Čo by sa vám pozdávalo viac - vystáť si rad na pasovú kontrolu alebo sa postaviť na pár sekúnd pred skener snímajúci vaše oči? Na snímke nemecký minister vnútra skúša systém skenovania dúhoviek ABG na frankfurtskom letisku. FOTO - REUTERS
Ako nás vlády donútia k niečomu takému nepríjemnému a zasahujúcemu do súkromia, ako je skenovanie našich očných dúhoviek? Nedonútia, rozhodneme sa pre to dobrovoľne z pohodlnosti - tak znie poučenie z holandských testov dvoch nových technológií, ktoré by sa čoskoro mali začať objavovať na letiskách, ale možno aj vlakových staniciach či pri vstupoch do strážených budov.
Odbavenie za 10 sekúnd
Pre Holanďana Wesleyho Brittona bolo veľmi ľahké rozhodnúť sa, že sa prihlási do pilotného programu skenovania dúhoviek na amsterdamskom letisku Schiphol. Inžinier v leteckom priemysle prechádza letiskom niekoľkokrát týždenne a možnosť ušetriť si čas vyhnúť sa radom pred prepážkami s pasovou kontrolou pre neho znamená značnú časovú úsporu a niekedy i jedinú možnosť, ako stihnúť nadväzujúci let. "Prechádzam letiskom naozaj často, takže sa mi to vyplatí," povedal Britton po tom, ako strávil 20 minút v kancelárii Priviumu registráciou do novej služby.
Schiphol, ktorý vybavuje 160-tisíc pasažierov denne, je jedným z najmodernejších letísk na svete - všade je tu dostupný bezdrôtový internet, nespočetné ploché obrazovky a keďže letisko je blízko mesta, k dispozícii je aj online digitálna mapa oznamujúca obyvateľom v blízkosti, ktoré pristávacie dráhy sa práve používajú a akú úroveň hluku môžu očakávať.
Systém kontroly totožnosti Privium vyvíjaný už päť rokov je ďalšou hi-tech novinkou - cestujúcim umožňuje zaznamenať údaje z pasu spolu s obrazom dúhovky svojho oka na inteligentnú kartu. Identita pasažiera sa potom overí len rýchlym prečítaním dúhovky, keď sa človek postaví pred pripravený skener. Trvá to približne 10 až 15 sekúnd - potom môže cestujúci pokračovať bez ďalšej kontroly totožnosti.
Dúhovka, farebná oblasť okolo zreničky, obsahuje niekoľkokrát viac unikátnych vzorcov ako odtlačok prsta. Odlišné dúhovky majú aj jednovaječné dvojčatá a pri ich skenovaní neprekážajú ani kontaktné šošovky.
Schiphol sa snaží zaviesť novú technológiu, aby si udržal spokojnosť svojich 44 miliónov zákazníkov ročne - pri ich neustále rastúcom počte sa totiž aj čas ich čakania pri prehliadkach stále predlžuje - a zároveň zaistil ich bezpečnosť.
"Je to veľmi rýchle a neexistuje možnosť podvodu," povedala Snoerwangová, ktorá podobne ako ostatní zamestnanci letiska musí použiť systém na skenovanie dúhovky pre vstup do jeho chránených priestorov.
Zapojenie sa do programu Privium stojí 100 eur na rok a skúša ho už 30-tisíc ľudí. Za ďalších 20 eur možno získať aj prioritné vybavenie na check-ine a pri parkovaní.
Prístroj vás vyzlečie donaha
Na Schipholi sa testuje aj ďalšia technológia, ktorú raz možno uvidíme na všetkých letiskách: skener umožňujúci urýchliť prehliadku osôb presvecovaním oblečenia. Namiesto ohmatávania ochrankou sa pasažier postaví pod prístroj vydávajúci neškodné milimetrové vlny (odlišné od röntgenových), ktoré dokážu preniknúť cez oblečenie a odhaliť prípadné podozrivé objekty.
Aby bolo ľuďom presvecovanie oblečenia čo najmenej nepríjemné, na monitory pozerajú zamestnanci ochranky v oddelenej miestnosti a nevidia na tváre pasažierov, ktorých kontrolujú. Všetky obrázky sa okamžite zmazávajú, tvrdí prevádzkovateľ systému.
"V porovnaní s bežnou osobnou prehliadkou je to veľmi rýchle," hovorí letuška KLM Coby Tetteroo. V Amsterdame systémom prechádza asi polovica zamestnancov leteckých spoločností pri ceste do práce. Testuje sa zároveň aj na letisku v Mexico City a na vlakovej stanici Paddington v Londýne. Cieľom výrobcu je, aby v budúcnosti úplne nahradil osobné prehliadky aj pre bežných cestujúcich.
To by mohlo na mnohých letiskách pomôcť výrazne skrátiť rady pred odbavením - platí to najmä o Spojených štátoch, ktoré prehliadky cestujúcich výrazne sprísnili po teroristických útokoch v septembri 2001.
Autor: tb