať sa z jedného miesta na druhé bez toho aby ste to opreli o nejakú skalu či stenu v prístave, a pritom sa treba vyhýbať ostatnej nekompromisnej lodnej doprave vo vašom okolí. Prečo nekompromisnej? Uvediem príklad. Plavíte sa s Titanicom k waypointovej bóji a po 10 min úžasne zábavnej plavby ste konečne na mieste. V tom si všimnete, že sprava sa na vás rúti jachta. Vy sa jej nevyhnete, ak urobíte hocičo, ona by pokojne mohla, ale načo? Radšej to do vás bez mihnutia oka a ubratia plynu napáli. Čo jej má čo križovať cestu nejaký Titanic. Takže AI „veškeré žádné”, ale o tom za chvíľu. Waypointov je viac druhov. Okolo obyčajnej bóji stačí preplávať, pri „taxi bóji” sa musí zastaviť a chvíľu počkať, kým akože nastúpia ľudia (naozaj len akože, nikoho nastupovať neuvidíte), pri iných uviazať loď o breh a v misiách so závodným člnom treba popreskakovať cez pripravené rampy. Tento koncept sa opakuje prakticky vo všetkých misiách. Mierne zmeny prinášajú tie, v ktorých je treba poškodené plavidlo odtiahnuť do prístavu opraviť. V neskorších fázach hry tiež dostanete do rúk viac lodí naraz. Ani to však nezabráni tomu, že po chvíli sa dostáva k slovu ujo Stereotyp a tam, kde tento nechcený hosť zavíta, prichádza aj teta Nuda. Hlavne, keď cestujete na dlhé vzdialenosti, nie je vlastne čo robiť, a tak si môžete kľudne odskočiť na kávičku. Oživenie by mohlo priniesť počasie, keby malo zásadnejší vplyv na simuláciu. Búrky sú pre námorníkov hotové peklo, tu však nie, keďže ich jediný efekt na hrateľnosť je znížená viditeľnosť. Opäť žiadne vlny. Chcelo by to niečo viac. Absentuje napríklad aj model poškodenia lodí, či už vizuálny alebo fyzický. Kto by si nechcel vyskúšať potopiť Titanic? (podľa mňa jeho pôvodný kapitán – pozn. Slavatar) Jediné, čo s loďou urobí náraz, je odklonenie od kurzu. Dá sa síce uviaznuť v plytkých vodách, ale to nám - deštrukciechtivým hráčom nestačí. Som si vedomý toho, že je to simulátor :mierový” a tak nejakú veľkú akciu čakať nemožno, ale chýba tu niečo, čo by túto akciu nahrádzalo. Zaujímavejšie úlohy, vlny, poškodenie. Viem si predstaviť misiu, v ktorej by bolo treba doplaviť sa na pevninu vo víchrici s obrovskými vlnami. To by bolo zaujímavé. Tu ale nič takého nenájdete. Kde sú napr. plachetnice?
„Lodičkári” nech si pár bodíkov do hodnotenia pridajú, ja dávam čistý priemer.
MULTIPLAYER
Žiadne „multilodičkovanie” sa nekoná.
ZVUKY 6 / 10
Strata bodíkov z hodnotenia nie je dôsledkom nízkej kvality, “nýbrž” nízkej kvantity. Občas by mohol zafúkať morský vánok (alebo tajfún), sem tam, by sa mohol ozvať pracovný ruch v prístave, aj keď napr. čajky tu svoje zastúpenie majú. Väčšinou sa ale iba prehlušuje hlas motoru so šumom vody. A tie aj tak nie sú nič moc. Na druhú stranu, náraz na stenu alebo stret dvoch lodí znie veľmi reálne. Ako celok, zvuková stránka vyslovene neurazí, a tak ani ja ju nemôžem hodnotením uraziť.
HUDBA 0 / 10
Sem by sa hodilo: „Hra neobsahuje.” Keby aspoň niečo... Ale nič. Ani v menu. Počet skladieb: 0. Žánrovo je to niekde medzi hrobovým a trápnym tichom. Neostáva teda nič iné, iba si na dlhé plavby zobrať svoje obľúbené mp3.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 2 / 10
Spomínal som to už vyššie, že veľa inteligentných prejavov od okolitej dopravy neuvidíte. Ostatné lode sa jednoducho pohybujú po dopredu zadanej trase a neberú ohľad na nikoho. Horšie je, že na tomto je vlastne založená obtiažnosť jednotlivých misií. Najväčšie problémy robí teda premávka a vašou úlohou je „trafiť” sa pri svojej plavbe tak, aby ste lodiam neprekážali. Niekedy je to poriadne ťažké. Hlavne za zníženej viditeľnosti. Vtedy treba sledovať radar a odhadovať „či to ešte stihnem alebo si dám rovno reštart”. Misia je neúspešná vždy, keď prekročíte zadanú hranicu poškodenia, čo už pri veľmi slabom (relatívne) náraze nie je problém. Hra informuje o tom, aké škody ste komu spôsobili, ale nepovie narovinu, že už to ani nemusíte skúšať. Za splnenú misiu sú odmenou virtuálne peniažky, ktoré sú v hre úplne, celkom, ale naozaj na nič. Spočiatku je prístupných iba 10 prvých misií, keď prejdete 5 z nich, s každou ďalšou úspešnou sa odomykajú nové. Sprvu nerobia žiadne problémy, neskoršie ale dajú poriadne zabrať. A keď na konci takej 15-mitútovej niečo pokazíte, môžete to skúsiť znovu! Takto si teda nepredstavujem zábavu.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 4,5 / 10
Zdalo sa, že to bude celkom originálna a zaujímavá hra. Bohužiaľ sa z tohto dielka vykľula slušná nuda. Myšlienka to bola síce pekná, ale chcelo by to dotiahnuť do konca. Chudobný obsah, nezaujímavé úlohy a frustrujúca obtiažnosť ťahajú Ship Simulator 2006 ku dnu. Nepomôže mu ani záchranné koleso v podobe slušivého grafického šatu.
Autor: bORIS kUDLAČ