SME

Dreamfall: The Longest Journey - dobrodružstvo roka

Takmer 6 rokov čakania na pokračovanie adventúry, ktorá do dnes nebola – podľa môjho skromného názoru – prekonaná, bol ťažkou skúškou mojej psychickej rovnováhy. Ako sa Dreamfall a kam smerujú adventúry sa dozviete v tejto recenzii.

Takmer 6 rokov čakania na pokračovanie adventúry, ktorá dodnes nebola – podľa môjho skromného názoru – prekonaná, bol ťažkou skúškou mojej psychickej rovnováhy. Keď som si kedysi dávno po oznámení druhého dielu hru sám u seba zarezervoval, ešte som netušil, čo ma čaká. Najmä keď časom vysvitlo, že talentovaní vývojári z nórskeho Funcomu kuchtia hru, ktorá by chcela posunúť adventúrny žáner do zorného uhla väčšiny. To sa dá docieliť jedine tak, že hru pripravíte primárne pre herné konzoly, samozrejme v 3D a do tohto, pre adventuristu nebezpečného mixu, zamiešate ešte kus akcie (tfuj, práve som si odpľul a prežehnal sa). Takéto inovácie však prinášajú mnohé problémy, vznikajú neidentifikovateľné mačkopsy, ktoré brechajú a mňaukajú súčasne, a chudák hráč, vyznaj sa v tom potom! Napriek mnohým uisteniam Funcomu a šéfa projektu Ragnara Tornquista (linka na jeho blog: http://www.ragnartornquist.com/), že Dreamfall: The Longest Journey pôjde v šľapajach svojho predchodcu, som bol skeptický ako tento úvodný odstavec. Podarilo sa nakoniec Funcomu pripraviť revolúciu hodnú nasledovania? Na básnické otázky sa neodpovedá, môj názor však poľahky vytušíte z nasledujúceho textu (tí inteligentnejší a lenivejší to vyriešia krátkym pohľadom do hornej tabuľky, že áno).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kde začať? Asi tam, kde začína každá správna adventúra – príbehom. Bez toho, aby som vám z neho prezradil čokoľvek viac ako marketingové materiály, môžem prehlásiť, že je hlavným stavebným kameňom, a riadne veľkým. V podstate plynule nadväzuje na jednotku The Longest Journey, ktorý si svojou prepracovanosťou a najmä dĺžkou určite zaslúži prívlastok „the longest“. Presne 10 rokov po udalostiach, ktoré sme prežili so sympatickou hlavnou hrdinkou April Ryan, prichádza na scénu dvadsaťročná Zoë Castillo (mimochodom „brutálna“ kráska, Lara sa môže schovať), ktorá sa nevedno ako, zapletie do konšpirácie hodnej románu Toma Clancyho. Aj ten Fisher by jej závidel. Toto krehké žieňa sa k tomu všetkému musí vyrovnať s objavením paralelného fantasy sveta, čo je udalosť, ktorú by ťažko rozchodili aj tvrdšie nátury. Ako som sľúbil, v tejto recenzii nenájdete žiadne „spoilery“ čiže narážky prezradzujúce dej, ktoré by vás ochudobnili o zážitok z rozmotávania zamotaného sci-fi klbka. Môžete mi ale veriť, Dreamfall vás po tejto stránke nasýti lepšie ako dobrá kniha alebo film. Pri príbehu sa predsa len musíme ešte pozastaviť, pretože veľmi úzko súvisí s ďalšou témou – herným postavami. Okrem Zoë sa vám pod ruku totiž dostanú aj ďalší dvaja hrdinovia, známa April z prvého dielu a chlapík menom Kian. Striedanie postáv je jednou zo sľubovaných inovácií, ktorá sa perfektne vydarila. Hrdinovia sa pri hre striedajú nie tak, ako vy chcete, ale v závislosti od príbehu, čo dodáva hre filmový nádych a zaujímavý spád. Spočiatku nič nenasvedčuje tomu, že ich príbehy navzájom súvisia. Možno vlastne ani nesúvisia... hm, cesty osudu sú ale nevyspytateľné, nechajte sa prekvapiť. 

SkryťVypnúť reklamu

          

Okrem hrateľných hlavných hrdinov stretnete množstvo ďalších ukecaných postáv, známych z jednotky aj úplne nových, ktoré nesmú v žiadnej správnej adventúre chýbať. Tentokrát sú už rozhovory výrazne skrátené oproti megalomanskej jednotke s 20-minútovými dialógmi. Osobne to beriem skôr ako negatívum, pretože sa tak z hry vytráca hĺbka. Napriek tomu sú opäť výborne napísané, o ich perfektnom nahovorení si povieme o chvíľu.

