Po spustení hry sa ocitnete v Bare, ktorý je popisovaný v príbehu. Za barovým pultom sedia dvaja opilci s bundami motorkárskeho gangu, ktorých obsluhuje vaša priateľka Jen. V bare objavíte okrem prázdnych škatúľ a veľkého televízora aj zopár automatov, na ktorých si môžete zahrať karty, či ďalšiu z radu imitácii pac-mana. Po tom, čo sa zabavíte s automatmi, sa v bare strhne malá hádka, ktorá skončí krvou na vašom hasáku. Hasák je teda vašou prvou zbraňou. Už sme tu mali hádam celý mechanikov vercajg, som zvedavý, s čím prídu tvorcovia hier nabudúce, svetielkujúci šraubovák (a skôr, ako niekto začne protestovať – áno, znie to sprosto, ale je to spisovné slovo – pozn. Slavatar) alebo hovoriaca žehlička? Vaša priateľka vám ani nestihne poriadne vynadať, pretože v hneď po dovybavovaní si účtov s indiánskymi motorkármi priletí mimozemská loď, roztrhá bar na kusy a unesie vás, Jen a vášho starého otca. Po krátkej jazde po obrovskom bežiacom páse, ktorý ma na starosti dopravenie ľudí na miesto spracovania, zistíte, že máte tajného spojenca. Tento zvláštny mutant vám pomôže uniknúť a vy sa ocitnete uprostred veľkej mechanicko-biologickej lode, ktorá sa k vám bude prihovárať hlasom postaršej dámy.
Všetky kúzla a zázraky, ktoré autori nasľubovali, si aktívne vyskúšate už po prvých minútach hrania. Narazíte na škatule, ktoré majú v sebe odraz inej reality a uvidíte samého seba vchádzať do jednej z nich. Najzaujímavejšie bolo, keď som vošiel do miestnosti, v ktorej bola malá vitrínka s obyčajným kameňom, ktorému som nevenoval veľkú pozornosť. Na moje prekvapenie som sa po vstupe do portálu, ktorý bol neďaleko, ocitol na povrchu tohto malého kameňa, pozerajúc sa do očí obrovskému mutantovi (on vlastne nebol obrovský, to len ja som bol zmenšený). Mutant ma okamžite spoznal a spolu s kamarátmi sa vydal za mnou. Behajúc po kameni (po celom jeho obvode, ako keby bol mal vlastnú gravitáciu) som po chvíli víťazne zbieral náboje, ktoré za sebou zanechali mutanti.
Hranie sa s gravitáciou prišlo hneď po portálových šialenstvách. Cestičky, ktoré majú vlastnú gravitáciu, sú úplne normálne a vcelku stráviteľné. Jednoducho sa po nich prebehnete a svet okolo vás sa otočí hore nohami. Horšie to bolo s tlačidlami, ktoré otáčajú gravitačné pole celej miestnosti. Človek si musí zvyknúť rozmýšľať trochu priestorovo, cez pot, krv a slzy sa to však dá naučiť a po chvíľke to už ide samo.
Najlepšie je, že všetky tieto veci autori plne a hlavne kreatívne využili na vytvorenie logických prekážok. K portálom a gravitácii si ešte pridajte možnosť opustiť svoje telo, čím sa ako duch môžete dostať cez prekážky, stláčať rôzne tlačidlá, zbierať zbrane a náboje, či skrátka len tak preskúmavať okolie. Spolu s ďalšími výmyslami ako kyselinové vajcia, máte v hre k dispozícii množstvo nástrojov, ktorých použitie musíte v prípade zákysu zvažovať.
Engine z Dooma 3 sa nechá poznať na každom kroku. Prey totižto celkovo veľmi pripomína Dooma a Quaka, dizajnom objektov, príšer, či textúr. Je to pravdepodobne tým, že v hre narazíte na každom kroku na spojenie biologickej masy spolu s kovovými mechanizmami. Engine bol však v istých veciach vylepšený a najmä odlesky, či niektoré svetelné efekty vyzerajú o poznanie lepšie. Čo engine spravilo ešte viac náročnejším. Chúďa moja grafická karta sa počas hrania niekoľkokrát prehrievala, čo viedlo k pádom a následným tvrdým resetom a to aj napriek tomu, že som si ponechal nastavenia, ktoré mi vybrala hra sama (6800GT – vybrala maximálne možné detaily). Dúfam, že je to buď problém dema alebo len mojej grafickej karty (no celkom úprimne v toto až tak nedúfam).
