Castlevania nás už sprevádza takmer 20 rokov a aj keď nepatrí medzi elitné série akými sú Mario, Final Fantasy alebo Dragon Quest, získala si počas svojej existencie slušnú základňu fanúšikov. Nakoniec, niet sa čomu diviť, máloktorá séria si zachová čaro predošlých dielov. Dnes máme pred sebou jej najnovšie pokračovanie pre konzoly do ruky v nestarnúcom 2D kabáte. Castlevania: Dawn of Sorrow, skrátene DS, je zatiaľ prvým titulom série pre Nintendo DS a už niekoľkým v poradí s podtitulom referujúcim na skratku systému. Zaujímavá tradícia sa v skutočnosti začala s príchodom konzoly Super Nintendo, kedy sa slovíčko “super“, stalo súčasťou mnohých názvov (Super Metroid, Super R-Type, Super Ghouls 'N Ghosts). V niektorých prípadoch i trefne označovalo kvality titulu. Takýto vývoj sme mohli sledovať aj neskôr s príchodom Nintendo 64 a Game Boy Advance. NDS nadviazalo na zašlé systémy, veď iba nedávno sme tu mali Advance Wars: Dual Strike a už čoskoro sa stretneme pri Resident Evil: Deadly Silence.
Podtitul novej Castlevanie je iba akousi skrytou reklamou. V skutočnosti ide o priame pokračovanie vynikajúcej Aria of Sorrow (AoS) pre GBA. Príbeh Dawn of Sorrow (DoS) sa odohráva rok po jej udalostiach. Hlavnou postavou sa opäť stal svetlovlasý Soma Cruz, muž s potenciálom stať sa plnohodnotným následníkom Drakulu a schopnosťou vládnuť nad dušami porazených nepriateľov. V momente, keď si už myslel, že je všetko zažehnané, prichádza kňažná menom Celia, posadnutá znovu oživením grófa. Stopy zavedú Somu až k starobylému zámku, kde sa začína nová kapitola série. Castlevania Double Pack
Bohatú minulosť série som okrajovo načrtol v úvode, teraz prichádza na rad otázka, koľko ste z nej prepásli. Dohnať stratené nie je jednoduché, staršie kvalitné tituly sa len výnimočne povaľujú v regáloch obchodov a spoločnosti iba málokedy vyjdú v ústrety oneskoreným hráčom. Konami však tentoraz urobilo výnimku a prišlo s dvojbalením, aké sa len tak nevidí. Nedávno vydaný Double Pack obsahujúci Castlevania: Harmony of Dissonance a Castlevania: Aria of Sorrow dorazil aj na Slovensko a ponúka viac než desať hodín zábavy. Stačí ak máte Game Boy Advance alebo vďaka spätnej kompatibilite aj NDS.
2002 - Castlevania: Harmony of Dissonance - Druhé pokračovanie Castlevanie pre Game Boy Advance a prvé ponúkané v novom balení si z predchádzajúceho dielu prepožičalo iba ovládanie. Pribudli nové miesta, zbrane, predmety a hra predstavila nový systém používania mágii.
2003 - Castlevania: Aria of Sorrow - Predchodkyňa Dawn of Sorrow opäť zmenila použitý systém a položila základy, z ktorých dnešné pokračovanie vychádza. Takzvaný “Soul“ systém umožnil hlavnej postave natrvalo získavať schopnosti porazených nepriateľov. AoS sa stala jednou z najlepších dielov série a do dnešnej doby má stále čo ponúknuť i náročným hráčom. Na pôvabe jej dokonca neubralo ani nahlodanie zubom času.
GRAFIKA 9 / 10
Castlevania sa aj napriek svojím pokusom o preniknutie do plnej 3D podoby stala synonymom klasickej dvojrozmernej akcie s prvkami RPG. Dawn of Sorrow je živým príkladom nádherného prevedenia 2D a spolu s hrami ako Viewtiful Joe pomáhajú udržať tento štýl pri živote. Krátko po zasunutí cartridge sa spustí jediná FMV animácia, síce nie v najlepšej kvalite, ale čo nás po tom, keď máme príležitosť vidieť stret hlavnej postavy s úhlavnými nepriateľmi v svižnej anime.
Oproti predošlým dielom pre GBA sa hra jasne posunula vpred (predsa len nový hardware robí svoje), teda až na Somov zvláštny beh. Pozadia sú detailnejšie, čistejšie, s množstvom malých drobností. Napríklad ak skočíte na zasnežené auto, vidíte ako z neho časť snehu opadne a tiež to, ako pod vašou ťarchou klesne. Temer v každej miestnosti narazíte na krehký predmet, ktorý môžete zničiť. Ak zasiahnete povedzme lampu s odkrytou žiarovkou, roztrieštené sklo odletí v závislosti od intenzity zasiahnutia. Scenérie v pozadí sa hýbu podľa toho, ako postupuje, čím vzbudzujú klamlivý trojrozmerný obraz a ak by vám to ešte stále k dokonalej 2D nestačilo, pripočítajte si k tomu rôzne stvorenia v pozadí, ktorých úlohou je len a len spestrenie a oživenie inak statických backroundov. Postavy a nepriatelia sú kapitolou samou o sebe. Ich detailnosť a plynulý pohyb vylepšujú i také maličkosti ako povievajúci plášť hlavnej postavy či množstvo efektov sprevádzajúcich smrť nepriateľov. Porazený rytier sediaci na cválajúcom koni sa ešte chvíľu pohybuje a až tak sa rozpadajúci zrúti na zem. Atrapa Frankensteina sa zase krátko po dopade na zem rozpadne a drobné čiastočky pomaly zničia malé elektrické výboje. No vari najviac spomedzi všetkých vyniknú bossovia, vďaka svojej veľkosti sú dobrým príkladom dizajnérskej kreativity a dôrazu aký bol kladený na detaily.