Atmosféra Dreamfall: The Longest Journey je o poznanie temnejšia ako v prvom dobrodružstve, neraz vám prebehnú po chrbte zimomriavky. Autori neskrývajú inšpiráciu v istom filmovom horore, kde malé, hrozivo zazerajúce dievčatká strašia okolitý svet. Možno aj preto sa z hry trošku vytratil výborný humor. Nechýba síce úplne, ale je v menších množstvách a nie taký dobrý.

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 6 / 10
Obavy sa naplnili a tak ako vynikal The Longest Journey po grafickej stránke, je Dreamfall len priemerný. Bohužiaľ, ešte stále tu nie je tá doba, keď bude 3D grafika rovnako pekná a detailná ako 2D grafika. A to špeciálne v prípade, keď je hra vyvíjaná primárne na Xbox. Testovaná PC verzia sa od nej samozrejme odvíjala a okrem vyššieho rozlíšenia ju v ničom neprevyšuje, čo je obrovská škoda. Určite hre nemožno uprieť niektoré veľmi pekné a čarovné lokácie, ale na umelecky, do detailov nakreslený svet prvého dielu, hra stále nemá. Vidieť Dreamfall na Xboxe 360 a Unreal engine, dámy a páni, to by bolo iné kafe! Takto sa musíme uspokojiť len so slabým nadpriemerom, ktorý síce pobeží aj na slabších mašinách, ale vyzerá tak, ako vyzerá. 

SkryťVypnúť reklamu

         

INTERFACE 7 / 10
Ďalším nepriateľom, s ktorým sa museli vývojári pobiť do krvi, bolo jednoznačne ovládanie. Zabudnite na point and click obľúbené u konkurencie. Tu fungujú kontextové okienka veľmi podobné tým z Broken Sword 3, ktoré ovládate na klávesnici (dá sa však aj myšou), pričom takmer voľne poletujúcu kameru krotíte myškou. Výbornou novinkou v oblasti ovládania je tzv. Focus field, čo je vlastne 3D skener, skenujúci celý priestor pred očami hlavnej hrdinky – otáča sa spolu s hlavou a v prípade aktívneho predmetu vás upozorní nenápadným rámčekom. Na obrazovke pritom nie je vidieť absolútne žiadne ovládacie prvky, tie sa ukážu iba v prípade, že je v blízkosti nejaký ten predmet na zobratie alebo postava na pokecanie.

Možno sa vám ovládanie bude zdať najprv nešikovné, ale časom si naňho tak zvyknete, že ho nebudete ani vnímať, čo bol práve zámer autorov. Osobne som preferoval čisto klávesnicové ovládanie. Zdalo sa mi pohodlnejšie, niekedy som však musel upravovať neposlušnú kameru hlodavcom. Ovládanie, ktoré na xboxovom ovládači s dvoma páčkami (jedna na pohyb, druhá na kameru) funguje dokonale, vám musí na PC prejsť krátkou privykacou kúrou. Konečný výsledok stojí za to, pretože obrazovka bez ovládacích prvkov znamená intenzívnejšie pohltenie hrou.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Napriek spomínaným nedostatkom ako slabšia 3D grafika, nové ovládanie a občasné problémy s kamerou nezabránia tomu, že sa pri hre budete kráľovsky baviť. Príbeh vás vcucne ako pavúka rúra od vysávača. V okamihu zabudnete na to, či je hra v troch rozmeroch, alebo že textúry nie sú dokonalo realistické. Rútite sa strmhlav fantastickým príbehom, zžívate sa s hrdinami, ich radosti a smútky sa stávajú vašimi. Dreamfall dokáže to, čo máloktorý titul – vzbudiť silné emócie. Pomenovanie “filmový príbeh a atmosféra” tu dostávajú úplne nový význam, pretože máloktorá hra tak dokáže narábať s príbehom a postavami. Raz máte pocit, že Dreamfall by bol výborným filmom, inokedy zase kvalitným románom. Výnimočný je najmä tým, že je jedným aj druhým a zároveň hrou, ktorú môžete ovládať.

SkryťVypnúť reklamu

Osmička v hodnotení ale nie je bez dôvodu. Zameranie sa na príbeh a filmovú atmosféru sa vývojárom tak trochu vymklo z rúk a v neskorších častiach hry sa niekedy viac pozeráte, ako skutočne hráte. A “hranie” sa často obmedzuje na jednoduché prines TO alebo choď TAM a povedz mu TAMTO. Viac klasických adventúrnych problémov alebo logických hádaniek by ozaj nezaškodilo.

