Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth - horor podľa Lovecrafta

Duševné vlastníctvo HP Lovecrafta sa dostalo do dobrých rúk - Call of Cthulhu je jedna z mála hier, ktorá vás svojou atmosférou donúti zatvárať za sebou dvere.

Howard Phillips Lovecraft, kultový americký spisovateľ, jeden z najvýznamnejších zástupcov hororového žánru žne úspechy, in memoriam, aj v 21. storočí. Jeho atmosférické romány sú stále zdrojom inšpirácie pre filmárov, hudobníkov a samozrejme aj herných producentov. Cthulhu Mythos, patriace k tým najpodstatnejším dielam, sa najnovšie stalo námetom pre zvláštny žánrový mix, zaštítený distribútorskou spoločnosťou 2KGames, ktorá je momentálne na vzostupe vďaka RPG modle The Elder Scrolls IV: Oblivion (vidíte, vidíte, to nie len ja pchám Oblivion do všetkých článkov - pozn. Slavatar). V tieni snáď najočakávanejšej hry roka sa do popredia snaží predrať aj menej hypované dieťa – Call of Cthulhu. Horor ako remeň, s nečakanou razanciou a orginalitou víri pokojnú hladinu herného trhu, prináša skutočne ťaživý závan zla a prebúdza temné zákutia hráčskych duší.

Jack Walters, súkromný detektív s pohnutou minulosťou poznačenou ťažkou amnéziou, sa po rokoch práceneschopnosti dostáva k novému prípadu. Zmiznutie zamestnanca obchodu v bohomzabudnutom mestečku Innsmouth vyzerá banálne, no Jack sa na zakázku vrhá s profesionalitou jemu vlastnou. Innsmouth však okamžite dáva najavo svoju pravú tvár – tajomnú, napínavú a násilnú. Obyvatelia tejto, pôvodne rybárskej osady, s podobne nelichotivou minulosťou, ako má sám Jack, evidentne trpia akousi prvotnou formou xenofóbie a cudzinca nevítajú s otvorenou náručou. Ľudia pod vplyvom niečoho ťaživého nedokážu zo seba dostať kúsok teplého slova, a keď sa do toho zamieša agent FBI, pivné reči starého opilca a krásna mladá vystrašená dáma, príbeh začína naberať na obrátkach.

Temný, skľučujúci dej, atmosféra nepriateľského mestečka, ktoré evidentne tají niečo strašné, a hlavne strach z neznámeho – to sú hlavné devízy Call of Cthulhu. Sú zároveň podané vskutku originálnym spôsobom – neobvyklým žánrovým mixom medzi oldschool adventúrou, FPS strieľačkou a stealth akciou, skrátka nie celkom mainstreamovým spôsobom. Nie celkom obvyklé sú aj ďalšie nové, veľmi zaujímavé spestrenia. Povieme si o nich, no pekne poporiadku.

           

VARILA MYŠIČKA KAŠIČKU
Call of Cthulhu na prvý pohľad pôsobí ako bežná strieľačka, videná z pohľadu prvej osoby. Veľmi rýchlo vás však začne presvedčovať o trochu inom ako len akčnom zameraní. Po vystúpení z autobusu v meste Innsmouth vás trochu zaskočí – niekoho príjemne, iného nepríjemne – čisto adventúrový začiatok. Prvú hodinku – dve strávite rozhovormi s NPC postavami, zoznamovaním sa s mestom, okolím a hlavnou postavou. Tých akciechtivých však skutočne zdesí absencia akejkoľvek zbrane a úplna bezmocnosť, ktorú umocňuje aj nepriateľské prostredie a pocit neustáleho ohrozenia zo strany obyvateľov Innsmouthu. Prvých približne 30 % hracieho času strávite neozbrojení, bez možnosti odpovedať na agresiu nepriateľov. Práve v takýchto chvíľach príde na rad spomínaný stealth element, ktorý je veľmi dôležitý a nenápadne sa vinie celou hrou. Dáva o sebe vedieť, ponúka sa, no nie je nevyhnutný. Vďaka stealthu sa Call of Cthulhu stáva vcelku nelineárnou a obrazne povedané „pestrou“ hrou. Dizajn niektorých úrovní má samozrejme predpoklady na tiché riešenie problémov, iné sú naopak koncipované pre brokovnicu, no ako celok pôsobí hra veľmi premyslene a zladene. Prvky adventúry sú v neskorších fázach hry trochu utláčané práve tou akčne-stealth zložkou, no stále sa kde-tu vyskytne nutnosť použiť predmety z inventára štýlom „niečo-na-niečo“ alebo vyriešiť logickú hádanku, aby sa otvoril trezor s potrebnými dokumentami.