INTERFACE 8 / 10
Dawn of Sorrow ponúka viac ako by sa na prvý pohľad zdalo. Spočiatku chudobný výber sa neskôr značne rozrastie. V Boss Rush mode sa natiahnú vaše nahrané údaje (porazení bossovia, získane schopnosti a zbrane) a v niekoľkých miestnostiach za sebou sa môžete znova pokúsiť ich poslať do večných lovísk. Enemy Set mode predstavuje prakticky to isté, rozdiel je iba v tom, že bossov nahradia porazení nepriatelia, ktorých počet a miesto určujete vy. Obrazovky s nápisom “Loading“ nenájdete, plynulé prechody medzi jednotlivými miestnosťami a naťahovaním nahraných údajov si pomaly ani nevšimnete. HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Hra je poprepletaná krátkymi príbehovými animáciami. Samotný príbeh však nepredstavuje nosný pilier. Castlevania žiari predovšetkým v návykovej hrateľnosti. Tá sa žiaľ, alebo našťastie, po prechode na NDS výrazne nezmenila. Využívanie dotykovej obrazovky je na moje prekvapenie minimálne a ešte aj časť z toho mála pôsobí frustrujúco. Po zabití bossa musíte nakresliť určitú schému, čo po tak náročných bojoch, akými bossovia bezpochyby sú, nie je ani zďaleka prechádzka ružovým sadom. Navyše ste v časovej tiesni a stylus máte len sotva v ruke. Ak sa vám to náhodou nepodarí (a že sa vám to párkrát nepodarí, to vám garantujem – trik je v rýchlosti, nie v rovných čiarach), súboj pokračuje ďalej. Omnoho zaujímavejším využitým dotykového pera je ničenie stien z ľadu. Tvorcovia sa však kto vie z akých príčin rozhodli túto činnosť maximálne obmedziť. DoS sa jednoducho pridržiava zaužívaných tradícii a to i vďaka možnosti upraviť si funkcie tlačidiel a prispôsobiť si tak hru k obrazu svojmu alebo predošlých dielov. Dva displeje preto predstavujú najväčší prínos. Zatiaľ čo dolný z nich je vyhradení pre hru, horný slúži na zobrazovanie menu a mapy. Vyzbrojenie postavy pozostáva z “Arms“ a “Soul“, pričom tie sa ďalej rozvetvujú do troch kategórii. V Arms nastavujete zbrane, brnenia a prstene. Soul naopak ponúka vylepšenie postavy po mentálnej stránke. Tu si môžete nastaviť napríklad vyvolávanie rôznych démonov alebo osvojené techniky. Medzi zaujímavé a zároveň efektívne patrí zastavenie času či premena v netopiera. Nevýhodou DoS je podobne ako v prípade predošlých dielov, nerovnomerné rozdelenie účinku zbraní a schopností (niektoré vôbec nevyužijete a bez iných sa ani ďalej nedostanete). Poriadny meč a deštruktívna technika stačia na to, aby ste s nimi prešli väčšinu hry. Súboje sú však rýchle a len tak ľahko neomrzia, navyše herný zážitok obohacujú RPG prvky. MULTIPLAYER 6 / 10
Multiplayer predstavuje novinku v sérii a ako to už býva zvykom, začiatky sú ťažké. Vďaka wireless podpore a kamarátovi s DS a DoS si môžete vymieňať duše porazených nepriateľov alebo v niekoľkých miestnostiach hradu za spoločnosti nepriateľov hrať proti sebe. V tomto prípade multiplayer pri kúpe vôbec nerozhoduje. ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Atmosféru skvelo dotvárajú pazvuky príšer, ktoré sa navyše rôznia od typu nepriateľa. V hre ich ale sotva zaregistrujete. No stačí o polnoci navštíviť Sound mode a husiu kožu budete mať po celom tele. Snáď sa nabudúce dočkáme i dabingu. HUDBA 8 / 10
S pomocou možností DS znejú melódie čistejšie a po vzore predošlých dielov sa obmieňajú v odlišných pasážach. Celkovo sa svojou kvalitou vari najviac približujú vynikajúcej Symphony of the Night. NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Primerane nastavená latka spočíva v pozvoľnom rozbiehaní a postupnom pritvrdzovaní. Neskôr sa hľadanie “save room“ bude podobať hľadaniu oázy v púšti. Nepriatelia sa totižto zregenerujú do plnej sily okamžite po opustení miestnosti.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Castlevania: Dawn of Sorrow nesklamala a nesklame ani vás, ak po nej siahnete. Ide o jeden z mála titulov, ktorý moderným dvojrozmerným technickým spracovaním, hudbou a klasickým ovládaním prinavracia život perlám spred niekoľkých rokov. Navyše si k tomu pripočítajte šesť alternatívnych koncov a rázom dostanete niekoľkohodinovú porciu zábavy, ku ktorej sa budete radi vracať.