oužívať tlačidlo spúšte.
Možno ste si všimli, že tlačidlo spúšte je odlišné od všetkých ostatných, ktoré na fotoaparáte máte. Nielenže je väčšie a dokonale prístupné, ale namiesto jedného mikrospínača obsahuje dva - jeden na polceste a druhý pri úplnom zatlačení.
FOTO - MILAN GIGEL
Táto komplikovaná konštrukcia má svoje opodstatnenie. Ak zatlačíte spúšť iba do polovičnej pozície, spustí sa množstvo aktivít, ktoré sprostredkovávajú snímacie senzory, servomotory a riadiaci čip fotoaparátu. Okrem množstva iných úloh sa práve v tomto momente uskutočňuje zaostrenie a určuje sa, aké parametre (čas a clona) musí automatika nastaviť, aby nebola fotografia príliš tmavá, či príliš svetlá. Akonáhle je všetko nastavené a vypočítané, potrebné je zatlačiť spúšť úplne a fotoaparát sa postará o to, aby sa fotografia objavila na pamäťovej karte. Preto je dôležité, aby ste nechali pri polovičnom zatlačení spúšte svojmu digitálu dosť času na to, aby všetko pripravil. Inak budú snímky nepekné.
FOTO - MILAN GIGEL
Fotoaparát držte tak, aby ste na čelnej strane nezakrývali žiadne meracie priezory a súčasne bol váš úchop istý, pevný a bez kŕčov. Pri kompakte je iba na vás, či použijete jednu ruku alebo dve. Čím je svetla okolo vás menej, tým dôležitejšie je, aby sa fotoaparát pri snímaní nechvel.
FOTO - MILAN GIGEL
Azda najčastejším motívom fotografií začiatoníkov sú ich deti, priatelia a známi. Najdôležitejšie pri takýchto fotografiách je, aby najostrejšou časťou snímku bola práve tvár. Ak sa však nenachádza v strede hľadáčika, fotoaparát môže zaostriť na čokoľvek iné - obrázok na tričku, zips, či čokoľvek iné. Preto postupujte podľa toho, čo už vieme - prinúťte aparát zaostriť na tvár fotografovanej osoby. Zacieľte stred hľadáčika na tvár, zatlačte dopoly spúšť a následne pri polozatlačenej spúšti natočte hľadáčik tak, aby ste "zarámovali" práve to, čo chcete snímať. I keď tvár nebude v strede, bude dokonale ostrá.
FOTO - MILAN GIGEL
Rovnakú techniku môžete v režime automatiky využiť na čokoľvek. Je iba na vás, ktorú časť scény budete mať ostrú. Mieru rozostrenia však neovplyvníte - tá je v podstatnej miere daná vlastnosťami objektívu a rozsahom clony.
FOTO - MILAN GIGEL
Narozdiel od filmových fotoaparátov majú digitály isté obmedzenie - nedokážu snímať široký rozsah svetiel a tieňov. Ak fotografujete napríklad kontrastný tmavý les so svetlou letnou oblohou, máte bez doplnkového príslušenstva na výber dve možnosti - buď bude obloha biela a les zelený, alebo bude obloha modrá a les čierny.
Aby bol výsledok taký aký si želáte, využijeme skutočnosť, že pri polozatlačenej spúšti fotoaparát vyhodnocuje nastavenia tak, aby nebol snímok ani príliš tmavý, ani príliš svetlý. Keďže pri fotografovaní krajiny ostrí fotoaparát na nekonečno, môžeme pri polozatlačení spúšte ukázať na to, čo má mať prirodzený jas a kontrast. Ako vidíte na demonštračných snímkoch, rozdiely sú dramatické. Skúsenejší fotografi dokážu používať grafické softvéry, aby z dvojice identických snímok s iným exponovaním vytvorili jediný, ktorý zodpovedá skutočnosti.
FOTO - MILAN GIGEL
Rovnaký postup môžete pri plnej automatike použiť aj vtedy, ak chcete snímok iba o kúsok prisvetliť či stmaviť. Objektív pri meraní pootočíte na svetlejšie či tmavšie miesto a automatika podľa toho určí odlišný "jas" fotografie. Dbajte však na to, aby sa nemenila vzdialenosť objektov na ktoré ukazujete - to by mohlo ovplyvniť výsledok zaostrenia. Iba drahšie digitálne prístroje umožňujú oddeliť zaostrovanie od exponovania na dve rôzne tlačidlá.
Pravidlo č. 1: Namerať, posunúť, odfotiť! Spúšť obsahuje dve tlačidlá v jednom.