SME

Crime Stories: From the files of Martin Mystére - exotická detektívka

Zaujímajú vás záhadné vraždy, exotické dobrodružstvá okolo historických spolkov a civilizácií? Chcete lúštiť tajuplné motívy a prípady, kde si ani najvyšší inšpektor nevie rady? A ste fanúšikom starých point’n‘click adventúr? Tak dajte priestor Martinovi

Viete, čomu sa hovorí mať šťastie? Robiť prácu, aká vás baví a cez voľný čas prežívať jedinečné dobrodružstvá po celom svete. Prihoďte si k tomu kopec prachov, excelentnú zbierku raritných predmetov, nagélované blond vlasy a postavu, za ktorú by sa nehanbil ani strýčko Arnie. Stále to však nie je dosť. Veď kto by si to vedel predstaviť bez luxusného fára pred vašíim obrovským domom, kde na vás vo vírivke čaká krásna manželka. To znamená mať šťastie. To znamená byť Martin Mystére. Tak, tak a teraz sa pekne vrátime do reality.

Ak máte chuť po mojom bláznivom úvode na toho nechutného Mystéra, čo sa má ako prasa v žite, zanevrieť, nebojte sa. Som si istý, že na nás to čaká tiež. Snáď... možno raz... veď kto vie... Každopádne by ste v takom prípade prišli o skvelú adventúru založenú na klasických princípoch minulého tisícročia. Žiadne novodobé metódy a pokusy typu „dajme to tam a uvidíme, ako to hráči zoberú“. Tentoraz poctivá klikačka s charaktermi známeho komixu Alfreda Castelliho Martin Mystére. Ak sa nemýlim, bolo už na jeho motívy natočených niekoľko animovaných seriálov. Martin dostal viacero podôb, ale princíp jeho práce sa nemení – hrdina je hrdina, tak predsa zachraňuje svet. Úúa, kedy nám už doprajú trochu originality.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ostatne, ako je dnes takmer pravidlom, vsádzajú tvorcovia na nerozlučné trio technológií: papier – film – CD. Ako to väčšinou dopadne už netreba rozoberať, no tento krát sa nám Crime Stories od predlohy aspoň kúsok vzďaľuje. Hlavný hrdina Martin podstatne vyrástol, oženil sa so svojou nevlastnou sestrou a stal sa z neho úspešný vedec a historik. Vzhľadom na svoju minulosť (niečo na spôsob Muži v čiernom ) je renomovaný asistent kriminálnej polície, ktorej svojimi znalosťami pomohol vyriešiť nejeden prípad. Začínajú ho však trápiť nočné mory, berie si dovolenku, ktorú mu krátko na to prekazí inšpektor Travis žiadajúci pomoc ohľadom vraždy profesora histórie Eulenberga (ktorý má ostatne ešte väčší dom... už viem, čo budem študovať). A tak sa začína ďalšie z Martinových nikdy nekončiacich dobrodružstiev.

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 9 / 10
Už zo screenov je každému jasné, o aký druh grafiky tu ide. Návrat do starých farebných čias prerenderovaných lokácií sa v dnešnej dobe nedá označiť inak ako science-fiction. Artematica sa tým pre naše obrovské šťastie nedala zaskočiť a máme šancu opäť okúsiť krásu kreslených scenérií, nad ktorými sa zakaždým rozplývam ako malé dieťa. T-to tá nostalgia, fŕŕ.

Nuž, lokácie nie sú doslova kreslené, ale autori sa pri modelovaní snažili vytvoriť dojem starých maľovaných klasík, čo sa im výborne podarilo. Ako obrázky pripomínajú dávne kreslené adventúry, tak aj technické spracovanie s nimi dokonale drží krok. Kvôli prerenderovaným lokáciám je jasné, že pôvodné rozlíšenie (1024x768) nie je možné meniť. Rovnako môžeme zabudnúť na všetky ostatné zmeny nastavení, pretože položka options zohráva komickú úlohu - vypnutie titulkov. V skutočnosti to ale nerobí žiaden problém, pretože všetky vymoženosti takéhoto grafického spracovania sú zapnuté automaticky. No a keď som vás ani po tom všetkom nepresvedčil, že i v dnešných časoch sa na klasické adventúrky nezabúda, skontrolujte minimálne hardwareové požiadavky na konci recenzie a pospomínajte na zlatú éru.

