tele kompaktu poskytuje možnosti strednej triedy ultrazoomov.
FOTO - MILAN GIGEL
TZ1, ktorý je dostupný v troch farebných variantoch - strieborná/čierna/modrá - čerpá skúsenosti s predchádzajúcich modelov a to na strane firmvéru i mechanického vyhotovenia. Vývojári v tomto modeli spojili všetky osvedčené prvky a vtesnali ich do kompaktného tela, aby poskytli silný nástroj pre konkrétny trhový segment.
Šírka tela je o čosi väčšia, ako je pri bežných kompaktoch zvykom. Podpísala sa na nej použitá optika, ktorá je navrhnutá tak, aby sa pri 10 násobnom priblížení musel objektív vysúvať iba minimálne. Kým polovica optickej cesty je umiestnená v transfokátore, druhá sa skrýva za hranolom, ktorý láme "objektív" pod 90 stupňovým uhlom do dvoch častí. Kým na jednej strane je prínosom kompaktnosť, konštrukcia sa prejavila na miernej chromatickej vade objektívu a neštandardom správaní zoomu. Interná časť šošoviek sa pohubuje obmedzenou rýchlosťou, optické členy transforkátoru sú na tom omnoho lepšie. Nepomer rýchlostí je pri ovládaní trochu mätúci.
FOTO - PANASONIC
V pravej časti čelného panelu sa nachádza výbežok poskytujúci útočisko pre akumulátor a pamäťovú kartu, ktorý zaisťuje ergonomický úchop i bez toho, aby vyžadoval gumové či plastové polstrovanie. Prsty sa pevne ovíjajú okolo tela a sú pevnou oporou i pri prípadnej vlhkosti. Miniatúrny zabudovaný blesk s dosahom do 2,4 metra je osadený asymetricky s osou objektívu, transfokátor je lemovaný pevným kovovým rámom. V pravej časti sa nachádza priezor pomocného autofokusového reflektora, ktorý do vzdialenosti 4 metrov pomáha oranžovým osvitom systému automatického zaostrovania. Robustné kovové vyhotovenie určuje tento prístroj pre intenzívne nasadenie v teréne, matný eloxovaný povrch zabraňuje šmýkaniu prstov.
FOTO - MILAN GIGEL
Výrobca použil objektív LEICA DC VARIO-ELMARIT pozostávajúci z 10 prvkov v 12 skupinách, kde sa nachádzajú 3 asférické šošovky a 3 asférické povrchy. Svetelnosť objektívu dosahuje rozsah 1:2.8 - 1:4.2, ohnisková vzdialenosť pokrýva v 35 mm ekvivalente rozsah od 35mm do 350mm, čo predstavuje 10x optický zoom. V prípade že snímate v nižšom rozlíšení, a akceptujete formát 4:3 a 3:2, dostupný je optický zoom až 12,5x priblížením. Snímky majú vysokú ostrosť i na okrajoch, vinetácia je na prijateľnej úrovni, problémom je však chromatická vada, ktorá sa nepríjemne prejavuje pri vysokých kontrastoch. Pri bežnom snímaní dosahuje minimálna zaostriteľná vzdialenosť od 40 do 100 cm, v závislosti od ohniska, v režime makrosnímkov môžete počítať už s 5cm priblížením k snímanej scéne.
I keď širšie ohnisko (28 mm) by pre dovolenkárov a krajinárov nebolo na škodu, s radosťou využijete optický stabilizátor, ktorý pracuje v dvoch rôznych režimoch, ktoré volíte podľa situácie. Snímky majú ostrosť "z ruky" i pri slabších svetelných podmienkach a stabilizátor vás odbremeňuje od toho, aby ste pri hraničných hodnotách museli ihneď prejsť na vyššiu citlivosť so sprievodným šumom. Čelný krúžok objektívu prekročí obruč už pri 2x zoome, celkovo sa vysunie iba o 17 milimetrov. Čelo nie je vybavené závitom pre filtre, takže budete musieť v prípade záujmu siahnuť po magnetickom upevňovaní alebo po alternatívach využívajúcich statívovú skrutku.
FOTO - MILAN GIGEL
Na ľavej bočnici sa nachádza kabinet s dvojicou konektorov, ktorý je prekrytý plastovými dvierkami s pružinovým systémom. Vrchný konektor slúži na pripojenie k PC a priamu komunikáciu s tlačiarňami prostredníctvom rozhrania PictBridge, spodný zaisťuje napájanie z externého zdroja. Samozrejmosťou je i prítomnosť audio/videovýstupu, ktorý je integrovaný priamo v konektore USB rozhrania. Konektor je neštandardný, rovnaký ako používajú iné modely prístrojov od Panasonicu.
