Ankh - v boji proti Osirisovi!

Kto by nemiloval humorné adventúry v štýle Lucas Arts? Znudení, po príchode z pochybných inštitúcií (v mojom prípade škola), vyčarujme úsmev na bledých perách, sadnime si k počítaču a prenesme sa o pár tisícročí späť do sviežeho egyptského dobrodružstva.

Atmosférické klasiky, nádherné štvorfarebné adventúry ostanú už navždy len spomienkou. I tak s nadšením vítam každučké novodobé spracovanie, zaspomínam, zasmejem sa a odložím hru do police. Tentokrát sa mi do mechaniky dostáva nemecká adventúrka Ankh, skutočne šťavnatá záležitosť z originálneho prostredia, sľubujúca nejakú tú hodinku zábavy a nahradenie skutočného Slnka svietiaceho na monitor, ktoré sa konečne odhodlalo vyliezť zo zimného brlohu, tým virtuálnym egyptským.

Prenesieme sa do Starovekého Egypta, do čias veľkých faraónov, nespočetných božstiev, ale najmä žúrov v pyramídach. Rebelantské chlapčisko menom Asil rozpráva v jednej z takýchto kobiek svojim priateľom strašidelný príbeh príliš oduševnene a zobúdza nepeknú múmiu (tak jej treba, aj tak bola kakaná...). Nuž ako sa to skončí, asi ani netreba príliš zdôrazňovať, Asil si z pyramídy odnesie kliatbu a „otvárak na fľaše“ (Ankh - symbol života, ako sa neskôr dozvie. Každý predsa vidí, čo by chcel). Postupne zisťuje, že vrátiť sa do bežného života nebude také ľahké, jedno nešťastie za druhým sa na neho začne sypať čoraz pravidelnejšie. Prostredníctvom kliatby ho ovláda vládca podsvetia Osiris, a čo je najhoršie: dostane zaracha. Dostať sa z domu je našim prvým cieľom nielen v Ankh.

Príbeh od prvého momentu dáva jednoznačne najavo, že si dá záležať, aby vám cukalo kútikmi úst, no u mňa sa na viac nezmohol. Humorom poprepletané dialógy, satirické scénky a nezriedka rozprávkové klišé sú tri hlavné devízy tejto adventúry. Do príbehu sa primieša krásna Thara, dcéra arabského embasadora v Egypte a vy správne tušíte sladký happyend. Ako vravím, oddychový kúsok. Autori sa snažili herným štýlom kopírovať klasiky od Lucas Arts, so železnou pravidelnosťou sa mi však potvrdzuje, že v dnešných časoch to už nepôjde.

GRAFIKA 7 / 10
Keď sa povie „klasika“, každému sa iste vybaví roztomilá, ručne kreslená grafika. A hoci Ankh spadá pod humorné poit’n’click starých čias, dostalo sa mu moderného 3D spracovania. Možno sa masoví odberatelia potešili, moja duša však nostalgicky zaplakala. Kde sú tie časy hranatých rozlíšení, po ktorých mi tak srdce piští? Nuž, v podstate sa nikam nestratili. Rozlíšenie narástlo, prišiel nový rozmer, ale žiadne strachy. Kockatučkej grafiky si užijeme ešte dosť. Lokácie majú nepraktickú štruktúru, a najmä pramálo polygónov, väčšina objektov je nepekne hranatá. Modeling postáv je na tom našťastie o triedu lepšie, o animáciách ani nehovoriac – kvalitou spadá do oveľa vyššej kategórie. Každá postava má pri rozhovoroch detailne prepracovanú mimiku, popri ktorej by sa mohli hanbiť hocktorí motion-capture nadupanci. Textúry bravúrne zodpovedajú zameraniu hry, hýria pestrými farbami, tak ako sa na slnečnú Káhiru patrí. Ale pri pohľade na vysoké hardwareové nároky sa chtiac či nechtiac prejavuje silná nedoladenosť herného enginu.

INTERFACE 5 / 10
Ankh je ako ľahko ovládateľný kamión... nanešťastie v protismere. Na jednej strane otvorený ľahkosti so zjednodušeným ovládaním (LMB pre popis, RMB pre akciu), klasickým účelným inventárom v hornej časti obrazovky, ale na strane druhej so zložitými nelogickými kombináciami a pixelhounting aktívnych predmetov. Za volantom tohto kamiónu sa mi po nejakom čase podarilo prejsť do správneho smeru jazdy, ale muchy sa mi na sklá lepiť neprestali.