ARKÁDOVÁ REALITA
Call of Cthulhu odzačiatku prekvapuje absenciou akýchkoľvek ukazateľov na obrazovke – HUDu. Žiadne červené políčko s energiou, počet nábojov v zbrani a počet zásobníkov v batohu. V hre sa nebudete liečiť pomocou klasických lekárničiek, ba ani tak jednoducho nezistíte svoj zdravotný stav. Všetko je to o čosi komplikovanejšie. Po zásahu, ktorý zbadáte sčervenaním obrazovky, je nutné vyvolať si informácie o postave, kde sa zobrazí aktuálne zranenie. Telo je rozdelené do niekoľkých zásahových zón – hlava, ruky, trup, nohy. Každá zóna reaguje inak – pri zlomenine nohy sa zníži rýchlosť vášho pohybu, pri zranení hlavy sa rozmazáva pohľad. Zranení je niekoľko typov – ľahké krvácanie, ťažké krvácanie, otrava jedom a spomínaná zlomenina. Ošterovanie neprebieha klasickým nájdením lekárničky a automatickým doplnením života. Každé zranenie si musíte poctivo ošetriť – škrabanec previazať obväzom, zlomeninu zafixovať dlahou. Všetko to stojí drahocenný čas, a preto sa dá liečiť len v dobre ukrytých a bezpečných priestoroch – nie len tak hocikedy, počas boja.

         

Situáciu komplikujú najmä silné krvácania, ktoré ak nie sú rýchlo ošetrené, spôsobujú obrovské problémy. Tie autori vyjadrili najmä rozmazávaním obrazu, čiernobielym pohľadom, malátnymi pohybmi a veľmi slabou odozvou postavy na vaše pokyny (slabé reflexy). Pri ťažkých a neliečených zraneniach sa vyskytnú halucinácie a paranodidné stavy, ktoré sa dajú chvíľkovo potlačiť injekciou s morfiom, no bez dostatočnej dávky obväzov nutne nasleduje smrť.
Medzi vskutku zaujímavé fíčrs rátam aj tlkot srdca pri rôznych situáciach (pohľad na zmrzačenú mŕtvolu, či veľký strach rozbúcha srdce a roztrase ruky), či závrat pri pohľade dole z veľkej výšky.
Autori hry skrátka zvolili extrémne realistický prístup, vyladený presne na pomyselnú hranicu medzi zábavou a frustráciou. Miska váh je našťastie stále viac naklonená na stranu zábavy a to je dobre – nové, originálne nápady sa preto počítajú ako jedno veľké plus.

GRAFIKA 7 / 10
Technické spracovanie Call of Cthulhu nezaraďujem medzi veľké plusy hry, no jeho úroveň nijako neznižuje celkové hodnotenie titulu. Autori nestavili na hypermoderné efekty, pixel shadere, HDR, či iné vychytávky. Grafika však má svoju tvár a svoj štýl, a to je pre mňa veľké plus. Nepokocháte sa realistickými tieňmi, dokonalými modelmi postáv, či kvalitným bumpmappingom, no grafika presne korešponduje s prostredím, v ktorom sa hra odohráva.

         

Jediným vážnym záporom je veľká stereotypnosť prostredia. Obyvatelia mesta sú všetci rovnakí. Aj na screenshotoch vidno stále tie isté tváre, tie isté postavy. Je to veľká chyba, ktorá je do očí bijúca hneď od začiatku a stále sa neprestávam diviť, prečo to tak je...

Výhodou nižšej úrovne grafiky je samozrejme priamo úmerne nižšia hardwarová náročnosť, aj priemerné zostavy hru rozbehnú na plných detailoch v rozlíšení 1280x1024 pri priemernej frame-rate okolo 50 FPS.

INTERFACE   8 / 10
Spomínal som nevídanú absenciu HUDu, zaujímavý systém liečenia, no nevravel som napríklad aj o tom, že chýba zameriavaci krížik. Mierenie sa opäť približuje realite, sú dva módy streľby – jeden kovbojský, od pása a ten druhý cez mieridlá zbrane. Od pása je to skutočne na náhode, najmä zbrane, ktoré nemajú potrebný rozptyl ako brokovnica a vyžadujú presnejšie zamierenie, sú veľmi nepresné a ťažko sa na ne zvyká. Na druhú stranu, pokiaľ vám nepriateľ alebo vaša šikovnosť (a stealth) poskytne dostatok času na zamierenie, nie je problém strieľať aj na veľkú vzdialenosť.
Ovládanie Jacka Waltersa je inak na štandardnej úrovni, v tomto ohľade neprináša nič prevratné ani nové, drží sa v spoľahlivých koľajách priemernosti.

S prehľadnosťou ovládacích menu pravdepodobne nikto nebude mať problémy a aj tu sa temnú atmosféru posnažili autori navodiť temným hlasom v pozadí, ktorým vám šepká ľúbezné „DIE.... DIE... DIE....“.

          

HRATEĽNOSŤ   8 / 10
Call of Cthulhu môžeme posudzovať ako tri hry v jednej, ale myslím, že brať hru ako celok je pre nás výhodnejšie. Je zrejmé, že ani jedna časť nemôže byť taká prepracovaná, ako by na tom bola samostatne – adventúrna časť je plytká, stealth je nedorobený, strieľačka je trochu chaotická. No ako komplexný celok, ktorý kombinuje všetky plusy z troch rôznych aspektov do jedného vydareného pseudožánru, je Call of Cthulhu výborne zladený titul. Titul, ktorý ponúka zo všetkého trošku a hlavne prináša veľké množstvo originality a neokukanosti, ktorá si určite získa svojich fanúšikov.

