otrebný tovar. Na druhom mieste sú počítače, ale pozadu nezostávajú ani hračky či výrobky pre deti. Vyplýva to zo správy Národnej asociácie účastníkov elektronického trhu (NAUET).
Internet Rusov priťahuje predovšetkým nižšími cenami; niekedy býva tovar až o 30 percent lacnejší ako v klasických "kamenných" obchodoch. Internetové, ale tiež telefonické objednávky sa v Rusku vyplácajú väčšinou len pri väčších či drahších zákazkách, inak musí zákazník za dovoz tovaru zaplatiť.
Skoro 40 percent z tovaru predávaného cez internet tvorí elektronika a spotrebiče, 14 percent potom počítače a komponenty k nim. Asi desatina pripadne na hry, hračky, tovar pre deti a darčekové predmety. Na veci "pre dom" pripadá osem percent, rovnako ako na súčiastky na automobily. Asi sedem percent dostali knihy, kazety a CD a DVD disky.
Najväčší medziročný nárast zaznamenala kozmetika - z 0,8 milióna na osem miliónov dolárov. Najčastejšia forma nákupu pomocou internetu je ale "business to business", teda keď nakupujú firmy. Podľa NAUET sa objem tejto formy nakupovania v priebehu vlaňajška strojnásobil a dosiahol 1,3 miliardy dolárov.
Podľa iného prieskumu, ktorý sa pýtal priamo používateľov internetu, minuli Rusi omnoho viac - až 2,6 miliardy dolárov. Experti spočítali, že na internete nakupuje asi desať miliónov Rusov, čo je približne polovina všetkých ruských používateľov internetu. Priemerne utratí Rus cez internet 643 dolárov.
Obľuba nákupov cez internet rastie i v ČR. Podľa odhadov spoločnosti GfK Praha vlani vzrástol počet ľudí s on-line nákupmi na 2,8 milióna osôb. Odborníci na tento trh odhadujú, že Česi v internetových obchodoch minulý rok pomíňali približne desať miliárd korún českých, o 40 percent viac ako v roku 2004.