         
V poslednej kritike hrateľnosti nás čakajú toľko obávané akčné vložky. Opäť sa to nepodarilo k plnej spokojnosti. Funcom sa snažil vytvoriť spomínaného mačkopsa. Akčné úlohy založené na správnom načasovaní, súvisiace s 3D prostredím sú celkom zaujímavé. Akčné súboje s nepriateľmi však stoja za starú Belu. Väčšinou sú decky jednoduché, nudné a v hre pôsobia ako päsť na oko. Ak by tam neboli, myslím, že nikto by si nič nevšimol. Väčšina problémov sa dá aj tak vyriešiť mierumilovným spôsobom.

MULTIPLAYER X / 10
Dreamfall je čisto singleplayerovou záležitosťou.

SkryťVypnúť reklamu


ZVUKY 9 / 10
Ozvučenie herného sveta nemá chybu, na každom mieste, kde by ste zvuk čakali, ho aj nájdete v perfektnej kvalite. Čo ale Dreamfall posúva medzi elitu, je dabing herných postáv. Tie hovoria nádhernou britskou angličtinou, pričom hercom za ich výkony treba poslať jediné: „Respect!“ Najlepšie nahovorená je hlavná hrdinka, super sexi kočka Zoë. Okrem toho, že vyzerá extrémne sympaticky, farba jej hlasu ma privádzala do extázy. Už keď vysloví svoje meno, ježia sa mi všetky chlpy na tele rozkošou. Kvalitou dabingu nezaostáva ani April Ryan, ktorú dabuje tá istá herečka, ako v predchádzajúcom dieli, a opäť to stojí za to.

HUDBA 10 / 10
Pekná postupka sa nám robí v hodnotení, od 6 bodov sme sa mimovoľne dostali až k plným 10. Tu si ale nemôžem pomôcť, po hudobnej stránke je Dreamfall dokonalý. Hra má vlastný soundtrack s ústrednou melódiou, ktorá je naspievaná a bez problémov by ju mohli hrávať v rádiách. V hre sa však naspievaných skladieb nájde viac, samozrejme nesmú chýbať ani monumentálne inštrumentálky a zborové spevy. Keď treba, tak pritlačí, naopak keď by bola nadbytočná, z reproduktorov sa rinie iba slastný ambient. Funcom dokonca vydáva 2-CD soundtracku, ktoré si celkom určite zoženiem. Hudba spolu s dabingom robia z Dreamfall výnimočný zážitok.

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Škoda, že nám tá pekná postupka nevydržala aj do posledných bodov hodnotenia. Pri náročnosti a inteligencii Dreamfall opäť stráca. Ako som už spomínal, Funcom sa snažil urobiť hru pre masy a preto musel ubrať z klasických prvkov adventúr ako je skúmanie okolia, hľadanie predmetov a ich kombinácia. Predmetov je veľmi málo, takmer nikdy nemáte pri sebe viac ako tri. Hra vás vždy vedie za ručičku, takže sa nemáte, kde zaseknúť. Všetko je tak jednoduché, že neskôr už nemusíte ani príliš rozmýšľať, stačí občas na niečo kliknúť, pozerať sa a užívať si rozmotávaného príbehu. Náročnosť Dreamfallu poteší vaše mamičky, ale nie hardcore adventuristov. Tí ho rozlúsknu za jeden víkend. Za to musia body dole.

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8,1 / 10
Nechcem nechávať žiadne otázky otvorené, a preto by som rád uzavrel aj tú básnickú z konca prvého odstavca. Dreamfall nie je revolučná záležitosť, na to má príliš veľa nedostatkov. Na druhej strane prináša množstvo originálnych noviniek, za čo je určite hodný nasledovania. Ak by vývojári dotiahli hru po grafickej stránke a pridali na náročnosti, mohli by sme si vychutnávať prepracovaný sci-fi príbeh na ešte vyššej úrovni. Celkovo mám pocit, že autori sa tie dlhé roky zameriavali skôr na technologické spracovanie prechodu z 2D do 3D, čo im koniec koncov aj tak úplne nevyšlo. Nezabudli tiež na kvalitný, riadne komplikovaný príbeh, pri ktorom filmovosť išla niekedy až na úkor hry samotnej.
Dosť však bolo skuvíňania večne nespokojného herného redaktora. Dreamfall: The Longest Journey je napriek všetkým svojim nedostatkom fantastickou hrou a adventúrnym počinom roka, ktorý by nemal chýbať v kolekcii žiadnemu fanúšikovi žánru. Vďaka svojmu jednoduchšiemu poňatiu ale dokáže zaujať omnoho širšie publikum. Otvorte teda myseľ, popustite uzdu fantázii a znovu sa vydajte na najdlhšiu cestu vášho života. Určite nebude tá posledná...

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Chrupi

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 909
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 405
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 906
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 253
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 071
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 831
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 787
SkryťZatvoriť reklamu