Pozdáva sa vám široká ponuka internetových obchodov alebo ceny tovaru, ale neviete sa k prvému internetovému nákupu odvážiť? Prevádzkovateľ obchodu realshop.sk minulý mesiac v Bratislave na Plynárenskej ulici otvoril "prvý kamenný internetový obchod", kam sa môžu prísť nakupujúci poradiť alebo si nechať priamo za počítačom vysvetliť, ako nákup prebieha. Firma Gratex dúfa, že takto k nákupom cez internet pritiahne najmä ženy, ktoré zatiaľ tvoria len 14 percent zákazníkov jej internetového obchodu.
Kamenný obchod umožní aj osobné prevzatie tovaru objednaného predtým cez internet. Podľa obchodného riaditeľa Gratexu Štefana Dobáka je kultúrnym špecifikom Slovenska, že osobne si chce tovar vyzdvihnúť až 70 percent ich internetových zákazníkov. "Mnoho zlého" v tomto smere podľa zástupcu Gratexu v minulosti zavinila aj Slovenská pošta, ktorá "rezignovala na doručovanie balíkov zákazníkov a presúva ich len medzi svojimi pobočkami". Ľudia si tak často nie sú istí, či zásielku dostanú skutočne až domov a navyše nepoškodenú, a preto radšej volia osobné prevzatie.
Až polovica nakupujúcich zároveň do firmy pred alebo po odoslaní objednávky aj telefonuje, zrejme v snahe overiť si, či firma skutočne existuje a možno jej dôverovať - žiadajú totiž veľmi často jednoduché informácie, ktoré sú dostupné aj na webovej stránke.
Realshop.sk mal vlani obrat 20 miliónov korún, až 41 percent objednávok prišlo z Bratislavy. Množstvo zákazníkov však pochádza aj z južného Slovenska z okresov ako Dunajská Streda, Nové Zámky či Komárno. Práve v tejto oblasti je totiž podľa Š. Dobáka menšia koncentrácia obchodníkov s výpočtovou technikou a v porovnaní so zvyškom Slovenska majú aj vyššie marže - tunajší obyvatelia sú teda skôr ochotní hľadať alternatívy aj na internete.
Autor: tb