SME

Next-gen konzoly - súhrnné informácie z E3

Najväčšia videoherná výstava na svete, konajúca sa každoročne v Los Angeles, skončila. Tohtoročná E3 (Electronic Entertainment Expo) opäť šokovala, prekvapila, potešila a zarmútila zároveň. Od zatvorenia brán Convention centra ubehol viac než týždeň. Rozr

Najväčšia videoherná výstava na svete, konajúca sa každoročne v Los Angeles, sa skončila. Tohtoročná E3 (Electronic Entertainment Expo) opäť šokovala, prekvapila, potešila a zarmútila zároveň. Od zatvorenia brán Convention centra ubehol viac než týždeň. Rozruch utíchol, vzrušenie opadlo, klebety boli vyvrátené a my tak dostávame príležitosť priniesť pravdivé informácie. PlayStation 3

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slová prezidenta Sony Computer Entertainment America Kaza Hiraia, s ktorými otvoril „sonácku“ konferenciu, obleteli svet rýchlosťou blesku. Ak ste ich náhodou v záplave informácii nezachytili, nevadí. O nič ste neprišli. Silácke reči, hodiace sa skôr do úst deťom, predstavujú len marketingové snahy na prilákanie pozornosti a záujmu potencionálnych kupcov. „Ďalšia generácia nezačne, pokiaľ my tak nepovieme.“ Škoda len, že s touto vetou nezačal na minuloročnej konferencii. Ľudia boli po týchto a ďalších slovách v nepredstaviteľných očakávaniach, čo nám Sony predvedie. Poďme teda na známe fakty, ktoré sa už, dúfajme, nebudú meniť. Ovládanie

SkryťVypnúť reklamu

Jednou z prvých vecí, ktorou Sony šokovalo, bol návrat k tradičnému dizajnu DualShock 2 a narýchlo pozmenenými funkciami. Viacerí tvrdia, že príčinou boli negatívne ohlasy nielen zo strany hráčov. Osobne si to ale nemyslím, veď keby sa pôvodný ovládač držal výborne, nebol by dôvod na zmenu. No teraz sa to už nedozvieme, pretože “nikto“ si ho nemal možnosť vyskúšať. Na druhej strane DualShock výborne padne do ruky, preto z tohto pohľadu nemá význam niečo kritizovať. Niektoré nové funkcie sú zrejmé na prvý pohľad, iné odhalíte až ponorením sa priamo do hry.

Postranné tlačidlá L2 a R2 teraz môžete zatisnúť výrazne hlbšie, podobne ako v prípade ovládača pre GameCube. Pribudli 4 LED diódy zobrazujúce množstvo bezdrôtovo pripojených ovládačov a jedno tlačidlo v strede so znakom PlayStation. Rovnako sa zapracovalo i na páčkach, ktoré budú ešte precíznejšie reagovať na vaše manipulovanie s nimi. Analógová 8-bit senzitivita z PlayStation 2 sa zvýšila v prípade nového ovládača na 10-bit. Ovládač bude rovnako ako v prípade Xbox 360 a Wii bezdrôtový. S konzolou bude komunikovať prostredníctvom Bluetooth 2.0 EDR. Batéria vydrží 24 hodín a po jej vybití môžete v hraní pokračovať prepojením s PS 3 cez USB. Zároveň použitím Bluetooth môže PS 3 obslúžiť aj ďalšie (Bluetooth) zariadenia na trhu. Okrem toho bola demonštrovaná aj komunikácia s PlayStation Portable. Konkrétne v prípade novej Formuly 1, kedy PSP slúžilo ako spätné zrkadielko. Nerozpoznateľné na prvý pohľad muselo byť oficiálne oznámené a doložené na konkrétnom prípade, teda na hre Warhawk. Hovorím o narýchlo začlenených senzoroch reagujúcich na pohyb. Keby mi o tom niekto povedal pred E3, neuveril by som. Sony v niektorých prípadoch akoby chýbala chrbtová kosť. Phil Harrison ale toto (ne)prekvapujúce rozhodnutie v jednom z rozhovorov odôvodnil, preto sa radšej vrátim k samotným senzorom. Tie dokážu rozpoznať šesť pohybov (doľava, doprava, dopredu, dozadu, hore a dole). Ich umiestnenie v ovládači nahradili motorčeky spôsobujúce vibrácie. Zmysel slova DualShock sa tak nadobro vytratil. Cena a obsah balenia

SkryťVypnúť reklamu

Sony konferencia bola v oblasti ceny a obsahu balenia skutočne prínosom. Stratégia, s ktorou spoločnosť počíta, vychádza z uvedenia dvoch rôznych balení. Po vzore Xbox 360 si budeme môcť vybrať z lacnejšej a drahšej verzie PlayStation 3.

 

Základná veria

Exkluzívna verzia

Veľkosť pevného disku

20 GB

60 GB

Blu-ray mechanika

Áno

Áno

Wi-Fi

Nie

Áno

HDMI

Nie

Áno

Čítačka pamäťových kariet

Nie

Áno

Európa

499 €

599 €

Japonsko

59,800 ¥

Otvorená cena

Spojené štáty

499 $

599 $

Prehľadnú tabuľku by sme mali za sebou, teraz si podrobnejšie rozoberieme, v čom sa budú jednotlivé verzie odlišovať. Základná (lacnejšia) bude, aj keď to Sony odmieta, značne chudobnejšia. No na rozdiel od Xbox 360 stále obsahuje pevný disk o kapacite 20 GB. Kúpou tejto verzie prídete o Wi-Fi a čítačku kariet (Memory Stick standard/Duo, standard/mini, CompactFlash a slot SD/MMC). Dobrou správou (ak to tak môžem nazvať) je upgradovateľnosť pevného disku, Wi-Fi a pamäťových karát vďaka adaptérom. O čo však pri tejto kúpe prídete úplne, je výstup HDMI. V praxi to znamená jediné, zbohom obraz v rozlíšení 1080p. Kaz Hiraia tento fakt pre CNN ospravedlnil slovami „nemyslím si, že mnoho ľudí má takéto TV.“ Zvláštne, hlavne ak si zoberieme do úvahy nedávny úspech Sony s ich Braviou.

SkryťVypnúť reklamu

Obe verzie budú obsahovať mechaniku schopnú prečítať Blu-ray. Na každý modrý disk sa zmestí až 54 GB, čo by malo byť dostatočné množstvo pre akúkoľvek hru. Phil Harrison navyše na nedávnej Game Developers Conference povedal, že táto kapacita je schopná uchovať rôzne jazykové verzie na jednom Blu-ray. Avšak práve táto mechanika sa stala terčom kritiky, nakoľko zdvíha cenu konzoly. Hráči sú zatiaľ s klasickými DVD spokojní a nevidia dôvod presedlania na nové disky. Výhody Blu-ray sú ale nespochybniteľné, žiaľ pravdou ostáva, že cena PlayStation 3 je naozaj privysoká (pre obyčajného hráča), no zároveň prinízka (vzhľadom na obsah konzoly). Cena záleží od uhla pohľadu. V Japonsku je cena pre rozšírený model otvorená a bude zaujímavé sledovať, do akej výšky sa nakoniec vyšplhá. Maximálna rýchlosť čítania diskov bude 2x (9.0 MB/sek) pre BD-R a BD-RE. Okrem toho dokáže mechanika prečítať aj klasické CD a DVD. Čiže obavy zo spätnej kompatibility môžeme nechať stranou. Sony dokonca tvrdí, že spätná kompatibilita bude fungovať ešte vo väčšej miere, než je tomu v súčasnosti v prípade PlayStation 2.

SkryťVypnúť reklamu

Online podpora

Odpoveďou na úspešnú službu Xbox Live sa stane online servis s pracovným názvom PlayStation Network Platform. Dúfajme, že Sony nezopakuje chybu, ktorú urobila s PS 2 a majitelia PlayStation 3 dostanú rovnocenné možnosti ako konkurenční majitelia Xboxov. Okrem voľne sťahovateľného obsahu bude k dispozícii aj nakupovanie. Na tohtoročnej E3 bolo prezentované na titule SingStar. Nákup prebiehal priamo v menu hry a výber zahŕňal licencované skladby, grafické a zvukové efekty. Konkrétne sumy ale nezazneli. Herná podpora

Pred rokom sa Sony oháňalo masívnou podporou vývojárov a zvučnými menami veľkých herných sérii. No nedávna E3 bola nielen pre mňa sklamaním. Nehovoriac o nahnevaných vývojárov, ktorý odsúdili na poslednú chvíľu dorobené funkcie ovládača a stále nedodané dev-kity. Sony napriek tomu hovorí o 15 tituloch pri štarte konzoly. O aké však pôjde, vie len hŕstka zainteresovaných a možno ani ona nie. Dátum vydania

SkryťVypnúť reklamu

Obe verzie odštartujú svoju púť najskôr v rodnom Japonsku a to presne 11. novembra 2006 za cenu 59,800 ¥ (lacnejšia verzia). Nasledovať bude Európa, Spojené štáty a Austrália – 17. novembra 2006 (žiaľ len v čiernom prevedení). Pre väčšinu z nás je najpodstatnejšia cena v našom regióne, tú však zatiaľ môžeme iba odhadovať. Cena pre EU bola stanovená na 499 € za lacnejšiu verziu a za verziu so 60 GB pevným diskom na 599 €. Sony chce predísť tradičným problémom, ktoré sprevádzajú štart nových systémov, preto plánuje do magického dátumu dodať 2 milióny kusov a ďalšími dvoma miliónmi doplniť zásoby do konca roka. Celkovo odhaduje svoje možnosti na 6 miliónov kusov do konca prvého kvartálu 2007.

Wii

“Zničíme bariéru oddeľujúcu hráčov od ostatných“. Kedysi vízia, dnes motto Nintenda, ktoré sa zázračne naplňuje. Keď tieto slová zazneli pred niekoľkými rokmi po odhalení NDS a PSP, hráčska obec bola skeptická, takmer všetko nasvedčovalo nezadržateľnému pádu dlhoročného kraľovania Nintenda na poli handheldov. Z technologického hľadiska síce postúpili o jednu generáciu, no PSP z ničoho postúpilo ešte o generáciu za NDS. Dnes už poznáme víťaza, ale čo bude nasledovať v prípade herných konzol, si zatiaľ netrúfame odhadnúť. Jedno je isté, história sa opakuje a nepísané pravidlo „čo uspeje v Japonsku, uspeje vo svete“, sa môže stať osudným pre konkurenciu. V krajine s tak odlišnou mentalitou, kde polovica obyvateľstva prepadla karaoke a kde sa NDS za týždeň predá viac ako ostatných systémov dokopy, má Wii zatiaľ ako na ružiach ustlaté. Ovládanie

SkryťVypnúť reklamu

Ako už iste viete, primárnym ovládačom Wii nebude tradičný gamepad, ale ovládač vzhľadovo pripomínajúci diaľkové ovládanie od TV. Čím nielenže v Nintende zmenili základné chápanie herného ovládača, ale otvorili brány pre bežných smrteľníkov, ktorí hrám nikdy nevenovali veľkú pozornosť, alebo ich odpudzoval už samotný pohľad na gamepad. Stále sa nájdu jedinci, ktorí majú v hlave zafixované, že hranie je vyslovene pre deti a nehodí sa k dospelému človeku. Unikátny ovládač od Nintenda tak predstavuje jedinečnú možnosť túto predstavu eliminovať. Napomáhať mu bude nielen netradičný vzhľad, ale aj fakt, že ovládač bol navrhnutý tak, aby padol do ruky rovnako ako pravákom, tak i ľavákom. Samotná konzola navyše predstavuje štýlový doplnok, hodiaci sa do každej obývačky. Wii Remote

SkryťVypnúť reklamu

Ovládač, taktiež skrátene nazývaný Wii-mote, komunikuje s konzolou bezdrôtovo prostredníctvom Bluetooth. Dosah signálu činí len niečo okolo 10-tich metrov, pričom konzola dokáže obslúžiť 4 ovládače naraz. Po dizajnérskej stránke vyzerá skvelo. Niektoré tlačidla a použitý materiál prešli radou zmien oproti pôvodnému prototypu. Pribudol samostatný reproduktor v strede, ktorý umožňuje ešte väčšie prehĺbenie herného zážitku. Napríklad v novej Zelde po natiahnutí luku a následnom vystrelení šípu počujete najprv zvuk z ovládača a až potom z reproduktora TV, čím sa vytvorí klamlivý obraz skutočne letiaceho šípu. Ovládač disponuje vibračnou funkciou a je vyživovaný AA batériami, ktorých výdrž by mala byť o niečo menšia než v prípad Wavebird (bezdrôtový gamepad pre GC, ktorý vydržal až 100 hodín hernej záťaže). Senzitivita ovládača dokáže rozpoznať 3D pohyb. Teda pokojne môžete predstierať, že držíte golfovú palicu či meč (alebo svetelný meč! áno, áno... Lucas Arts už ohlásilo tvorbu Star Wars projektu, v ktorom rátajú s využitím Wii Remote ako s rúčkou lightsaberu! íííháááá – pozn. Slavatar). Na rozdiel od ostatných podobných zariadení Nintendo prisľúbilo kompatibilitu so všetkými typmi TV vrátane digitálnych projektorov. Nunchuk

