Presne takúto úlohu rozposlali zamestnancom Mad Doc Software (informácia od prísne tajného zdroja mojich nervových zakončení) krátko po vydaní úspešného Empire Earth 2, ktorý mapuje ľudské dejiny od embrionálnych počiatkov (doba kamenná) až po hranice futuristickej fantázie tvorcov (syntetický vek). K úlohe bol pripísaný dodatok
- ODMENA: Po zdarnom dokončení misie nájdete na známom mieste papierové vrecúško s odmenou. Pri prípadnom neúspechu misie to isté, akurát si nevšímajte vnútri to tikanie. -
A tak pre istotu začali makať na prvom datadisku, ktorý bol vo vývoji takmer celý jeden rok. Či už bolo tým stresom, či lenivosťou kvalita ani obsah tak dlhej dobe neodpovedá.
Nestáva sa často, že si nejaký titul odnesie hneď na úvod kritické poznámky (teda aspoň nie od mojej miluškej mališkosti). Nuž hodnotenie mnohých radových, vojnových stratégií, ktoré sa nám v posledných rokoch hrnú na trh ako čínske textilné výrobky, by nebolo posudzované tak prísnym očkom. Ale Empire Earth je značka od ktorej očakávame splnenie určitých kvalít. Ale aby som dlho nebicykloval okolo vyhladnutej kaše (to aby tu neboli samé klišé), priblížme si inovácie datadisku The Art of Supremacy.
Ako prvá mi padla do oka mihalnica, následne 3 nové kampane, pojednávajúce o konfliktoch národov v rôznych časových obdobiach. Každá obsahuje iba 5 misií, oproti ôsmym v základnej verzii. Stupeň náročnosti však poskočil o slušnú úroveň, a konečne sa ani tým skúsenejším (teda mne, hehe) nepodarí prejsť celú hru bez jediného loadu. V prvej kampani sa presúvame o nejaké to tisícročie späť do Starovekého Egypta, do ríše faraóna Herakleopolisa (na matričnom úrade to musel mať ťažké). Bojujúc proti kočovným národom a Thébskej ríši má záujem stať sa jednou z najvyspelejších civilizácií. Zaujímavé, hm. Každopádne príbeh nie je originálny, misie sa takmer nelíšia od základnej verzie a civilizačné výhody sú úplne stereotypné.
Druhá kampaň je z hľadiska originality asi ako keby vám niekto povedal, že vynašiel splachovací záchod (nebudeme sa zamýšľať, čo používal dovtedy). Čo iné by to bolo, ako druhá svetová vojna? Na strane nového národa ruského máte za úlohu vytlačiť nemecké jednoty a poraziť Tretiu ríšu. Ruská civilizácia je nehorázne podobná všetkým ostatným na západe, takže opäť sa nedočkáme sviežeho nápadu.
Ten nakoniec prichádza v poslednej kampani za africký kmeň Maasai. Odohráva sa v rokoch 2037-39 na Africkom kontinente, kde kmeňe dvoch nových národov Maasai a Zulu bojujú o prežitie s nadnárodnou spoločnosťou GloboCorp. Maasaiský náčelník, vlastnými vetrami ošľahaný Baridi Hatari Nyama chytá osud svojho národa do vlastných rúk v skutočne pestrej a originálnej kampani. Rozmanitosť misií, množstvo nepovinných úloh, dokonca nová surovina Bahranium, ktorá dočasne nahrádza Urán. Podobnú originalitu a zábavu som očakával aj od zbytku hry.
Celkom novým prvkom oproti originálu sú dve historické bitky, hratelné za obe strany konfliktu. Jednou z nich je tradičná bitka o Kursk v zlomovom bode Druhej svetovej vojny, medzi Nemeckom a Ruskom. Mapka je ale tak úboho spracovaná, že hneď v začiatkoch nastáva neuveriteľný chaos v budovách a jednotkách. Druhou bitkou je zlomový bod vo histórii národa Zulu, ktorý pri útoku na Anglickú tábor mení svoje dejiny. Opäť je táto africká časť omnoho príťažlivejšia a zábavnejšia. Na Angličanov vyzbrojených strelnými zbraňami útočí viacero primitívnych kmeňov zo štyroch strán, akcie si teda užijete dosýta.
GRAFIKA 5 / 10
Táto stránka hry je takmer kompletne prevzatá zo základnej verzie. Schválne som sa pozeral na domovskú stránku. Ohľadom grafiky som našiel jedinú, zato zaujímavú vetu: “Ohromujúce grafické vylepšenia”. Po dlhom hľadaní sa mi pozdáva, že vojačikovia dostali do vienka nejaký veľmi jednoduchý redbull, pardon ragdoll efekt pri veľkom bác. Textúry sú tiež v niečom väčšom rozlíšení… snáď sa mi to nezazdalo len z dobrej vôle.