Vysoká úroveň hrateľnosti je daná aj takmer minimálnou stereotypnosťou. Tak, ako sú postavy v hre na jedno kopyto, tak je dizajn úrovní a prostredia rozmanitý. Stále vás čaká niečo nové a aj keď sa vyskytnú aj slabšie a nedotiahnuté pasáže, výsledný dojem je veľmi dobrý.

Autori sa snažili podporiť dávku znovuhrateľnosti hodnotením percentuálnej úspešnosti hry. Ukončenie Call of Cthulhu so 100 percentným ratingom je podmienené na prvý pokus prakticky nesplniteľnými požiadavkami – dokončiť hru pod 3 a pol hodiny čistého hracieho času, menej než 30 krát manuálne uložiť hru (hra sa dá uložiť len na určitých miestach – checkpointoch) a ďalšími úlohami súvisiacimi s príbehom. Po dokončení hry na priemernej obtiažnosti sa odomknú ďalšie, náročnejšie, na ktorých môžete skúsiť rozohrať príbeh nanovo a pokúsiť sa o vyšší rating.

MULTIPLAYER
Call of Cthulhu je hra zameraná výlučne na hru jedného hráča.

          

ZVUKOVÉ EFEKTY   6 / 10
Prichádzame k časti, ktorá nie je zrovna silnou stránkou hry. Zvukové efekty sú príliš obyčajné a nevyužívajú dostatočne možnosti priestorového zvuku a 5.1 / 7.1 reproduktorových zostáv. Pocit strachu, ktorý tu hrá veľkú úlohu, by bol správnym nazvučením niekoľkonásobne umocnený, nienadarmo sa hovorí, že nie je dôležitý veľký obraz, ale kvalitný zvuk...

HUDBA 6 / 10
Orchestrálne, nevtieravé a „šedivé“ melódie. Bohužiaľ, podobne ako zvukové efekty, ani hudba v Call of Cthulhu neutkvie nadlho v pamäti. To však nie je až také podstatné, viac ma mrzí odfláknuté ozvučenie. V hre ako je táto by ani ticho nebolo zlé, takže nakoniec nevtieravý hudobný motív nič nemôže pokaziť.

NÁROČNOSŤ A INTELIGENCIA   7 / 10
Okrem toho, že protivníci sú si z veľkej časti veľmi podobní, sú aj rovnako sprostí. Umelá inteligencia je ozaj trochu zanedbaná a sila vašich nepriateľov ako obyčajne tkvie v množstve (a zozačiatku aj v ozbrojenosti). Ich streľba je relatívne nepresná aj z krátkej vzdialenosti, o to viac však z času na čas prekvapí ďalekonosný headshot z druhého konca dlhej-predlhej miestnosti. Kooperácia medzi útočníkmi je v podstate nulová, ale vzhľadom na vopred naskriptované časti hry to ani nie je veľmi nutné.

Náročnosť je vybalansovaná na schodnú úroveň. Call of Cthulhu vďaka tomu ponúka vyše 10-12 hodín hracej doby na strednej obtiažnosti, samozrejme podľa toho, ako sa budete venovať prieskumu okolia. V hre sa vyskytujú momenty, ktoré sú vďaka nedotiahnutému dizajnu misii frustrujúce, no je ich minimum, hodnotenie preto môže ostať relatívne vysoko.

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Už od perexu je jasné, ako sa záverečný verdikt vyvinie. Nerobím žiadne tajnosti, mám ich už plné zuby, Call of Cthulhu je hra tajomná a temná až-až. Je však výborná, atmosférická a napriek drobným nedostakom si zaslúži pozornosť fanúšikov pohlucujúcich hier s noblesným filmovým nádychom.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

PLUS

Varenie v stredoveku? Kaviár prasatám, miesto vody víno

Páv chrlil oheň a mäsové guľky vyzerali ako pomaranče.

Neprehliadnite tiež

Aj Dell vie vyrobiť monitor pre náročného hráča (test Dell S2716DG)

Má maximálne plynulý obraz v hrách, no využijete ho jedine s výkonnými grafickými kartami od Nvidie.

Štyri hry, ktoré vám spríjemnia víkend

Od plánovania hromadnej dopravy cez magické dobrodružstvo, ničenie áut, až po krvavú akciu.

Je kráľ YouTubu fašista, alebo mu médiá nerozumejú?

Felixa Kjellberga sleduje viac ako 50 miliónov ľudí. Teraz ho obvinili, že šíri nenávisť.

Biológovia objavili v mexickej jaskyni mikróby staré 50-tisíc rokov

Podľa vedkyne sú dané mikróby ako stroje času.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 577
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 344
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 985
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 288
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 652
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 748
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 573
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 080
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 502
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 415

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop