Vývoj XS má na starosti spoločnosť Monolith Soft, v ktorej tvoria ľudia zodpovední za dnes už kultové RPG Xenogears (XG). Xenosaga nepatrí medzi najlepšie série, aké poznám, pretože nie každý aspekt hry je dotiahnutý natoľko, aby sme ho mohli prirovnávať ku kvalitne spracovanému príbehu. Séria však disponuje určitým čarom, ktoré sa žiaľ ako keby vytratilo z druhého dielu. I keď možno za úplne prvý diel považovať Xenogears , vydaný pre PlayStation v roku 1998. Nemá zmysel, aby ste toto vynikajúce RPG hľadali po bazároch. Rovnako ako prvý diel XS, tak aj XG sa nikdy nedostal na starý kontinent. Čo ale narobíme, prišli sme o hru s tak komplexným príbehom, že aj mnohí anglicky hovoriaci hráči sa v ňom strácali. Tu už nešlo len o záchranu milovanej porazením zla či oslobodením kráľovstva. Filozofické dielo s náboženským podtónom si bralo na mušku i existenčné problémy dnešného sveta, akým je aj rasizmus. Ľudia sú schopní v mene dobra rozpútať vojnu, zabiť tisíce obyvateľov, rozvrátiť životy obyčajných ľudí. Zamysleli ste sa však niekedy nad tým, do akej miery je etické bojovať za dobro, vynucovať si ho násilnou cestou? Xenogears tieto otázky rozoberal a zľahka nútil hráčov zamyslieť sa nad nimi.
Xenosaga podobne ako Xenogears obsahuje viacero indícii odkazujúcich na mytologické, biblické či historické udalosti. Určite ste si všimli podtitul v nemčine, rozhodne nejde o náhodu a už vonkoncom nie o nemecký titul alebo jeho verziu. Každý z troch dielov (pôvodne šiestich) XS vychádza z názvov kníh nemeckého filozofa (Friedrich Wilhelm Nietzsche). Prvá epizóda si neviedla najhoršie, získala dobré hodnotenia, a to aj napriek tomu, že sa na ňu názory podstatne odlišovali. Dej sa odohráva ďaleko v budúcnosti, kedy ľudstvo opustilo zem a začalo žiť vo vesmíre. Prvý diel so sebou nepriniesol významné rozuzlenia, zoznámili sme sa len s časťou hlavných protagonistov a nepriateľov, hroziacim nebezpečenstvom, záhadnými stvoreniami menom Gnosis a mysterióznym artefaktom známym ako Zohar, ktorý je podľa legendy schopný vymaniť ľudstvo spod hroziaceho nebezpečenstva zo strany Gnosis a nastoliť mier.
Záver prvého dielu naopak priniesol mnoho nezodpovedaných otázok. Ak si pamätáte na koniec prvého Matrixu alebo Kill Billa, viete si živo predstaviť tie pocity a to nekonečné čakanie na pokračovanie. Epizóda 2 sa otvára spomienkou na Miltia Conflict. Práve tu začína nová etapa série. Jemne odhaľovať príbeh nebudem, unikli by vám detaily, spojitosti a navyše by som tým zničil jediný pilier, na ktorom druhé pokračovanie stojí.
GRAFIKA 8 / 10
Čo môže viac navnadiť bežného hráča na kúpu videohry než grafika. Dnešné zápolenie o priazeň hráčov sa v mnohých prípadoch zúžilo na pozlátko technického spracovania. Viacero pracovníkov z tímu odišlo po dokončení prvej epizódy a nový zmiešaný tím sa vari najviac zameral práve na grafiku.
Najväčšia zmena však postihla postavy. Takmer každá prešla plastikou. Z pseudoanime štýlu sa hra vyšvihla na oslnivú, atraktívnu a dospelejšiu. Čím získala i na atmosfére počas animácii. Nemôžem sa ale ubrániť pocitu, že cieľom nebolo ani tak zlepšenie animácii, ako zatraktívniť niektoré postavy, aby sa aj iní, nie len fanúšikovia XS, po tomto titule obzreli. Osobne voči podobným praktikám nič nemám, no nový vzhľad hlavnej postavy (Shion) mi príliš nesedí. Pôvodne útla, pracovne oblečená, tvárou a okuliarami presvedčivá vedecká pracovníčka sa zmenila na krásnu mladú ženu vo vyzývavom oblečení. Dokonca prišla aj o okuliare v jednej z úvodných (mierne komických) animácii. Časom som si ale zvykol a na “starú“ Shion temer úplne zabudol. No ako sa tak zdá, podľa trailerov z pripravovanej XS 3 zabudnem i na jej súčasnú podobu.
Markantné zmeny neobišli ani dizajn miest a súbojov. Technické spracovanie na nadpriemernej úrovni sa už ale prakticky stalo štandardom. Ako už bolo povedané, grafika naviac žiari vo filmových animáciách, obzvlášť akčné scény, v ktorých vystupuje Jin Uzuki, stoja za prelúskanie sa hrou.
INTERFACE 6 / 10
Xenosaga 2 dostala do vienka nový systém vývoja postáv a s ním aj na to prispôsobené menu. Žiaľ už svojím spracovaním na prvý pohľad pôsobí neforemne, namiesto toho aby sa tvorcovia zamerali na jeho praktickosť, si dali záležať na vzhľade. Rovnako (nemilo) ma zaskočilo i priložené bonusové DVD. Čakal som aspoň nejaký ten trailer. Či už na iné tituly alebo na samotné pokračovanie. Nič by nepokazil ani rozhovor s kľúčovými osobami podieľajúcimi sa na tvorbe. Aspoň že obrazovku s nápisom loading prijemne spestruje krátky prehľad momentálneho diania, avšak aj ten má svoje muchy. Až po prejdení určite pasáže (nie malej), sa zobrazí nový súhrn.
HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Príbeh a postup vpred je na RPG až neznesiteľne lineárny a sidequesty už vari ani viac neatraktívne nemohli byť. Niektoré z nich, ako napríklad splatenie kapitánovho dlhu, si vyžiadajú niekoľkonásobne zdolanie hry, čo si myslím znesú len skalní fanúšikovia. Samotné ovládanie hlavnej postavy ostalo nepozmenené. Hra vás nepustí preskúmať okolia do takej miery, do akej by ste chceli. Cesty sú s výnimkou malých odbočiek jasne vytýčené. Interakcia s prostredím ostala taktiež pri starom. Znovu môžete demolovať určité objekty a riešiť jednoduché hádanky. Tie ale tiež stratia časom na lesku, neustále sa opakujúce kocky budete už v druhej polovici hry riešiť so zavretými očami. Hra je navyše na pomery RPG prekvapivo krátka, čo je skutočne zarážajúce pri počte DVD, ktoré pri kúpe obdržíte.
Po niekoľkých hodinách hrania si uvedomíte, že ste zatiaľ nenatrafili ani na jeden obchod. Chcelo by to novú zbraň alebo uzdravujúce bylinky. Ak by ste aj neviem ako chceli, nedočkáte sa, v hre sa totižto nenachádzajú obchody. Jediným príjmom sú riedko roztrúsené truhlice po hernej ploche a nepriatelia. Teda na rozšafnosť môžete rovno zabudnúť.
Môže byť ešte niečo po týchto prešľapoch horšie? Áno. Učenie sa nových techník vyžaduje body. Existujú dva druhy: Skill a Class Points. Zručnosti sú rozdelené do štyroch levelov. Level 1 až 3 ponúka triedy od A po H a level 4 od A po D. Každá z tried pritom obsahuje štyri zručnosti. No a teraz druhá stránka mince. Drvivú väčšinu zručnosti v hre vôbec nevyužijete a každá z postáv ma navyše k dispozícii rovnaké. Tých pár dobrých skillov, ktoré hra ponúka, buď nezískate (tie naozaj dobré sú zatvorené na takzvané tajné kľúče, ktoré musíte najprv nájsť) alebo jednoducho preto, že sa k ním nestihnete dostať. Systém neumožňuje vstúpiť do druhého levelu, pokým nie je v prvom otvorená minimálne jedna trieda a v nej nie sú aktivované všetky skilly.
Súboje pozostávajú z útočných zón (A, B, C). Odhalenie správnych kombinácii je kľúčom k úspešnému a tiež k rýchlejšiemu zneškodneniu nepriateľa. Nanešťastie si protivníci dokážu v pomerne krátkom čase obranu zregenerovať. Hra ako náplasť ponúka povely “stock“ a “boost“. Pri použití “stock“ sa útoky kumulujú. Boost naopak umožňuje, nezávisle na poradí postáv, priviesť ktorúkoľvek z vašich spolubojovníkov k poradiu. Pri tejto ponuke nestrácate kolo. Rovnaká stratégia sa uplatňuje aj v súbojoch s bossmi, preto pocit stereotypu nadobudnete zakaždým po niekoľkých minútach. Za spestrenie by sme ešte mohli považovať ES a dvojité útoky, no potenciál oboch je až trestuhodne nevyužitý.
MULTIPLAYER
Hru pre viacerých hráčov hra neobsahuje
ZVUKOVÉ EFEKTY 5 / 10
Mnohé nové scény sú kratšie, menej ohromujúce, čo je do istej miery zapríčinené chabým dabingom. Predtým chladný a neľútostný android v ženskom prevedení je dnes radová postava. Jednoducho povedané, nové nahovorenie zabilo KOS-MOS, podobne je na tom aj Chaos. Bez života a emócii, tak nudný a monotónny hlas ste už dlho nepočuli.
HUDBA 7 / 10
Yasunori Mitsuda odišiel a s ním aj vynikajúci hudobný doprovod. Sem tam sa mihne výraznejšia skladba, no nie tak často, ako by sme si to želali. Kameňom úrazu je nelogické skombinovanie melódii. Nepochopiteľne sa občas spustí absolútne nevhodná melódia, ktorá úplne zruinuje zážitok z diania.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Jednou z prvých vecí, ktoré si na XS 2 všimnete, bude náročnosť. Nastavená latka sa postupným napredovaným neúmerne zvyšuje oproti získaným skúsenostiam. Súboje, hoci aj s bežnými nepriateľmi, sa mnohokrát pretiahnú na niekoľko minút a pri troche nepozornosti sa vám stanú osudnými. S rovnakou nevyváženosťou sa stretnete i v súbojoch s bossmi.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6 / 10
Xenosaga Episode II: Jenseits von Gut und Böse stojí mimo dobra a zla, RPGčka by mali byť predovšetkým o príbehu, no nielen o ňom. Stále, teda aj napriek vyššie menovaným výhradám, má XS2 čo ponúknuť. Bonusové DVD obsahuje 5 hodinový zostrih toho najlepšieho z predošlého dielu a spletitý príbeh hneď len tak nepustí.
Xenosaga Episode II: Jenseits von Gut und Böse na recenziu zapožičal Brloh