SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Predaj mobilov prvýkrát poklesol

Minulý rok nebol drastickým prebudením sa z technologického sna len pre predajcov počítačov – podľa výskumnej agentúry Gartner Dataquest zaznamenali aj výrobcovia mobilných telefónov, prvýkrát v histórii odvetvia pokles počtu predaných prístrojov. Za ...

Minulý rok nebol drastickým prebudením sa z technologického sna len pre predajcov počítačov – podľa výskumnej agentúry Gartner Dataquest zaznamenali aj výrobcovia mobilných telefónov, prvýkrát v histórii odvetvia pokles počtu predaných prístrojov. Za celý rok sa na celom svete predalo 399,6 milióna mobilov, čo je o 3,2 percenta menej, než v roku 2000. V roku 2001 tak nastal zásadný obrat oproti predchádzajúcim obdobiam, keď celé mobilné odvetvie zaznamenávalo silný rast: v rokoch 1996 až 2000 totiž rástol trh každý rok priemerne o 60 percent.

Skryť Vypnúť reklamu

Príčinami poklesu je nasýtenie trhu v Európe a tiež odstránenie dotácií na nové telefóny, ktoré poskytovali mobilní operátori. Ako upozornil Bryan Prohm analytik spoločnosti Gartner, pokles predaja je spôsobený aj rozkvetom predaja použitých telefónov v chudobnejších krajinách. Predaju však podľa neho škodí aj tzv. šedý dovoz, ku ktorému dochádza, keď sa predzásobení distribútori snažia za každú cenu zbaviť zásob vytvorených ešte v roku 2000.

Rozpačitý nástup GPRS

Čiastočnú vinu na klesajúcom predaji však nesú aj sami výrobcovia mobilných telefónov a prevádzkovatelia služieb, ktorí neboli schopní uviesť na trh také novinky, ktoré by spotrebiteľov motivovali k nákupu nového prístroja. Vo všeobecnosti je však badateľný aj vplyv problémov svetovej ekonomiky, ktorá je už dlhší čas v útlme

Skryť Vypnúť reklamu

Spotrebitelia sa pritom niektorým novým službám vyhýbajú – týka sa to najmä služby GPRS. Tá ponúka o niečo rýchlejší prístup k mobilnému internetu a všeobecne je považovaná za prestupnú stanicu k rozjazdu služieb tretej generácie. Spotrebitelia však zatiaľ nie sú o výhodách GPRS príliš presvedčení.

Nokia zvyšuje náskok

V súboji jednotlivých značiek telefónov sa minulý rok najviac darilo fínskej Nokii, ktorá si upevnila svoju dominantnú pozíciu na trhu. Hoci sa jej začiatkom roka veľmi nedarilo, najmä v poslednom štvrťroku zaznamenala prudký rast a celkovo minulý rok ovládala 35 percent trhu, čo predstavuje medziročné zlepšenie pozície o viac než 4 percentá.

Na druhom mieste sa udržala americká Motorola, ktorá zastavila prepad v štvrtom štvrťroku a jej celoročný trhový podiel sa zvýšil zo 14,6 na 14,8 percenta. K zmene došlo na treťom mieste, ktoré sa podarilo obsadiť nemeckému Siemensu, za ním nasleduje juhokórejský výrobca Samsung. Dramatický pokles naproti tomu zaznamenal švédsky Ericsson (tento rok už Sony Ericsson), ktorý sa ocitol až na piatom mieste a jeho trhový podiel sa znížil z 10 na 5,5 percenta.

Skryť Vypnúť reklamu

(čtk, r)

Najväčší výrobcovia mobilných telefónov v roku 20011. Nokia

2. Motorola

3. Siemens

4. Samsung

5. Ericsson

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Podcast Zoom

Zoom: Ukázali, aké dlhodobé problémy spôsobí Covid-19

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

Vedátorský podcast

Prečo sa magnetické pole Zeme hýbe a ako sa udrží mucha na stene?

Od muchy na stene až po kvantovú nadvládu a gravitačné vlny, Vedátorský podcast odpovedal na otázky poslucháčov.

Ilustračná foto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 718
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 170
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 521
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 102
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 952
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 277
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 473
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 566
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 279
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 991