V mexickej púšti žijú morské mikróby

Takmer polovica druhov vodných mikróbov, ktoré žijú v oázach Chihuahuanskej púšte, geneticky pripomína morské. Ekosystém, v ktorom tieto mikróby žijú, je však suchozemský už milióny rokov. V časopise Proceedings of the National Academy of Sciences USA ..

Jazierko v panve Cuatro Cienegas.

Takmer polovica druhov vodných mikróbov, ktoré žijú v oázach Chihuahuanskej púšte, geneticky pripomína morské. Ekosystém, v ktorom tieto mikróby žijú, je však suchozemský už milióny rokov. V časopise Proceedings of the National Academy of Sciences USA to oznámil jedenásťčlenný tím mexických a amerických vedcov na čele s Valeriou Souzaovou z Národnej autonómnej univerzity v Mexico City.

Bohatý život v púšti

Vedci skúmali mikróby v jazierkach, potokoch a horúcich prameňoch panvy Cuatro Cienegas. Leží v Chihuahuanskej púšti stredomexického štátu Coahuila a má rozmery asi 30x40 kilometrov s priemernou nadmorskou výškou 740 metrov. Obklopujú ju pohoria vysoké viac ako tritisíc metrov. Zo zrážok ročne získava iba okolo 150 milimetrov vody. Napriek tomu obýva oázy panvy vyše 70 endemických (iba tam sa vyskytujúcich) druhov vodných stavovcov. A vyskytujú sa tam aj stromatolity, zvláštne geologické útvary, vytvárané zo zrniečok sedimentov mikróbmi, najčastejšie sinicami. Veľké živočíchy i drobné mikróby, ktoré tvoria základňu miestnej potravinovej pyramídy, sú však teraz mimoriadne ohrozené prudko rastúcimi nárokmi na vodu, ktoré vyplývajú z expanzie poľnohospodárstva v širšom regióne. Souzaovej tím na prieskum motivovala i obava, že nejeden druh zmizne zo scény skôr, ako sa o jeho existencii dozvieme.

Vo vzorkách vody a sedimentov z celej panvy vedci odhalili vyše 350 bakteriálnych kmeňov, čo je prekvapujúca pestrosť. Mnohé ekologické stanovištia v panve, najmä horúce pramene a jazierka s vysokým obsahom minerálov vo vode, sú totiž extrémnymi prostrediami, ktoré nepodporujú rozmanitosť životných foriem.

Prekvapenie s dychom mora

Ešte viac však bádateľov prekvapili výsledky genetickej analýzy týchto mikróbov. Skúmali ich ribozómovú RNA, ktorá sa v biológii využíva ako markér genetickej evolúcie. Tých 350 bakteriálnych kmeňov patrilo podľa základných genetických znakov k 250 špecifickým líniám. Souzaová s kolegami v ich rámci urobila 98 čiastkových sekvencií ribozómovej RNA. Ukázalo sa, že patria zástupcom 38 špecifických línií desiatich veľkých skupín baktérií a jednej veľkej skupiny archeónov. (Archeóny sú takisto jednobunkové organizmy bez bunkového jadra, no s odlišnou genetikou a fyziológiou, ako majú baktérie. Preto ich väčšina odborníkov uznáva za zvláštnu doménu, súčasť triády baktérie-archeóny-všetok ostatný život.) Neočakávane vyšlo najavo, že takmer polovica druhov vodných mikróbov v panve Cuatro Cienegas je úzko príbuzná s mikróbmi, obývajúcimi morské prostredie, predovšetkým chladnú severnú časť Tichého oceánu, Severný ľadový oceán, Baltické more, ale aj okolie podmorských sopečných prieduchov. Zvyšné boli najpríbuznejšie bežným sladkovodným, pôdnym a teplomilným baktériám.

Živé fosílie

"Morské" mikróby z Cuatro Cienegas sú navyše dosť príbuzné mikróbom zo susedných údolí. Predstavujú doslova živé fosílie, lebo Cuatro Cienegas leží 800 kilometrov od Mexického zálivu a naposledy bola v priamom kontakte s morom pred niekoľkými desiatkami miliónov rokov. Keď more ustúpilo, alebo sa táto časť amerického kontinentu zdvihla, očividne tam zostali veľké telesá morskej vody, zrejme pod zemou. Z nich voda neskoršou geologickou aktivitou prenikla na povrch. Po takom dlhom čase už voda v Cuatro Cienegas chemickým zložením morskú zvlášť nepripomína. No mikróby sa prispôsobili.

Živé stromatolity z Cuatro Cienegas. FOTO - LUIS EGUIARTE

1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  5. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Bezkonkurenčná rozmanitosť