Dôvodom je neopatrnosť alebo nedostatočná znalosť pravidiel hier. V jednej z najznámejších audiotextových hier Supervýhra, ktorú vysiela televízia Joj vyzýva moderátorka hráčov, aby zavolali do štúdia. Po vytočení audiotextového čísla sa však ozve automat, ktorý volané telefónne číslo zaregistruje do aktuálneho hracieho kola. Priamo do štúdia systém prepojí v súlade s pravidlami len náhodne vybraných hráčov. Za každý, i dvojsekundový hovor zákazník zaplatí 36 Sk. S pravidlami súťaže sa môže volajúci zoznámiť na internetovej stránke televízie i prevádzkovateľa.
Finančnú záťaž môžu predstavovať aj predplatené esemeskové služby. Televízna reklama alebo inzerát v časopise často nabádajú diváka aktivovať si službu zasielanú na mobil cez SMS. Používateľ si však zaslaním prvej správy automaticky aktivuje časovo neobmedzenú službu, v rámci ktorej si prevádzkovateľ za každú esemesku účtuje vysoké čiastky.
Podľa vyjadrenia hovorcu Orange Petra Tótha mobilní operátori určujú záväzné pravidlá pre prevádzkovateľov esemeskových hier a súťaží. Podľa nich prevádzkovateľ musí nielen jasne uviesť cenu služby, ale napríklad aj vopred informovať zákazníka o automatickom predĺžení a o možnosti službu jednoducho ukončiť. Informácie o možnosti deaktivácie služby musia byť uvedené nielen v reklamnom spote či v inzeráte, ale aj v úvodnej SMS správe.
Vysoké účty spôsobujú problémy nielen zákazníkom
Vysoké telefónne účty za audiotextové a SMS služby spôsobujú problémy nielen zákazníkom, ale aj mobilným operátorom. „Zákazníci si často spájajú vysoké náklady na podobné služby s operátorom. Orange chce v tejto súvislosti zdôrazniť, že pokiaľ nie je prevádzkovateľom hry alebo služby, na ktorú sa zákazník sťažuje, nemá takmer žiadne možnosti, ako zabrániť vysokým účtom. Pokiaľ prevádzkovateľ postupuje pri hre alebo službe v súlade so zákonom, nemožno proti nemu zakročiť a obmedziť mu poskytovanie služby“, hovorí Peter Tóth z Orange.
Milan Hric, špecialista T-Mobile na vonkajšiu komunikáciu upozorňuje, že „zákaznícke ceny sú cenami poskytovateľov audiotexových služieb a nie sú stanovované spoločnosťou T-Mobile Slovensko. Zákazníci by si pri rešpektovaní odporúčaní mali byť vedomí cien volaní na audiotexové čísla. Napriek tomu sa stáva, že v niektorých prípadoch hodnota faktúry niekoľkonásobne prekračuje priemerné mesačné hodnoty. Každý zákazník je zodpovedný plne za dosiahnutú výšku faktúry a T-Mobile požaduje jej oprávnenú úhradu. V takomto prípade postupuje T-Mobile štandardne ako pri ostatných pohľadávkach.“
Podľa informácií z prostredia firiem prevádzkujúcich SMS služby si z výslednej ceny za službu operátor ponechá približne polovicu. Zostatok si delí prevádzkovateľ, prípadne ďalší partneri. Ak zákazník nezaplatí za audiotextové hovory či drahé esemesky, dlhy vymáha operátor.
Ako sa vyhnúť vysokým poplatkom za audiotext a SMS služby?
- pred zapojením do hry je vždy potrebné zoznámiť sa s pravidlami
- korektne pripravená hra obsahuje zrozumiteľné informácie o všetkých poplatkoch a spôsobe účtovania
- pri objednaní SMS služby si zistite, ako je možné službu zrušiť
- v prípade, že nedokážete dodatočne zistiť, ako službu zrušiť, zašlite na skrátené telefónne číslo služby správu s textom STOP. Na základe takejto správy je prevádzkovateľ povinný zaslať bezplatnú spätnú správu s presným návodom, ako službu deaktivovať
- ak zlyhajú všetky pokusy, obráťte sa na svojho mobilného operátora
- nezapájajte sa do hier, pri ktorých sú uvedené podmienky nejasne formulované, prípadne ak podmienky nepoznáte
Povinnosti prevádzkovateľa SMS hier
- jasne informovať zákazníka, že ponúka predplatené SMS služby
- zverejniť vždy maximálny počet SMS v predplatenom období spolu s ich celkovou cenou
- informácia o ukončení služby musí byť na rovnocennom mieste, ako informácia o jej aktivácii
- pred automatickým predĺžením predplatného musí používateľ dostať upozorňujúcu SMS
- spoločnosť je povinná poskytovať telefonickú podporu