FOTO - MILAN GIGEL
Na pravej strane sa nachádza o rám ukotvené oko pre zápästnú šnúru, ktorá zaistí aby bol fotoaparát vždy pripravený na použitie bez toho, aby vám pri chvíli nepozornosti vykĺzol a spadol na zem. Šnúra pri snímaní nezavadzia.
FOTO - MILAN GIGEL
Závit pre statív je plastový, nachádza sa vľavo od objektívu. Keďže fotoaparát je pomerne ľahký, jemné vyosenie od objektívu nespôsobí rozkmitanie prístroja pri snímaní zo statívu. Plastový kryt vnútorného kabinetu má posuvné zamykanie. Vo vnútri nájdete slot na pamäťovú kartu formátu Secure Digital/MultiMedia Card, akumulátor využíva Li-Ion chemický model, je vyhotovený z jediného článku a jeho kapacita je 1000 mAh. To je dosť na to, aby ste vyhotovili 200-300 snímok v závislosti na podmienkach.
FOTO - MILAN GIGEL
Na vrchnej časti tela sa nachádzajú akustické priezory pre zabudovaný reproduktor a mikrofón. Mikrofón je všesmerový, nezávislý na zoome a v exteriéroch na väčšiu vzdialenosť je prakticky nepoužiteľný. Zabudovaný reproduktor ozvučuje videá doplnené o zvukovú stopu. Rotačný volič napovie, že ide o prístroj určený pre začiatočníkov a amatérov. V ponuke sú výhradne automatické expozičné režimy, existuje i špeciálny mód pre úplných nováčikov, ktorý podstatne redukuje dostupné položky v menu. Výberové koliesko má 7 polôh, zvyšné 4 neviditeľné polohy sú rolovateľné tak, aby ste mohli kolieskom neobmedzene otáčať vpravo i vľavo. Upozornenie na medzipolohu neexistuje, sníma sa podľa poslednej aktívnej pozície. Spúšť je osadená na prstencovom ovládači zoomu, ktorý nereaguje na intenzitu výkyvu dynamicky. Na dosah ukazováka je i tlačidlo optického stabilizátora, i tradičný posuvný vypínač.
FOTO - MILAN GIGEL
Dominantou zadného panela je LCD displej s uhlopriečkou 6,2 centimetra, ktorý pozostáva z 207 tisíc zobrazovacích bodov. Farebné podanie je pomerne dobré, zobrazenie má tendenciu prisvetľovať realitu a tak niekedy nemusíte správne odhadnúť pri korekciách expozíciu. Jeho jas je nastaviteľný v niekoľkých stupňoch, dostupný je i režim zo zvýšeným podsvitom, či s ultravysokou svietivosťou, ktorá vám umožní pozerať sa na displej i z extrémnych bočných uhlov. Pre ovládanie je dostupná tradičná "päťsmerová kombinácia", ovládacie tlačidlo pre režim zobrazovania na displeji a doplnkový gombík pre mazanie snímok a aktivovanie režimu opakovaného snímania. Mikrospínače sú kvalitné, tlačidlá sú kvôli malým rozmerom zobrazené ďalej od seba. Optický priezorový hľadáčik, ktorý by vám ušetril v teréne akumulátor nehľadajte - pri veľkej uhlopriečke displeja sa tam jednoducho nevošiel.
FOTO - MILAN GIGEL
Bez krytky objektívu by ste sa pravdepodobne v tomto formáte bez slnečnej clony nezaobišli. Tá je vyhotovená tak, aby bola neustále uviazaná k telu a bolo ju možné osadiť na vypnutý prístroj. Je to praktické a nestratíte ju. V balení nájdete rovnako i zápästnú šnúru.
FOTO - MILAN GIGEL
Okrem toho môžete počítať s podrobnou dokumentáciou ako je už pri Panasonicu zvykom, s nabíjačkou s oddeliteľným napájacím káblom, s USB a audio/video káblom ako aj s CD nosičom ktorý obsahuje softvér pre sťahovanie a správu fotografií. V balení je všetko čo potrebujete - s výnimkou pamäťovej karty. Tú pri prvých experimentoch zastúpi interná pamäť, ktorá v najhoršej kvalite snímok (0,3 mpix, vysoká JPEG kompresia) poskytne útočisko pre 103 záberov.
