SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Ankh - v boji proti Osirisovi!

Kto by nemiloval humorné adventúry v štýle Lucas Arts? Znudení, po príchode z pochybných inštitúcií (v mojom prípade škola), vyčarujme úsmev na bledých perách, sadnime si k počítaču a prenesme sa o pár tisícročí späť do sviežeho egyptského dobrodružstva.

Atmosférické klasiky, nádherné štvorfarebné adventúry ostanú už navždy len spomienkou. I tak s nadšením vítam každučké novodobé spracovanie, zaspomínam, zasmejem sa a odložím hru do police. Tentokrát sa mi do mechaniky dostáva nemecká adventúrka Ankh, skutočne šťavnatá záležitosť z originálneho prostredia, sľubujúca nejakú tú hodinku zábavy a nahradenie skutočného Slnka svietiaceho na monitor, ktoré sa konečne odhodlalo vyliezť zo zimného brlohu, tým virtuálnym egyptským.

Prenesieme sa do Starovekého Egypta, do čias veľkých faraónov, nespočetných božstiev, ale najmä žúrov v pyramídach. Rebelantské chlapčisko menom Asil rozpráva v jednej z takýchto kobiek svojim priateľom strašidelný príbeh príliš oduševnene a zobúdza nepeknú múmiu (tak jej treba, aj tak bola kakaná...). Nuž ako sa to skončí, asi ani netreba príliš zdôrazňovať, Asil si z pyramídy odnesie kliatbu a „otvárak na fľaše“ (Ankh - symbol života, ako sa neskôr dozvie. Každý predsa vidí, čo by chcel). Postupne zisťuje, že vrátiť sa do bežného života nebude také ľahké, jedno nešťastie za druhým sa na neho začne sypať čoraz pravidelnejšie. Prostredníctvom kliatby ho ovláda vládca podsvetia Osiris, a čo je najhoršie: dostane zaracha. Dostať sa z domu je našim prvým cieľom nielen v Ankh.

Skryť Vypnúť reklamu

Príbeh od prvého momentu dáva jednoznačne najavo, že si dá záležať, aby vám cukalo kútikmi úst, no u mňa sa na viac nezmohol. Humorom poprepletané dialógy, satirické scénky a nezriedka rozprávkové klišé sú tri hlavné devízy tejto adventúry. Do príbehu sa primieša krásna Thara, dcéra arabského embasadora v Egypte a vy správne tušíte sladký happyend. Ako vravím, oddychový kúsok. Autori sa snažili herným štýlom kopírovať klasiky od Lucas Arts, so železnou pravidelnosťou sa mi však potvrdzuje, že v dnešných časoch to už nepôjde.

GRAFIKA 7 / 10
Keď sa povie „klasika“, každému sa iste vybaví roztomilá, ručne kreslená grafika. A hoci Ankh spadá pod humorné poit’n’click starých čias, dostalo sa mu moderného 3D spracovania. Možno sa masoví odberatelia potešili, moja duša však nostalgicky zaplakala. Kde sú tie časy hranatých rozlíšení, po ktorých mi tak srdce piští? Nuž, v podstate sa nikam nestratili. Rozlíšenie narástlo, prišiel nový rozmer, ale žiadne strachy. Kockatučkej grafiky si užijeme ešte dosť. Lokácie majú nepraktickú štruktúru, a najmä pramálo polygónov, väčšina objektov je nepekne hranatá. Modeling postáv je na tom našťastie o triedu lepšie, o animáciách ani nehovoriac – kvalitou spadá do oveľa vyššej kategórie. Každá postava má pri rozhovoroch detailne prepracovanú mimiku, popri ktorej by sa mohli hanbiť hocktorí motion-capture nadupanci. Textúry bravúrne zodpovedajú zameraniu hry, hýria pestrými farbami, tak ako sa na slnečnú Káhiru patrí. Ale pri pohľade na vysoké hardwareové nároky sa chtiac či nechtiac prejavuje silná nedoladenosť herného enginu.

Skryť Vypnúť reklamu

INTERFACE 5 / 10
Ankh je ako ľahko ovládateľný kamión... nanešťastie v protismere. Na jednej strane otvorený ľahkosti so zjednodušeným ovládaním (LMB pre popis, RMB pre akciu), klasickým účelným inventárom v hornej časti obrazovky, ale na strane druhej so zložitými nelogickými kombináciami a pixelhounting aktívnych predmetov. Za volantom tohto kamiónu sa mi po nejakom čase podarilo prejsť do správneho smeru jazdy, ale muchy sa mi na sklá lepiť neprestali.