SkryťVypnúť reklamu

Nunchuk je prvý oficiálne predstavený doplnok. Mierne pripomína ľavú časť GC gamepadu. Nájdete na ňom jednu páčku a dve tlačidlá. S Wii-mote je spojený krátkym káblom. Nunchuk slúži na pohodlnejšie ovládanie komplexnejších hier, resp. niektoré by boli bez neho nehrateľné. I preto Nintendo e+ste zvažuje jeho začlenenie priamo do základného balíka pri kúpe konzoly. Na E3 bol predstavený aj takzvaný “klasický“ gamepad a svetelná pištoľ. Obe tieto prídavné ovládacie zariadenia sú vyslovene iba doplnkami. Vzhľadovo ich nemožno označiť za unikátne, skôr pripomínajú kombináciu už dávno existujúcich. Svetelná pištoľ je v podstate puzdro pre Wii-mote a klasický ovládač poslúži podľa slov Iwatu pre existujúce a tiež pre multiplatformové tituly. Okrem týchto všemožných ovládačov a pištoli môžeme do Wii zapojiť aj 4 GameCube ovládače a dve pamäťové karty.

SkryťVypnúť reklamu

Online podpora

Nintendo len nedávno začalo s podporou online hrania, konkrétne s uvedením niekoľkých titulov pre NDS a už sa môže pochváliť úspechom. Počet online užívateľov rástol rýchlejšie než v prípade nemenej úspešnej služby Xbox Live a predpokladá sa, že Wii bude v tomto trende pokračovať. Na E3 2006 predstavili službu WiiConnect24, ktorá umožní hráčom ostávať online aj po vypnutí konzoly (teda jej uvedenia do pohotovostného režimu). V spojitosti s online podporou vzbudzuje vari najväčší záujem služba Virtual Console, umožňujúca zahrať si na Wii staré klasiky ešte z čias NES. Podľa slov Nintenda nebudú dostupné všetky hry, ale iba tie najlepšie z danej platformy. Počítať môžeme s konzolami NES, SNES, Nintendo 64, Sega Mega Drive/Genesis a PC Engine/TurboGrafx. Satoru Iwata nazval túto službu “videohernou obdobou iTunes“. Ak by vám to stále nestačilo, pripočítajte si k tomu potencionálnu možnosť vyhladenia textúr, lepšieho framerate, prístupu k hrám, ktoré nikdy nevyšli v našom regióne, online hranie v prípade titulov, ktoré mali kedysi iba multiplayer a ponuku nového obsahu od nezávislých vývojárov. Herná podpora

SkryťVypnúť reklamu

Oznámené tituly vychádzajú zo známych značiek Nintenda a podľa dostupných informácii to zatiaľ vyzerá viac než sľubne. Štart konzoly bude zrejme sprevádzať tá najväčšia elita. Názvy ako Zelda, Metroid a Final Fantasy hovoria sami za seba. Dočkáme sa aj debutu Solida Snakea v bojovke. Obávať sa nemusíme ani slabého zastúpenia originálnych hier. Dátum vydania

Napriek faktu, že Wii ma doraziť na pulty obchodov do konca roka, teda približne v čase vydania PlayStation 3, vieme toho podstatne menej než v prípade spomínaného rivala od Sony. Osobne ma to nijak zvlášť neprekvapuje, nakoľko Nintendo bolo vždy známe ako veľký tajnostkár. Veľkou neznámou takisto ostáva cena konzoly. Nintendo ju zatiaľ odmietlo bližšie špecifikovať, pripomenulo ale cenu predchodcov a dodalo, že niekde okolo nej sa bude pohybovať cena Wii pri uvedení na trh. Čo by predstavovalo jednu tretinu z drahšej verzie PS 3, teda 200 dolárov. Cena však nehrá veľkú rolu, sám Satoru Iwata potvrdil, že bude najmenšia spomedzi troch zástupcov next-gen. Otázny ostáva dátum vydania. Prisľúbený je záver roka 2006, no bez udania regiónu. Nintendo na rozdiel od Sony a MS neplánuje uviesť Wii súčastne vo všetkých regiónoch.- [dodatok, 19.00 hod] Nintendo dnes predsa len poodhalilo čo to zo svojich plánov v rámci japonskej tlačovej konferencie. Cena Wii podľa slov Yoshihiro Mori nepresiahne 180 €, čím by sa naplnili prvé odhady o jednotretinovej cene PS 3. Spoločnosť navyše plánuje podobne ako Sony dodať do konca marca 6 miliónov kusov konzoly Wii.

