T-com pre svoj obchod prostredníctvom materskej firmy s nahrávacími spoločnosťami pravdepodobne vyjednal najlepšie možné podmienky - pre väčšinu slovenských používateľov však zrejme aj tak nebudú dosť dobré. Kúpenú hudbu totiž možno len obmedzene kopírovať na iné zariadenia a na mnohých MP3 prehrávačom sa vôbec nebude dať počúvať. FOTO - SITA/AP
Medzi týmito možnosťami môžu slovenskí hudobní fanúšikovia voliť od minulého týždňa. T-com totiž spustil prvú slovenskú internetovú predajňu digitálnej hudby. Zo stránky Station.sk si môžu internetisti stiahnuť hudbu priamo do svojho počítača a cez internet ju aj zaplatiť. S hudbou však potom nemôžu voľne manipulovať - na prenosný MP3 prehrávač ju môžu preniesť maximálne desaťkrát a na CD napáliť maximálne päťkrát. Dodržiavanie týchto pravidiel zabezpečuje špeciálna softvérová ochrana skladieb, kvôli ktorej kúpené piesne nebudú na mnohých druhoch MP3 prehrávačov fungovať.
Album za stovku
Hlavným lákadlom pri predaji digitálnej hudby má byť jej cena. CD s výberom pesničiek skupiny Banket Gold napríklad stojí na Dunaj.sk 243 korún, ale zo Station.sk si ich možno stiahnuť za 95 korún. Ak chcete z albumu len pesničku Po schodoch, zaplatíte za ňu 29 korún.
Podľa viceprezidenta T-Comu Jána Kondáša nie je hlavným cieľom služby priniesť firme zisk, ale má najmä podporiť rast počtu ľudí využívajúcich širokopásmový internet. "Ak album u nás stojí polovicu alebo 40 percent ceny CD, svedčí to o tom, že naša marža nie je vysoká," tvrdí Kondáš. Celé albumy na T-station stoja od 80 do 400 korún, jednotlivé piesne sa predávajú za 29 - 45 korún, čo sú podľa Kondáša "ceny nastavené špeciálne pre slovenský trh".
Pre porovnanie, v najväčšom svetovom obchode s digitálnou hudbou Apple iTunes stoja všetky skladby 99 amerických centov, čo je asi 28 korún. Analytici však odhadujú, že pri takejto cene nemá Apple z piesní vôbec žiaden zisk a zarába len na predaji iPod-ov slúžiacich na prehrávanie kúpenej hudby.
Hoci T-com do obchodu s hudbou podľa J. Kondáša "vkladá veľké nádeje", spočiatku masový záujem o sťahovanie hudby neočakáva. Už niekoľko mesiacov firma ponúka na T-station.sk podobným systémom aj filmy, mesačne ich však predá len okolo 2000. Firma zaznamenala už aj pokusy o obídenie ochrany filmov a ich sledovanie bez zaplatenia, čo však zatiaľ nepovažuje za výrazný problém.
Predajcovia CD ohrozenie necítia
Predaj digitálnej hudby cez internet zatiaľ pre obchodníkov s tradičnými CD nepredstavuje hrozbu, pretože je len v úplných začiatkoch, myslí si Josef Suchánek, generálny riaditeľ firmy InternetShops prevádzkujúcej aj najväčší slovenský e-obchod Dunaj.sk. Budúca generácia "odchovaná na MP3 prehrávačoch" však podľa neho prinesie do oblasti hudby revolúciu a presun záujmu zákazníkov k novým formátom spôsobí aj preskupenie postavenia jednotlivých internetových obchodov na trhu.
"Netrúfam si však odhadnúť, aká silná zostane skupina vyznávačov klasických nosičov, pretože ešte dnes sa v našich e-shopoch predáva pomerne dosť vinylových platní," povedal J. Suchánek.
Firma InternetShops predaj digitálnej hudby takisto pripravuje, takáto ponuka sa však objaví najskôr na serveri Vltava.cz a až neskôr aj v slovenskom obchode Dunaj.sk.
Majiteľka menšej internetovej hudobnej predajne Anarchy.sk Andrea Tokárová si takisto zatiaľ nemyslí, že by mohol predaj digitálnej hudby ohroziť obchodníkov s klasickými CD. "Skutoční fajnšmekri, ktorí si potrpia na kvalite zvuku, ani doposiaľ nesťahovali hudbu z internetu. A nechce sa mi veriť, že tí, ktorí hudbu ťahali aj doposiaľ (a zadarmo) budú odrazu takí uvedomelí, že začnú platiť za autorské práva," myslí si Tokárová. Skutočnou konkurenciou pre obchody s CD sú podľa nej siete na nelegálne získavanie nahrávok ako DirecConnect, eDonkey, BitTorrent či Gnutella, nie predajcovia legálnej digitálnej hudby.
Upozorňuje aj na psychologický aspekt internetového nákupu. "Stiahnuť si niečo nehmotné, trebárs aj s právami, mi nedáva pocit, že som si to skutočne kúpila," hovorí majiteľka Anarchy.sk.
Kto má byť zákazník?
V ankete medzi približne 2500 čitateľmi www.sme.sk sa štvrtina ľudí vyjadrila, že nevidí dôvod v platení za hudbu, keď ju môžu nelegálne získať aj zadarmo. Približne polovici sa nepozdávajú ceny hudby na T-station a obmedzenia stanovujúce, čo môžu s nakúpeným skladbami robiť. Aspoň vlažný záujem o nákup hudby z internetu malo len 15 percent čitateľov.
Vo svete dnes funguje viac než 300 obchodov s digitálnou hudbou, za úspešný však možno považovať len iTunes, ktorý ťaží z prepojenia s hudobným prehrávačom iPod a zároveň sa veľmi jednoducho používa. Nádejnými zákazníkmi T-station.sk by tak mohli byť najmä ľudia, pre ktorých je pátranie po nelegálnej hudbe na internete príliš zložité.
Online obchod T-station.sk však použiteľnosť iTunes zatiaľ zďaleka nedosahuje - nákup vyžaduje množstvo kliknutí, registráciu, nainštalovanie najnovšej verzie prehrávača od Microsoftu a samostatné stiahnutie hudby a licencií. Redaktorovi SME tak trval pokusný nákup prvej skladby takmer 40 minút.
Obchod zatiaľ funguje len v testovacej prevádzke a dostupných je zatiaľ približne 50 albumov slovenských interpretov, najmä zo 70. a 80. rokov. V júni by však mali pribudnúť ďalšie desaťtisíce piesní vrátane najnovších svetových hitov od interpretov ako Coldplay, Madonna či Red Hot Chili Peppers.
Zatiaľ je však podľa zverejneného rebríčka najpredávanejšou skladbou pieseň Prší, prší z albumu Kukulienka, kde si bola.
Autor: TOMÁ Š BELLA