ToCA3 Race Driver - zlatá stredná cesta

Na poli závodnych hier je to teraz celkom bieda. Tituly, čo vyšli v poslednej dobe, nestoja pomaly ani za stiahnutie dema. Je tu diera medzi arkádami a simulátormi. Teda bola. ToCA3 Race Driver 3 je totiž výplňou. Ani realistickou, ani veľmi arkádovou.

Na poli závodnych hier je to teraz celkom bieda. Tituly, čo vyšli v poslednej dobe, nestoja pomaly ani za stiahnutie dema. Schválne sa pozrime, čo tu máme. Nič, nič, nič... Trackmania, no dobre, ale to nie je to pravé orechové. Ďalej nič, nič, nič, Need For Speed: Most Wanted – neviem ako vás, ale mňa už tie naháňačky s fízlami v super-bomba-špica-coolových vozítkach, demolovanie všetkých a všetkého a hlavne nefér systém hry dávno prestali baviť. Chcelo by to niečo reálnejšie, kde by som mohol pocítiť radosť z víťazstva, kde by som sa cítil ako jazdec, pretekár. Kde by záležalo na schopnosti a ume ovládania auta. Hm, máme tu GTR, to všetky tieto podmienky určite spĺňa, no ale, ako to povedať, je to proste simulátor. Reálnosť vytláča hrateľnosť, a dopadá to tak, že pri hre sedíte 3 hodiny a ešte ste si poriadne nezajazdili (a keď si už idete zajazdiť, tak urobíte v závode jednu chybičku a ste v...). Je tu diera medzi arkádami a simulátormi. Teda bola. ToCA3 Race Driver 3  je totiž výplňou. Ani realistickou, ani veľmi arkádovou. Označenie Race Driver celkom sedí, pretože je to práve to, do čoho sa v tejto hre prevtelíte.

Tourning Cars a Kariéra
Okúsite pomaly všetko, čo má kolesá (aspoň 4). GTčka, Formuly (z F1 iba Williams), veterány, off-roady, trucky (aj monster), Renault Clio aj Hondu Civic 2006 – na známych aj neznámych okruhoch, dokonca aj na rally. To všetko tu je. Keby to bolo niekomu málo, tak ja už neviem. Z toho vyplýva, že každá kategória nemôže byť spracovaná dokonale, ale to je daň za rozsiahlosť. Off-roady sa mi celkovo zdali slabo spracované oproti okruhovým závodom, ale jazdiť na nich ani nemusíte, takže pohoda. Ku všetkému obsahu samozrejme nemáte od začiatku prístup, musíte sa k nemu poctivo prebojovať.

V móde World Tour vás čaká aký-taký príbeh: ocitnete sa na trati v Mercedese CLK, dojazdíte pár posledných kôl, objaví sa deduško, vynadá vám, že po tej tráve by ste mohli menej behať, a vysvetlí vám základné pravidlá (a navrch prihodí jedno pivo). Kariéra jazdca môže začať. Postupujete po úrovniach (nie, žiadne levely ako v RPG, myslím úroveň závodov), tie majú väčšinou 3-4 druhy pretekov. Stačí, aby ste splnili daný cieľ iba v jednom a hurá na vyššiu úroveň. Cieľom býva umiestniť sa do určitého miesta, na začiatku do štvrtého a postupne lepšie. Zvyšuje sa aj úroveň protivníkov a počet kôl. Občas vám deduško (fakt neviem, ako sa volá) predstaví nejaké nové auto alebo hostesky. Po 1. mieste pochváli, po prehratom preteku vynadá. Dokonca vám kecá do riadenia aj priamo na trati cez team radio. Zlatý ujo. Ako si tak cestujete po svete, odomykajú sa jednotlivé závody pre Pro-Career mód. Tu si vyberiete jednu kategóriu a jazdíte šampionát na všetkých tratiach, ktoré k nemu patria. Nechýba time trial, multiplayer ani free race, to je dúfam jasné. A to bude asi všetko, kto čakal niečo viac, nech napíše autorom, aby to tam nabudúce pridali, mňa už nič rozumné nenapadá.