SkryťVypnúť reklamu

Xbox 360

Microsoft nemienil na nikoho čakať a koncom minulého roka uviedol na trh svoju next-gen konzolu. Xbox 360 má v súčasnosti na svojom konte predaných viac než 5 miliónov kusov. Relatívne vydarený štart sa, ako to už býva zvykom, neobišiel bez škandálov. Dokonca sme sa dočkali i trestného oznámenia. Avšak pracovníci Microsoftu, na čele s veľkým Billom sú spokojní a my im radosť doprajeme. Mimoriadny úspech zožala konzola v rodnej Amerike, kde je po nej stále veľký dopyt, no ani na starom kontinente si nevedie najhoršie. Microsoft však na plnej čiare zlyhal práve tam, kde chcel vari najviac uspieť. Japonský trh zatiaľ neotvoril a ako sa tak zdá, ani tak skoro neotvorí brány pre konzolu spoza veľkej mláky. Štatistiky za mesiac apríl hovoria jasnou rečou. MS za toto obdobie ovládal sotva jedno percento trhu s videohrami. Smutné a zároveň potešujúce pre konkurenciu. Poďme ale radšej na novinky, ktoré si pre nás “Bill“ pripravil. HD DVD

SkryťVypnúť reklamu

I tí z vás, ktorí sa len okrajovo zaujímajú o Xbox 360, vedia, že téma okolo HD DVD bola jednou z najdiskutovanejších ešte pred samotným vydaním konzoly. Len si to predstavte, PlayStation 3 má Blu-ray a Xbox 360 iba “obyčajné“ DVD. 360tka napokon vyšla bez mechaniky schopnej čítať HD DVD, avšak samotná predstava nezmizla a na tohtoročnej E3 dostala reálnu podobu. Vzhľadovo pripomína klasické mechaniky aké poznáme z PC. Škola len, že s ňou Microsoft nepočítal skôr, mohli tak predísť potrebe jej nevkusného položena hneď vedľa konzoly. Prepojenie medzi konzolou a ňou bude zabezpečovať USB kábel. Mechanika navyše vyžaduje samostatné pripojenie k sieti. Záhadou však stále ostáva cena samotného zariadenia a dátum vydania. Hovorí sa o možnom vydaní konzoly so zabudovaným HD DVD. No oveľa pravdepodobnejšia je verzia, že MS bude túto mechaniku baliť spolu s konzolou. Istí si môžeme byť iba v cene. Tá by mala spolu s konzolou presiahnuť momentálnu cenu balíka Premium a zároveň by mala byť nižšia než konkurenčná PlayStation 3. Vydanie je aj naďalej zahalené rúškom tajomstva. Koniec roka, prípadne nejaké strategické vydanie okolo 17. novembra znie takmer ideálne. MS zatiaľ v tomto smere nič nepotvrdil, no ani nevyvrátil. Microsoft okrem HD DVD odhalil i ďalšie prídavné zariadenia. Wireless Steering Wheel, Wireless Xbox Live Headset a Xbox Live Vision Camera. Wireless Steering Wheel komunikuje s konzolou bezdrôtovo a je obohatený o vybračnú funkciu, pre fanúšikov závodných hier predstavuje nutnosť. Live Vision Camera spôsobila pomerne milé prekvapenie v rámci tohtoročnej E3. Žiaľ v súčasnosti existuje iba jedna hra (UNO), ktorá využíva schopnosti novej kamery. Celkovo však máme čo dočinenia s akousi odpoveďou MS na EyeToy od Sony. Spomínaných zariadení sa dočkáme na jeseň tohto roka. Resumé

SkryťVypnúť reklamu

PlayStation 2 už čoskoro odovzdá žezlo novému kráľovi a my budeme rozhodne pri tom. Prvý z predstaviteľov next-gen, Xbox 360, už okupuje naše obývačky a ďalšia generácia klope na dvere. Vianočná sezóna bude rozhodne i pri tých najväčších mrazoch horúca. Xbox 360 dostane obsah next-gen titulov a priamo na fronte predajní sa stretne s najvýkonnejšou konzolou, aká kedy uzrela svetlo sveta, a zároveň s vari najinovatívnejším produktom za posledných pár rokov. Karty sú rozdané a víťaz môže byť len jeden.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu