Ice Age 2: The Meltdown - so Scratom na večné časy

Po uvedení Doby ľadovej 2 do kín nedalo na seba dlho čakať ani herné spracovanie tohto priam kultového animovaného filmu. V role Scrata – šabľozubého veveričiaka, sa vrhnete do roztápajúceho sa sveta zháňať oriešky...

Je zvykom, že cesty herného a filmového priemyslu sa z času na čas prekrížia a vznikne tak komerčné dielko, ktoré má vyťažiť z úspechu filmovej predlohy, či podľa možnosti aj ako-tak pobaviť. Prvý diel Doby ľadovej zožal veľký-preveľký úspech, napriek tomu sa herného spracovania dočkáva až, o štyri roky mladšie, pokračovanie s podtitulom The Meltdown. Film, napriek tomu, že je animovaný, bol určený všetkým vekovým kategóriam (i keď v prípade druhého dielu by sa o tom dalo polemizovať) a v podobnom duchu sa autori snažili udržať aj hru. Vzhľadom na typický infantilný žáner – 3D skákačko-plošinovku, mali náročnú úlohu, ktorej sa však zhostili veľmi dobre a výsledkom je slušný multiplatformový produkt nielen pre deti.

V hre sa vžijete do roly takmer už kultovej postavičky – veveričky Scrat, resp. po slovensky „Kryserky“ (zamýšľam sa, či tento preklad bol nejakým spôsobom použitý aj v slovenskom dabingu filmu, ktorý som našťastie nepočul). Pre niekoho, kto plný očakávaní dúfal, že si bude môcť skúsiť Dobu ľadovú v koži tigra Diega, či mamuta Mannyho, je to sklamanie, ale pre nás, ktorí vnímame Scrata ako takmer najpodstatnejšiu postavu vo filme, je to, naopak, veľké plus. Autori však mysleli na obe strany, a preto je hlavná dejová línia hry popretkávaná množstvom minihier, v ktorých dostanete možnosť na chvíľu ovládať aj hlavné postavy filmu.

Herný systém tvorí klasický plošinovkový, rokmi overený koncept štýlu – dostaň sa z bodu A do bodu B, cestou pozbieraj milión orieškov a hoď kamene aspoň do sto nepriateľov. Oriešky sú nepovinná komodita, ale ak sa vám ich podarí nazbierať určitý počet, odomkne sa vám jedna z mnohých „bonus features“, ktorých obsah je však tak trošku sklamaním (movie-on-movie – rozhovory s tvorcami filmu o filme, ktoré budú pravdepodobne aj ako bonusové materiály na DVD verzii filmu). Aby to nebolo všetko také jednoduché, v hre sa nachádza mnoho typov orieškov, niektoré za 1 bod, iné za 5 bodov, no a na schovaných a ťažšie dostupných miestach nájdete aj superorechy za 20 bodov, k ním sa však treba prebojovať a často ich vyhrabať zo zeme, či vyčuchať v kríkoch. Scrat totiž dokáže aj takéto finesy, a zároveň vie loziť po stenách (samozrejme príhodne obrastených brečtanom či aspoň pavučinou), plávať, potápať sa, spúšťať sa po lane, či jazdiť na hrocho-prasatách.

Nepriateľov tvoria dobre známe filmové kreatúrky – vačice po vás budú hádzať konáre, „bobor-like“ kreatúrka zasa kamene a ak príde na boj zblízka, neváha použiť svoj rozložitý chvost. Na rad prídu aj pavúky vrátane mega-pavúčieho bossa, nejaké tie mäsožravé rybičky a aj doterné supy. Scrat však nie je celkom bezbranný. Svojím veveričím chvostom dokáze nepriateľom pekne zavariť. Niektorých dokáže len omráčiť, tých menších a slabších však navždy eliminuje. Vzhľadom na vekovú kategóriu, ktorej je hra primárne určená, nečakajte žiadnu krv ani prehnané násilie – zabitý nepriateľ sa gustiózne vyparí z povrchu zemského. Najhrôzostrašnejšou Scratovou zbraňou je kameň, ktorým dokáže na diaľku (k dispozícií je aj akýsi „sniper-mode“) poštekliť nepriateľa. Stačia dva-tri dobre mierené hody a nepriateľ leží na zemi, okolo hlavy mu poletujú hviezdičky a vy máte čas nerušene prebehnúť a podobným spôsobom zložiť ďalšieho, kým sa ten prvý nepreberie.