          

GRAFIKA 8 / 10
Neverte officiálnym screenshotom, rozhodne to tak nevyzerá (škoda), no aj tak je grafika skvelá. Engine je svižný, v pohode ho rozhýbete aj na starších kartách, ale asi bez antialiasingu. Inak AA robí v takýchto hrách divy, je to dosť podstatný rozdiel, ak je vypnutý. Anizotropné filtrovanie, ktoré sa dá nastaviť v setupe hry, akosi nefunguje. Aspoň teda nie tak, ako by malo, pretože aj keď je zapnuté, textúry sa rozmazávajú v dosť blízkej vzdialenosti. V tej rýchlosti to ale nevadí.

Čo je takmer dokonalé, sú modely áut. Keď k tomu pridám model poškodenia, tak som asi lepšie na PC nevidel. Plech sa pekne ohýba, svetlá a okná rozbíjajú, pneumatiky praskajú, kolesá odpadávajú, proste paráda. Havarovať je jedna radosť. Kokpity síce nechýbajú, ale mohli by byť spracované aj lepšie.

Prostredie okruhov je trochu chudobné, ale sú to predsa závodné okruhy a tam toho okrem stromov, nejakých pár budov a tribún aj tak viac neuvidíte. A naviac, aspoň to neodpútava pozornosť od trate.

INTERFACE 5 / 10
Priemer. Menu je v pohode, občas trochu neprehľadné, graficky nič moc, no v hornej časti sa premietajú reálne zábery z okruhov, čo poteší.

Na HUDe, okrem klasických informácií, máme aj mapku (takže sa nestratíme), stav pneumatík a benzínovej nádrže. Trochu mi chýbalo zobrazenie o odstupe od jazdcov pred a za mnou, no spomínaný deduško niekedy zahlási aj túto informáciu, takže sa to dá zvládnuť.

         

Čo sa týka ovládania – dá sa to hrať aj s klávesnicou, nie je problém, ale volant je volant, takže hybaj nejaký si kúpiť. Bez neho prídete o veľa zábavy. A hlavne v pro-simulation móde si veľmi nezajazdíte.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Na hrateľnosť je kladený najväčší dôraz, a tak to má byť! Žiadne super-realistické chovanie auta sa nekoná, všetko je primerane arkádové. No a čo, že sa to nespráva tak ako v skutočnosti, je to predsa hra. Dôležité je, že si môžete vybrať, čo vás baví. Tí, čo už majú nejaké to kolo odjazdené, si zapnú pro-simulation, menej zdatní to nechajú tak. So zapnutými pro-simulation možnosťami (damage, handling, gravel traps) je to fakt husté, treba trochu potrénovať, ale o to lepší pocit budete mať, keď vyhráte. Spočiatku to budete zažívať stále, ide sa na dve kolá a protivníci jazdia ako tlupa dôchodcov. Neskôr sa ale zapotíte a bez dobre zvládnutej kvalifikácie nemáte šancu na víťazstvo. Trate sa po čase opakujú a učíte sa ich, takže sa aj vy zlepšujete. Vo World Tour obtiažnosť neovplyvníte, ale už v Pro-Career môžete nastavovať silu protijazdcov od 50 po 100 percent, takže zase si môžete všetko prispôsobiť podľa seba.

V kariére sa vždy môžete tešiť na niečo nové, dostávate sa do uznávanejších závodov s lepšími autami, takže tak ľahko neomrzí. Autori asi uzavreli spojenectvo s Hondou, pretože tá tu má vyhradený celý šampionát a dostanete sa k nemu až po prejdení celého World Tour. Okrem toho, ak vyhrávate v Pro-Career šampionáty, získavate rôzne bonusy, od áut až po nové turnaje.

          

Pred závodom si môžete svoje auto rôzne ponastavovať alebo si to nechať urobiť automaticky. Každé auto sa chová odlišne, takže si budete musieť stále znovu zvykať na iný typ ovládania. Honda NSX sedí ako prikovaná, s Pontiac Firebirdom si zase budete musieť dávať dobrý pozor, aby ste sa nedostali do hodín a s Mercedesom CLK uvidíte, čo je to rýchlosť. Off-roady, ako som už spomínal, sa mi veľmi nezdali, v tom Flatoute to bolo akési lepšie.

