Pred nejakým tým časom nečasom Microsoft vydal pokračovanie Age of Empires, ktoré dopadlo samozrejme výborne, veď ako inak. MS však má pod svojimi krídlami ešte jednu pomerne úspešnú stratégiu s názvom Rise of Nations, ktorej pokračovanie sa práve pokúsim rozobrať. Big Huge Games však podobne ako Ensemble Studios s AoE svojho veľkého patróna nesklamalo, nový Rise of Nations s podtitulom Rise of Legends je minimálne rovnako dobrou stratégiou ako Age of Empires 3. To, či vďaka svojmu až príliš originálnemu poňatiu národov sadne každému, síce nie je úplne isté, no priaznivci real-timoviek si určite zgustnú.
Po spustení hry, teda konkrétne kampane, sa po úvodnej mini misii ocitnete pred obrovskou mapou rozdelenou na malé teritóriá, ktoré budete počas ťaženia dobývať. Vy sami si teda vyberáte, ako budete v kampani postupovať ďalej. Vy sami si vyberáte čo je pre vás dôležitejšie, keďže dobytím každého územia získate úplne iný bonus, špeciálnu silu, či nového hrdinu. Okrem toho sa budete na tejto mape venovať aj akémusi manažmentu. Môžete na jednotlivých územiach stavať budovy, kupovať hrdinom nové sprievodné jednotky, či schopnosti, poprípade nové výskumy.
Po útoku na niektoré z území sa väčšinou začne misia, v ktorej máte za úlohu zlikvidovať nepriateľa so všetkým, čo si so sebou priniesol. Čas od času sa vyskytne aj niečo zaujímavejšie, ako to už v stratégiách býva, musíte niekoho zachrániť, niečo obsadiť, poprípade niečo ochraňovať. Raz či dvakrát sa dokonca budete rozhodovať na ktorú stranu sa pridáte. Všetky tieto zaujímavejšie misie so sebou nesú aj črepiny príbehu, ktoré by mali zapadať do jedného veľkého obrazu. Vravím – mali by, pretože to niekedy nie je tak úplne pravda. Príbeh je útržkovitý, trošku neistý a v konečnom dôsledku nezaujímavý. Po toľkých odohraných stratégiách a toľkých vyhratých vojnách ma to už ani veľmi nezaujímalo.
Po tom, čo sa zo strategickej mapy kampane presuniete do reálneho času jednotlivých bitiek, začne tá pravá zábava. Systém Rise of Legends je postavený v mnohých veciach na svojom predchodcovi. Dôležité sú mestá, ktoré môžete obsadzovať, nie však ničiť, či budovať. V jednotlivých mestečkách potom staviate štvrte, ktoré buď zlepšujú produkciu, výskum, či zvyšujú počet jednotiek, ktoré môžete vlastniť. Národ od národu sa to však značne líši. Základom všetkého diania je Timonium, čo je akási kryštáľovito-modro-svetielkujúco-vzácna hmota, ktorú všetci tak veľmi chcú získať. Ako vás určite napadne, timonium získate jeho ťažením, a to tak, že vedľa zdroja vybudujete baňu, poprípade kúpite/dobyjete už existujúcu neutrálnu. Obidve možnosti majú svoje výhody aj nevýhody. Okrem baní a miest sa na mapách vždy nachádzajú aj rôzne iné neutrálne budovy, ktoré môžete kupovať/dobývať. Ich počet a rozmanitosť je obdivuhodná, takže ani z ďaleka by som vám ich všetky nepriblížil.
Okrem miest ostal z pôvodného dielu aj koncept štátnych hraníc, ktoré ukazujú sféru vášho vplyvu, teda územie na ktorom môžete stavať budovy. Na vašom území sa priateľské jednotky liečia a naopak nepriateľské trpia akýmsi „attrition damage“, ktorý sa ale dá odstrániť zásobovacími jednotkami. Tieto zásobovacie jednotky taktiež zvyšujú útok všetkým ostatným jednotkám v ich dosahu. Tých je v Rise of Legends habadej, a čo sa týka ich originality, tak autori sa dostali snáď až na samotnú hranicu fantázie. Ja osobne som to veľmi ocenil, no myslím, že každý to stráviť nedokáže. Bližšie info nájdete v tabuľke.
V poslednej dobe býva veľkým zvykom dávať do každej real-timovej stratégie nejakých hrdinov, ktorí majú v obľube disponovať schopnosťami, ktoré im môžu radoví farmári s puškami len závidieť. Rise of Legends ani v tomto nie je výnimkou. Narazíte na hrdinov rôznych tvarov a veľkostí s masívnymi útokmi všetkých druhov, liečením v istom okruhu, nezraniteľnosťou, neviditeľnosťou či vyvolávaním veľmi, veľmi, veľmi veľkých golémov.
