, že fotografia nie je kópiou snímaného objektu, ale vyobrazenie svetla, ktoré sa od neho odrazilo.
V priebehu dňa slnko "cestuje" po oblohe a tým sa mení uhol pod ktorým dopadá na zem, ako aj jeho vlastnosti. Zavčas rána po východe slnka je jeho farba nažltlá, dopadajúce svetlo je mäkké a rozplýlené, pričom na objekty dopadá zboku. To prináša do fotografií teplé jemné tóny, kresba objektov je mäkká a fotografie sú vďaka jemným tieňom plastické a trojrozmerné.
Podobná situácia nastáva pred západom slnka. Svetlo je ešte teplejšie ako ranné, pričom so statívom môžete krajinu snímať ešte pol hodinu po západe slnka. Citlivý CCD snímač digitálneho fotoaparátu zachytí atmosféru bez problému. Mali by ste vedieť, že drvivá väčšina krajinných fotografov využíva pre snímanie práve ranné a večerné hodiny. Nemali by ste na to zabúdať ani na dovolenke, kde zachytíte architektúru nielen plasticky ale i ľudí v uliaciach bude menej.
FOTO - MILAN GIGEL
Ostré poludňajšie slnko je na fotografovanie najmenej vhodné. Na objekty dopadá zhora čo robí snímky plochými, intenzita svetla je prisilná a ani jeho farebná charakteristika a ostrosť nie sú na fotografovanie najvhodnejšie. Opakom sú dni, kedy je obloha zamračená - zatiahnutá obloha otvára pre fotografa mnoho príležitostí. Vlastnosti svetla sa menia i v rámci ročných období.
Typickým problémom digtálnych fotoaparátov je malý dynamický rozsah ich snímačov. Cez deň, kedy je obloha jasná, nedokážu bez doplnkov zachytiť kresbu oblohy a terénu súčasne. Buď je obloha "prepálená" bez detailov a terén je správne exponovaný, alebo je terén tmavý a obloha je vykreslená správne. Čím väčší je rozdiel v svetlosti oblohy a terénu, tým je fotografovanie problematickejšie - práve preto zamračené počasie podáva nápomocnú ruku. Pomôcť si môžete filtrami - avšak tomu budeme venovať samostatný seriál.
FOTO - MILAN GIGEL
Ak je obloha zamračená, alebo sa trhajú po daždi búrkové mraky a nad časťou horizontu za chrbtom "vykukne" slnko (zvyčajne ráno alebo večer), vzniká prekrásny jav nazývaný "čierne svetlo". Kým obloha a terén sú tmavé ba až pochmúrne, dominantné objekty sú oslnené lúčmi slnka a žiaria. V takýchto situáciách je možné zachytiť architektúru a prírodu skutočne netradične.
FOTO - MILAN GIGEL
Veľmi dôležité je i to, pod akým uhlom dopadá svetlo na snímané objekty. Zistíte to hlavne vtedy, ak po daždi vyrazíte do terénu fotografovať kvapky vody zachytené na listoch rastlín. Kým z väčšiny pohľadov nepôsobia očarujúco, pri správnom natočení objektívu k svetlu získajú iskru a atraktívnosť. To znamená, že nie vždy je žiadúce, aby bol zdroj svetla "za chrbtom".
FOTO - MILAN GIGEL
Nepriateľom fotografa môžu byť i tiene. Nie je vhodné aby tieň fotografa siahal do záberu ak nemá vyjadrovať jeho prítomnosť, rovnako je problémom tieniť si malým kompaktom pri snímaní makra z niekoľkých centimetrov.
Samostatnou kategóriou je umelé osvetlenie a práca so svetlom. Pri snímaní môžete používať priame osvetlenie prichádzajúce do miestnosti cez okno, ktoré pomocou odraznej dosky alebo tabule polystyrénu môžete nasmerovať tam, kde chcete snímať, rovnako si môžete pomôcť bleskom, halogénovým svietidlom, či bytovými osvetľovacími telesami. Možností je neúrekom - vždy však sledujte aké výsledky dosiahnete a nezabúdajte na správne vyváženie bielej. O svetle sa dá toho povedať mnoho. Základy by ste však už mali mať.