Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Nebezpečná vrtkosť hviezdy Vega

Vedci zistili, že jasná hviezda severnej oblohy Vega v súhvezdí Lýry rotuje rýchlosťou, ktorou sa blíži k pokraju rozpadu. Vegu na severnej oblohe prekonáva jasom iba Arktúrus v súvezdí Pastiera. Astronómom Vega dosiaľ slúžila ako štandard pri pozorovani

Umelecká vízia zrážok malých telies tvorených horninami v plynoprachovom disku okolo Vegy, ktorú vidno vľavo hore v pozadí.

ILUSTRÁCIA - NASA/JPL

ach hviezd od ultrafialového žiarenia až po infračervené. Tiež sa voči nej kalibrovali modely povrchových častí hviezd, hviezdnych atmosfér. V poslednom čase sa v tomto účinkovaní Vegy objavili chybičky krásy. Viedli k názoru, že nerotuje mierne, ale oveľa výraznejšie, ako by sa na riadny hviezdny štandard patrilo.

Deane Peterson z Newyorskej štátnej univerzity v Stony Brook (USA) s kolegami to teraz v časopise Nature potvrdil. Podľa ich meraní optickým interferometrom Observatória námorníctva USA Vega rotuje tak rýchlo, že keby zrýchlila ešte o sedem percent, odstredivé sily by ju roztrhali. Účinkom rotácie sa sploštila. Na póloch je preto o vyše 2400 stupňov Celzia horúcejšia (má tam teplotu približne 10-tisíc stupňov), keďže k rovníku musia fotóny vyrobené termojadrovými reakciami v jej stredovom jadre prekonať dlhšiu cestu a stratia pri tom časť energie.

Ako štandard Vega očividne skončila. Skoršiemu odhaleniu jej nebezpečnej vrtkosti bránil fakt, že osou rotácie mieri takmer presne naším smerom. Bude tiež treba upraviť jej vek. Zdá sa, že plynoprachový disk, ktorý ju obklopuje, možné miesto zrodu planét, je o dosť starší, ako sa dosiaľ myslelo. (urb)

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Martin Miler
Prokurátor Ján Šanta počas vypočúvania kandidátov na generálneho prokurátora.

Podcast Zoom špeciál

Zoom: Sú výsledky, ktorých správnosť nevieme overiť

Rozhovor s fyzikmi Máriom Zimanom a Danielom Nagajom.

Čína vyslala na Mesiac sondu, má priniesť vzorky z jeho povrchu

Vzorky z prirodzenej družice Zeme prinesie sonda po vyše 40 rokoch.

Štart čínskej sondy Čchang-e 5.

Ľadovce na Mount Evereste sa zmenšujú, v snehu našli mikroplasty

Himaláje sú z klimatického a ekologického hľadiska málo preskúmanou oblasťou.

Čakanie v rade na vrchol Mt. Everestu 22. mája tohto roku.