GRAFIKA 9 / 10
Rise of Legends vám po grafickej stránke ponúkne skvelú atmosféru najmä počas bojov. Ohne, blesky, výbuchy a rôzne výboje sú skutočne vynikajúce, sprevádzané dymom pôsobia ešte lepšie. Rúcajúce sa mestá, z ktorých sa valia plamene a kúdole dymu, potešia vaše oko najviac. Bohužiaľ však značne potrápia váš hardware. Celkovo hra nie je veľmi náročná, pobeží v poriadku aj na priemerných mašinách, no počas dobývania miest, najmä s použitím niektorých masívnych kúziel sa hra zasekne na 1 frame a nepustí, až kým všetok ten hurhaj neskončí. Toto by autori rozhodne mali ešte doladiť, dúfajme, že sa pochlapia nejakým tým patchom.
Po grafickej stránke je hra v poriadku, engine pripomína AoE3, no mal som pocit, že v istých drobnostiach trošku zaostával. Animácia niektorých jednotiek by mohla byť ešte o kúsoček lepšia, pretože občas sú pohyby trochu trhavé. Čím však jednotky, a vlastne aj budovy a všetky ostatné objekty v hre očaria, je naozajstná originalita dizajnu. Zaručene nenájdete ani len z ďaleka podobné jednotky s ostatnými stratégiami. Autori sa vyhrali a vytvorili veľmi zaujímavý svet plný magických bytostí vedľa robotických strojov poháňaných parou. Dokonalé protiklady, no v konečnom dôsledku skvelo do seba zapadajúce. Bojisko ešte nikdy nebolo tak rozmanité. Najmä kvôli tomuto dávam hre za grafiku takú známku, akú dávam.
INTERFACE 9 / 10
Vľavo hore suroviny, vľavo dole minimapa, vpravo hore špeciálne sily atď. Klasické RTS-kové rozloženie interfacu, ktoré sa s nami vlečie snáď už vyše desať rokov. Voči nemu teda žiadne výhrady nemám, keďže je praktické, prehľadné a sme naň zvyknutí. Hra okrem toho ponúka množstvo klávesových skratiek, ktoré si môžete sami predefinovať, čo sa určite zíde tým najväčším maniakom. Obyčajným smrteľníkom sa budú hodiť najmä skratky špecifické pre túto hru, ako napríklad nájsť mesto, v ktorom je daná štvrť najlacnejšia atd.
HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Národy
Ľudia púšte, u ktorých sa všetko toči okolo troch elementov: Oheň, piesok a kryštál. Podľa toho majú teda aj tri okruhy jednotiek a troch hrdinov. Medzi alinské špecialitky patrí napríklad obrovský kryštáľový drak, efreti, či jazdci na púštných rajách či škorpiónoch. Architektúra ich miest by sa dala prirovnať k budovám z arabských rozprávok.
Majstri ocele, pary a mechaniky. Ich mestá pripomínajú obrie továrne s množstvami pák, ozubených kolies a prevodov. Medzi ich jednotky patria napríklad clockwork man, juggernaut, či lietajúce stroje akoby vykradnuté zo skíc majstra Lenoarda. Medzi ich najväčšie výhody patrí množstvo unikátnych budov, či špeciálne centrum na prototypy.
Sú najpozoruhodnejší zo všetkých troch. Ako jediní nepouživajú popri timóniu žiadne peniaze, ale len energiu. Produkujú ju v elektrárňach, ktoré okrem iného napájajú štíty obklopujúce každú ich budovu. Tieto a rôzne iné pokročilé technológie získali Cuotl od mimozemšťanov, ktorý ich pred dávnymi vekmi navštevovali. Najzaujímavejšie však je, že všetky ich budovy sa nesú v štýle starých májov. Takže v ich armáde nájdete bojovať májskych bojovníkov vedľa lietajúcich tanierov. |
Rise of Legends ma nedostala hneď od prvej chvíle, čo som ju zapol. Musel som sa prehrýzť systémom, ktorý nie je úplne jednoduchý a navyše je tak trochu neortodoxný (hra má pomerne netradičný systém výskumu). Keď zoberieme do úvahy fakt, že obi-tri strany sú úplne rozdielne čo do systému, pridajte si tak isto nejaký ten čas navrch. Potom sa však začali objavovať prvé moje úspechy s hrou samotnou, prvé preniknutia do pravej strategickej zábavy. Najpozoruhodnejšie je, že všetko do seba tak skvelo zapadá. Jednotlivé strany, hoci úplne rozdielne, sú veľmi dobre vyvážené.