FOTO - MILAN GIGEL
Snímanie zabezpečuje CCD senzor s uhlopriečkou 1/2,5", ktorý obsahuje 6,37 milióna snímacích bodov. Snímky sú však v praxi reprodukované 5 megapixelovým rozlíšením s nastaviteľným pomerom strán 16:9, 4:3 a 3:2. Používateľ má tak možnosť zvoliť si výsledný formát snímky podľa situácie a určenia s tým, že výsledným formátom je JPEG s dvomi voliteľnými úrovňami kompresie. Snímač má krokovo nastaviteľnú citlivosť na ISO 80, 100, 200, 400 a 800, pričom v scénickom režime vysokej citlivosti je interne dosahované rozlíšenie až 1600 ISO. Od hranice ISO 200 však šum začína byť badateľný a od 400 nahor pomerne prudko rastie. Dostupný je i režim automatického nastavovania citlivosti s optimalizáciou na čas udržateľný so zapnutým či vypnutým MEGA O.I.S. stabilizátorom v ruke.
Fotoaparát je vybavený polohovým snímačom, ktorý do EXIF hlavičiek vpíše správne natočenie snímky pre jej automatickú rotáciu. Záhadou však je, prečo sú obrázky na displeji zobrazované s nesprávnym natočením. Ak potočíte aparát 90°proti smeru hodinových ručičiek tak, aby ste prirodzene pravou rukou nasnímali portrét, na displeji sa zobrazí "hore nohami".
FOTO - MILAN GIGEL
Režim prehliadania poskytuje trojicu rôznych zobrazení. Pri pripojení k TV prijímaču oceníte "holé" zobrazenie obrázkov bez zbytočných detailov. Ak však chcete o obrázkoch zistiť viac, môžete si nechať zobraziť časový údaj, či dokonca i režim v ktorom bol snímaný doplnený o histogram.
FOTO - MILAN GIGEL
Pri snímaní je situácia podobná. V pozícii začiatočníka vás žiadne informácie nemusia zaujímať. Ak nemáte priamo možnosť meniť clonu a čas, možno ich zobrazenie tesne pred exponovaním pre vás nemá žiadny význam. Pomôcť vám však pri komponovaní môžu horizontálne a vertikálne čiary pre zlatý rez, informácie o jednotlivých nastaveniach či dokonca živý histogram, ktorý od vás už vyžaduje isté skúsenosti. Keďže kompenzácia expozície je dostupná priamo na tlačidle (šípka nahor), informácia je i využiteľná.
FOTO - MILAN GIGEL
Ak si zvolíte začiatočnícky režim (srdiečko), používateľské rozhranie sa zmení tak, aby bolo čo najjednoduchšie. V používateľskom menu nájdete iba 4 najdôležitejšie položky a v hľadáčiku sa zobrazia iba najdôležitejšie údaje. Pracovať môžete s bleskom a samospúšťou, kompenzáciu expozície by mala nahradiť fukcia eliminovania protisvetla. Tá však podáva iba priemerný výkon a tak dokonalé riešenie situácie neočakávajte. Pre začiatočníka je však tento režim základom a možno i cestou k novému koníčku.
FOTO - MILAN GIGEL
Rovnako efektívne môžete pracovať so scénickými režimmi. Tie sú pripravené pre rôzne každodenné situácie. Na dve polohy kolieska si môžete predvoliť tie, ktoré používate najčastejšie. Okrem tradičného portrétneho režimu je dostupný mód s "online retušou", ktorý zastúpi difúzny portrétny filter, špeciálny režim nafotí jedlá tak aby vyzerali skutočne lákavo, špecialitou sú letecké snímky, vysoká citlivosť (AKA ISO 1600), režim fotografovania detí s vyobrazením ich veku či mód snímania pod vodou, čo je predzvesťou dostupnosti puzdra pre snímanie pod hladinou.
FOTO - MILAN GIGEL
V každom režime snímania je dôležité, aby ste mohli základné parametre meniť bez toho, aby ste sa museli prehrabávať v komplikovanom menu. V tomto prípade máte možnosť nastavovať šípkou vľavo režim samospúšte, šípkou vpravo regulovať blesk a šípkou nadol prepnúť do zobrazovacieho režimu náhľadou. Šipka nahor má kombinovanú funkciu - sprístupňuje kompenzáciu expozície, aktivuje bracketing na báze odlišnej expozičnej kompenzácie a otvára cestu k manuálnemu posunu vyváženia bielej medzi červeným a modrým spektrom. Pre bežnú "dovolenkovú" fotografiu je to dostatočné, viac priamych funkcií v konzumnej triede prístrojov vyvedených na tlačidlách nie je možné očakávať.
