Jeho meno je Nicholas Farepoynt, v prastarom jazyku daemonica prezývaný tiež Haresh al-Dorem, čiže ten, čo hovorí s mŕtvymi. Má len jednu jedinú úlohu a tou je hľadať spravodlivosť. Naháňa zločincov, hľadá stopy a rieši tie najhoršie prípady. Masové hroby, zavraždení novorodenci, znásilnené a zmrzačené ženy, to sú obrazy, ktorých sa nikdy nezbaví, pretože on je Beast Hunter. Prípad ako každý iný, list od starostu ohľadom nevyriešenej vraždy s veľmi čudnými okolnosťami. Po príchode do mesta sa však zdá, že jeho služby nakoniec nebudú potrebné, vrah bol odsúdený a popravený. Vzduch sa však zdá byť až príliš ťažký a rany na rukách mu až priveľmi krvácajú. Niečo tu nie je v poriadku...
Daemonica je veľmi svojská hra, akoby ani nepatrila do dnešnej doby. Vyzerá ako RPGčko, no po chvíľke hrania zistíte, že je to skôr adventúra zo starej školy, vhodená do grafického kabátu minulého storočia. Na prvý pohľad teda nič zaujímavé. Ale viete ako to chodí, za prvý pohľad by som teda ruku do ohňa nedával. Ak sa dokážete s odhodlaním škrečka prehrýzť cez všetky tie prekážky, ktoré vás budú od hry odrádzať, narazíte na čisté čierne perly. To sú však šperky taktiež svojské, s krásou, ktorú nedokáže oceniť každý. A presne takú krásu môžete čakať aj od tejto hry, tmavú a depresívnu. Krása má však toľko podôb, koľko je na svete ľudí a ak máte radi temnú gotiku a nebojíte sa hovoriť s mŕtvymi, táto čierna perla je určená práve vám.
Ako som už spomenul, ide v podstate o adventúru. Vašou hlavnou úlohou bude teda spovedať hlavné postavy, ktoré toho majú vždy toľko na jazyku. Dialógy sú bohaté, pokiaľ ide o rozsiahlosť odpovedí. Ak ide o nejaké vetvenie a rozmýšľanie pri výbere odpovedí, hra je veľmi mierna, pretože len málokedy môžete niečo odpoveďou ovplyvniť, či pokaziť. Ale nájdu sa aj také miesta. Ďalšou veľmi dôležitou úlohou v adventúrach býva zbieranie predmetov a ich následné používanie. V Daemonice je všetko umiestnené s mierou, tak aby ste sa z množstva predmetov nezbláznili a neuchýlili sa ku krajným riešeniam typu: „použi všetko na všetko a uvidíš čo to dá!“. Vždy ide len o logické veci, ktoré do celkového obrazu reálnosti veľmi dobre zapadajú. Autori sa teda nesnažili v hre vytvárať umelé a neprirodzené prekážky. Všetko, čo robíte, má svoj zmysel a nejakým spôsobom sa dotýka príbehu.
Okrem klasických, vyššie menovaných činností, sa budete hojne venovať zbieraniu rôznych byliniek a ich následnému vareniu za účelom prípravy nejakého nápoja. Väčšinou s veľmi špecifickým účinkom. Nejde však o klasické liečivé či manu doplňujúce tekutiny. S vašou hlavnou postavou budete pripravovať nápoje, ktoré vám umožnia vidieť veci mimo reality či uspávať živé bytosti. Absolútnym vyvrcholením je potom príprava špeciálneho nápoja, ktorý lovca príšer privedie na most medzi smrťou a životom. Na tomto mieste môžete za pomoci démonov a zaklínadiel v prastarom jazyku daemonica privolávať mŕtvych a klásť im otázky.
Stredovek bolo obdobie veľmi kruté a drsné. A v takomto svete sa bez meča nezaobídete, preto aj Nicholas vlastní čepeľ z kalenej ocele. Čas od času sa vám totižto naskytne príležitosť trochu si zabojovať. Ide však o veľmi primitívny súboj, v ktorom môžete len blokovať a útočiť. Vôbec sa nezapotíte, súboje sú totižto pomerne výnimočnou záležitosťou. To však vôbec nie je problém, keďže takto pôsobí chod udalostí oveľa reálnejšie. Bojuje sa len vtedy, keď to má zmysel. Postavám, príbehu a hre celkovo veľmi ľahko uveríte a ešte ľahšie sa do nej vžijete. Je totižto poprepletaná rozprávaním hlavného hrdinu, jeho kronikami či zápiskami, ktoré sú navyše písané pomerne bohatou angličtinou, čo texty v hre stavia na úroveň knihy.
GRAFIKA 6 / 10
Ak ste si už obzreli dookola rozhádzané screenshoty, musí vám byť jasné, že za grafickú stránku odo mňa Daemonica žiadne ocenenia dostávať nebude. Engine je zastaraný až hrôza. V počte polygónov by hra mohla súperiť s relikviami ako Quake 2. Textúry na tom nie sú o moc lepšie, sú veľmi jednoduché a po väčšinou trochu rozmazané. Model osvetlenia a tieňovania je taktiež až príliš jednoduchý, takže hra pôsobí oveľa umelejšie než všetky dnešné tituly. Pokiaľ ide o efekty mohol by som sa rozpisovať v podobnom duchu, nemalo by to však zmysel, keďže jediné na čo sa hra zmôže je mierne rozmazanie obrazu a miestami sa vyskytujúce záblesky. Ak by som mal v grafike hodnotiť celý engine, vrátane jeho spoľahlivosti, prišla by Daemonica o zopár ďalších bodov. Stáva sa totižto, že hra bez najmenšieho dôvodu spadne. Našťastie však nejde o veľmi častý jav. Jedno však treba autorom uznať, hrá má svoju typickú temnú atmosféru a aj keď je grafika na veľmi nízkej úrovni, dokázali s ňou autori spraviť presne to o čo im išlo. Škoda len, že svet a krajina nie sú o niečo dynamickejšie.
INTERFACE 7 / 10
V adventúrach sa interface zdanlivo nedá veľmi pokaziť, preto s ním autori ťažkú hlavu nerobili. HUD je pomerne pekne spracovaný, rozhodne sa do hry hodia jeho všade prítomné kosti a démonické tvary. Rozhodne by som však zväčšil inventár a trochu zjednodušil pohybovanie sa v denníku a textoch všeobecne. Taktiež by nezaškodilo na hlavnú obrazovku vytiahnuť tlačidlá pre mapu a denník. Sú to však len drobnosti, ktoré sú koniec koncov len moje drobné nápady ako hru vylepšiť, no z hrateľnosti vôbec nič neuberajú. Ak sa naučíte používať klávesové skratky, všetky kozmetické nedostatky vám budú ukradnuté.
HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Daemonica má veľmi dobrú hrateľnosť a to z jedného prostého dôvodu - má výbornú atmosféru. Kvôli nej budete schopný pri hre vydržať a predierať sa príbehom ďalej a ďalej. Idea stredovekého vyšetrovateľa, ktorý má možnosť rozprávať sa s mŕtvymi je taktiež veľmi zaujímavá a originálna. V hre väčšinou nemusíte riešiť žiadne postranné a nedôležité úlohy, celý čas sa sústredíte len a len na hlavnú dejovú líniu, ktorá je veľmi dobre napísaná. Má to však všetko jeden veľký háčik, na takúto hru musíte mať náladu. Nie každému sa chce hodiny tráviť v depresívnej nálade a ťažkej melanchólii. Preto si myslím, že veľký ohlas mať nebude, no pre istú úzku skupinu ľudí bude táto gameska veľmi príjemným prekvapením. Aby som však aj konštruktívne poukázal na zopár nedostatkov, tak sa teda na to vrhnem. Celá hra mi pripadala trochu jednoduchá, nejde ani tak o náročnosť, no skôr o celý koncept. Zbierate len zopár druhov rastliniek a taktiež sa pri ich hľadaní veľmi namáhať nebudete. Príprava by taktiež mohla byť realizovaná pomocou nejakej minihry, súboje by som koniec koncov tak isto vylepšil, pretože sa v nich nemáte absolútne čoho báť. Nepriateľove útoky môžete bez problémov blokovať, takže vás ani neškrabne. K vyššiemu hodnoteniu hre tak isto chýba aj nejaký originálny nápad, nejaká zaujímavosť, ktorú nikde inde nenájdete.
MULTIPLAYER X / 10
Neexistuje.
ZVUKY 7 / 10
Dabing v takom rozmere v akom sa v hre nachádza je na tom po stránke kvalitativnej pomerne dobre. Obzvlášť ma potešil jemný anglický prízvuk, ktorý hru trochu ozvláštnil a dodal jej svojský šmrnc. Pokiaľ ide o zvukovú kulisu ako takú, spokojný byť nemôžem. Zvukov je málo a sú jednoduché. Nebudete počuť svoje kroky, nebudete počuť čvachtavý zvuk pri prechode močariskami a nebudete počuť ruch v krčme. Sem tam sa hra pochlapí nejakým tým zakrákaním, ale to je asi tak všetko.
HUDBA 9 / 10
Hudba je na rozdiel od zvukov priam geniálna. Navodí vo vás takú strašnú depresiu, že sa pri hraní schúlite do klbka a budete v rohu miestnosti ticho plakať. Gotické melódie, ktoré budete počas hrania Daemonici počúvať sú jednoducho strašne emocionálne a vytvárajú v hre dokonalú atmosféru. Odvážne si dovoľujem tvrdiť, že bez nej by som sa do príbehu tak veľmi nezažral. Od maximálneho hodnotenia ju delí len fakt, že soundtrack síce oplýva vysokou kvalitou, no veľmi nízkou kvantitou.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
O umelej inteligencii sa v tomto prípade dá len veľmi ťažko hovoriť, veď predsa ide o adventúru. Sem tam narazíte na súboj, no s tak jednoduchým systémom neexistuje absolútne žiadny priestor na podobné veci. Hoci určite by sa aj to málo čo v hre je dalo vylepšiť. Pokiaľ ide o náročnosť, hra spĺňa štandard. Ako som už vravel, riešenia problémov sú väčšinou logické, takže žiadne nezmyselné zákysy vás nečakajú. Drobným problémom však občas môže byť trochu nízka viditeľnosť predmetov, ktoré sa dajú miestami len veľmi ťažko rozoznať.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,6 / 10
Tento nenápadný klenot by mal patriť do zbierky každého fanúšika adventúr, ktorý ma aspoň trochu sklony k melanchólii, či si jednoducho vie vychutnať veci trochu temnejšieho rázu. Dobrý príbeh a kvalitná atmosféra umocnená výbornou hudbou, to sú veci, kvôli ktorým si ma táto hra získala. A získa si aj vás, ak jej dáte šancu.