Najkrajšie na tejto hre je, že sa musíte starať o ekonomiku, no nemusíte sa starať o suroviny, keďže zdroje timonia sú nevyčerpateľné a energiu a peniaze získavate v podstate z ničoho. Váš príjem je teda stabilný, z čoho občas vznikajú veľmi zaujímavé situácie. Vy chrlíte jednotky na nepriateľa, on chrlí jednotky na vás. Je to ako súboj dvoch riek, pri čom ide o postupné jemné narušenie prevahy jednej či druhej strany. Určite poznáte situácie v ktorých sa vlastným omylom ocitnete vo veľmi nelichotivej situácii, keď ovládate len štvrtinu mapy a máte o poznanie menej surovín. No nič sa nevyrovná pocitu, keď sa tvrdou drinou a do detailu premyslenými krokmi z niečoho podobného pomaly vylopotíte a nakoniec nepriateľa zmetiete z povrchu Zeme, alebo akejkoľvek planéty. A presne takéto situácie som pri Rise of Legends zažíval.
Čo však môže niektorým ľudom trochu pokaziť chuť do tejto hry, je kampaň slabá po príbehovej stránke. Animované sekvencie sa občas vyskytujú, tak isto aj nejaké tie rozhovory. No veľmi často ide v kampani o anonymné dobývanie území, ktoré je len miestami opletené nejakým príbehom. Preto ak je pre vás príbeh počas hrania stratégie veľmi dôležitý, nie je Rise of Legends asi to, čo hľadáte.
MULTIPLAYER 8 / 10
Rise of Legends vám v multiplayeri neponúkne hromadu originálnych módov, ktoré v konečnom dôsledku aj tak nikto nehráva. Obyčajné free for all, okorenené o akú takú diplomaciu, zopár počiatočných nastavení a možnosť zabrániť po určitú dobu od štartu všetkým hráčom medzi sebou bojovať. K tomu pekná dávka máp, áno, všetko, na čo sme aj z ostatných stratégií zvyknutí. Takže na prvý pohľad nič výnimočné, no táto hra má oproti ostatným v jednej veci navrch, a to je rozmanitosť vedľa vyváženosti, čo je pre multiplayer to najdôležitejšie. Je však otázne, či sa Rise of Legends na internete rozšíri, keďže nie každý bude vedieť stráviť až prílišnú originalitu dizajnu.
ZVUKY 7 / 10
Dabing má ďaleko od profesionality, no keďže hovorené slovo nepočujete až tak často, veľmi vás to trápiť nebude. Zvuky na druhej strane sú každodennou súčasťou bitiek a vojen. No bohužiaľ aj tie mohli byť ešte o chĺpok lepšie. Hra totižto pôsobí v tomto smere trochu mŕtvo, počas boja sa opakujú dokola 3 či 4 zvukové sample a pokiaľ počítate svoje straty podľa výkrikov umierajúcich, budete mať asi medzery v štatistike. Tak isto hlášky jednotlivých jednotiek mohli byť trochu výraznejšie, veď v Starcrafte som ich rozoznával práve podľa toho.
HUDBA 8 / 10
Malý repertoár, to je už klasický problém, ktorému sa nevyhnete ani teraz. Na druhej strane je však hudba vhodne zvolená vzhľadom k prostrediu. Počas pokojných chvíľ, keď nepočuť žiadne výstrely, začujete romantické melódie a v momente, keď mier prerušíte, zažijete poriadnu dávku akčnej hudby, ktorá sa k celkovému dizajnu hry náramne hodí. Najlepšie je, že hudba je natoľko výrazná, že často zakrýva zvukové nedostatky.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
V kampani si môžete vybrať tri stupne náročnosti a myslím, že spĺňajú približne to, čo si pod nimi predstavíte, a to, čo od nich očakávate. Kampaň ako taká je v istých miestach dokonca dosť veľkou výzvou. Ak sa vám však zdá niektoré územie až príliš ťažké, môžete si stupeň náročnosti zmeniť počas hry, teda presnejšie pred útokom na danú krajinu. To je síce trochu diskutabilná možnosť, ale budiž.
Nepriateľské útoky v kampani sa vám budú zdať efektívne najmä vďaka technologickej, či inej prevahe, o ktorú je váš súper obohatený. V quick battle móde však nečakajte nič svetoborné. Zahráte si, zabavíte sa, no akosi extra sa nepotrápite. Je to ako sledovanie politickej debaty, čas od času je to vtipné, no po krátkom čase od nej tak či tak utečiete. Počítač sa správa presne tak, ako sme si na to po tie roky zvykli. Čas od času síce zaútočí z iného smeru, či na iné miesto, no aj tak nevyužíva očividné medzery v obrane.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8,5 / 10
Rise of Legends je hra pri ktorej sa autori zamýšľali a nevytvárali ju len podľa pripravenej šablóny. Síce žiadnu revolúciu nepriniesla, no to, na čom sme zvyknutí, dotiahla dokonca. Hra je vyvážená, zaujímavá a zábavná po strategickej stránke. Navyše to všetko prináša vo veľmi zaujímavom dizajne plnom originality a nevšednosti. Ak si pri hraní stratégií nepotrpíte na vyloženú historickú presnosť a nebránite sa originálnym svetom a fantázii, otvorte náruč a prijmite do nej Rise of Legends.