SME

CSI: 3 Dimensions of murder - detektívna rutina

Úspešný kriminálny seriál CSI prichádza už vo štvrtej virtuálnej podobe na naše mašinky. Podarí sa mu tentoraz preraziť a vytrhnúť sa z priemernej hromady titulov, ktoré ležia v obchodoch a čakajú na nálepky zliav? Vezmite si svoje lupy, zapáľte fajočky.

„Kriminálnik je iba tvorivý umelec a detektív musí byť nemilosrdný kritik.“ Týmto Chesteronovým výrokom začína najnovší diel hernej série Crime Scene Investigation podľa rovnomenného detektívneho seriálu, tentoraz s podtitulom 3 Dimensions of Murder. Ubisoftu malé úspechy predchádzajúcich dielov určite nehrali do karát, a preto sa majitelia licencie rozhodli odovzdať vývoj do rúk iného štúdia - Telltale games. Jeho názov vám bude iste povedomý, združili sa v ňom nemalé kalibre adventurného odvetvia. Ich prvá adventúra Bone by si zaslúžila snáď prívlastok zaujímavá, no od úspechu ju aj tak delila hlboká priepasť. Veď všetci vieme, že meno nie vždy znamená výhru. Ubisoft ale nie je taký múdry ako my.

Keď sme už pri tých zmenách, treba spomenúť, že okrem zmeny vývojárov sem môžeme zarátať už len dve drobnosti – príbeh (kto by to povedal?) a tretí rozmer v grafickom spracovaní. Inak sú všetky herné princípy skalopevne okopírované, prípady fičia podľa nejakej univerzálnej predlohy a nanešťastie sa ani tváre meniť nemôžu, keďže znázorňujú skutočných seriálových hercov. Inovácia takmer žiadna. Príbehová línia sa delí na samostatné prípady, ktoré spolu na prvý pohľad nesúvisia, a ktoré postupne dostávate pridelené ako začiatočník v týme CSI. Navštívite rôzne prostredia, obhliadnete rôzne vraždy, prekvapia vás rôzne motívy... Hm, alebo ani nie. Každý prípad sa podobá na tie predošlé, málokedy nastane nejaký výrazný zvrat vo vyšetrovaní a zaujímavé detektívne postupy sa po prvej pätine hry stávajú nočnou morou. Ešte pred tým, ako sa naplno pustím do pitvy herných aspektov, musím spomenúť nesmierne originálnu scenériu druhej vraždy, ktorá sa odohrala na hernej výstave v stánku tvorcov fiktívnej hry GutWrench 3. Nebudem vám kaziť radosť prezrádzaním motívu a okolností, ale ale na moje sklamanie sa ani tentoraz nekoná žiadne veľké prekvapenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 5 / 10
Dnes sa už s predrenderovanou grafikou stretneme v drobnej menšine hier a pre Telltale games bol prechod do 3D jasnou voľbou. Či bol aj tou najlepšou, by som si už taký istý nebol. Potenciál tretieho rozmeru bol využitý minimálne, detailnosťou sú objekty veľmi nepresvedčivé a textúry sú nejasné a nepresné. Rozhľad v lokáciách funguje na štýl adventúr od Crya videných prvou osobou. Zrejme pre zjednodušenie a zvýšenie hrateľnosti je možné pohľad pootočiť iba o niekoľko stupňov, všetky aktívne predmety sú tak poväčšine zhustené v malom priestore. Pri prechode do novej lokácie sa prehrá krátka videoukážka mesta, inokedy sa počas vyšetrovania v určitých významných momentoch retrospektívne prehrá časť vraždy. Tieto zábery sú vcelku naturalistické a niekedy dokážu zamraziť viac ako temné chodby v Doome. Na chvíľu sa im tak podarí presvietiť hmlu stereotypu a vrátiť scéne atmosféru.

SkryťVypnúť reklamu

Postavy sú verné svojim seriálovým predlohám. Ani jedna nespĺňa dokonale všetky detaily ako vo väčšine licencovaných produktov, čo ani v hre tohto typu nemôžeme čakať. No niektoré postavy sú otrasne nepodarené a z hercov robia zaujímavé karikatúry. Samozrejme potiaľto je to nedostatok iba pre fanúšikov seriálu. Autori sa však chválili aj Motion Capture technológiou, no mimika nespĺňa ani priemerné požiadavky. Minimum animácií a vôbec pohybu na scéne vysáva z hry všetku energiu.

INTERFACE 4 / 10
Z ospevovanej novinky, mobilného minilaboratória, vzišlo iba na nepatrnú pomôcku v teréne, od prevratu to má ďaleko. Inventár rozširuje o pár funkcií, z ktorých pri skúmaní predmetov uplatníte máločo viac ako jeden-dva razy. Záznamy o prípade a protokol sú uložené v tabuľkovom systéme, ktorému chýba akákoľvek prehľadnosť. Do konca hry budete objavovať nové štatistiky a kolónky, a to i napriek tomu, že ich nie je veľa a sú prakticky nepoužiteľné.

