SME

SOCOM 3: U.S. Navy Seals - vojna pre každého

Vojna zúri všade okolo, či sa nám páči alebo nie. Väčšine z nás sa agresívne presadzovanie mieru z duše hnusí, a preto si ho radšej užívame iba virtuálne. Je však neustále sa opakujúce predhadzovanie moderných konfliktov hráčom ešte zábavné? Poďme skúsiť

Ráno som vstal, s úsmevom na tvári si dal rannú kávu a s pohľadom upretým na horizont premýšľal, čože ma dnes prekvapí. Séria SOCOM priniesla do konzolového hrania ľahký závan noviniek v podobe hlasového ovládania jednotiek a výborného multiplayeru. Tretí diel mal byť... je... hmm... nájdeme v ňom síce po hlbšom preskúmaní niekoľko noviniek – no všetko len v rámci série samotnej, ktorá akoby nebrala ohľad na konkurenciu. Viem, nie je to príliš očakávaný začiatok recenzie známeho hitu - v zahraničí i u nás hodnoteného nadpriemerné, niekde dokonca s prívlastkami o nezabudnuteľnom zážitku. Čím viac názorov som však prečítal, tým sa mi viac otvárali ústa – od údivu, aj od nudy. Stačí povedať, že všetko, čo SOCOM 3: U.S. Navy Seals  ponúka, tu už dávno bolo. A k tomu si pridáme zopár frustrujúcich momentov.

Základnou myšlienkou hry je ovládanie kapitána špeciálnej jednotky, skladajúcej sa zo štyroch vycvičených vojakov. Každému môžete na začiatku misie prideliť primárnu zbraň (útočné pušky, brokovnice, sniperky, ťažké zbrane) a zopár vylepšení (laserový zameriavač, tlmič, prídavný zásobník, optiku, nočné videnie, granátomet...), sekundárnu zbraň (tradičná pištol + nejaký ten upgrade ako v prípade primárnej zbrane) a ešte niečo do vačku, väčšinou ide o (desiatu? - pozn. Slavatar) granáty alebo plastickú trhavinu (tak nie...) , potrebnú pre splnenie úlohy. Po prečítaní brífingu sa môžete vrhnúť do víru akcie, ktorá sa odohráva v troch kampaniach. Dobrodružstvo sa začína v severnej Afrike, konkrétne v púštnom Maroku, kde začal vystrkovať rožky miestny aktivista. Terorizmus na druhú. Tu pomôžu len hrdinskí americkí chlapci, ktorí sa cez púštne predmestie dostanú až do ulíc k hlavnému stanu a zločinca zatknú. Výlet pokračuje do južnej Ázie, kde sa nám predstaví prostredie džungle. Ja osobne jej už začínam mať po krk, ale správny marketingový pracovník to zrejme tak dlho vtĺkal tvorcom do hláv, až napokon prikývli. Nakoniec sa dostanete do lesnatého Poľska a zaspievame si rovnakú príbehovú pesničku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Takže tu máme skupinku štyroch chrabrých panáčikov, vyzbrojíme ich, dokonca im môžeme dávať príkazy, občas sadneme na nejaký ten dopravný prostriedok, ktorých je hojne (od člnov, cez teroristické pick-upy až po džípy alebo Humvee) a už len kráčame vpred po ceste vydláždenej nepriateľskými telami. Už ani nepočítam, po koľký raz sa dočkávame tohto klišé, ktoré je o to viditeľnejšíe, o čo dlhšie hráte. Stokrát videné, stokrát hrané. Je aspoň pekné, že taktický prvok vcelku funguje a že pribudla možnosť tichého plávania pod vodou (kedy síce nemôžete strieľať, ale na druhú stranu vás nikto nepočuje). Riešenie sa ponúka dvojakou cestou – klasický hrdinský beh smerom vpred s rambovskou melódiou sa síce príliš nevypláca, ale niektoré pasáže máte možnosť prebehnúť. Tiché likvidovanie je pre mňa osobne tak trochu trápenie, no funguje to, tak tých zopár chvíľ mierenia treba prežiť.

SkryťVypnúť reklamu

Inak nič nové pod slnkom. Pre starého hráča vlastne ide len o novú nálož máp, zocelených otrepaným príbehom. Jednotlivé úrovne sú síce rozsiahlejšie než minule, avšak hneď v prvej kampani pôjdete jednu misiu do palácu a druhú z neho. Po rovnakej trase. Je to síce realistické, ale v rámci hrateľnosti riadne pritiahnuté za vlasy. Akoby Zipper Interactive zaspali dobu a mysleli si, že sa stačí spoliehať na zabehnuté prvky, že niektoré vylomeniny sa odpustia a hráči znovu podľahnú ošialu.

GRAFIKA 6 / 10
Grafický potenciál PS2 je vzhľadom na technické parametre už dávno za zenitom, a preto sa musia tvorcovia snažiť zapáčiť sa dizajnom, architektúrou. A o to sa tu nikto ani len nesnaží, hoci možností by bolo neúrekom. Prostredie je fádne a tam, kde by sme sa mohli dočkať aspoň nejakého dizajnérskeho úletu, máme len nalepené budovy, prípadne domčeky. Prvá orientálna kampaň mohla vyzerať úžasne, lenže ja si z nej pamätám len piesok, žlté budovy a zopár zostrelených turbanov. Džungľa bola utrpením a poľská zeleň to síce nezlepšila, na druhú stranu však nevyvolala závrate ako pri vietcongovských tuneloch moderného strihu. Vonkoncom netvrdím, že by boli textúry jednotlivých objektov nepekné. Oni sú len fádne, akoby bez života. Z úrovní nevyžaruje po grafickej stránke nič, čo by ma ovalilo a cítil by som sa priamo ako v rozhorúčenej púšti. Interiéry sú prázdne, chodba s niekoľkými dverami vytvorí po čase dojem už raz videného a takto to pokračuje i naďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa týka animácií, tak nepriateľské postavičky vykonávajú pohyby vcelku koordinované, občas sa síce zaseknú, ale inak využívajú prekážky, spoza ktorých vykukujú a občas pokropia hlavy špeciálnych jednotiek horúcim olovom. Rovnako je na tom aj hráčov mančaft, vyzerá to lahodne, oproti Lockdownu určite oveľa uveriteľnejšie. Vojaci neskáču ako nadopovaní zajaci, animácia krytia je takmer dokonalá, rovnako sa môžem vyjadriť o „hrátkach“ vo vode. V tomto bode je môj dojem z grafiky prijateľný a pri animáciách by sa mohol ešte vstupňovať. Vytvorené filmové sekvencie sa síce nezaradia do môjho archívu, pretože tu všetko bolo, ale čo strácajú po stránke scenáru, to doháňajú príjemným výzorom. Lenže zlepšujúci sa dojem z technického spracovania je po chvíli zastavený opakovaním sa modelov vojakov, ktorých je skutočne len zopár. Niekedy sú miesta na mape doslova prázdne, kedy len podľa šípky vpred viete, ktorým smerom sa vydať. Často býva vaša cesta násilne uzavretá neviditeľnými stenami (ak sa rozhodnete odísť trochu ďalej, misia sa končí, pretože váš nápad na prekvapenie zozadu je vyhodnotený ako zdrhnutie z akcie), prípadne tunelom (steny domov so zamknutými dverami, kamene, stromy...) a množstvo interaktívnych objektov by ste spočítali na prstoch jednej ruky nešikovného drevorubača.

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 8 / 10
Na ovládaní by som nič podstatné nezmenil, hneď v prvej kampani vám bude počas úvodnej misie všetko vysvetlené na názorných príkladoch. Panáčik sa nám môže, prekvapujúco, pohybovať, strieľať, skákať, plaziť sa, behať, liezť po rebríkoch, meniť dávkovanie streľby, zoomovať, rozdávať príkazy ostatným parťákom, nasadať do vozidla a ovládať ho. Je toho hojne, a to všetko vás čaká buď z pohľadu tretej osoby, alebo sa na nepriateľský svet pozeráte vlastnými kukadlami. Váš HUD je prehľadný, vďaka radaru istotne nezablúdite. Príkazy kolegom vydávate buď cez kontextové menu, ale pri prechode kurzorom cez interaktívny objekt (povedme dvere alebo most) máte možnosť po objavení sa ikony zadať družstvu príkaz na vyčistenie miestnosti, respektíve podmínovaniu mostu. Zo začiatku bude tlačítok určite mnoho, ale postačí maximálne hodinka a okamžite vám celé ovládanie prestane robiť výrazné problémy.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Tá najdôležitejšia položka, výrazne sa podieľajúca na výslednom hodnotení, to riadne schytala. Mohol by som si to obhajovať tak, že tu vlastne už všetko v hre zakomponované veľakrát bolo a že singleplayer neponúka vlastne nič nové. A mal by som pravdu. Oveľa horšia je však absencia astmosféry. Ani v jednom momente sa Socomu 3 nepodarilo preniesť ma niekam za obrazovku, súboje boli až príliš umelé a to rozhodne nie je vec, za ktorú si zaslúži Zipper pochvalu. Pritom nič nenasvedčuje tomu, že by sa malo jednať iba o priemernú zábavu – výzbroj, podrobný brífing a príprava na úlohu je výborne spracovaná. Lenže počas samotného hrania ide len o to, aby ste sa dostali s partiou k najbližšiemu checkpointu. O spolubojovníkov sa nemusíte vôbec starať, nevznikne medzi vami žiadne kamarátske puto a príkazy z vedenia sú taktiež na strojovej úrovni. Príbeh neponúka možnosť prejaviť vlastné myslenie vojaka a všetko sa tak mení len na tupé a bezmyšlienkovité plnenie príkazov. V tomto prípade vlastne dizajnérskych chúťok niekoho tam hore.

SkryťVypnúť reklamu

Ospevované označkovanie (zafarbenie) tanku a následný letecký útok nepovažujem za vec, nad ktorou budem každý večer vykonávať krvavý rituál. Rovnako je na tom riadenie vozidiel, už ho jednoducho treba považovať za bežnú vec. Navyše je ovládanie vehiklov tak arkádové, až to pripomína výrazne zrýchlený beh. Pri hraní som používal tichú taktiku, a možno práve preto sa celé zhranie zvrhlo v nudné chodenie od jedného kontrolného bodu k druhému. Umelá inteligencia je biedna, nech si melú odborníci, čo len chcú. Výrazne to znižuje celkový dojem, pretože desiatky protivníkov padne k zemi a hrdinskosť špeciálnej jednotky tak výrazne rastie, ale hrateľnosť sa vydáva na opačnú cestu. Stále vpred a pif-paf. To je zrejme dnešný trend virtuálnej zábavy.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Socom 3 je koncipovaný aj na hru pre viacerých hráčov, čo výrazne dvíha možnosti hrateľnosti, pretože kampaň pre jedného hráča spĺňa len kritéria výbornej uspávanky. Zvýšil sa maximálny počet hráčov, dosahujúci tentoraz až 32 živých borcov, snažiacich sa rozbiť si virtuálne držky. Vieme ako to je s podporou sieťového hrania u nás, takže moje konkrétne zážitky nečakajte. Poteší možnosť výberu medzi denným a nočným režimom, pričom v tme sa treba správať taktickejšie, ba priam až tímovo, čo by mohlo robiť viacerým problémy. Je to už raz tak, zohnať správnych priateľov býva fuška, na to u mňa dopláca napríklad aj Battlefield 2.

ZVUKY 7 / 10
Zbrane znejú realisticky, hlasy vo vysielačke ujdú. Revete príkazy na podriadených a do toho lamentujú umierajúci protivníci, prípadne si niečo medzi sebou pokrikujú alebo upozorňujú na vašu prítomnosť. Celkovo zvukové efekty nijako výrazne nevynikajú, potrebné minimum k potrebnému audio zážitku však Socom 3 pohodlne získal.

