EŠTE PRED SAMOTNÝM PREDAJOM A ODOVZDÁVANÍM PONÚK BY MAL ŠTÁT VYRIEŠIŤ ZMLUVY ZÁVODU SO ŠTÁTNYMI INŠTITÚCIAMI

Slovak Telekom chce predať Rádiokomunikácie do konca roku

Predaj Rádiokomunikácií, odštepného závodu Slovak Telekomu, sa po niekoľkých rokoch blíži k cieľu. Budúci týždeň by malo byť známe, kto postúpi do užšieho výberu.

BRATISLAVA - Predaj Rádiokomunikácií, odštepného závodu Slovak Telekomu, sa po niekoľkých rokoch blíži k cieľu. Budúci týždeň by mal poradca pri predaji Wood & Co. predložiť zoznam tých uchádzačov, ktorí postúpia do užšieho kola. Telekom predpokladá, že z deviatich uchádzačov sa ich do užšieho výberu dostane viac ako polovica. Potenciálnych investorov Telekom oslovil pre zložitosť predaja priamo a nie cez vestník.

Problematické zmluvy
Predajná cena odštepného závodu sa dá odhadnúť na niekoľko miliárd korún. Predstavitelia firmy o nej pred začiatkom užšieho kola nechceli hovoriť.
Telekom očakáva, že odčlenenie závodu by mohlo skončiť do konca tohto roka.
Cenu ovplyvnia aj pohľadávky závodu a zmluvy s verejnoprávnym rozhlasom a televíziou. Len média dĺžia Rádiokomunikáciam viac ako 280 miliónov korún. Najväčším dlžníkom je verejnoprávny Slovenský rozhlas, ktorého dlh je cez 220 miliónov. Verejnoprávna televízia STV, ktorá mala vysoké dlhy, svoje podĺžnosti podľa hovorcu STV Branislava Zahradníka vyrovnala v roku 2004.
Odborník na telekomunikácie David Března z poradenskej firmy Accenture predpokladá, že vyriešenie zmlúv s verejnoprávnymi médiami alebo aspoň návrh riešenia bude súčasťou takzvaného data roomu, kde sa záujemci dostanú ku všetkým údajom o závode. „Pre investora bude dôležité, ako sa nastavia zmluvy s verejnoprávnymi inštitúciami. To bude musieť štát, ako ich vlastník, vyjasniť," povedal.

Nejde o privatizáciu
Na dopredaj Rádiokomunikácií sa nevzťahuje vládne zastavenie privatizácie. „Predaj Rádiokomunikácií nie je privatizáciou štátneho majetku vzhľadom na to, že privatizácia Slovak Telekomu prebehla ešte v roku 2000 a majoritným akcionárom je Deutsche Telekom," povedal hovorca Slovak Telekomu Radoslav Bielka. Na celý proces predaja dohliada takzvaný riadiaci výbor, vktorom má zastúpenie Deutsche Telekom, ministerstvo dopravy a aj Slovak Telekom.
Aj napriek tomu, že nejde o predaj štátneho majetku a teda o privatizáciu, predstavitelia Slovak Telekomu vyjadrili obavu pred spolitizovaním celej transakcie. V oficiálnom stanovisku však stojí, že „vzhľadom na transparentnosť predaja Rádiokomunikácií veríme, že sa ich predaj nestane predmetom politického boja".
Politické strany majú na predaj Rádiokomunikácií rôzne názory. Tradiční zástancovia štátneho vlastníctva ako Smer či HZDS sú za spätné odkúpenie závodu do rúk štátu. Naopak, napríklad Branislav Opaterný zo Slobodného Fóra je za odpredaj Rádiokomunikácií investorovi.

Predaj začal pred štyroma rokmi
O dopredaji Rádiokomunikácií však rozhodol štát spolu s majoritným akcionárom Deutsche Telekom ešte v roku 2002.
V tom čase prejavilo ministerstvo dopravy, ktoré zastupuje v tomto prípade štát, záujem o spätné odkúpenie 51-percentného balíka akcií od Deutsche Telekomu. O rok neskôr podpísali akcionári dohodu o spätnom odkupe. Ten sa nakoniec neuskutoční.
Začiatkom tohto roka zmenil na odporúčanie poradcu štát svoj postoj, čo znamenalo, že Rádiokomunikácie získa investor. Poradca totiž vyhodnotil niekoľko možností predaja závodu s tým, aby sa maximalizoval výnos a zisk pre akcionárov. Predaj strategickému alebo inštitucionálnemu investorovi vyšiel z porovnania najlepšie.
Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška nechcel zmenu rozhodnutia štátu o predaji Rádiokomunikácií vysvetliť. Obmedzil sa len na konštatovanie, že je "to rozhodnutie akcionárov a Slovak Telekomu".
Podľa Březnu je priamy predaj Rádiokomunikácií investorovi správnym rozhodnutím. Domieva sa, že aj keby štát závod spätne odkúpil, tak by ho po oddlžení ďalej predal. „Štát by musel pred predajom vyriešiť dlhy štátnych inštitúcií voči Rádiokomunikáciám," povedal Března.

Hospodárske výsledky Rádiokomunikácií (rok 2005)

Výnosy
1,011 mld. Sk
Počet zamestnancov k 31. 3. 2006
355
Pohľadávky voči médiam*
viac ako 280 mil. Sk

* - Suma všetkých dlhov médií voči Rádiokomunikáciam.
Zdroj: Slovak Telekom

Čo sú Rádiokomunikácie
Rádiokomunikácie sa zameriavajú na šírenie a prenos dátových a iných druhov signálov prostredníctvom pozemných telekomunikačných sietí a družicových spojov, s využitím rádiokomunikačných techník a technológií. Ťažiskom činnosti závodu je celoplošné, regionálne a lokálne šírenie televízneho a rozhlasového signálu pre prevádzkovateľov zo zákona a držiteľov licencií. Medzi hlavné aktivity patrí šírenie rozhlasu, televízie, prenos dát a satelitné vysielanie.

Reakcie niektorých politických strán
Branislav Opaterný, Slobodné Fórum:
„Nebolo by šťastné, ak by si štát nechal Rádiokomunikácie vo svojom vlastníctve".

Ľubomír Vážny, Smer: „Rádiokomunikácie sú významným strategickým prvkom pri poskytovaní komunikačných služieb a preto by mali byť majetkom štátu. Ten by mal vynaložiť všetko úsilie na to, aby ich získal.“

Tibor Mikuš, HZDS: „Zmeny v rozhodnutí vlády nasvedčujú tomu, že nemá jasno v dlhodobých stratégiách. Vláda by mala mať vplyv na infraštruktúru akéhokoľvek typu".

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 403
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 646
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 296
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 218
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 125
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 278
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 115
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 065
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 303
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 297

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Podnet proti Kotlebovi? Krok, ktorý musel prísť

Návrh na zrušenie ĽSNS je normálnou obrannou reakciou spoločnosti, nech sú jej nositelia akokoľvek nedôveryhodní.

Neprehliadnite tiež

Rozlúštili kód, ktorým Volkswagen klamal pri emisiách

Ak by niekto analyzoval kód dostupný na webe, celá aféra mohla prasknúť už pred niekoľkými rokmi.

Kto klope pri dverách? Nový domový alarm rozpozná kamerou autá

Senzory ktoré snímajú pohyb, zvuk či rozpojenie kontaktov už nestačia. Doba pýta viac detailov.

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

Google vie, či ste v obchode nakúpili, čo ste videli v reklame na webe

Nové analytické nástroje sledujú v dátach vaše nákupné správanie.