SkryťVypnúť reklamu

Predmety v inventári, s ktorými bolo vykonané všetko potrebné, sú celkom inteligentne pooznačované vlajočkou. Nechápem však, prečo autori nemohli využiť klasické vymazanie predmetu po použití z inventára. Väčšina dôkazov a materiálov má totožné obrázky, čo už vážne spôsobí úplný chaos. Postupne sa vám predmety hromadia ako v starožitníctve, pri analýze v laboratóriu to znamená pekne horúce peklo.

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Príbeh beží celkom svižne až do doby, kým kým vás nezastaví zapatrošená indícia a nebudete musieť prehľadať každý pixel obrazovky. Je zvláštne, že autori zaradili možnosť povypínať také srandičky ako aktívny kurzor. Kto to dokáže hrať v obtiažnostných módoch klobúk dole a šup do blázinca. Ale aby sme nezabudli na masovejšie publikum, pre každý prípad dostanete prideleného asistenta, ktorý je kedykoľvek ochotný pomôcť s postupom. V konečnom dôsledku celkom nahrádza podrobný návod a dá vám dokonalý postup, ako pozbierať všetku evidenciu. Je však len na vás, koľko rád si budete pýtať. Hra všetko započítava a na záver každého prípadu vás vyhodnotí. Oceňujem takýto inteligentný systém. Asistent slúži aj na nenásilné posuny v príbehu a nahrádza vašu prvú osobu pri rozhovoroch.

SkryťVypnúť reklamu

Priebeh vyšetrovania ohraničuje presne definovaný vzorec. Po prehliadnutí miesta činu prichádza vypočutie prvého svedka a zabezpečenie dôkazov. Zopár fotografií, otlačky prstov a podobná špinavá detektívna robota. Nasleduje zdĺhavá analýza v labáku, porovnávanie otlačkov, rozbor DNA a všetko, čo s tým súvisí. V laboratóriu máte k dispozícií niekoľko strojov a počítač (a asistenta, ktorý by za vami liezol asi aj na WC a určite ochotne poradil, ako sa robí ciky-kaky). Toto sú činnosti, ktoré vás pobavia maximálne do uzavretia prvého prípadu. Potom sa z toho stáva nechutná rutina a niekoľko krát vykĺbená sánka pri zívaní. Nezabudnime na pitevňu, ktorej účel mi však akosi unikol. Navštívite ju v priemere jedenkrát za prípad, a i to len pre to (slovenčinu som vždy miloval ;), aby ste sa pokochali pohľadom na operačný stôl. Po získaní dostatočných dôkazov si u nadriadeného vyžiadate zatykač a hurá na ďalší prípad, ktorý bude mať na vlas rovnakú schému. Nezívajte, ešte vás také čakajú štyri. Nech mi nikto nehovorí, že sa to má podobať na ten rýchly a napínavý seriál.

MULTIPLAYER
Není ho, tehtó hernýho aspektu.

SkryťVypnúť reklamu

ZVUKY 6 / 10
Čistým dabingom dnes disponujú oveľa horšie tituly ako CSI. Skôr chcem upozorniť na početnosť hovoreného slova, ktorým váš spolupracovník komentuje vašu prácu, zvažuje možnosti a podobne. Veľké dávky slov do vás pália aj samopaly ústnej dutiny nadriadených, s vhodným akcentom a dôrazom. Na druhú stranu je hra na zvukové efekty dosť skúpa, väčšina ich súvisí s interfaceom, čo sa však týka lokácií, dochádza im asi dych.

HUDBA 3 / 10
Málo. Málo, zle a nevýrazne. Takýmito dojmami na vás zapôsobí ozvučenie. Zopár melódií, zopár tónov, aby tam niečo bolo. Kvalita je veľmô nízka, moje ubolené bubienky žadonili o originálnejšie a dlhšie výplody. Ak si melódiu nevšimnete a nepolezie vám na nervy, máte vyhrané. Ale takí sa asi nenájdu...

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Prekvapila ma najmä hracia doba. Päť prípadov predsa len nie je najmenej, a každý zaberie tak tri-štyri hodinky poctivého hrania. Keby sa nepodobali ako vajce vajcu, ale núkali väčšiu rozmanitosť, bolo by to na adventúru dneška veľmi slušné. Príbeh plynie rezkým tempom a pri prípadných problémoch máte po ruke zakaždým oddaného pomocníka. Pre maniakov zase slúžia ťažšie módy - ako som spomínal - v hrateľnosti. Takže v náročnosti si na svoje príde každý.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5,2 / 10
Na štvrtý diel v sérii, ktorý majú naviac na svedomí noví autori, je to prihlúpla stagnácia, bez štipky inovácie, bez akéhokoľvek posunu vpred. Opakujúce sa postupy, zaužívané schémy, príšerná hudba. Je len a len škoda, že aj napriek svojej rýchlosti a svižnému plynutiu príbehu je CSI príliš fádna a otravná. Myslím si, že ju ocenia nanajvýš fanúšikovia seriálu, ktorí si chcú na vlastnej koži vyskúšať detektívnu prácu. Táto séria sa však z bažiny priemernosti zrejme nikdy nedostane.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Ján Cibulka

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 943
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 595
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 812
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 771
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 3 107
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 525
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 1 710
  8. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 591
SkryťZatvoriť reklamu