INTERFACE 7 / 10
Klasické adventurné rozhranie je určite každému známe. Inventár sa nachádza v dolnej časti, štandardne je schovaný. Keď však chcete mať prehľad vo svojich predmetoch a necháte si ho otvorený, bohužiaľ tak vydrží iba do nasledujúceho rozhovoru, po ktorom sa samovoľne opäť zavrie. Pripisujem to nejakej systémovej chybe, ktorá mi dosť často žrala nervy. V inventári sa nachádza aj nápomocný Martinov denník, ktorý vám čierne na bielom predostrie aktuálny problém. Nič viac, nič menej. Škoda, že sa doň nezapisujú aspoň niektoré dôležité dialógy, pretože pomerne ťažká angličtina a rýchlosť textu pôsobia v niektorých miestach nepríjemné situácie. Rozhovor sa po druhý krát nedá zopakovať.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Možno si spomínate na dávne adventúry s obrovským kurzorom, ktoré ste riešili spolu s celým okolím dlhé mesiace a stále ste odhaľovali neprebádané zákutia. Presne tak to vyzerá aj s Crime Stories, iba ak hracia doba je v našom prípade kratšia. Každá lokácia má desiatky aktívnych predmetov, nebudete vedieť, kam skôr kliknúť. Martin vám ku každému ochotne porozpráva neoriginálny príbeh, ktorý by vyšiel aj na celovečerný film. Tak sa postupne preklikáte až k tomu jedinému predmetu, ktorý môžete v danej lokácií vziať. Dokonca ani vtedy nemáte istotu, či vám v inventári neostane až do konca hry nepoužitý. Kurzor zastáva rôzne akcie (prehliadnuť, vziať, rozprávať...), ktoré prepínate pomocou RMB. S jedným predmetom je možné vykonať viac, ako sa na prvý pohľad zdá, čo vás môže ľahko doviezť do slepej uličky. Nie je možné zomrieť, či vôbec nejakým spôsobom ovplyvniť vývoj príbehu, no chcel som upozorniť zástancov metódy všetko-na-všetko, že si môžu už dopredu dohodnúť schôdzku s psychiatrom... Pri prechodoch medzi lokáciami funguje príšerne nedoladený systém, ktorý by mal pri dvojkliku na kraj scény preskočiť animáciu chôdze, ako to poznáme napríklad z Posla Smrti. Bohužiaľ to funguje tak raz za tri pokusy, a preto odporúčam používať mapu NY, ktorú je možné vyvolať z inventára.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Neobsahuje.

ZVUKY 5 / 10

Hneď v úvodných minútach hry som ostal nepríjemne prekvapený, keď pri opise predmetov Martin zo seba nevydal ani hláska. Skontroloval som si repráky, v nastaveniach o zvuku nebolo ani vidu ani slichu. Problém bol v tom, že veľká väčšina textov nie je nahovorená, najmä čo sa týka toho neuveriteľného množstva aktívnych predmetov. Rozhovory sú našťastie dabované čistou angličtinou, no trpia jednou závažnou chybou (s ktorou som sa stretol prvý krát) - v rýchlosti a pauzách sa prispôsobujú titulkom, hoci podľa zdravého rozumu by to malo byť naopak. V rozhovore teda osoba uprostred vety čaká, kým sa premietne ďalšia časť titulkov, až potom pokračuje.

HUDBA 8 / 10
Vzhľadom na to, že hudbu ani zvuky nie je možné v options upravovať a my sme odkázaní na pôvodné nastavenia, môže byť prvý dojem neopodstatnene nízky. Naopak, na hudbu a jej primeranú hlasitosť si po prvej hodinke veľmi silno navyknete a práve ona sa stane jedným z nosných pilierov atmosféry. Veľmi pekné rozmanité melódie, sa mi neopočúvali ani ku koncu hry, pričom však majú svoj osobitý charakter, takže o nich budete neustále vedieť. Počas rozhovorov sa hlasitosť decentne zníži a poskytne tak dostatočné sústredenie na text.

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Náročnosť sa zvyšuje nielen vďaka množstvu predmetov, ale aj vďaka ich veľkosti. Táto smrtiaca kombinácia výrazne preťahuje hraciu dobu a zároveň znižuje chuť do hrania. Moja jediná rada: podrobne prehľadať každú lokáciu už pri jej prvej návšteve. Ak však nepatríte medzi trpezlivé typy, náročnosť sa vyšplhá neuveriteľne vysoko. Vyžaduje totiž neustálu koncentráciu a prehľad, inak je šanca uspieť (a pri tom sa aj zabaviť) minimálna.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,6 / 10
Crime Stories je adventúra ako vystrihnutá zo starých čias, s roztomilou grafikou a atmosferickými scenériami. Silný príbeh plný exotického dobrodružstva, podfarbený vynikajúcou hudbou, vás vtiahne do deja na pekných pár večerov. Po čase však príliš veľký počet aktívnych predmetov odrádza - brzdí postup v hre a dlhé, tiché miesta bez dabingu nespĺňajú dnešné požiadavky. Pre fanúšikov komixu a zarytých adventuristov je to jasná voľba. Kto však má radšej rýchlejší spád a väčšiu dávku akcie, toho tento titul určite neosloví.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Ján Cibulka

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 381
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 066
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 816
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 421
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 412
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 106
SkryťZatvoriť reklamu