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Príjemnú, odviazanú atmosféru často krát narúšajú suché miesta, potulky po lokáciách, kedy za žiadnu cenu neviete, ako, do čerta, posunúť dej. Vyriešiť problém by nebolo také ťažké, keby sa designérom uráčilo ukázať ktorý. Nápovedy nechýbajú pri samozrejmostiach, naopak pri zložitých problémoch pomoc nečakajte. Tomu hovorím úplne zvrátená logika. Pri rozhovoroch je možné vyberať z poriadnej dávky tém, čo osobne veľmi oceňujem, no v konečnom dôsledku sa výsledok rozhovoru nemení. Preto i keď hra má veľmi chytľavé miesta, neraz ich narúšajú zdanlivé drobnosti, ktoré sa hromadia, až celkom búrajú humorný koncept a z niektorých pasáží vytvárajú nočnú moru.

MULTIPLAYER
Multiplayer sa v napočudovanie v Starovekom Egypte nevynašiel. Aspoň mali čas stavať pyramídy.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Najviac ma očaril dabing spolupracujúci s výzormi tváre (prekvapenie, namyslenosť, hnev a mnohé ďalšie), všetko sú to profesionálne nahovorené texty so štipkou sarkazmu. Zvukové efekty niekoľkokrát úplne nahrádzali hudobný doprovod a darilo sa im to slušne. Bohužiaľ, kvantita pokuľháva, a rôznorodosť takisto. Jedným slovným spojením: pekné, čisté a málo početné ozvučenie.

HUDBA 6 / 10
Ako prvú musím oceniť autentickú pesničku so spevom, oslavujúcu krásu Káhiry. Je to skutočne oddychová záležitosť a niekoľkokrát vám v hre zdvihne náladu. Potom tu máme zopár svižných melódií, ktoré svojou prítomnosťou nič neskazia, ale ani neohúria. Pri niektorých pasážach som postrehol hluché miesta, ku ktorým akoby niekto zabudol priradiť melódiu. Nad tým, či to nebol náhodou atmosferický prvok, som sa radšej nepozastavoval...

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Aká môže byť náročnosť zábavnej adventúry pre chvíle oddychu? Šialená. K zbytočným zásekom, ktoré som popisoval v hrateľnosti, si pripočítajte nespočet nelogických kombinácií, ktoré by boli akceptovateľné tak pred desiatimi rokmi. Dnes sa hracia doba predlžuje inteligentnejším spôsobom. Ostatne tá sa v mojom prípade vyšplhala zhruba na 15 – 18 hodín, a keby to nebolo takýmto umelým spôsobom, aj si zaslúži pochvalu.

V adventúrach sa umelá inteligencia často merať nedá (aj keď v poslednom období sa to začína meniť), keď však príde na rad Ankh a pasáže, kedy hráte za dve postavy súčasne prepínaním aktívnosti, vyjdú na povrch neblahé skutočnosti. Buď sú si Asil s Tharou tak neskutočne sympatickí, alebo sú ovládaní príšerným pathfindingom, hlavné je, že keď sa k sebe priblížia, vzniká nepríjemný kolaps. Nemalé, no našťastie iba estetické problémy spôsobuje aj Asilov beh a jeho kĺzanie sa po teréne.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,3/10
Ankh je veselým a oddychovým titulom, s pestrou (hoci niekedy hranatou) grafikou, plným satiry aj obyčajného humoru. Jeho ľahkosť ale kazí nejasný postup v hre a nelogické kombinácie, aké poznáme zo starých adventúr. Existujú však návody a kto nemá morálne problémy s ich používaním, zažije rozprávkový príbeh z čias najväčšej slávy faraónovej Káhiry a egyptských božstiev.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali novú Nokiu 3310

Nové smartfóny Nokie majú čistý Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Sniper Elite 4 nie je len o krvavom zabíjaní (recenzia)

Jedna z najlepších taktických akcií tohto roka je viac, než len krvavou školou anatómie človeka.

Za farebné videnie vďačíme predkom, ktorí jedli ovocie

Len ľudia a niektoré druhy primátov majú v oku tri druhy zmyslových buniek.

Huawei Mate 9 chce byť najlepší veľký smartfón (test)

Má obrovský displej a aj napriek nemu sa používa pohodlne. Huawei si za svoju novinku ale pýta viac, ako je zvykom.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 991
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 086
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 888
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 031
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 806
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 941
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 511
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 175
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 215

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop