Trh strategických počítačových hier stále zaplavujú "real-time" odvary staručkej Dune 2, ktoré sa recenzenti iba opatrne odvažujú nazývať skôr taktickými, ba až akčne-taktickými hrami. "Pravoverní" vedia, že skutočnú stratégiu s množstvom rôznych ciest k víťazstvu môžu dostatočne zachytiť iba ťahové stratégie, kde je dosť času na premyslenie každého kroku. Takou je aj nová Galactic Civilization II: Dread Lords.
Už názov dáva jasne najavo, že sa budete starať o rozmach zvolenej civilizácie v hlbinách vesmíru: kolonizovať planéty, vyjednávať so "susedmi", vyvíjať nové technológie a v prípade nutnosti aj viesť vojny. Vojny sú na poslednom mieste uvedené úmyselne, pretože k víťazstvu vedú aj iné cesty. Ostatné galaktické tvory sa môžu skloniť pred vašou jedinečnou technológiou, môžete vytvoriť mierumilovné zjednotené impérium alebo ovládnuť galaxiu svojím kultúrnym vplyvom. Okrem tradičných starostí vesmírneho vládcu sa môžete vyblázniť aj pri ručnej konštrukcii vesmírnych plavidiel, kde na základnú kostru sami "nalepujete" rozličné moduly či meníte dizajnové doplnky.
Zaujímavý je aj koncept dobra a zla, ktorý vás z času na čas postaví pred morálne rozhodnutie. Problém na niektorej z planét môžete riešiť ako krutovládca alebo prejaviť súcit napríklad s robotníkmi, ktorých zdravie ničí nebezpečná ruda. Prídete tak síce o nejaký ten bonus, ale v očiach iných rás alebo vo výslednom hodnotení sa prikloníte na stranu dobra.
Dokonalý dojem, žiaľ, kazí technické spracovanie. Nie je to žiadna tragédia, ale inak perfektnej hre nesluší iba šedivý štandard. Zamrzia slabšie textúry či efekty, ale aj príliš "suché" spracovanie vesmíru. Obsah kraľuje nad formou napríklad aj vo veľmi chladne poňatom hernom interface. Umelecký dojem zachraňuje aspoň vydarená orchestrálna hudba, miestami s podmanivo naspievanými chorálmi.
Tak či onak, Galactic Civilization II: Dread Lords je suverénne najkomplexnejšou a najzábavnejšou poctivou vesmírnou stratégiou. Masový trh to asi neocení, ale dospelí nároční hráči si prídu na svoje.
www.galciv2.com