INTERFACE 8 / 10
Interface klasicky zachovaný, prehľadný, ostatne toto je časť, v ktorej od datadisku nečakám zmeny. Pribudla ale zaujímavá možnosť tvorby vlastných národov, kde navolíte špecifické vlastnosti, jednotky a hŕŕ sa obhajovať národný patriotizmus. Moc toho na výber nie je, disponujete “iba” možnosťami, z ktorých čerpajú pôvodné národy, ale ako sa hovorí (resp. ako som si to práve vymyslel :) - dobrý kuchár nepotrebuje korenie, aby sa najedol.
HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Okrem štyroch nových národov pribúdajú aj malé špecialitky – neutrálne národy. Sú to nepočetné domorodé kmene (Vikingovia a pod.), s nejakou tou armádičkou a jedným územím. Môžete s nimi obchodovať, prípadne si ich podmaniť. Do deja ani priebehu bitky nijako priamo nezasiahnu, ale sú veľmi vítaným spestrením. Osobne sa mi však zapáčil nový systém hrdinov. Vojak či tank sa môže stať hrdinom po určitej bojovej úspešnosti, alebo úspešnosti pluku. Získava tak badateľné bonusy a lepšie štatistiky.
Ďalší zaujímavá novinka sa týka diplomacie. Okrem troch klasických medzinárodných vzťahov (spojenectvo, vojna a neutralita) sa tu objavil jeden šťavnatý nápad, vazalstvo. Vazalom sa dohodou stáva štát slabší od svojho dobyvateľa, ktorý je pod čiastočnou nadvládou, má ovládané jednotky a môže byť kedykoľvek zmazaný. V multiplayery krajne nepraktické, v hre proti počítaču dokáže slušne pobaviť.
MULTIPLAYER 7 / 10
Po vydaní Empire Earth 2 to vyzeralo na veľkú online stratégiu, kvality totiž prevyšovali konkurenciu a zábava to bola výborná. Ako však teraz vidím, podpora je žalostne malá, EE2 by si určite zaslúžilo viac. Autori sa ale nevzdávajú (žeby to bolo tým papierovým vrecúškom?) a pridali nový herný mód Tug of War. Je to originálny, ale dosť zdĺhavý spôsob hry. Hrá sa postupne na viacerých mapkách. Po výhre na jednej mapke preskočíte zase o jednu bližšie súperovi až sa dostanete do jeho hlavného mesta, ktoré treba pre úspešný koniec zničiť.
ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Nové jednotky podľa očakávania zdedili staré ozvučenie. To je svojim spôsobom kvalitné (ak prehliadneme absenciu 3D efektov – ale nebuďme hnusný :), no jeho početnosť je mizerná. Každý druh explózie sa rovná jediný, veľmi špecifický zvuk (pôsobí to dosť nereálne – ale nebuďme realisti). Občas, vo veľmi výnimočných prípadoch, sa mi stalo, že pri pohybe pechoty bolo počuť vrzgot tankov (ale nebuďme perfekcionisti). A teraz otázka pre vás - byť či nebyť?
HUDBA 5 / 10
Melódie staré, známe, nepočul som jedinú novú skladbu. Ako bolo spomínané pri recenzii originálu, hudba zapadá do situácií, prispôsobuje sa štýlu hry. Priemerné hodnotenie za neaktuálnosť spracovania a niektoré nepríjemné basové pasáže, za správne podchytenie atmosféry, sem-tam i dejového priebehu.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Náročnosť vyskočila o celý level nahor, niektoré nepovinné úlohy sa mi zdali až krajne nezvládnuteľné. Pritvrdilo sa na taktiku, celý systém boja dostal akýsi nový rozmer. V základnej verzii stačilo vypľuť obrovskú armádu, ktorá vystačila na celú mapku, v datadisku som s otvorenou pusou sledoval ako sú moje pracne budované vojenské stroje ničené v pomere 5:1. Umelej inteligencii sa však žiadneho zlepšenia nedostalo, v IQ testoch by ju stále ľavou zadnou porazil aj môj škrečok. Misie sú predskriptované a v galérií nájdete pre potešenie jeden screen s mostom smerujúcim do stredu lesa (kuk dole).
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6 / 10
Grafika pokrivkávala už v základnej verzii, u EE sme zvyknutí na iné priority. V datadisku sa väčšine aspektom hry ušlo žiadnych alebo minimálnych vylepšení. Pribudli štyri národy, tri kampane, systém hrdinov, vazalská správa spojenca a zopár iných drobností. V zásade sa zmenilo pramálo a sme stále pri to istom EE2 vyše spred roku. Koho nepobavila základná verzia, datadisk to určite nezmení. Pre fanúšikov ale naopak: ak si chcete zopár večerov predĺžiť so svojou obľúbenou hrou, nevšímajte si kritiku šialeného recenzenta a hurá do obchodu.
Autor: Ján Cibulka