Pre Slovak Telekom je prevádzka a údržba siete verejných telefónnych automatov stále stratová. Počet automatov preto znížil na minimum vyplývajúce z licencie. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
BRATISLAVA - Rokovania o uvoľnení účastníckych vedení, čo sú káble, ktoré vedú z ústredne Slovak Telekomu priamo ku klientovi, sa nekončia, hoci bývalý monopol predložil konkurencii referenčnú ponuku na základe rozhodnutia Telekomunikačného úradu ešte minulý rok. "Rokovania stoja na nevýhodnosti ponúkanej zmluvy a na výške poplatku za prenájom účastníckeho vedenia," povedal pre SME predseda Asociácie telekomunikačných operátorov Vladimír Ondrovič.
Ceny sú neprehľadné
Telekom môže vyžadovať pri prenájme vedení tzv. poslednej míle od alternatívnych operátorov poplatky, v ktorých zohľadní len náklady spojené s ich prevádzkou a primeraný zisk. "Nevieme, ako Slovak Telekom tvorí ceny a či sú nákladovo orientované," povedal Ondrovič. Z maloobchodnej ceny volacích programov sa nedajú odhadnúť náklady Telekomu na prevádzku a údržbu účastníckych vedení, a teda ani cena za ich prenájom.
Či Telekom pre domácnosti a firmy krížovo nedotuje prevádzku telefónnej linky, nevedeli zhodnotiť Telekomunikačný ani Protimonopolný úrad. Krížové dotácie znamenajú, že podnik ziskami z výnosných činností financuje tie stratové. "Úrad momentálne nemá dostatočné údaje, aby dokázal zhodnotiť výšku nákladov na zriadenie a prevádzku telefónnej linky," povedal hovorca Protimonopolného úradu Miroslav Jurkovič. Ondrovič však pripustil, že ak by ceny za paušály zohľadňovali náklady Telekomu, mohli by byť vyššie ako dnes.
Náklady na linku sú šesť stoviek
O sprehľadnení cien svojich služieb hovorili predstavitelia Slovak Telekomu už pred troma rokmi. V roku 2003 tvrdili, že paušálny poplatok nepokrýva všetky náklady firmy na prevádzku účastníckych vedení. Prezident Telekomu Miroslav Majoroš vtedy povedal, že ak by mali mesačné poplatky pokryť všetky náklady operátora na telefónnu linku, museli by klienti platiť takmer dvakrát toľko, ako platili. Bolo by to takmer 600 korún mesačne. Jedinou linkou Telekomu, ktorej cena pokrývala náklady, bola prípojka typu ISDN. Majoroš vtedy naznačil aj to, že ešte pred uvoľnením účastníckych vedení pre alternatívnych operátorov sa budú musieť ceny za ich využívanie dostať na ekonomickú úroveň.
Uvoľniť účastnícke vedenia je dôležité, aby zákazník nemusel pred každým telefonátom vytáčať predvoľbu svojho alternatívneho operátora, ako je to dnes, a aby mohol uzavrieť zmluvu len s konkurenciou. Znamenalo by to, že by sa celkom odpojil od Slovak Telekomu.
Majoroš hovorí, že "ak by sa uvoľnili miestne vedenia, museli by sme na ekonomické ceny prejsť okamžite", čo by podľa neho znamenalo pre klientov cenový šok a pre niektorých by sa stal telefón nedosiahnuteľným luxusom.
K tzv. rebalansingu, ako sa nazýva úprava cien na úroveň nákladov, zatiaľ nedošlo a referenčný balík Doma Standard (v minulosti ST Standard) stojí aj dnes rovnako ako v roku 2003. Firma argumentuje, že vyššie mesačné paušály by neboli ani v záujme koncových používateľov a ani jej záujme, lebo by to "znamenalo ďalší odliv klientov do mobilných sietí".
Volanie call by call
* Pred volaním cez konkurenčného operátora treba vytočiť jeho predvoľbu. Volajúci musí byť aj zákazníkom Slovak Telekomu.
Volanie pre-selection
* Zákazník uzavrie zmluvu s konkurenčným operátorom, ktorý si miestne vedenia prenajíma od Slovak Telekomu. Zákazník neplatí žiadne poplatky Telekomu.
Viazanie ADSL a hlasu
Problém nákladov na linku sa dnes prejavuje pri vysokorýchlostnom pripojení k internetu ADSL. Telekom vyžaduje, aby klient okrem poplatku za linku ADSL a samotné pripojenie k internetu platil aj hlasový paušál Doma Standard alebo vyšší. Viazať služby je však zakázané. Ťahanice medzi regulátorom, ktorým je Telekomunikačný úrad, a Telekomom sa podľa všetkého skončia v máji, keď firma prestane viazať prípojku ADSL s hlasovým programom. O koľko potom pripojenie do internetu zlacnie, Telekom ešte nezverejnil.