FOTO - MILAN GIGEL
Pri vyvažovaní farebnosti však počítajte i s tradičnými prednastaveniami a možnosťou merania bielej podľa odrazovej dosky či hárku bieleho papiera. Aby ste optimálne využívali kapacitu karty a dokázali podľa určenia snímkov optimalizovať i ich kvalitu, zvoliť si môžete rozlíšenie v kvalitách 0.3, 1, 2, 3 a 5 megapixelov, pri každom z nich môžete vsadiť na dve úrovne JPEG kompresie a stranový pomer 16:9, 4:3 a 3:2. A tu sa skrýva odpoveď na otázku, prečo je snímač 6,3 megapixelový a snímky majú iba 5 megapixelov. Aby nevznikal kompromis v rozlíšení pri širokouhlých snímkach, obmedzená je softvérom kvalita snímok v otatných dvoch pomeroch strán. ISO citlivosť je krokovo nastaviteľná a s rastúcou hodnotou a skracujúcim expozičným časom intenzívne rastie šum. Ten je badateľný i na snímkach zachytávajúcich vysoký dynamický rozsah.
FOTO - MILAN GIGEL
Pri meraní expozície si môžete voliť z troch režimov, ktoré zodpovedajú štandardu na trhu s tým, že nie je možné ručne nastavovať váhu stredovej oblasti, či jej veľkosť. Zaostrovací systém dokáže pracovať s 9 poľami, čo dosahuje i vyhodnocovaním kontrastu z dát získaných z CCD čipu. Ak fotografujete pohybujúce sa objekty využijete režim kontinuálneho automatického ostrenia, v prítmí ho môžete podporiť doplnkovým reflektorom. Počítajte však s tým, že energetická náročnosť sa zvýši.
FOTO - MILAN GIGEL
Grafický čip dokáže snímky spracovať tak, aby podávali iný farebný profil. Je možné zvýrazniť či potlačiť ich farebnosť, alebo ich tónovať do tabakových odtieňov či vytvárať priamo čiernobiele snímky s optimalizovaním výsledku. Ušetríte si tak prácu v grafickom softvéri.
FOTO - MILAN GIGEL
Rovnako ako pri modeloch z radu FZ, i tu je dostupný režim tvorby animácií. Namiesto toho aby ste vo videorežime snímali pohyblivú scénu, postavíte prístroj na statív a políčko po políčku zaznamenáte pohyb ako skutoční animátori. Počet obrázkov v sekvencii je však obmedzený a tak ide skôr o experimentálnu funkciu ako o každoddennú či produkčnú záležitosť. Túto funkciu môžete na statíve použiť i na zachytenie pohybu slnka či iných objektov - nejde však o intervalové snímanie ale o "samoobsluhu".
FOTO - MILAN GIGEL
Čo sa týka samotných nastavení, nenájdete tu až na pár drobností nič prekvapujúce. Na mape sveta môžete voliť časovú zónu v ktorej sa nachádzate a ak letíte do cudziny, môžete si zvoliť rozsah dátumov a časové pásmo pre svoj pobyt mimo. Na displeji sa objaví logo dovolenky a snímky budú zaznamenané so správnym časovým údajom s tým, že po návrate domov sa ukazovateľ času vráti do správneho časového pásma. Z dostupných jazykov je použiteľná čeština, niektoré textové reťazce však neboli vzhľadom na ich malú frekventovanosť pri lokalizácii zachytené.
FOTO - MILAN GIGEL
Fotoaparát po zapnutí reaguje pružne, ostrenie so štyrmi režimmi poskytuje vysoký výkon pri všetkých tradičných druhoch fotografie, zaznamenané snímky sú ostré s detailnou kresbou. Farebné podanie je skvelé, tam kde automatika zlyhá, človek si dopomôže ručným pohybom smerom k červenej či modrej farbe.
Panasonic Lumix DMC-TZ1 je ideálnym fotoaparátom pre používateľov, ktorí svojimi požiadavkami prerástli vzhľadom na malý rozsah ohnísk základnú triedu kompaktov, avšak stále žiadajú prístroj, ktorý môžu nosiť vo vrecku do prírody či na dovolenky. Kvalitné mechanické vyhotovenie dosahuje špičkovú úroveň, menu firmvéru je prehľadné, ovládanie je intuitívne. Drobným nedostatkom je však chromatická abrebácia snímok s protisvetlom či vysokým kontrastom a nepružne reagujúci zoom so "slimačím" štartom a rýchlym záverom. Dynamické reagovanie na náklon ovládača a rovnomernosť pohybu by na škodu neboli. I tak ide o fotoaparát, ktorý v kompaktom tele podáva výkon strednej triedy ultrazoomov. Postaral sa o to netradične riešený objektív a optický stabilizátor.
Dostupnosť: http://www.panasonic.sk/pdetail.php?itemid=345&prodid=858&@prod=DMC-TZ1+EG-S
Orientačná cena: 14 990 Sk