SkryťVypnúť reklamu

HUDBA 5 / 10
Ak už nejaká ta muzika zaznie, vždy sa jedná o oslavný typ vojenskej melódie, aké veľmi dobre poznáme z historických filmov. Americký nádych však začína byť otravný, veď momentov zvučenie ja príliš málo a ak sa po čase spustí klišé orchestrálny podmaz, oslavujúci zabitie aj toho najposlednejšieho parchanta, prestávam sa ovládať. Hudobná zložka by si zaslúžila pridať počas hrania, kedy by sa do bojov priam hodila a je úplne jedno, či ide o tiché zabíjanie alebo krvavé jatky.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 4 / 10
Čo si budeme nahovárať – dĺžka hry je tak akurát, výsledný čas dohrania sa dá merať na desiatku hodín. Trojica kampaní je rozdelená na misie a v každej z nich nájdete niekoľko checkpointov, kde sa hra priebežne ukladá. Výskyt týchto záchranných bodov nádherne predchádza frustrácii z neustáleho opakovania úlohy, čo vyvrcholí hlavne v obranných misiách,v ktorých musíte odolávať návalu protivníkov. Do podpriemerných hodnôt sa táto položka dostala vďaka zúfalej umelej inteligencii. V niektorých momentoch sa dobre pozerá na vašich spolubojovníkov, ak sa skrývajú, no príde moment, kedy vám s radostným úsmevom na tvári zvýšia hladinu olova v organizme, pretože zazreli nepriateľa. Síce som stál v ceste, ale aj tak...  zdravie mizlo neskutočne rýchlo, veď ani protivník sa nedal a pálil mi do ľavého oka z pol metrovej vzdialenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšíe príklady sú dávno známe – nepriatelia nepočujú, často ani nevidia, že padne ich kamarát zopár metrov od nich, prípadne jediné, k čomu sa potom zmôžu, je chaotický beh v kruhu. Úsmevne vyzeral aj súboj neprieteľ vs. jeden člen môjho tímu. Stretli sa tvárou v tvár, obaja okolo seba strieľali ako o dušu, samozrejme bez väčšieho úspechu. Ja, skrčený zopár metrov od nich, sledujem podivný tanec smrti – už proti sebe vytiahli pažby pušiek a mlátia sa ako malí chlapci na dedine. Nie, na také veci sa nedá pozerať, a tak som radšej parťákovi pomohol. Protivníci sú niekedy neskutočne slepí a reagujú až príliš spomalene. O pár sekúnd neskôr vás trafia zo 100 metrovej vzdialenosti do štvorky vľavo hore. Vyzerá to až príliš strojovo, nepracujú tímovo, väčšinu času vyčkávajú na svojom mieste a vy ich musíte nájsť, inak sa vám nesprístupní ďalší kontrolný bod. Nemusím pripomínať, že to naštve, ale ja som si na tento podivný štýl Zipperu zvykol už z ich dávneho Spec Ops na PC, mnohými to oslavovaný simulátor špeciálnej jednotky, lež pre mňa zabugovaný simulátor masochizmu a neustáleho reštartovania úrovne. Tentoraz už je cítiť pokrok, ale v oblasti umelej inteligencie sa protivníci potácajú ako pred niekoľkými rokmi.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie trampoty nastanú pri ovládaní vozidla, pretože nie vždy vás vaši podriadení počúvajú a sú ochotní nastúpiť na voľné miesto do dopravného prostriedku. Ak sa im aj konečne uráči poctiť vás svojou prítomnosťou, sadnú na korbu za statickú zbraň a veselo ignorujú nepriateľské jednotky. Keďže sa môžete prepínať na všetky možné pozície, nie je problém neochotných kamarátov nahradiť, lenže potom nemôžete riadiť vozidlo. Najlepšie je vojakov zrážať, aspoň som si pripomenul krvavé orgie v Carmageddone, no toto asi tvorcovia dosiahnuť nechceli. Príkladov by sa dalo uviesť ešte mnoho, ale myslím, že by už aj stačilo.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,1 / 10
Zrejme si nespravím najlepšie meno, ale tretí Socom je pre mňa osobne obrovským sklamaním. Tam, kde sa konkurencia snaží niečim ohúriť a pripútať hráča k obrazovke, nasadzuje Zipper Interactive otrepané, mnohokrát videné i hrané prvky. Ak máte práve chuť skúsiť si záchranu sveta v koži špeciálnej jednotky, kde nakopete všetkým teroristom sveta ich zadky – ja vám v tom nebránim, no raz požitú potravu papá len kravička, takže mňa z toho vynechajte. Žiadne nové prvky, nič, čo by stálo za reč.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Vaše telo sa ochladzuje, nie zohrieva - a vy to necítite.


a 1 ďalší
Ilustračné foto.

Nález baktérie vedci označili za mimoriadne vzácny objav.


TASR

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 3 ďalší
Ľudia nakupujú ovocie na trhu v Moskve 3. novembra 2023. Regály v moskovských supermarketoch sú plné ovocia, zeleniny, syrov a mäsa, ale mnohí kupujúci sa na ich výber pozerajú s hrôzou, pretože inflácia zvyšuje ich cenu.

Letné horúčavy znižujú zásoby potravín.


Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 529
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 691
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 299
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 692
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 429
SkryťZatvoriť reklamu