cit pre umenie.
Vychádzajte z toho, že všetko nevšedné je atraktívne a zaujímavé. Ak zachytíte bežné veci z netradičných uhlov, pri zvláštnom osvetlení, zameriate sa na ich menej známe detialy a prestanete svet okolo seba vnímať ako technický dokument, otvorí sa vám nový priestor pre kreativitu.

1. Vybočujte zo stredu
Stredová kompozícia vyvoláva pocit rovnováhy a pokoja. Ideálna je v tých prípadoch, ak snímaný objekt zaberá podstatnú veľkosť snímacieho políčka a je natoľko zaujímavý, že stojí za to, aby ste pri jeho sledovaní vnímali všetky detaily uložené mimo stredu snímky. Atraktívne môžu byť portréty s nízkou hĺbkou ostrosti, makrosnímky štruktúrovaných symetrických objektov a predmety snímané z extrémnych uhlov.

Aktivujte si v hľadáčiku či na náhľadovom displeji pomocné línie a všimnite si prieniky štyroch čiar, ktoré sú "magnetom" pre váš zrak. Pokúšajte sa zo stredu vybočovať práve k nim, aby ste otvorili na snímke priestor. Ak sa hrajúce dieťa pozerá vľavo, posunte snímku vpravo tak, aby bolo vidieť čo vlastne sleduje. Ak chcete ukázať na pláži krásu morskej hladiny, komponujte scénu tak, aby more zaberalo 2/3 snímky, kým piesok pokryje iba tretinu. Naopak ak chcete ukázať jemnosť piesku skloňte sa k zemi, zachyťte jeho štruktúru a more umiestnite kdesi úplne dozadu, aby zanikalo. Pri architektúre a krajine buďte obzvlášť pozorní. Čím dominantnejšie prvky okolia naznačíte v menej postatných častiach snímky, tým viac atmosféry a priestoru zachytíte.
2. Orientácia nie je príťažou
I keď pri prehliadaní na širokej obrazovke PC sú snímky otočené "na výšku" málo atraktívne vzhľadom k ploche obrazovky, natočenie vám dáva pri snímaní nemalú moc. Kým "široké" snímky zdôraznia priestor a rozľahlosť, snímky orientované "na výšku" zdôraznia štíhlosť, dlhé zvislé línie a monumentálnosť. Nezostávajte však iba pri kolmiciach. Jemné natočenie rozľahlých plôch pod 15° uhlom ešte viac podtrhne širokú rozľahlosť rovín - obzvlášť vtedy, ak sa na poli nachádzajú balíky slamy, či v zaujímavej geometrii rozložené vinice a sady. Experimentujte, s digitálnom nemáte čo stratiť. Svet nie je placka.

3. Používajte netradičné uhly
Viete ako vnímajú svet okolo seba deti? Skúste postaviť objektív do výšky ich očí a zistíte, že všetko sa javí byť iné. Všimli ste si ako plocho pôsobí fotografia automobilu z čelného pohľadu na aký ste zvyknutí a ako sa všetko zmení ak ho zachytíte "od zeme" po diagonále? Objavujte svet okolo seba pri ležaní na deke, alebo naopak z výšin. Vaše oči uvidia to čo nepoznajú a váš mozog to určite zaujme. Dávajte však pozor, aby ste si netienili.
4. Porovnávajte veľkosti
Zdá sa vám byť chrám z dovolenky akýsi primalý a fádny a stročná lipa, ktorú ste odfotografovali nie je o nič väčšia ako mladé stromčeky pred vašim panelákom? Potom ste zaiste zabudli na to, aby ste v snímke zakomponovali mierku. Ak sa pred chrámom objaví človek alebo iný predmet známeho rozmeru, ihneď podvedomie začne prerátavať rozmery ostatných vecí navôkol. Je iba na vás, či "mierku" umiestnite kdesi v menej podstatnej časti fotografie, alebo priamo k objektu záujmu. Dôležité je to, aby bola zrejmá i vzdialenosť medzi nimi.

5. Zdôraznite trojrozmernosť priestoru
Pri architektúre a krajinnej fotografii zohráva úlohu i plasticita. Čelné pohľady, bokorysy a iné kolmé zábery robia svet plochým. Využite šikmé pohľady na budovy, zákruty ciest a odklonenie perspektívy na to, aby ste zdôraznili že svet je plastický a nie plochá maľba na stene. Ak to nie je možné zvládnuť kompozične, zaistite nízku hĺbku ostrosti (napr. portrétnym scénickým režimom), aby ste oddelili popredie od pozadia. Skúste experimentovať i s tieňmi.
6. Nerámujte objekty okolím
Väčšina začiatočníkov sníma celky a zriedkakedy sa podujme k polcelkom či výrezom. Nie je dôležité aby snímaný objekt bol na fotografii celý. Ak snímate hru svetiel a tieňov, omnoho lepšie vyniknú na polovici tváre ako vtedy, ak ju zosnímate celú. Ak chcete zachytiť rýchly pohyb kajaku pri splave, stačí ak zosnímate jeho čelné dve tretiny a zvyšok doplníte rozbúrenou dravou vodou. Hľadajte emócie a nerámujte svet ak to nevyžaduje situácia.

7. Nielen objekty dokážu učariť
Neexistuje žiadne pravidlo, ktoré by vám predpisovalo že musíte svet meniť na obrazový dokument a že snímané predmety a scény musia byť kompletné. Skúste v mozgu "vypnúť" rozoznávač objektov a prepnite sa výhradne na vnímanie farieb. Mnoho fotografov vďačí úspechu iba za to, že vnímajú kompozície a rôznorodisti farieb, alebo svetla a tieňov namiesto toho, aby vnímali predmety ktoré snímajú. Kvôli dokonalej snímke nemusíte cestovať do Grand Canyonu, možno práve pred vašimi očami leží čosi, čím si podmaníte svet.
TIP: Chcete sa odosobniť od šedého okolitého sveta, ktorý poznáte do detailov? Požičajte fotoaparát malému dieťatu a nechajte ho snímať svet ktorý vidí svojimi očami. Automat snímanie zvládne a vy máte študijný materiál pre vyhodnotenie svojich vlastných kompozícií.