Keď sme už pri tých zmenách, treba spomenúť, že okrem zmeny vývojárov sem môžeme zarátať už len dve drobnosti – príbeh (kto by to povedal?) a tretí rozmer v grafickom spracovaní. Inak sú všetky herné princípy skalopevne okopírované, prípady fičia podľa nejakej univerzálnej predlohy a nanešťastie sa ani tváre meniť nemôžu, keďže znázorňujú skutočných seriálových hercov. Inovácia takmer žiadna. Príbehová línia sa delí na samostatné prípady, ktoré spolu na prvý pohľad nesúvisia, a ktoré postupne dostávate pridelené ako začiatočník v týme CSI. Navštívite rôzne prostredia, obhliadnete rôzne vraždy, prekvapia vás rôzne motívy... Hm, alebo ani nie. Každý prípad sa podobá na tie predošlé, málokedy nastane nejaký výrazný zvrat vo vyšetrovaní a zaujímavé detektívne postupy sa po prvej pätine hry stávajú nočnou morou. Ešte pred tým, ako sa naplno pustím do pitvy herných aspektov, musím spomenúť nesmierne originálnu scenériu druhej vraždy, ktorá sa odohrala na hernej výstave v stánku tvorcov fiktívnej hry GutWrench 3. Nebudem vám kaziť radosť prezrádzaním motívu a okolností, ale ale na moje sklamanie sa ani tentoraz nekoná žiadne veľké prekvapenie.
GRAFIKA 5 / 10
Dnes sa už s predrenderovanou grafikou stretneme v drobnej menšine hier a pre Telltale games bol prechod do 3D jasnou voľbou. Či bol aj tou najlepšou, by som si už taký istý nebol. Potenciál tretieho rozmeru bol využitý minimálne, detailnosťou sú objekty veľmi nepresvedčivé a textúry sú nejasné a nepresné. Rozhľad v lokáciách funguje na štýl adventúr od Crya videných prvou osobou. Zrejme pre zjednodušenie a zvýšenie hrateľnosti je možné pohľad pootočiť iba o niekoľko stupňov, všetky aktívne predmety sú tak poväčšine zhustené v malom priestore. Pri prechode do novej lokácie sa prehrá krátka videoukážka mesta, inokedy sa počas vyšetrovania v určitých významných momentoch retrospektívne prehrá časť vraždy. Tieto zábery sú vcelku naturalistické a niekedy dokážu zamraziť viac ako temné chodby v Doome. Na chvíľu sa im tak podarí presvietiť hmlu stereotypu a vrátiť scéne atmosféru.
Postavy sú verné svojim seriálovým predlohám. Ani jedna nespĺňa dokonale všetky detaily ako vo väčšine licencovaných produktov, čo ani v hre tohto typu nemôžeme čakať. No niektoré postavy sú otrasne nepodarené a z hercov robia zaujímavé karikatúry. Samozrejme potiaľto je to nedostatok iba pre fanúšikov seriálu. Autori sa však chválili aj Motion Capture technológiou, no mimika nespĺňa ani priemerné požiadavky. Minimum animácií a vôbec pohybu na scéne vysáva z hry všetku energiu.
INTERFACE 4 / 10
Z ospevovanej novinky, mobilného minilaboratória, vzišlo iba na nepatrnú pomôcku v teréne, od prevratu to má ďaleko. Inventár rozširuje o pár funkcií, z ktorých pri skúmaní predmetov uplatníte máločo viac ako jeden-dva razy. Záznamy o prípade a protokol sú uložené v tabuľkovom systéme, ktorému chýba akákoľvek prehľadnosť. Do konca hry budete objavovať nové štatistiky a kolónky, a to i napriek tomu, že ich nie je veľa a sú prakticky nepoužiteľné.
Predmety v inventári, s ktorými bolo vykonané všetko potrebné, sú celkom inteligentne pooznačované vlajočkou. Nechápem však, prečo autori nemohli využiť klasické vymazanie predmetu po použití z inventára. Väčšina dôkazov a materiálov má totožné obrázky, čo už vážne spôsobí úplný chaos. Postupne sa vám predmety hromadia ako v starožitníctve, pri analýze v laboratóriu to znamená pekne horúce peklo.
HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Príbeh beží celkom svižne až do doby, kým kým vás nezastaví zapatrošená indícia a nebudete musieť prehľadať každý pixel obrazovky. Je zvláštne, že autori zaradili možnosť povypínať také srandičky ako aktívny kurzor. Kto to dokáže hrať v obtiažnostných módoch klobúk dole a šup do blázinca. Ale aby sme nezabudli na masovejšie publikum, pre každý prípad dostanete prideleného asistenta, ktorý je kedykoľvek ochotný pomôcť s postupom. V konečnom dôsledku celkom nahrádza podrobný návod a dá vám dokonalý postup, ako pozbierať všetku evidenciu. Je však len na vás, koľko rád si budete pýtať. Hra všetko započítava a na záver každého prípadu vás vyhodnotí. Oceňujem takýto inteligentný systém. Asistent slúži aj na nenásilné posuny v príbehu a nahrádza vašu prvú osobu pri rozhovoroch.
MULTIPLAYER
Není ho, tehtó hernýho aspektu.
ZVUKY 6 / 10
Čistým dabingom dnes disponujú oveľa horšie tituly ako CSI. Skôr chcem upozorniť na početnosť hovoreného slova, ktorým váš spolupracovník komentuje vašu prácu, zvažuje možnosti a podobne. Veľké dávky slov do vás pália aj samopaly ústnej dutiny nadriadených, s vhodným akcentom a dôrazom. Na druhú stranu je hra na zvukové efekty dosť skúpa, väčšina ich súvisí s interfaceom, čo sa však týka lokácií, dochádza im asi dych.
HUDBA 3 / 10
Málo. Málo, zle a nevýrazne. Takýmito dojmami na vás zapôsobí ozvučenie. Zopár melódií, zopár tónov, aby tam niečo bolo. Kvalita je veľmô nízka, moje ubolené bubienky žadonili o originálnejšie a dlhšie výplody. Ak si melódiu nevšimnete a nepolezie vám na nervy, máte vyhrané. Ale takí sa asi nenájdu...
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Prekvapila ma najmä hracia doba. Päť prípadov predsa len nie je najmenej, a každý zaberie tak tri-štyri hodinky poctivého hrania. Keby sa nepodobali ako vajce vajcu, ale núkali väčšiu rozmanitosť, bolo by to na adventúru dneška veľmi slušné. Príbeh plynie rezkým tempom a pri prípadných problémoch máte po ruke zakaždým oddaného pomocníka. Pre maniakov zase slúžia ťažšie módy - ako som spomínal - v hrateľnosti. Takže v náročnosti si na svoje príde každý.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5,2 / 10
Na štvrtý diel v sérii, ktorý majú naviac na svedomí noví autori, je to prihlúpla stagnácia, bez štipky inovácie, bez akéhokoľvek posunu vpred. Opakujúce sa postupy, zaužívané schémy, príšerná hudba. Je len a len škoda, že aj napriek svojej rýchlosti a svižnému plynutiu príbehu je CSI príliš fádna a otravná. Myslím si, že ju ocenia nanajvýš fanúšikovia seriálu, ktorí si chcú na vlastnej koži vyskúšať detektívnu prácu. Táto séria sa však z bažiny priemernosti zrejme nikdy nedostane.
Autor: Ján Cibulka