Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Hviezda s tromi Neptúnmi

Astronómovia zistili, že okolo blízkej hviezdy obiehajú až tri planéty z hmotnostnej kategórie nášho Neptúna. V najnovšom čísle časopisu Nature objav oznámil Christophe Lovis zo Ženevskej univerzity (Švajčiarsko) s trinástimi kolegami z vlastnej krajiny,

Umelecká vízia planetárnej sústavy hviezdy HD 69830.

ILUSTRÁCIA - NATURE

Francúzska a Portugalska. Sú medzi nimi aj dominantné postavy objavovania mimoslnečných planét Michel Mayor a Didier Queloz. Objav uskutočnili ďalekohľadom s priemerom zrkadlového objektívu 3,6 metra na Európskom južnom observatóriu v Chile.

Známych je už vyše 170 mimoslnečných planét, z toho je v 17 prípadoch doložená prítomnosť viacerých planét v jednej sústave. (Viaceré sú zrejme všade, no na ich odhalenie zatiaľ nestačí rozlišovacia schopnosť pozemských ďalekohľadov.) Vždy je medzi nimi aspoň jedna, ktorá predstavuje analógiu zväčša oveľa masívnejšiu - nášho Jupitera. Pri hviezde, ktorej sa týka najnovší objav, sa však veci majú inak. HD 69830 a leží 41 svetelných rokov (1 svetelný rok = 9,46 bilióna kilometrov) od nás v južnom súhvezdí Korma čiže Puppis. Jasnosťou je na hranici viditeľnosti voľným okom. Jej najväčšia planéta je iba 18-krát hmotnejšia ako Zem, takže nie je analógiou Jupitera, ale skôr Neptúna. Do tej istej kategórie spadajú jej ďalšie dve planéty, 10-krát a 12-krát hmotnejšie ako Zem. Planéty obiehajú materskú hviezdu za necelých 9, necelých 32 a 187 dní - v 0,08, 0,19 a 0,63 vzdialenosti Slnko-Zem. Dve bližšie sú zrejme skalnaté telesá s vysokou teplotou povrchu, ako je to na našom Merkúre. Vzdialenejšia si mohla okolo jadra z hornín udržať atmosféru. V jej prípade si Lovis s kolegami myslia, že je v takzvanej obývateľnej zóne materskej hviezdy, kde teplotné podmienky umožňujú existenciu kvapalnej vody.

O HD 69830 sa už vlani infračerveným kozmickým ďalekohľadom Spitzer zistilo, že ju v 0,3-0,5 vzdialenosti Slnko-Zem obklopuje pás planétok. Planetárna sústava HD 69830 je podľa výpočtov pohybovo stabilná. Obsahuje aj také planetárne telesá, ktoré rozmermi a hmotnosťou pripomínajú našu Zem?

(urb)

Ľudia čakajú na testovanie v obci Kľušov v bardejovskom okrese.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.

Z krajiny sa stal pokusný králik vojny proti Covidu

Koza zarevala, vlk hladný.

Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.