Chyby nechýbajú ani tu
A teraz veci, ktoré musím hre vytknúť. Ak len trochu vybehnete z trate, hra vás napomenie a ohlási, že ste si skrátili cestu, (aj keď to tak vôbec nie je) a nepočíta sa vám kolo. Pri kvalifikácii to poriadne naštve. Proste ide o bug, ktorý by mohli autori patchom v pohode opraviť, neviem ale, prečo ešte žiadny nevyšiel. Naproti tomu, keď niekoho vyblokujete, zostrelíte z trate alebo podobne, nič sa nestane. Ďalším nedostatkom je vplyv poškodenia na jazdné vlastnosti. Mohol by byť trochu väčší, takto sa niekedy stáva, že s rozbitým autom v pohode súperov na rovinkách trhnete alebo uvidíte, že to koleso, čo ste stratili v minulej zákrute, vám až tak nechýba a dá sa dojazdiť aj na troch. Pri zapnutí pro-simulation na toto ale zabudnite.

MULTIPLAYER
Online, LAN a... Splitscreen! To už sa tak často nevidí. Žiaľ, hral som ho iba sám a nestíhal som ovládať obe autá naraz, takže to neviem dobre ohodnotiť. Ponuka je ale dostatočná.

          

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Znejú dosť kvalitne, asi si na nich dali Codemasters záležať. Tie z GTR ale majú ešte stále navrch. V setupe sa dá pozrieť, koľko zožerú z výkonu a podľa toho sa pohrať s nastavením kvality. Zvuk motoru je iný, keď je kamera za vozom a iný v kokpite. Najlepšie to samozrejme hučí v kokpite. No, hučí... skôr piští. Nebol tu ale našťastie žiadny vyslovene nevydarený zvukový efekt, ktorý by otravoval.

HUDBA 2 / 10
Pri závode by síce iba rušila a tá jediná skladba, čo hrá v menu... no tu sa naozaj hudba dobre hodnotiť nedá. Ale je jej žalostne málo.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
IQ súperov rastie s posúvaním slideru difficulty k hard, ale nedá sa povedať, že by niečím prekvapovali. Ani sa príliš nesnažia prebíjať sa dopredu a keď ich budete dobre blokovať, väčšinou sa cez vás nedostanú (nie je to práve fér, ale čo už). Celkovo pôsobia utlmeným dojmom, jazdia opatrne, snažia sa ísť po ideálnej stope, občas urobia nejakú tú chybičku... chcelo by to ale trochu viac života.

          

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Dobre namiešaný pomer medzi arkádou a simulátorom robí z ToCA Race Driver 3 dobrú voľbu pre tých, ktorých nebaví NFS a na GTR si netrúfajú. Rozmanitosť a pokrytie takmer všetkých elementov závodenia zasa umožňuje hráčom vybrať si presne to, čo im najviac sedí. Je tu pár chýb, nevýrazná AI súperov, ale klady určite prevažujú. Kto v škôlke, keď sa ho pani vychovávateľka pýtala, čím chce byť, odpovedal, že pretekárom, nemal by si nechať Race Drivera ujsť.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Iste, politici ani zajtra neprestanú nepoctivo zavádzať, ale aspoň by sme im to nemali uľahčovať.

DOMOV

Po streľbe v petržalskom paneláku zostali dvaja mŕtvi

Na chodbe tam našli telo ženy a muža, na mieste našli dieťa.

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Neprehliadnite tiež

Fyzikálna záhada. Neutrónové hviezdy svietia aj po zrážke

Dosvit po zrážke neutrónových hviezd je čoraz jasnejší, vyvracia očakávania.

V NASA prestali pracovať. Musk musel odložiť test rakety

Američanom sa nepodarilo schváliť štátny rozpočet. Kennedyho vesmírne stredisko prestáva pracovať.

Obchod bez radov a pokladní. Otvorili prvý Amazon Go

Obchod využíva rovnaké technológie ako autonómne autá.

Spravili krok k včasnému odhaleniu rakoviny, krvný test má veľkú úspešnosť

Test dokázal určiť aj päť typov rakoviny, na ktoré doteraz neexistuje skríning.

Prečo hrá mozog džezového a klasického pianistu rovnakú skladbu inak

Mozgy džezových a klasických pianistov fungujú rozdielne. Dokonca aj vtedy, keď hrajú tú istú skladbu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 827
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 251
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 153
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 007
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 946
  6. Kam do tepla v januári? 1 769
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 358
  8. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 131
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 077
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 892