Hra je delená do približne 20 úrovní a hracia doba je vzhľadom k súčasnému priemeru celkom prekvapivo dlhá. Samozrejme, nečakajte nič extra, ale nejakých tých 10 hodín vrátane krátkych medzihier tam určite bude.
Prechod do ďalšej úrovne je často podmienený získaním určitého množstva špeciálnych orechov. Spoznáte ich podľa toho, že sú zlaté, obrovské a Scrat má problémy uniesť ich. Tieto superorechy musíte niekedy dlho hľadať, bývajú skryté na zdanlivo nedostupných miestach, a aby ste sa k nim dostali, musíte občas využiť pomoc niekoho iného. Tak napríklad v jednej úrovni budete musieť nakŕmiť medveďo-koňa, známeho Chollyho, ktorému žalúdočné problémy spôsobujú nemalú spoločenskú degradáciu a psychickú ujmu. Keď bude najedený, zistíte, v čom jeho gastro problém spočíva. Áno, áno, sú to vetry, ktoré sú síce odporné, ale za to pre Scrata využiteľné, dokáže sa pomocou nich dostať do veľkých výšok...

Spomínané minihry sú kapitolou samou o sebe. Sú vcelku zábavné a ich náplň sa väčšinou okrajovo dotýka nejakej udalosti z filmu. Raz budete v role Diega „loviť“ vačice schovávajúce sa v dierách v zemi, inokedy ako Sid popredvádzate ladné akrobatické skoky ponad priepasti. Medzihier je skutočne veľa, niekedy precvičia vaše reakcie, inokedy pamäť, no a ako-tak aj logické myslenie. Samozrejme náročnosť je veľmi nízka, a aj keď sú úlohy časovo obmedzené, nie je problém ich zvládnuť na prvý pokus.

GRAFIKA 5 / 10
Grafické spracovanie je dávno za zenitom. Doba ľadová 2 svojou vizuálnou stránkou nenadchne, dokonca sa dá povedať, že práve kvôli nej ide hodnotenie bohužiaľ nižšie. V časoch, keď frčí next-gen grafika ála Oblivion, pôsobí engine Doby ľadovej 2 veľmi zastaralo a nudne. Textúry s nulovou detailnosťou, nízke maximálne rozlíšenie (1024x768) a nepochopiteľne obmedzená frame-rate na 30 FPS – to sú vážnejšie zápory grafického spracovania. Najhorším je však absolútne nezvládnutá práca kamery, ktorá hráča frustruje a ide ruku v ruke s relatívne náročným a pre klávesnicu nevhodne navrhnutým ovládaním. Výborne sú našťastie zvládnuté animácie. Scrat svojimi pohybmi skutočne pobaví a jeho chvost je pravdepodobne jediným graficky pekne zvládnutým detailom.

Nižšia kvalita grafického spracovania má určite dôvody zakorenené aj v multiplatformovosti hry. Ice Age 2 sa dá zahrať aj na starom Playstation a oklieštená verzia existuje dokonca aj na GameBoy Advance. Je evidentné, že grafická kvalita je výsledkom kompromisu, nutného pre rýchlu výrobu hry a portovanie pre všetky možné druhy konzol.

INTERFACE 6 / 10
Ovládacie prvky menu a hry patria tiež medzi tak trochu slabšie stránky. Pohyb v menu je zdĺhavý a ťažkopádny a ovládanie hry samotnej chce množstvo cviku. Je evidentne určené pre gamepady herných konzol a klávesnica počítača nie je to pravé orechové. Hodnotím však PC verziu, a preto to musím považovať za zápor, našťastie však nie veľmi vážny, lebo s trochou cviku to nakoniec každý zvládne, i keď s odfláknutou kamerou bude bojovať až do konca.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Najdôležitejší prvok hry je na celkom vysokej úrovni. Autori dokázali pestrým dizajnom úrovní, zábavnými minihrami a overeným herným systémom vytvoriť hru, ktorá pravdepodobne zabaví každého. Samozrejme, je primárne určená deťom, myslím však, že svojich fanúšikov si nájde aj v radoch rodičov. Veľmi dôležitú úlohu tu hrá rozmanitosť prostredí, a teda v podstate nulová dávka nepríjemného stereotypu. Keďže sa doba ľadová končí a nastáva globálne oteplenie, nebudete stále len v zajatí snehu a ľadu, príde rad aj na zazelenané lúky, či stromy, ale napríklad aj na poskakovanie po ľadových kryhách. Jediné, čo ma mrzí, je nemožnosť skúsiť si zakomponované minihry znova, mohli byť prístupné z menu a fungovať ako samostatné stand-alone hry, spustiteľné bez nutnosti hrať celú úroveň odznova.