Autorov už teraz môžem pochváliť za dizajn ako taký. Úrovne sú veľmi nápadité a hlavne bez hluchých miest. Každú chvíľu niečo riešite, každú chvíľu vidíte niečo netradičné, niečo, čo ste v iných FPS-kách nemali možnosť zhliadnuť. Zaujímavé sú aj zbrane, ktoré, keďže sú živé, sa samy od seba občas pohnú, vystrčia akýsi pahýľ, či si len tak ponaťahujú kríže. Veľmi som si obľúbil zbraň, ktorú môžete nabíjať v termináloch rozhodených po celej lodi. Vtip je však v tom, že má palebný efekt, podľa toho, aký terminál zvolíte. Plazmová puška verzus zmrazovač, výber je len na vás, a to ešte netuším, čo prinesie plná verzia.
Autori čo to spievali aj o veľmi nebezpečných nepriateľoch. Je pravda, že loď sama o sebe je pomerne nebezpečná, keďže na vás zo stien vystrkuje ostne, poprípade na vás vracia dajaké odpadky podobné nestrávenej večeri. No u nepriateľov samotných som nejakú extra veľkú inteligenciu zatiaľ nespozoroval. Je síce pravda, že dokázali prepnúť gravitačné pole, no čakal som, že sa o to pokúsia aspoň v momente, kedy by mi to ublížilo. No na testovane podobných vecí demo aj tak neslúži najlepšie a podrobné závery si necháme na plnú verziu.
To najlepšie nakoniec. Demoverzia Prey totižto obsahuje aj dve multiplayerové mapy, ktoré si môžete vyskúšať po LANe, alebo ešte lepšie po internete. Jedna z nich obsahuje gravitačné cestičky, ktorými môžete liezť po stenách a druhá má na každom rohu úplne inú gravitáciu. Chvíľku si idete, akoby sa nič nedialo, vojdete do dverí a všetko sa otočí o 90 stupňov. Takúto atmosféru vám neponúkne žiadna hra na svete. Pôvodne som si myslel, že to bude veľmi mätúce a ťažko zvládnuteľné, no práve naopak. Jednotlivé mapy (no tie dve čo sú v deme) sú totižto nadizajnované s precíznosťou majstra. Je síce treba si zvyknúť na trochu iný štýl priestorového rozmýšľania, ale to nie je až taký problém. Po niekoľkých hrách s tým už nebudete mať absolútne žiadny problém, ide len o to naučiť sa mapu, a to, či sa v nej miestnosti otáčajú hore nohami, je vedľajšie.
Okrem behania po stenách a skákania cez portály ponúka multiplayer v Prey ďalšiu špecialitu. Autori totižto možnosť vystúpiť duchom z tela nevynechali ani z hry viacerých hráčov. Môžete kedykoľvek vystúpiť zo svojho tela a používať pri tom mocný luk (tak isto ako v singleplayeri). Ten má veľmi veľkú silu a dokáže vo väčšine prípadov zabiť na jednu ranu. Vtip je ale v tom, že keď ste duch, stačí akákoľvek rana a vrátite sa naspäť do svojho tela a taktiež to žere veľa energie, nazvime ju magickou. Súčasťou multiplayeru v Prey sú tak isto aj klasické zbrane. Tie sú rovnaké ako v single, a hoci sú dizajnovo originálne, sú v podstate také isté ako v každej inej FPS, teda z hľadiska multiplayeru. Nájdete obdobu guľometu, granátometu, raketometu, railgunu atď. Jednoducho zhrniem to do jedného súvetia. Prey vám ponúkne multiplayerový zážitok, aký ste doposiaľ nikde nevideli a myslím si, že sa uchytí. Dám na to ... napríklad pravú nohu.
Demo potvrdilo to, čoho sme sa všetci báli... Prey bude jednoducho bomba. Skvelý singleplayer, s inovatívnymi nápadmi, logickými hádankami, psychopatickými levelmi a občas strašidelnou atmosférou. Vedľa toho stojí multiplayer, ktorý konečne prináša do FPS niečo nové a možno sa stane ďalším fenoménom. Neviem síce, či takým veľkým ako Quake 3 , Counter-strike či Unreal Tournament, to sa necháme ešte prekvapiť, v každom prípade bude ľudí baviť. 10. júla bude hra vydaná, my budeme múdrejší a 3D Realms bude mať kopec času na to, aby dokončil Duke Nukem Forever (cha-cha-cha).