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Príjemnú, odviazanú atmosféru často krát narúšajú suché miesta, potulky po lokáciách, kedy za žiadnu cenu neviete, ako, do čerta, posunúť dej. Vyriešiť problém by nebolo také ťažké, keby sa designérom uráčilo ukázať ktorý. Nápovedy nechýbajú pri samozrejmostiach, naopak pri zložitých problémoch pomoc nečakajte. Tomu hovorím úplne zvrátená logika. Pri rozhovoroch je možné vyberať z poriadnej dávky tém, čo osobne veľmi oceňujem, no v konečnom dôsledku sa výsledok rozhovoru nemení. Preto i keď hra má veľmi chytľavé miesta, neraz ich narúšajú zdanlivé drobnosti, ktoré sa hromadia, až celkom búrajú humorný koncept a z niektorých pasáží vytvárajú nočnú moru.

Skryť Vypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Multiplayer sa v napočudovanie v Starovekom Egypte nevynašiel. Aspoň mali čas stavať pyramídy.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Najviac ma očaril dabing spolupracujúci s výzormi tváre (prekvapenie, namyslenosť, hnev a mnohé ďalšie), všetko sú to profesionálne nahovorené texty so štipkou sarkazmu. Zvukové efekty niekoľkokrát úplne nahrádzali hudobný doprovod a darilo sa im to slušne. Bohužiaľ, kvantita pokuľháva, a rôznorodosť takisto. Jedným slovným spojením: pekné, čisté a málo početné ozvučenie.

HUDBA 6 / 10
Ako prvú musím oceniť autentickú pesničku so spevom, oslavujúcu krásu Káhiry. Je to skutočne oddychová záležitosť a niekoľkokrát vám v hre zdvihne náladu. Potom tu máme zopár svižných melódií, ktoré svojou prítomnosťou nič neskazia, ale ani neohúria. Pri niektorých pasážach som postrehol hluché miesta, ku ktorým akoby niekto zabudol priradiť melódiu. Nad tým, či to nebol náhodou atmosferický prvok, som sa radšej nepozastavoval...

Skryť Vypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Aká môže byť náročnosť zábavnej adventúry pre chvíle oddychu? Šialená. K zbytočným zásekom, ktoré som popisoval v hrateľnosti, si pripočítajte nespočet nelogických kombinácií, ktoré by boli akceptovateľné tak pred desiatimi rokmi. Dnes sa hracia doba predlžuje inteligentnejším spôsobom. Ostatne tá sa v mojom prípade vyšplhala zhruba na 15 – 18 hodín, a keby to nebolo takýmto umelým spôsobom, aj si zaslúži pochvalu.

V adventúrach sa umelá inteligencia často merať nedá (aj keď v poslednom období sa to začína meniť), keď však príde na rad Ankh a pasáže, kedy hráte za dve postavy súčasne prepínaním aktívnosti, vyjdú na povrch neblahé skutočnosti. Buď sú si Asil s Tharou tak neskutočne sympatickí, alebo sú ovládaní príšerným pathfindingom, hlavné je, že keď sa k sebe priblížia, vzniká nepríjemný kolaps. Nemalé, no našťastie iba estetické problémy spôsobuje aj Asilov beh a jeho kĺzanie sa po teréne.

Skryť Vypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,3/10
Ankh je veselým a oddychovým titulom, s pestrou (hoci niekedy hranatou) grafikou, plným satiry aj obyčajného humoru. Jeho ľahkosť ale kazí nejasný postup v hre a nelogické kombinácie, aké poznáme zo starých adventúr. Existujú však návody a kto nemá morálne problémy s ich používaním, zažije rozprávkový príbeh z čias najväčšej slávy faraónovej Káhiry a egyptských božstiev.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Boris Kollár.

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.

Neprehliadnite tiež

Kozmická loď nesúca robotické vozidlo je na polceste k Marsu

Vesmírna loď už od svojho štartu prekonala vzdialenosť 235,4 milióna kilometrov.

Z Mysu Canaveral v americkom štáte Florida odštartovalo vo štvrtok 30. júla 2020 k planéte Mars robotické vozidlo Perseverance.
Stroj Turek, ktorý vydávali za šahový automat, v skutočnosti sa v jeho vnútri skrýval človek, ktorý Turka riadil

Recenzia: Serious Sam 4 vás vráti 20 rokov do minulosti

Hra, ktorá k úspechu nepotrebuje skvelý príbeh.

Južný pól Mesiaca. V tejto oblasti má v roku 2024 pristáť misia Artemis III.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 822
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 176
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 18 924
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 956
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 614
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 738
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 965
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 841
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 695
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 029