MULTIPLAYER
Sieťová hra, samozrejme, nie je podporovaná.

ZVUKY 8 / 10
V tomto ohľade Doba ľadová 2 exceluje. Výborný dabing postáv bol zjavný už aj z filmu a kvalita herného spracovania teda s veľkou pravdepodobnosťou nižšie ísť nemohla. A ani nešla. V hre však toho postavy toľko nenahovoria a hlavný dôraz je kladený na rôzne zvukové efekty vydávané či už Scratom alebo inými postavami. Scrat je skrátka jeden dokonale zladený celok, výborné animovanie dopĺňa aj perfektný dabing, resp. jeho zvukový prejav. Výborne sú na tom aj ostatné kreatúrky a dobrý dojem dopĺňa aj kvalitné 5.1 ozvučenie hry.

HUDBA 7 / 10
Podobne ako zvukové efekty aj hudobné kvality Doby ľadovej 2 sú nesporné. Hudba sa mi zdala dokonca výraznejšia a zaujímavejšia ako vo filme, kde som ju veľmi nevnímal. Rovnako ako prostredie, či animácie, aj hudba odľahčuje atmosféru a prispieva do vyváženého celku svojou troškou.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Myslím, že rečou o umelej inteligencii nemá zmysel strácať čas, v podstate tu vôbec nie je potrebná, a preto ani neexistuje. Nepriatelia skrátka idú po vás a hotovo. Nikto nič viac neočakával, a keby aj, ani by sa nedočkal.

Viac sa toho dá povedať o náročnosti, kde vidieť snahu o vybalansovanie s ohľadom na cieľovú skupinu hráčov. Zdá sa mi však, že pre deti môže byť Ice Age 2 celkom náročnou hrou, hlavne v zmysle náročnosti ovládania. Problematické je občas vyskákať napríklad za vysnívaným orechom na vrchol stromu a vzhľadom na občasnú nutnosť čítať anglické texty je tu aj aká-taká jazyková bariéra. Zatiaľ nie je jasné, či sa hrá dočká aspoň českej lokalizácie.

Na druhú stranu, nutnosť logického uvažovania, či nebodaj nejaké „zákysy“, keď neviete ako ďalej, sú minimalizované na viac než minimálnu úroveň a hra sa dá dokončiť v podstate na jeden záťah. Všetko uľahčujú aj tipy, ktoré si v hernej situácií, kde treba zarozmýšľať, môžete prečítať. V tomto ohľade mohla byť Doba ľadová 2 predsa trochu náročnejšia, ani tej dnešnej mládeži by nezaškodilo trošku si prevetrať mozgové závity... :)

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,8 / 10
Dojmy z Ice Age 2 sú prekvapivo dobré. Napriek bohapusto komerčnému zameraniu hry sa dá povedať, že každý, kto podľahne a kúpi svojej ratolesti túto zábavku, sa nakoniec veľmi pravdepodobne aj sám zabaví. Hra je veľmi príjemná a vtipná oddychovka, ktorá v ničom veľmi neprekvapí a pravdepodobne na jednotku spĺní očakávania. Hodnotenie trochu zráža nelichotivé grafické spracovanie, nepríjemné ovládanie a neposlušná kamera, no človek si na všetko zvykne a tieto nedostatky po chvíli vyvážia nesporné kvality a zábavné aspekty hry.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

Neprehliadnite tiež

Pozerajte naživo úplné zatmenie Slnka v Amerike

Úkaz začne po siedmej hodine večer nášho času.

Pokrývači striech hľadajú zákazky cez satelitné zábery

Pohľad na satelitné mapy pomôže spočítať, koľko bude stáť nový strešný plášť.

Elon Musk a DeepMind žiadajú o zákaz robotov zabijakov

Zbrane a autonómne systémy môžu zmeniť vojny.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 400
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 422
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 178
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 705
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 288
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 162
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 063
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 000
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 754
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 645